Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement op de raadscommissies |
Citeertitel | Reglement op de raadscommissies |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-07-2013 | 13-01-2015 | Artt. 8, 9 | 04-07-2013 Officiële Mededelingen, 10-07-2013 | 2013-797 | |
01-01-2013 | 11-07-2013 | nieuwe regeling | 13-12-2012 Officiële Mededelingen, 19-12-2012 | Onbekend. |
In dit reglement wordt verstaan onder:
de wet: de Gemeentewet
de commissie: de raadscommissie ex artikel 82 Gemeentewet
fractie: een in de raad vertegenwoordigende groepering als bedoeld in artikel 82, derde lid van de Gemeentewet
presidium: orgaan zoals bedoeld in artikel 5 van het reglement van orde voor de raadsvergaderingen
agendacommissie: orgaan zoals bedoeld in artikel 6 van het reglement van orde voor de raadsvergaderingen
Hoofdstuk 2 Commissies en subcommissies, taken en samenstelling
Artikel 2 Raadscommissie van advies
Er zijn drie raadscommissies: Economie en Arbeidsmarkt, Sociaal en Ruimte
Hoofdstuk 3 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris
Stukken ter kennisgeving worden opgenomen in een lijst met ingekomen stukken. Over stukken op de lijst met ingekomen stukken kunnen slechts korte vragen worden gesteld. De voorzitter stelt een ter vergadering aanwezig lid van het college in de gelegenheid de vraag te beantwoorden. Mocht een lid van de commissie toch behandeling wensen, dan kan dit door het te agenderen voor een volgende commissievergadering. Het commissielid geeft daartoe uiterlijk één dag voor de datum waarop de agendacommissie bijeenkomt de probleemstelling en het vergaderdoel aan de commissiegriffier door.
De voorzitter en de commissiegriffier kunnen agendapunten aan het eind van de agenda en “onder de streep” agenderen. Over deze agendapunten vindt geen beraadslaging plaats. Op verzoek van een commissielid ten aanzien van één of meer agendapunten bij het vaststellen van de agenda draagt de voorzitter zorg voor beraadslaging daarover tijdens de vergadering.
Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het stadhuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de commissiegriffier en verleent deze een lid inzage.
Artikel 12 Openbaarheid en Beslotenheid
Over onderwerpen die in een vergadering met gesloten deuren zijn behandeld, wordt in dezelfde vergadering beslist of een advies wordt uitgebracht. Met gesloten deuren wordt in ieder geval vergaderd indien onderwerpen aan de orde zijn waarbij personen of functionarissen in persoon zijn betrokken of zaken die in de persoonlijke levenssfeer liggen, danwel indien het gemeentebelang door openbare behandeling kan worden geschaad.
Hoofdstuk 5 Orde van de vergadering
Artikel 13 Lijst van aanwezigen
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raadscommissie onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 15 Spreekrecht burgers en inspreken burgers
Toehoorders, die daartoe (tenminste 6 uur vóór de aanvang van de vergadering) de wens te kennen hebben gegeven vóór de aanvang van de vergadering, worden voor zover het betreft geagendeerde onderwerpen, op een door de voorzitter te bepalen moment, voorafgaande aan de beraadslaging over dat onderwerp, in de gelegenheid gesteld maximaal 3 minuten kort en bondig ter zake van het betreffende onderwerp opmerkingen te maken en vragen te stellen. Degene die gebruik wil maken van het spreekrecht, meldt dit tenminste 6 uur voor de aanvang van de vergadering aan de commissiegriffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren.
Onmiddellijk na de rondvraag zoals bedoeld in artikel 9, vierde lid, worden toehoorders, die daartoe (tenminste 6 uur vóór de aanvang van de vergadering) de wens te kennen hebben gegeven, in de gelegenheid gesteld kort en bondig opmerkingen te maken en vragen te stellen over onderwerpen, die niet op de agenda van de raadscommissie geplaatst zijn. In totaal is maximaal 30 minuten beschikbaar.
Het woord kan niet gevoerd worden over:
een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend
De voorzitter bepaalt de volgorde van de sprekers. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de deelnemers aan de commissievergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering. De voorzitter kan degenen die van het spreekrecht gebruik maken of willen maken te allen tijde het woord ontnemen of hen het recht te spreken ontzeggen.
De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders en de commissiegriffier hebben het recht, een voorstel tot wijziging van het verslag aan de raadscommissie te doen, indien het verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient uitertijk 6 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de commissiegriffier te worden ingediend.
De leden spreken vanaf hun plaats en richten zich tot de voorzitter
Tijdens de eerste en tweede termijn verleent de voorzitter elke fractie en de wethouder desgevraagd tenminste éénmaal het woord, met dien verstande dat een lid of de wethouderhouder wiens woorden door een ander lid of de portefeuillehouder worden weersproken (repliek), steeds gelegenheid krijgt tot een korte dupliek. De voorzitter bepaalt de volgorde waarin de sprekers in de eerste en tweede termijn aan het woord komen.
Artikel 20 Beraadslaging en schorsing
Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie beslissen de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Artikel 22 Geheimhouding en opheffen geheimhouding
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86 van de wet of omtrent de inhoud van de stukken en het behandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen of tot een bepaalde termijn te beperken.
Indien de raad op grond van artikel 25 van de wet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering van de raadscommissie overleg gevoerd.
Hoofdstuk 7 Toehoorders en pers
Artikel 24 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van dit reglement beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.