Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 4 december 2012, nr. 80D1024B, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht (RAP)(Uitvoeringsverordening subsidie Ruimtelijk Actieprogramma, provincie Utrecht) |
Citeertitel | Uitvoeringsverordening subsidie Ruimtelijk Actieprogramma, provincie Utrecht |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | subsidies, ruimtelijke ordening |
Geen.
Algemene subsidieverordening provincie Utrecht, art.4
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-12-2012 | nieuwe regeling | 04-12-2012 Provinciaal blad, 2012, 60 | 80D1024B |
Besluit van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 4 december 2012, nr. 80D1024B, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht
Gedeputeerde Staten van Utrecht;
Gelet op artikel 38 (Ruimtelijk Actieprogramma) en artikel 4 van de Algemene Subsidieverordening provincie Utrecht;
Overwegende dat het Ruimtelijk Actieprogramma leidt tot versnelling van de beleidsrealisatie en dat een sterke sturing vooraf gericht op een duurzame leefomgeving, vitale dorpen en steden, en versterking kwaliteit landelijk gebied, de hoofdpijlers van de Provinciale ruimtelijke structuurvisie, leidt tot grotere effectiviteit, is het wenselijk dat vanuit de provinciale rol een financiële bijdrage wordt geleverd aan de concretisering van het ruimtelijk beleid.
Besluiten de volgende uitvoeringsverordening vast te stellen:
In aanvulling op artikel 10 van de Asv kan subsidie geweigerd worden als de activiteit naar het oordeel van het college niet of onvoldoende bijdraagt aan de doelen en ambities zoals geformuleerd in RAP.
Artikel 10 Europese regelgeving
Voor zover de activiteiten leiden tot voordeel voor een onderneming wordt de subsidie verstrekt met inachtneming van de Verordening (EG) 1998/2006, PbEU 2006, L379/5, betreffende de-minimissteun.
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 4 december 2012. R.C. ROBBERTSEN, voorzitter. H. GOEDHART, secretaris Uitgegeven 21 december 2012 Gedeputeerde Staten van Utrecht, namens hen H. GOEDHART, secretaris
Met de Provinciale ruimtelijke structuurvisie (PRS) wil de provincie komen tot een meer integrale aanpak van beleidsvorming en beleidsrealisatie. De afgelopen jaren heeft de provincie Utrecht hier via het Ruimtelijk Actie Programma 2008-2011 al ervaring mee opgedaan. De ervaringen met RAP 2008-2011 zijn positief. Daarom is er voor gekozen hier een vervolg aan te geven waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen integrale beleidsontwikkeling (RAP.2) en integrale gebiedsontwikkeling (IGP). Het RAP operationaliseert het beleid; het IGP investeert in gebiedsontwikkeling. Deze uitvoeringsverordening vormt de juridische basis voor de uitvoering van het RAP.2 2012-2015. Artikelgewijs Artikel 3 Subsidieontvangers Zowel rijksoverheid als gemeenten en waterschappen kunnen subsidie ontvangen. Daarnaast kunnen ook maatschappelijke organisaties zoals de Natuur en Milieufederatie Utrecht, Land en Tuinbouworganisatie Nederland, Kamer van Koophandel, Landschap Erfgoed Utrecht subsidie aanvragen. Artikel 5 Aanvraag Vanuit het oogpunt van flexibiliteit en maatwerk kunnen aanvragen gedurende het gehele kalenderjaar worden ingediend. Hierdoor kan een bijdrage worden toegekend op het moment dat dit het meest efficiënt is voor het project en het grootste effect wordt bereikt. Omdat de wijze van ondersteuning bepaald wordt op basis van een dialoog tussen aanvrager en provincie, kunnen schriftelijke aanvragen enkel worden ingediend na een mondelinge intake. Tijdens dit gesprek worden de doelstelling, het tijdspad en de te bereiken resultaten van het project besproken tussen potentiële aanvrager en de provincie Utrecht. Samen wordt bekeken in hoeverre de mogelijke aanvraag voldoet aan de criteria in artikel 2 en welke potentie een mogelijke aanvraag heeft. Na deze mondelinge intake heeft de potentiële aanvrager een helder beeld over de kansrijkheid van provinciale ondersteuning van het project, en kan desgewenst een officiële schriftelijke aanvraag indienen. Voor alle vormen van subsidie wordt per aanvraag op basis van maatwerk bekeken wat de maximale hoogte van het bedrag wordt. Artikel 7 Subsidieplafond Er is gekozen voor een programmabudget zonder specifieke verdeling over de verschillende ambities. Dit om te beschikken over maximale flexibiliteit om in te kunnen spelen op actuele situaties en om per project maatwerk te kunnen toepassen. Gedeputeerde Staten kunnen op een later tijdstip besluiten het budget, binnen de gestelde ambities van het RAP alsnog te verdelen in aparte deelplafonds voor de verschillende opgaven.