Organisatie | Enkhuizen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beheerregeling Gemeentelijke Basisregistratie Personen gemeente Enkhuizen |
Citeertitel | Beheerregeling Gemeentelijke Basisregistratie Personen gemeente Enkhuizen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | persoonsgegevens, beheer, registratie, GBA, |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-01-2013 | 14-06-2013 | Nieuwe regeling | 10-01-2013 De Drom, 30-01-2013 | Onbekend |
de Wet: de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);
het besluit: het Besluit Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders dat via de Wet is aangewezen als verantwoordelijke;
basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Enkhuizen als bedoeld in artikel 2 van de Wet;
Basisregistratie Personen: de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Enkhuizen;
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet in de basisadministratie is opgenomen;
GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit;
autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de Wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;
beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de Basisregistratie Personen;
informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de Basisregistratie Personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacyprocedures, alsmede de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;
beveiligingsbeheer: het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het Informatiebeveiligingsplan;
gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;
systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingsysteem;
applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het GBA-toepassings- systeem en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;
privacybeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen en de informatievoorziening daaruit;
gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;
bewerker: degene die ten behoeve van de verantwoordelijke of beheerder persoonsgegevens verwerkt, zonder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn onderworpen en die geen zeggenschap heeft over de verwerking.
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders als de verantwoordelijke van de basisregistratie personen over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
De gegevensbeheerder is bevoegd in overleg met de applicatiebeheerder vanuit de in artikel 9 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de basisadministratie.
Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten in de basisadministratie onderworpen aan een audit door een namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangewezen auditinstelling.
De gegevensbeheerder voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen gericht op het welslagen van de eerder vermelde audit.
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem.
Het systeembeheer is ondergebracht bij Centric IT Solutions, afdeling SMC, Science Park Eindhoven 5206, 5692 EG Son, bewerker in de zin van artikel 15 van de Wet GBA.
De applicatiebeheerder is verantwoordelijk de voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk.
de beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligings-maatregelen en –procedures zoals uitgewerkt in het Informatiebeveiligingsplan.
de beveiligingsbeheerder is bevoegd om het afdelingshoofd Dienstverlening adviezen te geven ten aanzien van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit en het Informatiebeveiligingsplan.
de beveiligingsbeheerder ziet er op toe dat:
a) beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de Wet en het Informatiebeveiligingsplan worden nageleefd;
b)de in deze regeling opgenomen bepalingen inzake beveiliging worden nageleefd.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de Basisregistratie Personen als bedoeld artikel 1 van de Verordening Gemeentelijke Basisregistratie Personen Enkhuizen alsmede voor de daarin genoemde aangehaakte gegevens.
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders op 10 januari 2013
Burgemeester en wethouders van Enkhuizen.
De secretaris, De burgemeester,
(R.M. Reus) (J.G.A. Baas)
Bijlage 1: Aanwijzing van beheerfunctionarissen
Op grond van artikel 3, lid 1 van de beheerregeling basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als gegevensbeheerder is aangewezen mevrouw M. Buijsman, juridisch kwaliteitsmedewerker Dienstverlening.
Zijn/haar plaatsvervanger is mevrouw L.S.R. Leeninga, allround medewerker Burgerzaken.
Als privacybeheerder is aangewezen: mevrouw M. Buijsman, juridisch kwaliteitsmedewerker Dienstverlening
Zijn/haar plaatsvervanger is: mevrouw Y. Bergsma-van der Voordt, kwaliteitsmedewerker Dienstverlening.
Als applicatiebeheerder is aangewezen mevrouw N Naastepad, medewerker afd. Facilitair.
Zijn/haar plaatsvervanger is mevrouw Y. Bergsma-van der Voordt, kwaliteitsmedewerker Burgerzaken.
Naast de gegevensbeheerder zijn tevens belast met het berichtenverkeer:
Als gegevensverwerkers worden alle medewerkers van afdeling Dienstverlening, dienstonderdeel Burgerzaken aangewezen.
Afnemen verklaringen artikel 36, lid 2 van de Wet.
De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 36, lid 2, onder sub e, van de Wet bedoelde verklaring wordt toegekend aan:
Op grond van artikel 3, lid 2 van de beheerregeling Basisregistratie Personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als systeembeheerder is aangewezen de heer P.D. Gijben, beleidsmedewerker I&A
Als zijn plaatsvervanger is aangewezen de heer R. Asma, consulent Automatisering.
Systeembeheer Centric IT Solutions, afdeling SMC te Son