Organisatie | Etten-Leur |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels voor elektronisch berichtenverkeer gemeente Etten-Leur |
Citeertitel | Nadere regels voor elektronisch berichtenverkeer gemeente Etten-Leur |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen bestuur |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-01-2013 | Nieuwe regeling | 29-05-2012 Etten-Leurse Bode, 23-01-2013 | BCO |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
gelet op artikel 2:15 van de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) en de Gemeentewet;
overwegende dat het ten behoeve van een doelmatige en rechtmatige uitvoering wenselijk is om voor het gebruik van de elektronische weg nadere regels te stellen;
vast te stellen de Nadere regels voor elektronisch berichtenverkeer gemeente Etten-Leur.
In dit besluit en de daarop rustende bepalingen wordt verstaan onder:
Elektronische berichten: berichten die in de vorm van e-mail of door middel van een webformulier op of via de gemeentelijke website of overheidswebsites zijn verzonden. Overige vormen van elektronisch verkeer, bijvoorbeeld SMS berichten en berichten van sociale media, zijn van dit besluit uitgesloten.
Elektronische handtekening: een handtekening die, afhankelijk van het concrete geval, is geplaatst met een gewone elektronische handtekening, een geavanceerde elektronische handtekening of een gekwalificeerde elektronische handtekening. Bij gebruik van een webformulier wordt aangegeven welke elektronische handtekening is vereist.
Artikel 3 Openstelling elektronische weg
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 2:15 AWB wordt de elektronische weg opengesteld voor aanvragen, zienswijzen, klachten, (intrekken van) bezwaarschriften en overig elektronisch bestuurlijk verkeer, uitsluitend indien voor dat doel bestemde webformulieren beschikbaar zijn gesteld.
Artikel 5 Verzending van aanvullende informatie
Indien een belanghebbende op het webformulier heeft aangegeven dat hij via de elektronische weg voldoende bereikbaar is, vinden contacten tussen hem en het desbetreffende bestuursorgaan in eerste instantie via die weg plaats. In voorkomende gevallen kan het desbetreffende bestuursorgaan, mede gelet op het bepaalde in artikel 10, kiezen voor een schriftelijke reactie, dat wil zeggen per post.
Artikel 7 Niet in behandeling nemen van elektronische berichten
Elektronische berichten waarvan de bijlagen niet geopend kunnen worden, die de maximale verwerkingscapaciteit door e-mailgrootte overschrijden of een virus bevatten worden niet in behandeling genomen.
Artikel 8 Tijdstip ontvangst webformulier
Als tijdstip waarop een webformulier is ontvangen, geldt het tijdstip waarop het bericht de webserver van de gemeente heeft bereikt.
Artikel 9 Ontvangstbevestiging
Voor elektronische berichten die binnenkomen via een webformulier, wordt automatisch een ontvangstbevestiging verstuurd. Hiermee wordt aangegeven dat het bericht, technisch gezien, in goede orde is ontvangen.
Artikel 10 Bekendmaking beslissing
De formele afhandeling (inclusief beslissing) van berichten als bedoeld in artikel 3 vindt schriftelijk en/of elektronisch plaats.
Elektronische afhandeling is alleen toegestaan indien: