Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Oude IJsselstreek

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Oude IJsselstreek
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2018
CiteertitelLegesverordening 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Op 9 januari 2018 heeft het college de tarieventabel behorende bij de legesverordening aangepast. De bijbehorende tarieventabel is als bijlage bij deze verordening gepubliceerd.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, lid 2
  2. Gemeentewet, art. 229, lid 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-12-2017wijziging

09-11-2017

Gemeenteblad

onbekend
28-03-201701-01-2018bijlage 1

23-03-2017

Gemeenteblad 2017, 10767

.
16-12-201628-03-2017nieuwe regeling

03-11-2016

Gemeenteblad 2016, 176015

16int00759
03-03-201601-01-2017nieuwe regeling

25-02-2016

Gemeenteblad 2016, 25398

Onbekend.
01-01-201601-03-2016nieuwe regeling

10-12-2015

Gemeenteblad 2015, 125956

14rvs0059
24-12-201401-01-2016nieuwe regeling

06-11-2014

Gemeenteblad 2014, 79828

14rvs0059
05-07-201431-12-2014bijlage 1

26-06-2014

Gemeenteblad 2014, 34470

14int00338/14int00335
11-03-201405-07-2014art. 2, 3, bijlage 1

27-02-2014

Gemeenteblad 2014, 11104

14int00060/14int00061
19-12-201311-03-2014nieuwe regeling

12-12-2013

Gelderse Post, 18-12-2013

13int00824/13int00838
22-11-201201-01-2014nieuwe regeling

08-11-2012

Gelderse Post, 21-11-2012

12int00827
01-11-201201-01-2013bijlage 1

25-10-2012

Gelderse Post, 31-10-2012

12int00781
24-05-201201-11-2012nieuwe regeling

10-05-2012

Gelderse Post, 23-05-2012

11int00828
29-12-201101-06-2012nieuwe regeling

22-12-2011

Gelderse Post, 28-12-2011

11int00828
01-01-201101-01-2012nieuwe regeling

04-11-2010

Gelderse Post, 24-11-2010

10int00819
01-07-201001-01-2011nieuwe regeling

22-06-2010

Gelderse Post, 30-06-2010

10int00421
01-04-201001-07-2010nieuwe regeling

25-03-2010

Gelderse Post, 31-03-2010

10int00142
24-12-200926-03-2010nieuwe regeling

14-12-2009

Gelderse Post, 23-12-2009

09int00864
23-07-200901-01-2010art. 4, 6, bijlage 1

08-07-2009

Gelderse Post, 15-07-2009

09int00382
01-01-200923-07-2009art. 10, bijlage 1

18-12-2008

Gelderse Post, 24-12-2008

08int00999
01-08-200801-01-2009art. 10, bijlage 1

26-06-2008

Gelderse Post, 09-07-2008

08int00407
04-01-200801-08-2008art. 10, bijlage 1

17-12-2007

Gelderse Post, 27-12-2007

07int01006
04-01-200701-01-2008art. 10, bijlage 1

21-12-2006

Gelderse Post, 27-12-2006

06int00788
12-10-200604-01-2007art. 10, bijlage 1

28-09-2006

Gelderse Post, 04-10-2006

06int00499
20-07-200612-10-2006art. 10, bijlage 1

22-06-2006

Gelderse Post, 12-07-2006

06int00231
05-01-200620-07-2006art. 10, bijlage 1

22-12-2005

Gelderse Post, 28-12-2005

05int00886
21-04-200505-01-2006nieuwe regeling

31-03-2005

Gelderse Post, 13-04-2005

05int00189

Tekst van de regeling

Raadsvergadering

De raad van de gemeente Oude IJsselstreek,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 17 oktober 2017;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede ,id, en 7 van de Paspoortweg;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

1. Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

    een en ander genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

    2. Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

    Artikel 3 Belastingplicht

    Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    het in behandeling nemen van aanvragen omtrent inkomen en vermogen;

  • e.

    indien op grond van artikel 6.24 lid 1 van de Wet ruimtelijke ordening een anterieure overeenkomst is aangegaan.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 2.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 3.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 4.

      onderdeel 1.8.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 5.

      hoofdstuk 12 (kansspelen);

      c. de kosten van de Welstand betreffen zoals omschreven in titel 2, artikel 2.3.1.2.

      een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1.

