Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Grave

Mandaatbesluit november 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGrave
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit november 2008
CiteertitelMandaatbesluit november 2008
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpCBO

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht
  3. Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-06-201301-01-2014Gewijzigde regeling

23-04-2013

Graafsche Courant, 11juni 2013

RW/CCT
15-11-201212-06-2013Gewijzigde regeling

06-11-2012

Graafsche Courant, 12 november 2012

CBO
01-02-201215-11-2012Gewijzigde regeling

24-01-2012

Graafsche Courant, 31januari 2012

CBO
24-11-201001-02-2012Gewijzigde regeling

09-11-2010

Graafsche Courant, 23 november 2010

CBO
15-11-200824-11-2010Nieuwe regeling

04-11-2008

Graafsche Courant, 12 november 2008

CBO

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit november 2008

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Grave, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

overwegende dat het gewenst is daar waar mogelijk bevoegdheden te mandateren aan daartoe aan te wijzen ambtenaren op basis van een daarvoor op te stellen mandateringslijst;

 

gelet op de desbetreffende artikelen van de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en diverse wettelijke regelingen;

 

gelet op het bepaalde in de Organisatieverordening;

 

B E S L U I T E N:

 

I.  de uitoefening van de in de bij dit besluit behorende lijst vermelde bevoegdheden op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen met inachtneming van de in deze lijst vermelde specifieke bepalingen, alsmede de in dit besluit onder punt II gestelde algemene bepalingen van toepassing te verklaren;

 

II. ten aanzien van de uitoefening van het onder punt I van dit besluit bedoelde mandaat de volgende algemene bepalingen vast te stellen:

Artikel 1  

  • 1.

    Indien bij een namens het college van burgemeester en wethouders te nemen besluit het beleid van het college is betrokken, legt de functionaris aan wie het afdoeningsmandaat is gegeven - verder te noemen “gemandateerde” - de zaak vooraf aan de betrokken portefeuillehouder voor. Indien deze zulks nodig acht, wordt de zaak ter nadere besluitvorming aan het college voorgelegd.

  • 2.

    Voor de toepassing van het bepaalde in lid 1 wordt het beleid van het college geacht bij een te nemen besluit te zijn betrokken:

    a. indien het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan gevoerde beleid;

    b. indien er - behoudens in zaken met een routinematig karakter - rekening mee moet worden gehouden dat de betrokken portefeuillehouder en/of het college op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

    c. indien uit het te nemen besluit financiële of andere consequenties voor het beleid kunnen voortvloeien, waaronder in elk geval uitgaven buiten een functionele begrotingspost of bij overschrijding van een begrotingspost;d. indien de betrokken portefeuillehouder, de burgemeester (als bestuurlijk coördinator) of de secretaris (als ambtelijk coördinator) zulks kenbaar heeft gemaakt.

    d. indien de betrokken portefeuillehouder, de burgemeester (als bestuurlijk coördinator) of de secretaris (als ambtelijk coördinator) zulks kenbaar heeft gemaakt.

Artikel 2  

  • 1.

    Indien bij een namens de burgemeester te nemen besluit het beleid van deze is betrokken, legt de gemandateerde de zaak vooraf aan de burgemeester voor.

  • 2.

    Voor de toepassing van het bepaalde in lid 1 wordt het beleid van de burgemeester geacht bij een te nemen besluit te zijn betrokken:

    a. indien het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan gevoerde beleid;

    b. indien er - behoudens in zaken met een routinematig karakter - rekening mee moet worden gehouden dat de burgemeester op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

    c. indien uit het te nemen besluit financiële of andere consequenties voor het beleid kunnen voortvloeien;d. indien de burgemeester of de secretaris zulks kenbaar heeft gemaakt.

Artikel 3  

Indien bij een te nemen besluit een ander gemeentelijk cluster belang heeft of de betreffende zaak een ander gemeentelijk cluster raakt, legt de gemandateerde de zaak vooraf aan de manager van het betrokken cluster voor. Indien geen overeenstemming wordt bereikt wordt de zaak voorgelegd aan het betreffende bestuursorgaan.

Artikel 4  

In geval van uitoefening van het afdoeningsmandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

Burgemeester en wethouders van Grave;

namens dezen,

gevolgd door functie-aanduiding, handtekening en naam van de gemandateerde.

De burgemeester van Grave;

namens deze,gevolgd door functie-aanduiding, handtekening en naam van de gemandateerde.

Artikel 5  

Behoudens in zaken met een niet-beleidsmatig karakter, geldt het afdoeningsmandaat niet ten aanzien van stukken gericht aan de Kroon, de minister, de Commissaris van de Koningin, Gedeputeerde Staten en de gemeenteraad.

Artikel 6  

Tenzij zulks in de bij dit besluit behorende lijst uitdrukkelijk anders is vermeld, zijn gemandateerden niet bevoegd functionarissen binnen hun afdeling te machtigen tot het geheel of gedeeltelijk uitoefenen van de hen bij dit besluit toegekende bevoegdheden.

Artikel 7  

In geval van afwezigheid van functionarissen, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door de door het afdelingshoofd aan te wijzen plaatsvervanger. De afdelingsmanager is eindverantwoordelijk voor alles wat onder mandaat binnen zijn afdeling geschiedt.

Artikel 8  

De gemandateerden leggen aan burgemeester en wethouders en de burgemees­ter verantwoording af over de wijze waarop zij van hun mandaat gebruik hebben gemaakt. De door de gemandateerden genomen besluiten worden per cluster op besluitenlijsten vastgelegd, die maandelijks aan het bestuurssecretariaat worden verstrekt.

Artikel 9  

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 15 november 2008.

  • 2.

    Op voornoemde datum wordt het “Mandaatbesluit juli 2008” ingetrokken.

Artikel 10  

Dit besluit kan worden aangehaald als “Mandaatbesluit november 2008”.

