Organisatie | Aalsmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Dienstverleningshandvest Regeling ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen |
Citeertitel | Dienstverleningshandvest Regeling ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Centrumregeling ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 18-12-2012 NIeuwe Meerbode, 10-01-2013 |
1. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalsmeer, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de waarnemend burgemeester, Th. van Eijk, en de secretaris, D.J. van Huizen, hierna te noemen College van Aalsmeer;
2. de waarnemend burgemeester van de gemeente Aalsmeer, Th. van Eijk, hierna te noemen Burgemeester Aalsmeer;
3. het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de burgemeester, J.H.C. van Zanen, en de secretaris, R.J.T. Schurink, hierna te noemen College van Amstelveen; en
4. de burgemeester van de gemeente Amstelveen, J.H.C. van Zanen, hierna te noemen Burgemeester Amstelveen;
ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
hierna gezamenlijk te noemen: Partijen, en ieder afzonderlijk te noemen: Partij;
de Centrumregeling ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen;
de gemeenten Aalsmeer en Amstelveen hun uitvoeringskracht gaan bundelen door samenvoeging van de ambtelijke organisaties van beide gemeenten, hetgeen geregeld is in de Centrumregeling ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen;
Amstelveen voert taakgebieden, taken of taakuitoefening voor Aalsmeer uit op basis van artikel 4 en artikel 6 van de Regeling.
In Aalsmeer zal een frontoffice met vaste openingstijden beschikbaar blijven voor inwoners en bedrijven voor de klassieke en mogelijk nieuwe frontoffice taken. Voor de vergunningverlening zal de beschikbaarheid verlopen via het maken van afspraken. Gedurende openingstijden kunnen inwoners en bedrijven hiervoor ook in het raadhuis van Amstelveen terecht. Ook voor complexe vraagstukken blijft de mogelijkheid een afspraak in Aalsmeer te maken. Daarnaast zullen informatie-, inloopavonden en participatiebijeenkomsten blijven plaatsvinden in (het gemeentehuis dan wel de wijken van) Aalsmeer.
ARTIKEL 4 – KWALITEIT VAN HET KCC
Het kwaliteitsniveau van de Dienstverlening met betrekking tot het KCC in het gemeentehuis van Aalsmeer is ten minste van hetzelfde niveau als op het moment van de inwerkingtreding van dit Dienstverleningshandvest. Amstelveen draagt er zorg voor dat de Dienstverlening met betrekking tot het KCC in het gemeentehuis van Aalsmeer per 1 januari 2014 is gestegen tot hetzelfde niveau als het KCC in het gemeentehuis van Amstelveen.
Verzoeken om inlichtingen, als bedoeld in artikelen 11, 12, 13, 14 en 15 van de Regeling, worden schriftelijk gedaan via de gemeentesecretarissen van Aalsmeer en Amstelveen.
De Colleges van Aalsmeer en Amstelveen overleggen, conform artikel 9 van de Regeling, onder meer over harmonisatie van beleid, uitvoering van de gemeentelijke taken en het verloop van de samenwerking.
ARTIKEL 11 – STRUCTURELE BIJDRAGEN
De structurele vergoeding die Aalsmeer voor de geleverde dienstverlening aan Amstelveen gaat betalen (de dienstverleningsbudgetten), bedraagt voor 2013 11,5 miljoen euro, voor 2014 10,3 miljoen euro en vanaf 2015 10,5 miljoen euro structureel. Deze bedragen zijn gebaseerd op prijspeil 2012 en worden geïndexeerd. Vanaf 2014 is in het aandeel Aalsmeer de structurele besparing ad 1,4 miljoen euro verwerkt.
Het verschil tussen de in lid 6 genoemde begrote en werkelijke loon- en prijsontwikkeling (nacalculatie) wordt na afloop van het jaar éénmalig verrekend. Amstelveen stelt de nacalculatie en de bijbehorende factuur van de loonsom en prijscomponent uiterlijk in juni van jaar t+1 aan Aalsmeer ter beschikking.
De eerste helft van 2015 evalueren Aalsmeer en Amstelveen de gemaakte financiële afspraken, op basis van een door Amstelveen op te stellen notitie. De begrote totaal besparing die oploopt naar 2,8 miljoen euro structureel per 2015 wordt daarbij afgezet tegen de gerealiseerde totaal structurele besparing vanaf 2013 tot en met het begrotingsjaar 2014 en een raming voor het begrotingsjaar 2015. De evaluatie vindt op totalen plaats en niet op afzonderlijke aspecten.
Op basis van de in lid 8 genoemde evaluatie kunnen voor 2016 en verder door de gemeentebesturen nadere afspraken worden gemaakt over de vergoeding van Aalsmeer voor de dienstverlening door Amstelveen. Dit mede in het licht van eventueel gewenste kwalitatieve bijstellingen van de dienstverlening en gewijzigde verhoudingen van volumes.
Onverlet het gestelde in lid 11 kan Amstelveen onderbouwde budget suppletievoorstellen, bij voorkeur bij de Lentenota, aan het college van Aalsmeer doen wanneer door kwalitatieve en kwantitatieve aanpassingen en/of veranderingen in het kwaliteitsniveau een ontoereikend dienstverleningsbudget ontstaat.
Wanneer de transitiekosten hoger dreigen uit te komen dan het in lid 1 genoemde budget, dan wel dat de dekking uit besparingen op de apparaatskostenbudgetten ontoereikend is om de transitiekosten te dekken, zal de stuurgroep een advies concipiëren en aan de gemeentebesturen ter besluitvorming voorleggen.
V. WIJZIGING, OPHEFFING EN EXPIRATIE
Dit Dienstverleningshandvest expireert per de datum van opheffing van de Regeling, conform artikel 22 van de Regeling.
ARTIKEL 16 – GESCHILLENBESLECHTING
Op geschillen is hoofdstuk 4 van de Regeling van overeenkomstige toepassing.
Aldus besloten door
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE AALSMEER
in de vergadering van 18 december 2012
de secretaris, de waarnemend burgemeester,
D.J. van Huizen Th. Van Eijk
DE WAARNEMEND BURGEMEESTER VAN DE GEMEENTE AALSMEER
bij besluit van …………..
Th. Van Eijk
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE AMSTELVEEN
in de vergadering van 2 januari 2013
de secretaris, de burgemeester,
R.J.T. Schurink J.H.C. van Zanen
DE BURGEMEESTER VAN DE GEMEENTE AMSTELVEEN
bij besluit van …………………..
J.H.C. van Zanen