    De Legesverordening 2017 van 3 november 2016 en laatstelijk gewijzigd op 23 maart 2017, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2018.

    Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Oude IJsselstreek in zijn openbare raadsvergadering van 9 november 2017.

    De griffier, de voorzitter,

    M.B.J. Looman O.E.T. van Dijk

 Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2018  
     
     
     
Indeling tarieventabel  
     
Titel 1Algemene dienstverlening  
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand  
Hoofdstuk 2Reisdocumenten  
Hoofdstuk 3Rijbewijzen  
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens  
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister  
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens  
Hoofdstuk 7Vastgoedinformatie  
Hoofdstuk 8Overige publiekszaken  
Hoofdstuk 9Gemeentearchief  
Hoofdstuk 10Marktstandplaatsen  
Hoofdstuk 11Winkeltijdenwet  
Hoofdstuk 12Kansspelen  
Hoofdstuk 13Telecommunicatie  
Hoofdstuk 14Verkeer en vervoer  
Hoofdstuk 15Diversen  
     
Titel 2Dienstverlening vallende onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning  
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen  
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag  
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning  
Hoofdstuk 4Vermindering  
Hoofdstuk 5Teruggaaf  
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project  
Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen zonder activiteit  
Hoofdstuk 9Sloopmelding  
Hoofdstuk 10Verhoging in verband met Wet Geluidhinder  
Hoofdstuk 11Tijdelijk in gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
Hoofdstuk 12Informatieverzoeken  
Hoofdstuk 13Kosten wijziging vergunning  
Hoofdstuk 14In deze titel niet genoemde beschikking  
     
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn  
Hoofdstuk 1Horeca  
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten  
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven  
Hoofdstuk 4Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren  
Hoofdstuk 5Brandveiligheidsverordening  
Hoofdstuk 6In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  
     
 Behorende bij het collegebesluit van 9 januari 2018 tot het wijzigen van de tarieventabel behorende bij de Verordening op de heffing en invordering van leges 2018.  
     
     
Gendringen, 9 januari 2018  
     
     
De secretaris van de gemeente Oude IJsselstreek,  
     
     
M.J.F. Verstappen  
     
Titel 1Algemene dienstverlening  
     
     
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand  
1.1.1het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op: 
   
1.1.1.1indien de voltrekking plaatsvindt in het gemeentehuis 
1.1.1.1.1op maandag tot en met vrijdag in een spreekkamer350,00
1.1.1.1.2op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren in een spreekkamer510,00
1.1.1.1.3op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag in een spreekkamer560,00
1.1.1.1.4op maandag tot en met vrijdag in de collegekamer435,00
1.1.1.1.5op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren in de collegekamer595,00
1.1.1.1.6op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag in de collegekamer645,00
1.1.1.1.7op maandagochtend om 10.00 of 10.30 uur in spreekkamer 'het Beggelder' met maxaimaal 10 personen, uitwisseling van ringen, een korte toespraak,100,00
 geen verse bloemen en geen gastheer/vrouw ('Budgethuwelijk') 
   
1.1.1.3indien de voltrekking plaatsvindt in de Oude Ettense Kerk 
1.1.1.3.1op maandag tot en met vrijdag550,00
1.1.1.3.2op zaterdag700,00
   
1.1.1.4indien de voltrekking plaatsvindt in het Hofshuus 
1.1.1.4.1op maandag tot en met vrijdag525,00
1.1.1.4.2op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren675,00
1.1.1.4.3op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag725,00
   
1.1.1.5indien de voltrekking plaatsvindt in de Lounge van de Drufabriek 
1.1.1.5.1op maandag tot en met vrijdag475,00
1.1.1.5.2op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren625,00
1.1.1.5.3op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag675,00
   
1.1.1.6indien de voltrekking plaatsvindt in de Conferentiezaal van de Drufabriek 
1.1.1.6.1op maandag tot en met vrijdag580,00
1.1.1.6.2op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren730,00
1.1.1.6.3op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag780,00
   