 

Bijlage

 

ALGEMEEN

 

 

 

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijke

Basis

Toegekend

Aan

Primaat

Bij

Andere

betrok-

kenen

Afdoenings-

mandaat

Opmerkingen/

vorwaarden

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Afdoen van circulaires waarmee de gemeente geen bemoeienis heeft

 

B en W

afdeling/ cluster

 

medewerker

geen actie op nodig

2

Afdoen van circulaires waarmee de gemeente wel bemoeienis heeft

 

B en W

afdeling/ cluster

 

medewerker

geen actie op nodig

3

Goedkeuring van G.S en andere instanties

GWe.a.

B en W

afdeling/ cluster

 

medewerker

indien ongewijzigd goedgekeurd direct t.k.n. aan raad en

B en W

4

Doen van statistische opgaven

 

B en W

B

afdeling/ cluster

 

medewerker

 

5

Toezenden aanvraag vergunning aan adviesinstanties of instanties die moeten worden gehoord

 

B en W

B

afdeling/ cluster

 

medewerker

 

6

Toezenden en opvragen nadere gegevens aan adviesinstanties of instanties die moeten worden gehoord

 

B en W

B

afdeling/ cluster

 

medewerker

 

7

Doorzenden van verzoeken (al dan niet voorzien van advies) om vergunning ontheffing, subsidie, informatie

 

B en W

B

afdeling/ cluster

 

medewerker

 

8

(Herhalings)aanschrijvingen m.b.t. aanvragen vergunning, ontheffing, inleveren vereiste papieren etc.

 

B en W

B

afdeling/ cluster

 

medewerker

 

9

Toezenden van contracten

 

B en W

afdeling/ cluster

 

medewerker

 

10

Bericht inzake stand van zaken m.b.t. de afhandeling van verzoeken, etc.

 

B en W

B

afdeling/ cluster

 

medewerker

t.b.v controle op voortgang

11

Toezenden van besluiten aan belanghebbenden

 

B en W

B

afdeling/ cluster

 

medewerker

voor zover openbaar

12

Ontvangstbevestigingen

verzenden

 

B en W

B

afdeling/

cluster

 

medewerker

zakelijk, per omgaande

13

Uitnodigen c.q. oproepen van belanghebbenden t.b.v. hoorzittingen, vergaderingen, bijeenkomsten

 

B en W

B

afdeling/ cluster

 

medewerker

 

14

Verzoek om informatie en/of voorlichting

 

B en W

B

Afdeling/ cluster

 

medewerker

zakelijk en openbaar m.u.v. de pers

15

Verzoek betaling leges

 

B en W

afdeling/ cluster

 

medewerker

geen bevel tot betaling

16

Stellen van een termijn voor het indienen van aanvullende gegevens voor het completeren van een aanvraag e.d.

Awb

B en W

afdeling/ cluster

 

medewerker

in het algemeen een termijn van 2 weken aanhouden

17

Bij de voorbereiding van een besluit belanghebbende in de gelegenheid stellen zijn zienswijze kenbaar te maken

Awb

4:7/4:8

B en W

afdeling/ cluster

 

medewerker

 

18

Het niet in behandeling nemen van een aanvraag

Awb

4:5

B en W

afdeling/ cluster

 

medewerker

 

19

Het verdagen van een beschikking

Awb

4:14

9:11, lid 2

B en W

afdeling/ cluster

 

medewerker

 

 

Het verdagen van een beslissing op een bezwaarschrift

Awb

7:10

B en W

afdeling/ cluster

 

medewerker

 

21

Aanwijzen van budgethouders

 

B en W

secretaris/

afd.manager

 

secretaris/

afd.manager

conform budgethoudersregeling

22

Indienen verweerschriften bij commissie bezwaarschriften

 

B en W

afdeling/

cluster

 

medewerker

 

23

Facilitering van opleidingen zoals opgenomen in het opleidingsplan

CAR/UWO

B en W

afdeling

PZ

afd.manager

binnen budget

24

Plaatsing stagiaires

(Afsluiten van

stageovereenkomsten

leerovereenkomsten)

CAR/UWO

B en W

afdeling

PZ

afd.manager

 

25

Contracten soc.werkvoorz.,

Detacheringsovereenkomsten,

contracten met uitzendbureaus

CAR/UWO

B en W

afdeling

PZ

afd.manager

na besluitvorming door secretaris

26

Uitbetaling verplaatsingskosten,

reis- en verblijfkosten

CAR/UWO

B en W

afdeling, secretaris, burgemees-

ter

PZ

-burg. voor

weth. en secr.

-secr. voor

burg. en mana-

gers

-afd.managers

voor medew.

 

27

Toepassing afdeling 3.4 Awb (uniforme openbare voorbereidingsprocedure)

Awb

afd. 3.4

B en W

afdeling/

cluster

 

medewerker

voor zover het besluiten betreft waarvoor aan de betreffende medewerker mandaat is verleend

 

 

0

GEMEENTESECRETARIS/ALGEMEEN DIRECTEUR (GEDEELTELIJK VERVALLEN DOOR NIEUW MANDAATREGISTER P&O)

 

 

8

Vergoeding aan ambtenaren van schade kleding en uitrusting

 

B en W

secretaris

PZ

secretaris

tot € 250,-- medew. PZ

€ 250,00 tot

€ 1.000,00 secretaris

 

 

A

cluster Personeelszaken (PZ) (GEDEELTELIJK VERVALLEN DOOR NIEUW MANDAATREGISTER P&O)

 

 

2

Oproepen personeel voor Periodiek Geneeskundig Onderzoek (PAGO)

 

B en W

PZ

 

medewerker

 

3

Toestemming voor mailing personeel aan ABP, UWV, Loyalis

 

B en W

PZ

 

medewerker

 

4

Aangiften loonbelasting

 

B en W

PZ

 

medewerker

 

5

Verhaalswet ongevallen ambtenaren

 

B en W

PZ

 

medewerker

 

6

Beslissen op verzoeken om toestemming gelden uit het depot te verkrijgen/mutaties op lopende gemeentegaranties:

-ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid

-afsluiten 2e hypotheek

-verzoek tot wijziging van het plan van betaling van rente en aflossing

-opvolgend garantiebesluit waarbij sprake is van een hogere lening dan de renteschuld op het moment van oversluiting

 

B en W

PZ

 

medewerker

 

9

Werknemer gerelateerde subsidies en tegemoetkomingen

(arbeidsongeschiktheid, inva-

liditeit, leeftijd, arbeidsverleden etc.) tegen behoeve van de werkgever

 

B en W

PZ

 

medewerker

 

10

Afwikkelen van jubilea en gebeurtenissen betrekking hebbende op het personeel

(o.a uitnodigen personeel)

 

B en W

PZ

 

medewerker

conform regeling inzake het van gemeentewege vieren van bepaalde jubilea en gebeurtenissen

12

Aanvragen reïntegratieplan

 

B en W

PZ

managers

medewerker

 

13

Aanvragen IP/FPU/ Ouderdomspensioen/ WAO/ Herplaatsingstoelage

 

B en W

PZ

 

medewerker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B

Cluster Veiligheidsbureau (VB)

 

 

1

Gebruiksvergunning gebouwen, inclusief weigeringen

Bouwverordening

B en W

VB

ROW

coördinator

mits bouwvergunning is afgegeven

2

Toestemmingen of verklaringen dat wel of geen gebruiksvergunning is vereist

Bouwverordening

B en W

VB

ROW

coördinator

i.o.m. brw.cdt

3

Vooraankondiging handhaving

inzake gebruiksvergunning

Bouwverordening

B en W

VB

ROW

coördinator

 

4

Wijziging van een verleende gebruiksvergunning

Bouwverordening/

Woningwet

B en W

VB

ROW

coördinator

i.o.m. brw.cdt.

5

Tijdelijke verkeersmaatregelen

RVV/ BABW

B en W

VB

PBZ

ROW

MIL

CCT

medewerker

alleen die tijdelijke verkeersmaatregelen die verband houden met evenementen waarvoor vergunning is verleend

6

Diverse vergunningen, ontheffingen, meldingen e.d. (inclusief afwijzingen voor kledinginzamelingen circussen en het plaatsen van driehoeks- reclameborden) volgens door B en W vastgesteld beleid

APV

B en W

B

VB/PBZ

div. afdelingen/clusters

medewerker

zo nodig na advies van politie, CCT, Brandweer e.d. en mits geen problemen verwacht worden

7

Beslissen op de melding voor het houden van een klein kansspel als bedoeld in artikel 7c van de Wet op de Kansspelen

Wet op de Kansspelen

B en W

VB/PBZ

 

medewerker

 

8

Collectevergunningen tevens weigeringen collectevergunningen

APV

B en W

VB/PBZ

 

medewerker

passend in het landelijke collecteplan

weigering gemandateerd

aan coördinator

9

Verklaring van geen bezwaar luchtevenementen

Stbl. 88-511

B

VB

Politie

medewerker

 

10

Verlenen drank- en horecawetvergunning, tevens weigering

Drank- en Horecawet

B en W

VB/PBZ

 

medewerker

 

11

Ontheffing ex art. 35 Drank- en Horecawet

Drank- en Horecawet

B

VB/PBZ

 

medewerker

mits horecaondernemer

12

Vergunning speelautomaten, tevens weigering

Wet op de Kansspelen

B

VB/PBZ

 

medewerker

weigering gemandateerd

aan coördinator

13

Loterijvergunning

Wet op de Kansspelen

B en W

VB/PBZ

 

medewerker

 

14

Ontheffingen, vergunningen aanwijzen vrijstellingsdagen Winkeltijdenwet en aanwijzing koopzondagen

Winkeltijdenwet

B en W

VB

 

medewerker

 

15

Tagrijnregister

art. 437 Wetboek van Strafrecht

B

VB

 

medewerker

afgifte en tekenen register

16

Kampvuur-/stookvergunningen

APV/Wet milieube-

heer

B en W

VB/PBZ

BRW

medewerker

na advies Brandweer

17

Opgraven en vervoer stoffelijke resten

Wet op de Lijkbezor-ging

B

VB

 

medewerker

 

18

Verlenen vergunning honden- en kattenpension

Wet op de dierenbesch

Honden- en katten-besluit1981

B en W

VB/PBZ

 

medewerker

verlengen bestaande vergunningen; verlenen nieuwe vergunningen voorbehouden aan college

19

Verlenen van toestemming voor het bevaren van de Raam en de Hertogswetering met kano’s

privaat- rechtelijke toesteming waterschap

B en W

VB

 

medewerker

indien nodig afstemmen met Waterschap

20

Waarschuwen bevolking d.m.v. sirenenetwerk en alarmeren conform "Grip-regeling Brabant-Noord"

Rampenwet

B en W

VB

 

medewerker

in overleg met coördinator

21

Uitvoeren "Regeling Operationele Leiding"

Regeling Operationele Leiding

B en W

VB

 

brandweer-

commandant

 

22

Weekmarkt (correspondentie en informatie plaatsing op wachtlijst en verstrekken en intrekken vergunningen)

Marktverordening

Art. 2.7, 2.4, 2.5, 2.11

B en W

VB

 

medewerker

toewijzing standplaatsen in overeenstemming met de wachtlijst

23

Toe- en afwijzen van verzoeken om standplaats kermis

 

B en W

VB

 

medewerker

 

24

Instellen en opheffen rookverbod in bossen e.d.

APV, artikel 5.5.2

B en W

VB

 

coördinator

 

25

Vooraankondiging handhaving

APV en bijzondere

wetten

B en W

VB

 

coördinator

Na overleg met portefeuillehouder

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Afdeling BeDRIJFSVOERING (BV)

 

 

A

Cluster Communicatie en Bestuursondersteuning (CBO)

 

 

1

Beslissen op verzoeken tot het voeren van het gemeentewapen

 

B en W

CBO

 

medewerker

 

2

Beslissen op verzoeken om informatie o.g.v. de WOB

inclusief verdaging verzoek

Wet openbaarheid van bestuur

B en W

CBO

betreffen-

de afd./

cluster

medewerker

juridische en

bestuurlijke

zaken

 

 

 

 

 

B

cluster Interne Zaken en ICT (IZ/ICT)

 

 

1

Afsluiten onderhoudsovereenkomsten ICT

 

B en W

IZ/ICT

 

coördinator

 

 

 

C

cluster Financieel Beleid en Beheer (FBB)

 

 

1

Toezenden (kosteloze verstrekking) van begrotings-stukken aan derden

Legesverordening

B en W

FBB

 

medewerker

 

2

Aangiften Rijksbelastingen

Alg. Wet inz. Rijks- belast.

