Organisatie | Noaberkracht Dinkelland Tubbergen |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling werkorganisatie Tubbergen-Dinkelland |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling werkorganisatie Tubbergen-Dinkelland |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De regeling is vastgesteld door de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van Dinkelland en Tubbergen
Wet gemeenschappelijke regelingen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-09-2012 | 19-12-2015 | Correctie fout in Publicatieblad; geen inhoudelijke wijziging | 19-09-2012 | n.v.t. | |
20-09-2012 | 19-12-2015 | Nieuwe regeling | 19-09-2012 | Onbekend |
De colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van Dinkelland en Tubbergen, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
de deelnemende bestuursorganen zich tot doel stellen de gemeentelijke taken kwalitatief goed en doelmatig uit te voeren door een toekomstbestendige gemeenschappelijke ambtelijke organisatie in te richten;
- de toestemmingsbesluiten van de gemeenteraden van Dinkelland en Tubbergen van 18 en 17 september 2012, en
- de toepasselijke bepalingen uit de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Archiefwet;
de navolgende “Gemeenschappelijke regeling werkorganisatie Tubbergen-Dinkelland” vast te stellen:
Gemeenschappelijke regeling werkorganisatie Tubbergen-Dinkelland
In deze regeling wordt verstaan onder:
Er is een openbaar lichaam als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen, genaamd: Werkorganisatie Tubbergen-Dinkelland.
[N.B. Bij besluit van 8 november 2013 is de naam gewijzigd in: Noaberkracht Dinkelland Tubbergen]
De in het eerste lid van dit artikel genoemde naam van het openbaar lichaam kan door het algemeen bestuur worden gewijzigd. Een dergelijke wijziging vindt niet plaats dan nadat de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten conform de regeling van artikel 169 vierde lid van de Gemeentewet in de gelegenheid zijn gesteld wensen en bedenkingen ter kennis van de colleges van de deelnemende gemeenten te brengen.
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wet of wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, treden het openbaar lichaam, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter in de plaats van respectievelijk de gemeente, de raad, het college en de burgemeester.
In naam van de deelnemende bestuursorganen is het openbaar lichaam in ieder geval belast met:
a. beleidsontwikkeling en beleidsvoorbereiding;
b. uitvoering van het door de gemeentelijke bestuursorganen vastgestelde beleid;
c. inkoop en aanbesteding van opdrachten, behoudens voor zover het de bedrijfsvoering betreft;
d. uitvoering van door de rijksoverheid opgedragen medebewindstaken;
e. toezicht op en handhaving van de hiervoor genoemde uitvoering.
De kosten per deelnemende gemeente worden jaarlijks afgerekend op basis van het kostenverrekenmodel Tubbergen-Dinkelland. Wijzigingen in het kostenverrekenmodel vinden niet plaats dan nadat de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten conform de regeling van artikel 169 vierde lid van de Gemeentewet in de gelegenheid zijn gesteld wensen en bedenkingen ter kennis van de colleges van de deelnemende gemeenten te brengen.
Het algemeen bestuur kan in ieder geval niet overdragen de bevoegdheid tot:
a. het vaststellen van de begroting of van de jaarrekening;
b. het vaststellen van de financiële beheer- en de controleverordening, zoals omschreven in de artikelen 212 en 213 van de Gemeentewet;
c. benoeming, schorsing en ontslag van leden van de algemene directie.
Het dagelijks bestuur is in ieder geval bevoegd:
a. het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam te voeren, voor zover niet bij of krachtens de wet of de regeling het algemeen bestuur hiermee is belast;
b. beslissingen van het algemeen bestuur voor te bereiden en uit te voeren;
c. regels vast te stellen over de ambtelijke organisatie van het openbaar lichaam;
d. ambtenaren te benoemen, te schorsen en te ontslaan, met uitzondering van de leden van de algemene directie;
e. tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van het openbaar lichaam te besluiten, met uitzondering van de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen;
f. te besluiten namens het openbaar lichaam, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover het het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.
Het dagelijks bestuur en elk van zijn leden afzonderlijk geven de raad van een deelnemende gemeente zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen twee maanden schriftelijk de door één of meer leden van die raad schriftelijk gevraagde inlichtingen, eventueel door tussenkomst van het college van de betreffende gemeente, tenzij het verstrekken ervan in strijd is met het openbaar belang.
Bij de overgang van personeel van de deelnemende gemeenten naar het openbaar lichaam dragen het algemeen bestuur en dagelijks bestuur, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft, zorg voor de verdere toepassing en uitvoering van de afspraken tussen de werkgevers- en werknemersvertegenwoordigingen.
Op wijzigingen van de begroting zijn de voorafgaande bepalingen van dit artikel - met uitzondering van de genoemde data - van overeenkomstige toepassing. Wijzigingen in de vastgestelde begroting welke geen effect hebben op het begrote financiële resultaat van het openbaar lichaam, worden hiervan uitgezonderd. Deze wijzigingen worden door het algemeen bestuur vastgesteld.
Het dagelijks bestuur maakt elk jaar de ontwerprekening van baten en lasten van het voorgaande begrotingsjaar op. Het dagelijks bestuur zendt op uiterlijk 1 april de ontwerprekening met de daarbij behorende bescheiden aan het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur zendt de ontwerprekening ter controle naar de door het algemeen bestuur daartoe aangewezen accountant, met het verzoek zo spoedig mogelijk het controlerapport uit te brengen.
De deelnemende bestuursorganen van Dinkelland of Tubbergen kunnen, na vooraf verkregen instemming van de raad van de betreffende gemeente, besluiten dat de deelneming aan deze regeling wordt opgezegd. Een dergelijk besluit kan voor de eerste keer worden genomen twee jaar na de inwerkingtreding van deze regeling.
De op het moment van inwerkingtreding van deze regeling bestaande privaatrechtelijke, dan wel publiekrechtelijke samenwerkingsverbanden van de deelnemende bestuursorganen afzonderlijk of met derden, blijven bestaan totdat het aan dat samenwerkingsverband deelnemende bestuursorgaan, in overleg met het dagelijks bestuur, tot opzegging heeft besloten.
Tubbergen, 19 september 2012
Burgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen,
drs. ing. G.B.J. Mensink,mr. M.K.M. Stegers,
secretaris, burgemeester
Burgemeester van de gemeente Tubbergen,
mr. M.K.M. Stegers,
Denekamp, 19 september 2012
Burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland,
drs. A.B.A.M. Damer, mr. R.S. Cazemier,
secretaris, burgemeester
Burgemeester van de gemeente Dinkelland,
mr. R.S. Cazemier,