1.1.1.7indien de voltrekking plaatsvindt in het Ouhrlokaal van de Drufabriek 
1.1.1.7.1op maandag tot en met vrijdag690,00
1.1.1.7.2op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren840,00
1.1.1.7.3op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag890,00
   
1.1.1.8indien de voltrekking niet plaatsvindt in het gemeentehuis, het Hofshuus, de Oude Ettense Kerk danwel de Lounge, de Conferentiezaal of het Ouhrlokaal van de Drufabriek maar op een andere, met toestemming van het college van burgemeester en wethouders, door het bruidspaar cq partners gekozen locatie 
1.1.1.8.1op een éénmalige locatie 
1.1.1.8.1.1op maandag tot en met vrijdag415,00
1.1.1.8.1.2op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren525,00
1.1.1.8.1.3op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag565,00
1.1.1.8.2op een locatie die vaker dan éénmaal wordt gebruikt 
1.1.1.8.2.1op maandag tot en met vrijdag285,00
1.1.1.8.2.2op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren400,00
1.1.1.8.2.3op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag435,00
1.1.1.8.3de eventuele kosten voor de gekozen locatie zijn niet in de tarieven opgenomen en dienen door het bruidspaar/de partners zelf te worden afgerekend 
   
1.1.1.9het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek 
1.1.1.9.1tijdens de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren305,00
1.1.1.9.2buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren455,00
   
1.1.1.10voor het gebruik van een ambtenaar als getuige bij een huwelijk of een geregistreerd partnerschap bedraagt het bedrag per ambtenaar23,00
   
1.1.2het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder ceremonie100,00
   
1.1.3het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk met ceremonie 
   
1.1.3.1indien de omzetting plaatsvindt in het gemeentehuis 
1.1.3.1.1op maandag tot en met vrijdag in een spreekkamer350,00
1.1.3.1.2op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren in een spreekkamer510,00
1.1.3.1.3op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag in een spreekkamer560,00
1.1.3.1.4op maandag tot en met vrijdag in de collegekamer435,00
1.1.3.1.5op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren in de collegekamer595,00
1.1.3.1.6op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag in de collegekamer645,00
1.1.3.3indien de omzetting plaatsvindt in de Oude Ettense Kerk 
1.1.3.3.1op maandag tot en met vrijdag550,00
1.1.3.3.2op zaterdag700,00
     
1.1.3.4indien de omzetting plaatsvindt in het Hofshuus 
1.1.3.4.1op maandag tot en met vrijdag525,00
1.1.3.4.2op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren675,00
1.1.3.4.3op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag725,00
   
1.1.3.5indien de omzetting plaatsvindt in de Lounge van de Drufabriek 
1.1.3.5.1op maandag tot en met vrijdag475,00
1.1.3.5.2op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren625,00
1.1.3.5.3op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag675,00
   
1.1.3.6indien de omzetting plaatsvindt in de Conferentiezaal van de Drufabriek 
1.1.3.6.1op maandag tot en met vrijdag580,00
1.1.3.6.2op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren730,00
1.1.3.6.3op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag780,00
   
1.1.3.7indien de omzetting plaatsvindt in het Ouhrlokaal van de Drufabriek 
1.1.3.7.1op maandag tot en met vrijdag690,00
1.1.3.7.2op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren840,00
1.1.3.7.3op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag890,00
   
1.1.3.8indien de omzetting niet plaatsvindt in het gemeentehuis, het Hofshuus, de Oude Ettense Kerk dan wel de lounge, de Conferentiezaal of het Ouhrlokaal van de Drufabriek maar op een andere, met toestemming van het college van burgemeester en wethouders, door het bruidspaar cq partners gekozen locatie 
1.1.3.8.1op een éénmalige locatie 
1.1.3.8.1.1op maandag tot en met vrijdag415,00
1.1.3.8.1.2op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren525,00
1.1.3.8.1.3op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag565,00
1.1.3.8.2op een locatie die vaker dan éénmaal wordt gebruikt 
1.1.3.8.2.1op maandag tot en met vrijdag285,00
1.1.3.8.2.2op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren400,00
1.1.3.8.2.3op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag435,00
1.1.3.8.3de eventuele kosten voor de gekozen locatie zijn niet in de tarieven opgenomen en dienen door het bruidspaar/de partners zelf te worden afgerekend 
   