B en W

FBB

 

medewerker

 

3

a.Besluiten tot het uitlenen van overtollige kasgelden

b.Het uitzetten van overtollige kasgelden

 

B en W

FBB

 

a.manager

b.beleids-

medewerker

fin. en ao/ic

 

4

Saldobevestiging in het kader van de hypotheek regeling gemeenteambtenaren

Hypotheek- regeling

gemeente Grave

B en W

FBB

 

medewerker

 

5

a.Besluiten tot het aangaan van (kas)geldleningen

b.Het aangaan van een kasgeld-

lening

 

B en W

B

FBB

 

a.manager

b.beleids-

medewerker

fin. en ao/ic

 

6

Verklaring Iv3 aan Centraal Bureau voor Statistiek

Besluit begroting en verantwoording

prov. en gem.

B en W

FBB

 

medewerker

eén keer per kwartaal en één keer per jaar

 

 

D

cluster Woz en Belastingen (WZB)

 

 

1

Aangaan van nieuwe verzekeringscontracten en herziening voorwaarden van ge- sloten contracten

 

B en W

WZB

 

afd.manager

 

2

Mutaties van verzekerde objecten en aanmeldingen van schadegevallen

 

B en W

WZB

 

medewerker

 

3

Afhandelen aansprakelijk-stellingen in verband met toegebrachte schade door of aan de gemeente

BW

B en W

WZB

 

medewerker

 

4

Uitvoering Wet woz

Wet woz

B en W

WZB

 

heffingsambt.

 

5

Verweerschriften belastingen en Wet woz

 

B en W

WZB

 

afd.manager

voor zover de heffingsambtenaar niet bevoegd is

6

Uitgifte grafruimte en verg. gedenkteken

verordening lijk- bezorgings- rechten Grave 1998/ Beheersverordening algemene begraaf-plaatsen

B en W

WZB

BMB

medewerker

 

 

 

2

Afdeling Inwoners en Zorg (I&Z)

 

 

A

cluster welzijn en onderwijs (WO)

 

 

1

Beschikkingen in het kader van leerlingenvervoer (inclusief afwijzingen) en opdrachten aan vervoerders

Ver. Leerlingenvervoer

B en W

WO/PBZ

FBB

medewerker

afwijzingen en opdrachten niet door PBZ

2

Beslissen op verzoeken om subsidies aan organisaties op basis van de in de begroting geraamde bedragen (inclusief afwijzingen)

gemeente begroting

Algemene Subsidie-

Verorde-

ning en be-

leidsregels

B en W

WO

FBB

medewerker

alleen bij korte procedure of

conform product- en

prestatieovereenkomst

4

Beslissen op verzoeken tot herstel van schade aan schoolgebouwen

WPO/WEC WVO

B en W

WO

FBB

medewerker

binnen begrotingsposten

5

Opdrachtverstrekking in het kader van het zwem-/gymvervoer

 

B en W

WO

FBB

medewerker

 

6

Opdrachtverstrekking in het kader van de bestrijding van onderwijsachterstanden

WPO/

WEC/WVO

B en W

WO

FBB

medewerker

binnen begrotingsposten

7

Opdrachtverstrekking in het kader van lokaal onderwijsbeleid aan onderwijsbegeleidingsdienst Giralis

WPO/WEC

B en W

WO

FBB

medewerker

binnen begrotingsposten

8

Registratie voorziening kinderopvang

Wet kinderopvang

B en W

WO

 

medewerker

 

9

Beschikbaar stellen van een bijdrage aan verenigingen voor de aanschaf van een beker

 

B en W

WO

 

medewerker

binnen begrotingspost en vastgestelde criteria

10

Afwikkelen subsidieverzoeken op grond van de Bijlage Voorzieningen behorende bij de Verordening materiële en financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Grave

Verordening mate-

riële en financiële

gelijkstelling

onderwijs

gemeente Grave

B en W

WO

 

medewerker

binnen begrotingspost en vastgestelde criteria

 

 

 

 

 

 

 

 

B

CLUSTER BURGERZAKEN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Adviseren omtrent verzoeken om geslachtsnaamwijziging

Burgerlijk Wetboek

B

BUZ

 

ambtenaar van

de burgerlijke

stand

 

2

Correspondentie betreffende registratie van kiesgerechtigheid

Kieswet

B en W

BUZ

 

medewerker

 

3

Uitreiken nieuwe oproepkaarten

Kieswet

B

BUZ

 

medewerker

 

4

Procesverbaal verschreven, vermiste en onbruikbare blanco rijbewijsdocumenten

Wegenverkeersregle- ment

B

BUZ

 

medewerker

 

5

Verstrekken van verloven tot uitstel van begraving c.q. crematie

Wet op de Lijkbezor- ging

B

BUZ

 

medewerker

 

6

Attestatie de vita

 

B

BUZ/PBZ

 

medewerker

 

7

Legalisatie van handtekeningen en kopieën/afschriften van documenten

 

B

BUZ/PBZ

 

ambtenaar van

de burgerlijke

stand

 

8

Het in ontvangst nemen van verklaringen tot verkrijging en afstand van het Nederlanderschap

Rijkswet op het Neder-landerschap

B

BUZ

 

medewerker

 

9

Behandelen verzoeken tot naturalisatie

Rijkswet op het Neder- landerschap

B

BUZ

 

medewerker

 

