Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Grave

Mandaatbesluit november 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Grave
Officiële naam regelingMandaatbesluit november 2008
CiteertitelMandaatbesluit november 2008
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpCBO

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-11-200824-11-2010Nieuwe regeling

04-11-2008

Graafsche Courant, 12 november 2008

CBO

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit november 2008

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Grave, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

overwegende dat het gewenst is daar waar mogelijk bevoegdheden te mandateren aan daartoe aan te wijzen ambtenaren op basis van een daarvoor op te stellen mandateringslijst;

 

gelet op de desbetreffende artikelen van de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en diverse wettelijke regelingen;

 

gelet op het bepaalde in de Organisatieverordening;

 

B E S L U I T E N:

 

I.  de uitoefening van de in de bij dit besluit behorende lijst vermelde bevoegdheden op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen met inachtneming van de in deze lijst vermelde specifieke bepalingen, alsmede de in dit besluit onder punt II gestelde algemene bepalingen van toepassing te verklaren;

 

II. ten aanzien van de uitoefening van het onder punt I van dit besluit bedoelde mandaat de volgende algemene bepalingen vast te stellen:

Artikel 1

  • 1. Indien bij een namens het college van burgemeester en wethouders te nemen besluit het beleid van het college is betrokken, legt de functionaris aan wie het afdoeningsmandaat is gegeven - verder te noemen “gemandateerde” - de zaak vooraf aan de betrokken portefeuillehouder voor. Indien deze zulks nodig acht, wordt de zaak ter nadere besluitvorming aan het college voorgelegd.

  • 2. Voor de toepassing van het bepaalde in lid 1 wordt het beleid van het college geacht bij een te nemen besluit te zijn betrokken:

    a. indien het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan gevoerde beleid;

    b. indien er - behoudens in zaken met een routinematig karakter - rekening mee moet worden gehouden dat de betrokken portefeuillehouder en/of het college op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

    c. indien uit het te nemen besluit financiële of andere consequenties voor het beleid kunnen voortvloeien, waaronder in elk geval uitgaven buiten een functionele begrotingspost of bij overschrijding van een begrotingspost;d. indien de betrokken portefeuillehouder, de burgemeester (als bestuurlijk coördinator) of de secretaris (als ambtelijk coördinator) zulks kenbaar heeft gemaakt.

    d. indien de betrokken portefeuillehouder, de burgemeester (als bestuurlijk coördinator) of de secretaris (als ambtelijk coördinator) zulks kenbaar heeft gemaakt.

Artikel 2

  • 1. Indien bij een namens de burgemeester te nemen besluit het beleid van deze is betrokken, legt de gemandateerde de zaak vooraf aan de burgemeester voor.

  • 2. Voor de toepassing van het bepaalde in lid 1 wordt het beleid van de burgemeester geacht bij een te nemen besluit te zijn betrokken:

    a. indien het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan gevoerde beleid;

    b. indien er - behoudens in zaken met een routinematig karakter - rekening mee moet worden gehouden dat de burgemeester op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

    c. indien uit het te nemen besluit financiële of andere consequenties voor het beleid kunnen voortvloeien;d. indien de burgemeester of de secretaris zulks kenbaar heeft gemaakt.

Artikel 3

Indien bij een te nemen besluit een ander gemeentelijk cluster belang heeft of de betreffende zaak een ander gemeentelijk cluster raakt, legt de gemandateerde de zaak vooraf aan de manager van het betrokken cluster voor. Indien geen overeenstemming wordt bereikt wordt de zaak voorgelegd aan het betreffende bestuursorgaan.

Artikel 4

In geval van uitoefening van het afdoeningsmandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

Burgemeester en wethouders van Grave;

namens dezen,

gevolgd door functie-aanduiding, handtekening en naam van de gemandateerde.

De burgemeester van Grave;

namens deze,gevolgd door functie-aanduiding, handtekening en naam van de gemandateerde.

Artikel 5

Behoudens in zaken met een niet-beleidsmatig karakter, geldt het afdoeningsmandaat niet ten aanzien van stukken gericht aan de Kroon, de minister, de Commissaris van de Koningin, Gedeputeerde Staten en de gemeenteraad.

Artikel 6

Tenzij zulks in de bij dit besluit behorende lijst uitdrukkelijk anders is vermeld, zijn gemandateerden niet bevoegd functionarissen binnen hun afdeling te machtigen tot het geheel of gedeeltelijk uitoefenen van de hen bij dit besluit toegekende bevoegdheden.

Artikel 7

In geval van afwezigheid van functionarissen, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door de door het afdelingshoofd aan te wijzen plaatsvervanger. De afdelingsmanager is eindverantwoordelijk voor alles wat onder mandaat binnen zijn afdeling geschiedt.