1.1.3.9het tarief bedraagt voor het omzetten van een registreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek 
1.1.3.9.1tijdens de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren305,00
1.1.3.9.2buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren455,00
   
1.1.3.10voor het gebruik van een ambtenaar als getuige bij het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk bedraagt per ambtenaar23,00
   
1.1.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: 
1.1.4.1een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering27,00
1.1.4.2voor inschrijving middels kaligrafie worden de door de gemeente te betalen kosten volledig doorberekend 
   
1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een uittreksel burgerlijke stand13,20
   
1.1.6Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een huwelijksbevoegdheidsverklaring23,30
1.1.7Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een attestatie de vita13,20
     
1.1.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot benoeming als éénmalige buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand indien 
1.1.8.1de persoon als zodanig is beëdigd65,00
1.1.8.2de persoon voorheen nog niet als zodanig is beëdigd130,00
     
     
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten  
1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort, faciliteitenpaspoort en een zakenpaspoort 
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt52,00
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is65,30
1.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen en vreemdelingen52,00
1.2.3Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet 
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt29,05
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is51,05
1.2.4De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1, 1.2.2 en 1.2.3 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van47,55
     
     
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen  
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs39,45
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met34,10
1.3.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een formulier voor een eigen verklaring betreffende de lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoertuigen, waarvoor een rijbewijs is vereist1,00
     
     
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen  
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. 
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking9,25
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 
1.4.2.2.1tot 500 verstrekkingen597,00
1.4.2.2.2voor 500 verstrekkingen of meer2.482,00
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.2 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. 
1.4.4Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie personen e/o burgelijke stand, voor ieder23,00
 daaraan besteed kwartier 
     
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister  
1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet9,80
     
     
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens  
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: 
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit: 
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina0,50
 met een maximum per bericht van8,24
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina’s41,35
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier8,30
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking35,00
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd. 
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens12,30
     
     
Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie  
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: 
1.7.1.1de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet31,60
1.7.1.2de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 198812,65
1.7.1.3het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 198812,65
1.7.2.4het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen12,65
     
     
Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken  
1.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.8.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag41,35
1.8.2tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn7,55
1.8.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening7,55
1.8.4tot het verkrijgen van een bewijs van opneming in de BRP7,55
1.8.5tot het verkrijgen van een bewijs van opneming in de BRP van het gezin9,85
1.8.6tot het waarmerken van stukken of gewaarmerkt afschrift9,85
     
     
Hoofdstuk 9 Gemeentearchief  
1.9.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan23,00
 besteed kwartier 
     
Hoofdstuk 10 Marktstandplaatsen   
1.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 
1.10.1een standplaatsvergunning als bedoeld in de Marktverordening 200833,00
1.10.2inschrijving op de wachtlijst als bedoeld in het Marktreglement 200833,00
1.10.3verlenging van de inschrijving als bedoeld in onderdeel 1.10.233,00
1.10.5overschrijving van de standplaatsvergunning op naam van een ander als bedoeld in het Marktreglement 200833,00
     
     
Hoofdstuk 12 Kansspelen  
1.12.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: 
1.12.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat56,50
1.12.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat56,50
 en voor iedere volgende speelautomaat34,00
1.12.1.3voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor een onbepaalde tijd226,50
1.12.1.4voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat226,50
 en voor iedere volgende speelautomaat136,00
1.12.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)40,00
     
     
Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer  
1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.14.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 199033,00
1.14.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen33,00
1.14.3.1tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)165,00
1.14.3.2tot het herverstrekken van een in artikel 1.14.3.1 genoemde gehandicaptenparkeerkaart53,00
1.14.3.3tot het herverstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart, anders dan een bestaande165,00
1.14.4tot het verkrijgen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats als bedoeld in artikel 26 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV)33,00
1.14.5indien de in 1.14.4 bedoelde gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats wordt toegekend, is een bijdrage tot de realisatie hiervan106,00
 verschuldigd van 
1.14.6tot het vervangen van een onderbord (het kenteken) bij een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken41,20
     