10

Afgifte van reisdocumenten en identiteitskaarten

Paspoortwet en Paspoort- uitvoerings- regeling 1995

B

BUZ/PBZ

 

medewerker

 

11

Uitvoering GBA (m.u.v. bezwaar en beroep)

Wet GBA

B

BUZ/PBZ

 

medewerker

 

12

Afgifte van rijbewijzen

Wegenverkeersregle- ment

B

BUZ/PBZ

 

medewerker

 

13

Aanvragen van inlichtingen uit het justitieel documentatie-register

art. 14

Wet op de Justitiële documentatie en op de verklaringen omtrent het gedrag

B

BUZ

 

medewerker

 

14

Kennisgeving van overlijden ingevolge de Successiewet 1956

Successiewet 1956

B

BUZ

 

medewerker

 

15

(groeps)visvergunningen

Visserijwet 1963

B en W

BUZ/PBZ

VB

medewerker

 

16

Volmachten kiezers legitimatiekaarten briefstembewijzen

Kieswet

B

BUZ/PBZ

 

medewerker

 

17

Straatnaamgeving en huisnummering

Verordening

Straatnaam-geving en huisnum-

mering

B

BUZ/PBZ

 

medewerker

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C

cluster PUBLIEKSZAKEN (PBZ): Per cluster wordt mandaat van medewerkers PBZ aangegeven

 

 

D

cluster Sociale Zaken (SZ)

 

 

1

Beslissen op aanvragen, beëindigingen, en (her) onderzoeken van voorzieningen in het kader van de WMO

Wmo

Verordening Wmo en Beleidsregels

B en W

SZ

 

WMO

consulent

 

2

Beslissen op aanvragen, beëindigingen, (her) onderzoeken en opschorten van uitkeringen op basis van WWB/Bbz/Ioaw/Ioaz

Wwb/Bbz/Ioaw/Ioaz

B en W

SZ

 

WWB

consulent

 

3

Verstrekken van voorschotten op uitkeringen Wwb/Bbz/Ioaw/Ioaz

Wwb/

Ioaw/ Ioaz Bbz

B en W

SZ

 

WWB

consulent

 

4

Beslissen tot instellen dan wel afzien van terugvordering en verhaal c.q. afboeken van vorderingen op basis van Wwb/Bbz/Ioaw/Ioaz

Wwb/ Bbz

Ioaw/ Ioaz/

B en W

SZ

 

WWB

Consulent

 

5

Opdracht tot instellen van een bijzonder onderzoek door Sociale Recherche op basis van Wwb/Bbz/Ioaw/Ioaz

Wwb/Bbz Ioaw/ Ioaz

B en W

SZ

 

WWB

consulent

 

6

Doen van aangifte inzake fraude met uitkeringen op basis van Wwb/Bbz/Ioaw/Ioaz

Wwb/Bbz Ioaw/ Ioaz

B

SZ

 

afd.manager

 

7

Vertegenwoordigen van de gemeente bij rechtsgedingen m.b.t. verhaal Wwb en onverschuldigde betalingen en bezwaar- en beroepsprocedures op basis van Wwb/ Bbz/ Ioaw/ Ioaz en Wmo

GW

B en W

SZ

 

Beleidsmede-

werker

 

8

Verlenen van uitstel van betalingen en het treffen van betalingsregelingen

Wwb/Bbz

B en W

SZ

 

WWB

consulent

 

9

Kennisgeving beslaglegging op uitkering

Wwb

Burgerlijke Rechtsvord.

B en W

SZ

 

WWB

consulent

 

10

Beslissingen ter uitvoering van de Wet Inburgering

Wet Inburgering

B en W

SZ

 

Consulent

Inburgering

 

11

Beslissen over inzet Re-integratie trajecten incl. plaatsingen op gesubsidieerde arbeid

Wwb/ Reïntegratieverordening

B en W

SZ

 

WWB

consulent/

beleidsmede-

werker

 

12

Beslissen op aanvragen, (her) onderzoeken en beëindigingen van de gemeentelijke subsidie in het kader van de Wet Kinderopvang

Wet kinder-

opvang

B en W

SZ

 

WWB

consulent

 

13

Beslissen op aanvraag op grond van de verordening bijdrage- regeling welzijnsactiviteiten

Verordening Bijdrage

regeling

B en W

SZ

 

WWB

consulent

 

14

Afsluiten en ondertekenen overeenkomst van geldlening

Wwb/Bbz

B en W

SZ

 

WWB

consulent

 

15

Saldobevestiging in het kader

van verstrekte leningen op basis

van Wwb

Wwb/Bbz

B en W

SZ

 

medewerker

administratie

 

16

aangiften Loonbelasting

Wwb/Bbz Ioaw/ Ioaz kostwinners en inkomsten- vergoeding

B en W

SZ

FBB

medewerker

administratie

 

 

 

3

Afdeling Ruimte en Wonen (R&W)

 

 

A

cluster Ruimtelijke Ontwikkeling (ROW)

 

 

1

Artikel 17 WRO-vrijstellingen

Wet op de Ruimtelijke Ordening

(WRO)

B en W

ROW

 

coördinator

mits geen zienswijzen ingediend

2

Artikel 19 lid 2 WRO-vrijstellingen

WRO

B en W

ROW

 

coördinator

mits geen zienswijzen ingediend, anders alleen na besluit college

3

Artikel 19 lid 3 WRO-vrijstellingen

WRO

B en W

ROW

 

coördinator

mits geen zienswijzen ingediend

4

Vrijstelling o.g.v. bestemmingsplan (artikel 15 WRO)

WRO

B en W

ROW

 

coördinator

mits geen zienswijzen ingediend

5

Tijdelijke ontheffing ex. Artikel 3.22

Wet ruimtelijke ordening

B en W

ROW

 

coördinator

mits geen zienswijzen ingediend

6

Algemene buitenplanse ontheffing ex. artikel 3.23

Wet ruimtelijke ordening

B en W

ROW

 

coördinator

mits geen zienswijzen ingediend, anders alleen na besluit college

7

Plaatsen van advertenties i.v.m. procedures ingevolge de WRO, Wro en/of de Woningwet

WRO

Wet ruimtelijke ordening Woningwet

B

ROW

 

medewerker

 

8

Binnenplanse ontheffing bestemmingsplan ex. artikel 3.6, lid 1 onder C

Wet ruimtelijke

ordening

B en W

ROW

 

coördinator

mits geen zienswijzen ingediend

9

Verlenen van aanleg-vergunningen met of zonder voorwaarden

WRO

Wet ruimtelijke ordening

B en W

ROW

VB

coördinator

in geval van samenloop met milieuzaken/of APV

10

Inzenden van bestemmingsplannen c.q. herzieningen voor het wettelijke overleg

WRO

Wet ruimtelijke ordening Bro.