Artikel 8

De gemandateerden leggen aan burgemeester en wethouders en de burgemees­ter verantwoording af over de wijze waarop zij van hun mandaat gebruik hebben gemaakt. De door de gemandateerden genomen besluiten worden per cluster op besluitenlijsten vastgelegd, die maandelijks aan het bestuurssecretariaat worden verstrekt.

Artikel 9

  • 1. Dit besluit treedt in werking op 15 november 2008.

  • 2. Op voornoemde datum wordt het “Mandaatbesluit juli 2008” ingetrokken.

Artikel 10

Dit besluit kan worden aangehaald als “Mandaatbesluit november 2008”.

 Bijlage
 ALGEMEEN
   
 Omschrijving bevoegdheidWettelijkeBasisToegekendAanPrimaatBijAnderebetrok-kenenAfdoenings-mandaatOpmerkingen/vorwaarden
               
1Afdoen van circulaires waarmee de gemeente geen bemoeienis heeft  B en Wafdeling/ cluster  medewerkergeen actie op nodig
2Afdoen van circulaires waarmee de gemeente wel bemoeienis heeft  B en Wafdeling/ cluster  medewerkergeen actie op nodig
3Goedkeuring van G.S en andere instantiesGW e.a.B en Wafdeling/ cluster  medewerkerindien ongewijzigd goedgekeurd direct t.k.n. aan raad en B en W
4Doen van statistische opgaven  B en W Bafdeling/ cluster  medewerker  
5Toezenden aanvraag vergunning aan adviesinstanties of instanties die moeten worden gehoord  B en W Bafdeling/ cluster  medewerker  
6Toezenden en opvragen nadere gegevens aan adviesinstanties of instanties die moeten worden gehoord  B en W Bafdeling/ cluster  medewerker  
7Doorzenden van verzoeken (al dan niet voorzien van advies) om vergunning ontheffing, subsidie, informatie  B en WBafdeling/ cluster  medewerker  
8(Herhalings)aanschrijvingen m.b.t. aanvragen vergunning, ontheffing, inleveren vereiste papieren etc.  B en WBafdeling/ cluster  medewerker  
9Toezenden van contracten  B en Wafdeling/ cluster  medewerker  
10Bericht inzake stand van zaken m.b.t. de afhandeling van verzoeken, etc.  B en WBafdeling/ cluster  medewerkert.b.v controle op voortgang
11Toezenden van besluiten aan belanghebbenden  B en WBafdeling/ cluster  medewerkervoor zover openbaar
12Ontvangstbevestigingen verzenden  B en WBafdeling/ cluster  medewerkerzakelijk, per omgaande
13Uitnodigen c.q. oproepen van belanghebbenden t.b.v. hoorzittingen, vergaderingen, bijeenkomsten  B en WBafdeling/ cluster  medewerker  
14Verzoek om informatie en/of voorlichting  B en WBAfdeling/ cluster  medewerkerzakelijk en openbaar m.u.v. de pers
15Verzoek betaling leges  B en Wafdeling/ cluster  medewerkergeen bevel tot betaling
16Stellen van een termijn voor het indienen van aanvullende gegevens voor het completeren van een aanvraag e.d.AwbB en W afdeling/ cluster  medewerkerin het algemeen een termijn van 2 weken aanhouden
17Bij de voorbereiding van een besluit belanghebbende in de gelegenheid stellen zijn zienswijze kenbaar te makenAwb 4:7/4:8B en Wafdeling/ cluster  medewerker  
18Het niet in behandeling nemen van een aanvraagAwb 4:5B en Wafdeling/ cluster  medewerker  
19Het verdagen van een beschikkingAwb 4:14 9:11, lid 2B en Wafdeling/ cluster  medewerker  
 Het verdagen van een beslissing op een bezwaarschriftAwb 7:10B en Wafdeling/ cluster  medewerker  
21Aanwijzen van budgethouders  B en Wsecretaris/ afd.manager  secretaris/ afd.managerconform budgethoudersregeling
22Indienen verweerschriften bij commissie bezwaarschriften  B en Wafdeling/cluster  medewerker  
23Facilitering van opleidingen zoals opgenomen in het opleidingsplanCAR/UWOB en WafdelingPZ afd.managerbinnen budget
24Plaatsing stagiaires (Afsluiten van stageovereenkomsten leerovereenkomsten)CAR/UWOB en WafdelingPZ afd.manager  
25Contracten soc.werkvoorz., Detacheringsovereenkomsten, contracten met uitzendbureausCAR/UWOB en WafdelingPZ afd.managerna besluitvorming door secretaris
26Uitbetaling verplaatsingskosten, reis- en verblijfkostenCAR/UWOB en Wafdeling, secretaris, burgemees- terPZ-burg. voor weth. en secr. -secr. voor burg. en mana- gers -afd.managers voor medew.  
27Toepassing afdeling 3.4 Awb (uniforme openbare voorbereidingsprocedure) Awb afd. 3.4B en Wafdeling/ cluster  medewerkervoor zover het besluiten betreft waarvoor aan de betreffende medewerker mandaat is verleend
   