     
Hoofdstuk 15 Diversen  
1.15.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.15.1.1van afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen een basistarief van:5,30
1.15.1.1.1en per pagina op papier van A4-formaat0,20
1.15.1.1.2en per pagina op papier van een ander formaat0,50
1.15.1.2van kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of4,00
1.15.1.2.1en per afdruk op A4 formaat3,20
1.15.1.2.2en per afdruk op A3 formaat5,60
1.15.1.2.3en per afdruk op A2 formaat8,65
1.15.1.2.4en per afdruk op A1 formaat11,85
1.15.1.2.5en per afdruk op A0 formaat15,20
1.15.1.2.6indien de onder 1.15.1.2.1 tot en met 1.15.1.2.5 genoemde diensten digitaal worden verstrekt, bedraagt het tarief voor ieder daaraan22,00
 besteed kwartier 
1.15.1.3in geval van kleurenplots worden de onder 1.15.1.2 genoemde tarieven vermenigvuldigd met 2 
1.15.1.4om stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina9,60
1.15.1.5tot het verkrijgen van 
1.15.1.5.1een ontheffing voor een paasvuur33,00
1.15.1.5.2een ontheffing voor het éénmalig verbranden van snoeihout16,90
1.15.1.5.3een ontheffing voor het verbranden van snoeihout voor een periode van 2 kalenderjaren33,00
1.15.1.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een standplaats203,65
1.15.1.8om een beschikking, vergunning, ontheffing of vrijstelling voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen66,50
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning  
     
     
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen  
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1aanlegkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.2bouwkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, berekend op basis van de door de gemeente vastgestelde normbedragen (zie bijlage). Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. 
     
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag  
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is254,50
2.2.1.1ter beoordeling van een schetsplan66,00
2.2.2om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:25%
 van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld. 
     
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning  
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 
   
2.3.1Bouwactiviteiten 
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
   
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 500.000 bedragen:2,4%
 van de bouwkosten 
 met een minimum van128,75
 plus 
2.3.1.1.2van het gedeelte van de bouwkosten van € 500.000 tot en met 2.500.0001,50%
2.3.1.1.3van het gedeelte van de bouwkosten van € 2.500.000 tot en met 5.000.0000,25%
2.3.1.1.4van het gedeelte van de bouwkosten van € 5.000.000 en meer0,10%
   
 hierbij is de opbouw van het legesbedrag als volgt onderverdeeld: 
 • Toets Bouwverordening : 10% van het legesbedrag 
 • Toets Bestemmingsplan : 10% van het legesbedrag 
 • Toets Bouwbesluit : 40% van het legesbedrag 
 • Coordinatie, advisering en afhandeling : 40% van het legesbedrag 
   
2.3.1.2Voor de toetsing van de redelijke eisen van welstand wordt het tarief van 2.3.1.1 verhoogd met:1,9 ‰
2.3.1.2.1van de bouwkosten van € 1 tot € 500.000 met een minimum van:48,00
 plus 
2.3.1.2.2over het gedeelte van de bouwkosten van € 500.001 tot en met € 1.000.000:1,2 ‰
2.3.1.2.3over het gedeelte van de bouwkosten van € 1.000.001 tot en met € 2.500.000:0,8 ‰
2.3.1.2.4over het gedeelte van de bouwkosten van € 2.500.001 tot en met € 5.000.000:0,5 ‰
2.3.1.2.5over het gedeelte van de bouwkosten van € 5.000.001 en meer:0,25 ‰
 Indien er sprake is van integrale advisering worden de volgende kosten voor de welstand doorberekend: 
2.3.1.2.6voor welstand + één extra discipline, het tarief van 2.3.1.2.1 tot en met 2.3.1.2.5 x1,80
2.3.1.2.7voor welstand + meerdere extra disciplines, het tarief van 2.3.1.2.1 tot en met 2.3.1.2.5 x2,20
2.3.1.2.8voor illegale bouwwerken, het tarief van 2.3.1.2.1 tot en met 2.3.1.2.5 x1,50
2.3.1.2.9voor de formele behandeling en verslaglegging van adviezen van vooroverleg (dit bedrag wordt verrekend 
 bij een definitieve aanvraag)100,00
2.3.1.2.10voor overige adviezen, afhankelijk van de werkzaamheden, € 87,00 of € 107,00 (excl. BTW) per uur. 
2.3.1.2.11Indien een bouwaanvraag moet worden beoordeeld door de welstandscommissie, worden de in 2.3.1.2.1 tot en met 2.3.1.2.8 genoemde welstandstarieven verhoogd met25,00
   