B en W

ROW

 

medewerker

mits passend in planningskader

11

Beslissen op principeverzoeken

Wet ruimtelijke ordening

B en W

ROW

 

coördinator

na overleg met port. houder

12

Plaatsing inwoners op lijst van gegadigden voor een bouwkavel

 

B en W

ROW

 

coördinator

 

13

Aanschrijven derden om zonder toestemming in gebruik genomen gemeentegrond vrij te maken

BW

B en W

ROW

 

coördinator

 

14

Verlenen van optie op bouwgrond

BW

B en W

ROW

 

coördinator

i.o.m. port.houder

15

Voorbereiden en uitvoeren van besluiten tot aan- en verkoop van gronden(incl. eventuele opstallen)

BW

GW

B en W

ROW

FBB

medewerker

 

16

Verlenen van vrijstelling van contractsbepalingen

 

B en W

ROW

 

coördinator

 

17

Voorbereiden en uitvoeren van besluiten tot onteigening

GW/ Onteigeningswet

B en W

ROW

FBB

coördinator

i.o.m. port.houder

18

Voorbereiden en uitvoeren van besluiten tot ruiling

BW

GW

B en W

ROW

 

medewerker

 

19

Voorbereiden en uitvoeren van besluiten tot vestiging zakelijke rechten, erfpacht, erfdienstbaarheid, opstal, enz.

BW

GW

B en W

ROW

 

medewerker

 

20

Besluiten tot vestiging zakelijke rechten, erfpacht, erfdienstbaarheid, opstal, enz.

BW

GW

B en W

ROW

 

coördinator

 

21

Verhuren of op enige andere wijze in gebruik geven van gemeentelijk vastgoed

BW

GW

B en W

ROW

FBB/VB

coördinator

 

22

Verkoop van gemeentegroen

BW

GW

B en W

ROW

FBB

coördinator

 

23

Toepassen jaarlijkse huurverhoging

Huurwet

B en W

ROW

FBB

medewerker

mits conform wettelijke huurverhoging

24

Realiseren van nutsvoorzieningen in gemeenteeigendommen (gebouwen c.a.)

BW

B en W

ROW

 

medewerker

 

25

Inzenden programma nieuwbouw en verbetering

Woningwet

B en W

ROW

 

medewerker

 

26

Aanvragen van rijkssteun op grond van de Regeling Woninggebonden subsidies

BWS/RWS

B en W

ROW

 

medewerker

 

27

Gereedmelden en verzoeken om uitbetalen van rijksbijdragen van het ministerie van V.R.O.M. m.b.t. rijkssteun

BWS/RWS

B en W

ROW

 

medewerker

 

28

Verzoek om definitieve vaststelling jaarhuur woningwetwoningen e.a. huurwoningen (premie- corporatie A.)

Huurwet

B en W

ROW

 

medewerker

 

29

Afwikkelen en inzenden declaraties van subsidieprojecten

Div.

B en W

ROW (bij ISV-subsidies)

FBB

medewerker

 

30

Eenjarige verpachting landbouwgronden alsmede afhandelen van pachtsommen

 

B en W

ROW

 

medewerker

i.o.m. port.houder. i.o.m. FBB

31

Verlenen van subsidie in het kader van recreatie en toerisme

Algemene

SubsidieVerordening

Jaarplan Stichting

Bezoekersmanagement

Grave

B en W

ROW

Stichting

Bezoekers

manage-

ment

Grave

medewerker

 

32

Voorbereiding van en het nemen van besluiten als bedoeld in hoofdstuk 2, 3, 4 en 6 van de Wabo

Wabo hoofdstuk 2, 3, 4 en 6

 

Besluit en ministeriëleregeling omgevings-

recht

B en W

ROW

 

CoördinatorBouwzaken

Coördinator Ruimtelijke Ontwikkeling

Coördinator Veiligheidsbureau

Coördinator Beheer en Milieu Buiten

Als er zienswijzen zijn ingediend blijft het college bevoegd

 

 

 

 

B

cluster Bouwzaken (BWZ)

 

 

1

Het nemen van beslissingen op aanvragen om bouwvergunning, inclusief het weigeren en aanvragen buiten behandeling

stellen

Woningwet

B en W

BWZ

 

coördinator

 

2

Het aanhouden van de beslissing op aanvragen om bouwvergunning vanwege de samenloop met aanhoudingsgrond en als bedoeld in artikel 50 tot en met 55 van de Woningwet

Woningwet

B en W

BWZ

 

coördinator

 

3

Het nemen van een verdagingsbeslissing op aanvragen om bouwvergunning

Woningwet

B en W

B WZ

 

coördinator

 

4

Bouwtoestemmingen en verklaringen dat wel of geen bouwvergunning is vereist

Woningwet

B en W

BWZ

 

medewerker

 

5

Plaatsen van advertenties i.v.m. procedures ingevolge de WRO en/of de Woningwet

Wet Ruimtelijke Ordening Woningwet

B

BWZ

 

medewerker

 

6

Overschrijven van een bouwvergunning op naam van anderen

Bouwverordening

B en W

BWZ

 

coördinator

 

7

Wijzigen van een verleende bouwvergunning

Woningwet

B en W

BWZ

 

coördinator

 

8

Intrekken van een verleende bouwvergunning

Woningwet Bouwver- ordening

B en W

BWZ

 

coördinator

 

