Organisatie | Breda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenverordening Breda 2013 |
Citeertitel | Klachtenverordening Breda 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen |
Deze regeling vervangt de Regeling Klachtenbehandeling Breda 1999.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | Nieuwe regeling | 20-12-2012 Bredase Bode, 30-12-2012 | 40133 |
De raad van de gemeente Breda;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 20 november 2012, met bestuursvoorstelnummer 40133, inzake het afhandelen van (bejegenings-)klachten binnen de gemeente Breda en het (laten) benoemen van de leden van de Commissie Ombudsman;
gelet op artikel 149 Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
dat het van wezenlijk belang wordt geacht dat (bejegenings-)klachten binnen de gemeente Breda op een zorgvuldige wijze worden behandeld omdat klachten signalen zijn die meehelpen aan de verbetering van de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening;
dat naast een versterking van de centrale coördinatie op de klachten, een nog strakkere sturing op de behandeltermijnen en een intensievere inzet van mediationvaardigheden bij ingediende klachten tevens ten behoeve van een zorgvuldige afhandeling van klachten een ombudscommissie wordt ingesteld, die onder meer door de inzet van mediationvaardigheden sneller en meer laagdrempelig dan de Nationale ombudsman klachten kan behandelen;
dat de Raad op 21 juni 2012 heeft besloten met ingang van 1 januari 2013 daartoe een gemeentelijke, dan wel een gezamenlijke ombudscommissie in te stellen;
dat door deze aanpak meer oplossingsgericht wordt gewerkt en naar verwachting bij de afhandeling van klachten eerder het vertrouwen van de Bredase burger hersteld zal zijn;
Hoofdstuk 2 Interne klachtbehandeling
Artikel 3 De behandeling van klaagschriften
Een schriftelijk ingediende klacht wordt behandeld overeenkomstig de bepalingen van afdeling 9.1.2. van de wet en met inachtneming van de bepalingen van deze verordening.
Artikel 4 Voldoen aan indieningsvereisten
Indien een schriftelijke klacht niet voldoet aan het gestelde in artikel 9:4 van de wet, is de wet overeenkomstig van toepassing en wordt de klager alsnog in de gelegenheid gesteld om dit verzuim te herstellen binnen een daartoe gestelde termijn.