 Beoordeling bodemrapport 
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 
2.3.1.3.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport 
2.3.1.3.1.1bij een onderzocht terrein (milieukundig) met een oppervlakte van 0 m² tot en met 500 m²187,00
2.3.1.3.1.2bij een onderzocht terrein (milieukundig) met een oppervlakte van 501 m² tot en met 1.500 m²250,00
2.3.1.3.1.3bij een onderzocht terrein (milieukundig) met een oppervlakte vanaf 1.501 m²376,00
2.3.1.3.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport182,00
2.3.1.3.3voor de beoordeling van een quickscan en/of nader onderzoek flora en fauna in het kader van een ontheffingsaanvraag182,00
 Verplicht advies agrarische commissie 
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
   
 Achteraf ingediende aanvraag 
2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:10%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een maximum van € 1.000,00 
   
2.3.2Aanlegactiviteiten 
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:250,00
     
 Beoordeling bodemrapport 
2.3.2.2Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3.2 zelf toepassing vindt. 
   
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):123,00
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):123,00
2.3.3.3indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):123,00
2.3.3.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):371,00
2.3.3.5indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):371,00
2.3.3.6indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):371,00
2.3.3.7indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):371,00
   
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):123,00
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):123,00
2.3.4.3indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)123,00
2.3.4.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):371,00
2.3.4.5indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):371,00
2.3.4.6indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):371,00
2.3.4.7indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):371,00
   
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:449,00
   
2.3.5.1.1welk bedrag wordt vermeerderd bij een gebruiksoppervlak vanaf 
 0 m2 tot 500 m2 met337,00
 500 m2 tot 1.000 m2 met446,00
 1000 m2 tot 2.500 m2 met842,00
 2.500 m2 tot 5.000 m2 met1.411,00
 5.000 m21.687,00
 en vermeerderd met € 25,00 voor iedere volle 1.000 m2 of gedeelte daarvan die de perceelsgrootte meer bedraagt dan 5.000 m2 
   
2.3.7Sloopactiviteiten  
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening of artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoelt in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:356,00
   
 Beoordeling bodemrapport 
2.3.7.2Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.7.1 bedoelde aanvraag, tenzij de onderdelen 2.3.1.3.2 of 2.3.2.2 zelf toepassing vinden. 
   
2.3.7.3Asbesthoudende materialen 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:252,00
2.3.7.4Achteraf ingediende aanvraag 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend nadat de sloop is aangevangen of heeft plaatsgevonden:10%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een maximum van € 1.000,00 
   
 Aanleggen of veranderen weg 
2.3.8Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:371,00
    
   
2.3.9Uitweg/inrit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: 112,00
   
2.3.10Kappen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of in de gemeentelijke (kap)bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:65,00
     
2.3.11Opslag van roerende zaken 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.10 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.11.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:98,00
2.3.11.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:98,00
   
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Wet natuurbescherming (bescherming van een Natura 2000-gebied) 
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een project of het verrichten van een andere handeling als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder j, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten123,00
    
2.3.13Projecten of handelingen in het kader van de Wet natuurbescherming (bescherming van soorten) 
 Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een project of het verrichten van een andere handeling als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder k, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten123,00
   
2.3.14Andere activiteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:98,00
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft98,00
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft98,00
   
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 
   
2.3.16Advies 
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.16.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
   
2.3.17Verklaring van geen bedenkingen 
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 
2.3.17.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:180,00
2.3.17.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
     
Hoofdstuk 4 Vermindering  
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. 
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17. De vermindering bedraagt: 
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:2%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:3%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:5%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges. 
     