9

Verlenen van vrijstelling ingevolge de Bouwverordening

Woningwet Bouw-verordening

B en W

BWZ

 

coördinator

 

10

Vaststellen van de hoogte van de bouwkosten in afwijking van de opgave van de aanvrager

Legesverordening

B en W

BWZ

 

coördinator

 

11

Vaststelling leges bouwvergunning

Legesverordening

B en W

BWZ

 

coördinator

 

12

Niet-ontvankelijk verklaren van aanvragen om bouwverg. wegens onvoldoende aangeleverde stukken

Woningwet

B en W

BWZ

 

coördinator

 

13

Verlenen van vergunningen ingevolge de Monumentenwet 1988

Monumentenwet

B en W

BWZ

 

coördinator

mits positief advies van de Monumenten-commissie

14

Verlenen van vergunningen ingevolge de Monumenten-verordening en uitvoering subsidieverordening monumenten

Monumentenverorde-ning. Subsidiever Gem. Mon.

B en W

BWZ

 

coördinator

mits positief advies van de Monumenten- commisssie

15

Verlenen van een sloopvergunning

Woningwet Bouwver.

B en W

BWZ

 

coördinator

indien gerelateerd aan milieuaspecten

16

Het nemen van beslissingen op sloopmeldingen, inclusief het weigeren

Woningwet Bouwver.

B en W

BWZ

 

coördinator

indien gerelateerd aan milieuaspecten

17

Beslissen op principeverzoeken

 

B en W

BWZ

 

coördinator

na overleg met port. houder

18

Beoordeling welstand

Bouwver.

B en W

BWZ

 

medewerker

bij aanvragen lichte bouwvergunning indien wordt voldaan aan “sneltoetscriteria” in welstandsnota

19

Meer en minderwerk bouw- projecten, mits blijvende binnen het budget

GW

 

BWZ

 

medewerker

in overleg met afd.manager

20

Doen van mededelingen inzake schademeldingen en het aansprakelijk stellen voor herstel van schade door derden aan gemeente-eigendommen, incl. het doen van aangifte

BW

B en W

BWZ

FBB

medewerker

 

21

Beslissen op verzoeken om een tegemoetkoming in de verhuis- en (her)in-richtingskosten bij stadsvernieuwingsactiviteiten

GW

B en W

BWZ

FBB

coördinator

mits passend binnen Volumebesluit

22

Beslissen op verzoeken om een bijdrage bij verbetering van particuliere eigen woningen (voorlopige beschikking)

Stado-verordening

B en W

BWZ

FBB

coördinator

mits passend binnen Volumebesluit

23

Toekennen van definitieve bijdrage op verzoeken genoemd onder 22

Stado- verordening

B en W

BWZ

FBB

coördinator

mits passend binnen Volumebesluit

24

Toewijzen van restauratiesubsidie-budgetruimte voor rijksmonumenten

BRRM

B en W

BWZ

 

coördinator

mits passend in restauratie-uitvoerings programma

25

Afwikkelen en inzenden declaraties van subsidieprojecten

Div.

B en W

BWZ/ROW (bij ISV-subsidies)

FBB

medewerker

 

26

Vaststellen subsidiabele restauratiekosten

BRRM

B en W

BWZ

 

medewerker

 

27

Beslissen omtrent subsidiëring rijksmonumenten

 

B en W

BWZ

 

coördinator

 

28

Ontheffing verlenen van artikel 4.11lid 1, 4.12 lid 1, 4.24 lid 3 en 4.28 lid 3 Bouwbesluit, met gebruikmaking van art. 1.11

Bouwbesluit

B en W

BWZ

 

medewerker

 

29

Uitvoering Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen

Wkpb

B en W

BWZ

 

medewerker

conform collegebesluit van 23 april 2007

30

-Het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en de registratie;

-het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op grond van de lijst uit het Aanwijzingsbesluit Wkpb, op het betreffende perceel geen publiekrechtelijke beperkingen van toepassing zijn

Wkpb

B en W

BWZ/PBZ

 

medewerker

conform collegebesluit van 23 april 2007

 

 

 

B&W

 

 

 

 

 

 

C

cluster Civiele Techniek en Cultuurtechniek (CCT)

 

 

1

Het nemen of weigeren van een instemmingsbesluit of verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 4 lid 1 jo. artikel 5 lid 1 jo, artikel 7 lid 1 AVOI en artikel 12 lid 1 AVOI of artikel 2:11 en 5:24 APV

 

B en W

CCT

 

medewerker

 

2

Het nemen van een besluit omtrent een melding als bedoeld in artikel 4 lid 2 jo artikel 5 leden 3 en 4 AVOI

 

B en W

CCT

 

medewerker

 

3

Het wijzigen of intrekken van een vergunning of instemmingsbesluit als bedoeld in artikel 8 lid 4 AVOI en het opleggen van de verplichting om een kabel of leiding te verplaatsen of te verwijderen als bedoeld in artikel 15 lid 1 en artikel 16 lid 1 AVOI en arikel 5.8 lid 1 Telecommunicatiewet.

 

B en W

CCT

 

medewerker

 

4

Het vaststellen van meldingen en aanvragen te gebruiken formulieren als bedoeld in artikel 6 lid 2 AVOI.

 

B en W

CCT

 

medewerker

 

5

Het stellen van voorschriften en beperkingen aan uit te voeren werkzaamheden naar aanleiding van een melding of aanvraag op grond van artikel 9 lid 1 AVOI.

 

B en W

CCT

 

medewerker

 

6

Het organiseren van periodiek en incidenteel overleg met netbeheerder als bedoeld in artikel 11 AVOI.

 

B en W

CCT

 

medewerker

 

7

Het in rekening brengen van kosten voor herstel van de openbare ruimte als bedoeld in artikel 9 lid 4 AVOI.