0GEMEENTESECRETARIS/ALGEMEEN DIRECTEUR
   
1Inhuur tijdelijk personeel  B en WsecretarisPZ/afd.managersecretaris  
2Benoeming en ontslag ambtenaren met uitzondering van afdelingsmanagersCAR/UWOB en WsecretarisPZ/afd.managersecretarisindien betreffende ambtenaar met college werkt wordt afstemming gezocht met college
3Beslissen tot het verrichten van overwerk en tijdelijke urenuitbreiding eigen personeel  B en WsecretarisPZsecretaris  
4Beslissen inzake waarnemingstoelageCAR/UWOB en WsecretarisPZsecretarisdient vóórafgaand aan waarneming te worden besloten
5Beslissen inzake kopen en verkopen urenCAR/UWOB en WsecretarisPZsecretaris  
6Uitbetaling leeftijdsverlofdagen  B en WsecretarisPZsecretaris  
7Klachtbehandeling, horen van klagerArt. 9:10 AwbB en WsecretarisPZsecretaris  
8Vergoeding aan ambtenaren van schade kleding en uitrusting  B en WsecretarisPZsecretaristot € 250,-- medew. PZ € 250,00 tot € 1.000,00 secretaris
9Vaststellen/wijzigen werktijdenCAR/UWO Art. 4.2B en WsecretarisPZsecretaris  
10Vaststellen nazorg functiewaarderingCAR/UWOB en WsecretarisPZsecretaris  
   
Acluster Personeelszaken (PZ)
   
1Afwijzen open sollicitaties  B en WPZafd. managersmedewerkerin overleg met betreffende afd.manager
2Oproepen personeel voor Periodiek Geneeskundig Onderzoek (PAGO)  B en WPZ  medewerker  
 Toestemming voor mailing personeel aan ABP, UWV, Loyalis  B en WPZ  medewerker  
4Aangiften loonbelasting  B en WPZ  medewerker  
5Verhaalswet ongevallen ambtenaren  B en WPZ  medewerker  
6Beslissen op verzoeken om toestemming gelden uit het depot te verkrijgen/mutaties op lopende gemeentegaranties: -ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid -afsluiten 2e hypotheek -verzoek tot wijziging van het plan van betaling van rente en aflossing -opvolgend garantiebesluit waarbij sprake is van een hogere lening dan de renteschuld op het moment van oversluiting  B en WPZ  medewerker  
7a Openstellen vacature b Opstellen advertentie c Plaatsen advertentie en ontvangstbevestiging, oproepen sollicitanten en afschrijven sollicitanten  B en WPZafdelinga secretaris b afd.manager c medew. PZi.s.m. afd.manager i.s.m. PZ
8Vakantieverlof -toekennen vakantieuren -overschrijven vakantieuren  B en WPZafd.managersmedewerkerbinnen door college vastgestelde richtlijnen
9Werknemer gerelateerde subsi- dies en tegemoetkomingen (arbeidsongeschiktheid, inva- liditeit, leeftijd, arbeidsverleden etc.) tegen behoeve van de werkgever  B en WPZ  medewerker  
10Afwikkelen van jubilea en gebeurtenissen betrekking hebbende op het personeel (o.a uitnodigen personeel)  B en WPZ  medewerkerconform regeling inzake het van gemeentewege vieren van bepaalde jubilea en gebeurtenissen
11Vergoeding aan ambtenaren van schade kleding en uitrusting  B en WPZ  medewerker secretaristot € 250,-- medew. € 250,00 tot € 1.000,00 secretaris
12Aanvragen reïntegratieplan  B en WPZmanagersmedewerker  
13Aanvragen IP/FPU/ Ouderdomspensioen/ WAO/ Herplaatsingstoelage  B en WPZ  medewerker  
14Aanpassing bezoldiging t.b.v. aangewezen bestedingsmogelijkheden en uitruilmogelijkhedenCAR/UWOB en WPZ  medewerker  
15Verlenen van buitengewoon verlof (o.a. kortdurend en langdurend zorgverlof, calamiteitenverlof)CAR/UWO Art. 6:4 tot en met 6:9 incl. artikel 5:1 Wet arbeid en zorgB en WPZPZ/mana-gersmedewerker  
               
BCluster Veiligheidsbureau (VB)
   