Hoofdstuk 5 Teruggaaf  
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
2.5.1.1Indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan bedraagt de teruggaaf75%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 
2.5.1.2Indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 4 weken na het in behandeling nemen ervan bedraagt de teruggaaf25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 
   
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf 
 Een bedrag minder dan € 102,00 wordt niet teruggegeven. 
   
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen 
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend. 
     
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project  
2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:129,00
     
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten  
2.8.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening (vaststellen bestemmingsplan) bedraagt: 
2.8.1.1indien het verzoek: 
 - de bouw van één woning mogelijk maakt en/of 
 - de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van maximaal 200 m2 mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte maximaal 1.000 m2 is of 
 - uitsluitend de wijziging van het gebruik van het perceel betreft3.675,00
2.8.1.2indien het verzoek: 
 - de bouw van meer dan één woning en maximaal vier woningen mogelijk maakt en/of 
 - de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van meer dan 200 m2 en maximaal 800 m2 mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte groter dan 1.000 m2 en maximaal 5.000 m2 is:5.192,00
2.8.1.3indien het verzoek: 
 - de bouw van meer dan vijf woningen mogelijk maakt en/of  
 - de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van meer dan 800 m2mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte groter dan 5.000 m2 is6.709,00
   
2.8.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a (wijziging) en b (uitwerking), van de Wet ruimtelijke ordening bedraagt 
 indien het verzoek: 
2.8.2.1- de bouw van één woning mogelijk maakt en/of 
 - de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van maximaal 200 m2 mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte maximaal 1.000 m2 is of 
 - uitsluitend de wijziging van het gebruik van het perceel betreft1.490,00
2.8.2.2indien het verzoek: 
 - de bouw van meer dan één woning en maximaal vijf woningen mogelijk maakt en/of 
 - de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van meer dan 200 m2 en maximaal 800 m2 mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte groter dan 1.000 m2 en maximaal 5.000 m2 is:2.750,00
   
2.8.2.3indien het verzoek 
 - de bouw van meer dan vijf woningen mogelijk maakt en/of  
 - de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van meer dan 800 m2mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte groter dan 5.000 m2 is4.174,00
   
2.8.3Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek als bedoeld in artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3* (projectbesluit) van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht bedraagt 
2.8.3.1indien het verzoek 
 - de bouw van één woning mogelijk maakt en/of 
 - de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van maximaal 200 m2 mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte maximaal 1.000 m2 is of 
 - uitsluitend de wijziging van het gebruik van het perceel betreft1.490,00
   
2.8.3.2indien het verzoek 
 - de bouw van meer dan één woning en maximaal vijf woningen mogelijk maakt en/of  
 - de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van meer dan 200 m2 en maximaal 800 m2 mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte groter dan 1.000 m2 maximaal 5.000 m2 is:5.378,00
2.8.3.3indien het verzoek 
 - de bouw van meer dan vijf woningen mogelijk maakt en/of 
 - de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van meer dan 800 m2 mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte groter dan 5.000 m2 is:7.150,00
   
2.8.4Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek als bedoeld in artikel 2.10 lid 1 (projectuitvoeringsbesluit) van de Crisis- en herstelwet bedraagt:4.174,00
     
Hoofdstuk 10 Verhoging in verband met Wet Geluidhinder  
2.10.1Indien in verband met een in deze titel opgenomen dienst een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet geluidhinder moet worden vastgesteld, dan wordt het bij de betreffende dienst vermelde tarief verhoogd met:934,00
2.10.2Indien in verband met een in deze titel opgenomen dienst vanwege het wegverkeer de geluidbelasting op een gevel moet worden vastgesteld, dan wordt het bij de betreffende dienst vermelde tarief verhoogd met:200,00
     