 

B en W

CCT

 

medewerker

 

8

Het houden van toezicht op de uitvoering van de werkzaamheden als bedoeld in de AVOI en par. 1.1 en 3.3 van het Handboek Kabels en Leidingen

 

 

CCT

 

medewerker

 

9

Vergunning verlenen voor leggen etc. en verwijderen van duikers, dammen en inritten

 

B en W

CCT

Waterschap

medewerker

 

10

Meer- en minderwerk bij in uitvoering zijnde werken, mits blijvende binnen budget

 

B en W

CCT

 

medewerker

 

11

Afhandeling aansluitingen nutsvoorziening bij evenementen

 

B en W

CCT

 

medewerker

 

12

Doen van mededeling inzake schademeldingen en het aansprakelijk stellen voor herstel van schade door derden aan gemeente-eigendommen, incl. het doen van aangifte

BW

B en W

CCT

FBB

coördinator

 

13

Verkoop van houtopstand

 

B en W

CCT

 

medewerker

 

14

Uitvoeren subsidieregeling bosbouwwerkzaamheden

Bos wet

B en W

CCT

 

coördinator

 

15

Beschikkingen op aanvragen o.g.v. APV inzake riolering

APV

B en W

CCT

 

coördinator

 

16

Verstrekken van opdrachten aan derden t.b.v. het oplossen van cultuur- en civieltechnische calamiteiten

 

B en W

CCT

VB

coördinator

tot € 5.000,--

17

Kapvergunning, tevens weigering, opleggen herplantplicht

APV

B en W

CCT

VB

coördinator

beoordeling zienswijze

door college

18

Ontheffing inrijverbod bepaalde straten

BABW

B en W

MIL

politie

medewerker

advies politie

 

 

D

cluster Milieu (Mil)

 

 

1

Verlenen gehandicaptenparkeerkaart

BABW

B en W

MIL/PBZ

 

medewerker

mits positief medisch advies

2

(Gedeeltelijke)afwijzing gehandicaptenparkeerkaart

BABW besluit in-validenparkeerkaart.

B en W

MIL

 

coördinator

 

3

Beschikkingen in het kader van milieu-procedures incl. uitvoeringsvoorschriften

Wet Milieubeheer.

B en W

MIL

 

coördinator

mits geen bezwaren zijn ingediend

4

Afhandelen kennisgeving ingevolge milieuwetten

Wet Milieubeheer

B en W

MIL

 

coördinator

 

5

Verstrekken parkeerontheffingen binnenstad, toekennen parkeerplaatsen med. noodhulpverleners, inclusief

weigering

 

B en W

MIL/PBZ

FBB

medewerker

conform beleid

weigeringen gemandateerd aan afdelingsmanager

6

Gehandicaptenparkeerplaats

BABW

Wegenverkeerswet

1994

B en W

MIL/PBZ

VB

coördinator

mits passend beleid

7

Uitbetaling opbrengsten oud papier

 

B en W

MIL/PBZ

 

coördinator

 

 

 

E

cluster Beheer en Milieu buiten (BMB)

 

 

1

Meer- en minderwerk bij in uitvoering zijnde werken, mits blijvende binnen budget

 

B en W

BMB

 

medewerker

 

2

Afhandeling aansluitingen nutsvoorziening bij evenementen

 

B en W

BMB

 

medewerker

 

3

Doen van mededeling inzake schademeldingen en het aansprakelijk stellen voor herstel van schade door derden aan gemeente-eigendommen, incl. het doen van aangifte

BW

B en W

BMB

FBB

coördinator

 

4

Verkoop van houtopstand

 

B en W

BMB

 

medewerker

 

5

Keuring van sportvelden op bespeelbaarheid

 

B en W

BMB

 

medewerker

 

6

Uitvoering Havenverordening, o.a. toestemming/vergunning aanleg boten aan de Loswal

Havenverordening

B en W

BMB

 

havenmeester

 

7

Verlenen van toestemming om werkzaamheden op de algemene begraafplaatsen te verrichten

Beheersverordening

B en W

BMB

 

coördinator

 

8

Verhuren of op enige andere wijze in gebruik geven van materialen

 

B en W

BMB

 

medewerker

 

9

Nemen van maatregelen i.v.m. overlast honden/katten/duiven etc.

 

B en W

BMB

VB

coördinator

 

10

Uitvoering regeling onbeheerde fietsen

 

B en W

BMB

VB

medewerker

 

11

Verstrekken van opdrachten aan derden t.b.v. het oplossen van cultuur- en civieltechnische calamiteiten

 

B en W

BMB

VB

coördinator

tot € 5.000,--

12

Afwikkeling vakantiewerk

 

B en W

BMB

 

coördinator

 

 

 

F

cluster Handhaving (HV)

 

 

1

Vooraankonding handhaving

 

B en W

HV

 

Coördinator Integrale Handhaving

 

2

Vooraanschrijving bestuurs- rechtelijke maatregelen

Awb/

Wet milieubeheer / woningwet/Wabo

B en W

HV

 

Coördinator Integrale Handhaving

 

3

Het geven van een schriftelijke voorwaarschuwing voor het stilleggen van de uitvoering van bouwwerken zonder schriftelijke toestemming

Woningwet/ Bouwverordening / Wabo

B en W

HV

 

Coördinator Integrale Handhaving

In overleg met portefeuillehouder

4

Schriftelijke stoplegging van de uitvoering van sloopwerken zonder sloopvergunning/-melding

Woningwet / Wabo

B en W

HV

 

Coördinator Integrale Handhaving

In overleg met portefeuillehouder

5

Aanschrijving controles en hercontroles.

Wet Milieubeheer / Wabo / Woningwet

B en W

HV

 

Coördinator Integrale Handhaving

 

 

 

 

 

4

ADELING CONTROLLING

 

 

1

Gegevensverstrekking overheidsaanbestedingen aan Rijksbelastingdienst

Richtlijn 93/36 EEG

B en W

CT

Budget-houders

controller

 

Grave, 4 november 2008

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GRAVE;

                                                                  

De secretaris,                       De burgemeester,

                                                                  

G.J.A.F. Hubers                   W.J.G. Delissen-van Tongerlo