Hoofdstuk 11 Tijdelijk in gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
2.11.1Het tarief voor een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1 van de gemeentelijke brandbeveiligingsverordening is overeenkomstig artikel 2.11.1 van de niet zijnde een inrichting als bedoeld onder artikel 2.11.2 bedraagt:337,00
 0 m2 tot 500 m2 met337,00
 500 m2 tot 1.000 m2 met447,00
 1000 m2 tot 2.500 m2 met615,00
 2.500 m2 tot 5.000 m2 met725,00
 5.000 m2867,00
 en vermeerderd met € 12,30 voor iedere volle 1.000 m2 of gedeelte daarvan die de perceelsgrootte meer bedraagt dan 5.000 m2 
   
2.11.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een tijdelijke inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1 van de gemeentelijke brandbeveiligingsverordening bedraagt: 
 bij een vloeroppervlakte van minder dan 1000 m²222,00
 bij een vloeroppervlakte van 1000 m² of meer463,00
 Bij een aanvraag tot het verstrekken van een doorlopende vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een tijdelijke inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1 van de gemeentelijke brandbeveiligingsverordening is overeenkomstig onderdeel 2.11.1 van toepassing. 
     
Hoofdstuk 12 Informatieverzoeken  
2.12.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens uit het openbaar register, als bedoeld in artikel 57 van de Woningwet, met uitzondering van gegevens betreffende in het register opgenomen personen, bedraagt per inlichting17,00
   
2.12.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om informatie uit bestemmingsplannen of milieu informatie bedraagt per object34,00
   
2.12.3Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om informatie uit bestemmingsplannen en tevens milieu-informatie, bedraagt per59,00
 object 
   
2.12.4De genoemde tarieven in 2.12.2 en 2.12.3 worden verhoogd met de in titel 1, hoofdstuk 1.15.1.1.1 en 1.15.1.1.2 genoemde tarieven. 
     
     
Hoofdstuk 13 Kosten wijzigen vergunning  
2.13Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanbrengen van een wijziging in een vergunning, voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen66,00
     
Hoofdstuk 14 In deze titel niet benoemde beschikking  
2.14Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking bedraagt:66,50
     
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn  
     
Hoofdstuk 1 Horeca  
3.1.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet408,00
3.1.1.2Indien de aanvraag enkel betrekking heeft op een wijziging van de leidinggevende bedraagt het onder 3.1.1.1 bedoelde tarief195,00
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet195,00
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet34,00
     
     
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen  
3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening (evenementenvergunning), met een verwacht aantal bezoekers en deelnemers: 
3.2.1.1< 1000203,00
3.2.1.21000 - 5000279,00
3.2.1.35001 - 10.000 356,00
3.2.1.410.001 - 20.000585,00
3.2.1.5> 20.000737,00
     
     
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven  
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 
3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3:15 
3.3.1.1voor een seksinrichting641,00
3.3.1.2voor een escortbedrijf445,00
3.3.2wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening: 
3.3.2.1voor een seksinrichting318,00
3.3.2.2voor een escortbedrijf222,00
     
     
Hoofdstuk 4 Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren  
3.4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag 
3.4.1.1voor het afgeven van een instemmingsbesluit voor reguliere werkzaamheden binnen het grondgebied van de gemeente546,00
3.4.1.2voor het afgeven van een instemmingsbesluit voor werkzaamheden van minder ingrijpende aard binnen het grondgebied van de gemeente109,00
3.4.2Voor beheers-, degeneratie- en onderhoudskosten worden de onder 3.4.1.1 en 3.4.1.2 genoemde tarieven per meter sleuf verhoogd conform de Algemene voorwaarden UNOG (Uniformiteit Nutsbedrijven Oostelijk Gelderland) en na realisatie verrekend. 
3.4.3Als voor een instemmingsaanvraag overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het bedrag onder 3.4.1 verhoogd met117,00
     
     
Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening  
3.6.1Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2 van de Brandbeveiligingsverordening voor evenementen met een vloer- / gebruiksoppervlakte van: 
3.6.1.1<500 m266,00
3.6.1.2500 m2 - 1000 m276,00
3.6.1.31001 m2 - 2500 m292,50
3.6.1.42501 m2 - 5000 m2103,00
3.6.1.5>5000 m2117,00
     
     
Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  
3.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking66,50