1Gebruiksvergunning gebouwen, inclusief weigeringenBouwveror-deningB en WVBROWcoördinator mits bouwvergunning is afgegeven
2Toestemmingen of verklaringen dat wel of geen gebruiksvergunning is vereistBouwveror-deningB en WVBROWcoördinatori.o.m. brw.cdt
3Vooraankondiging handhaving inzake gebruiksvergunningBouwveror-deningB en WVBROWcoördinator  
4Wijziging van een verleende gebruiksvergunningBouwveror-dening/WoningwetB en WVBROWcoördinatori.o.m. brw.cdt.
5Tijdelijke verkeersmaatregelenRVV/ BABWB en WVBPBZROWMIL CCTmedewerkeralleen die tijdelijke verkeersmaatregelen die verband houden met evenementen waarvoor vergunning is verleend
6Diverse vergunningen, ontheffingen, meldingen e.d. (inclusief afwijzingen voor kledinginzamelingen circussen en het plaatsen van driehoeks- reclameborden) volgens door B en W vastgesteld beleidAPVB en W BVB/PBZdiv. afdelingen/clustersmedewerkerzo nodig na advies van politie, CCT, Brandweer e.d. en mits geen problemen verwacht worden
7Beslissen op de melding voor het houden van een klein kansspel als bedoeld in artikel 7c van de Wet op de KansspelenWet op de KansspelenB en WVB/PBZ  medewerker  
8Collectevergunningen tevens weigeringen collectevergunningenAPVB en WVB/PBZ  medewerkerpassend in het landelijke collecteplan weigering gemandateerd aan coördinator
9Verklaring van geen bezwaar luchtevenementenStbl. 88-511BVBPolitie medewerker  
10Verlenen drank- en horecawetvergunning, tevens weigeringDrank- en HorecawetB en WVB/PBZ  medewerker  
11Ontheffing ex art. 35 Drank- en HorecawetDrank- en Horecawet BVB/PBZ  medewerkermits horecaondernemer
12Vergunning speelautomaten, tevens weigeringWet op de KansspelenBVB/PBZ  medewerkerweigering gemandateerd aan coördinator
13LoterijvergunningWet op de KansspelenB en WVB/PBZ  medewerker  
14Ontheffingen, vergunningen aanwijzen vrijstellingsdagen Winkeltijdenwet en aanwijzing koopzondagenWinkel- tijdenwetB en WVB  medewerker  
15Tagrijnregisterart. 437 Wetboek van StrafrechtBVB  medewerkerafgifte en tekenen register
16Kampvuur-/stookvergunningenAPV/Wet milieube- heerB en WVB/PBZBRWmedewerkerna advies Brandweer
17Opgraven en vervoer stoffelijke restenWet op de Lijkbezor-gingBVB  medewerker  
18Verlenen vergunning honden- en kattenpensionWet op de dierenbeschHonden- en katten-besluit1981B en WVB/PBZ  medewerkerverlengen bestaande vergunningen; verlenen nieuwe vergunningen voorbehouden aan college
19Verlenen van toestemming voor het bevaren van de Raam en de Hertogswetering met kano’sprivaat- rechtelijke toestem- ming waterschapB en WVB  medewerkerindien nodig afstemmen met Waterschap
20Waarschuwen bevolking d.m.v. sirenenetwerk en alarmeren conform "Grip-regeling Brabant-Noord"RampenwetB en WVB  medewerkerin overleg met coördinator
21Uitvoeren "Regeling Operationele Leiding"Regeling Operatio-nele LeidingB en WVB  brandweer- commandant  
22Weekmarkt (correspondentie en informatie plaatsing op wachtlijst en verstrekken en intrekken vergunningen)Markt- verordeningArt. 2.7, 2.4, 2.5, 2.11B en WVB  medewerkertoewijzing standplaatsen in overeenstemming met de wachtlijst
23Toe- en afwijzen van verzoeken om standplaats kermis  B en WVB  medewerker  
24Instellen en opheffen rookverbod in bossen e.d.APV, artikel 5.5.2B en WVB  coördinator  
25Vooraankondiging handhavingAPV en bijzondere wettenB en WVB  coördinatorNa overleg met portefeuillehouder
   
   
   
   
   
1Afdeling BeDRIJFSVOERING (BV)
   
ACluster Communicatie en Bestuursondersteuning (CBO)
   
1Beslissen op verzoeken tot het voeren van het gemeentewapen  B en WCBO  medewerker  
2Beslissen op verzoeken om informatie o.g.v. de WOB inclusief verdaging verzoekWet open- baarheid van bestuurB en WCBObetreffen- de afd./ clustermedewerker juridische en bestuurlijke zaken  
   
   
Bcluster Interne Zaken en ICT (IZ/ICT)
   
1Afsluiten onderhoudsovereenkomsten ICT  B en WIZ/ICT  coördinator  
   
Ccluster Financieel Beleid en Beheer (FBB)
   
1Toezenden (kosteloze verstrekking) van begrotings-stukken aan derdenLegesver- ordeningB en WFBB  medewerker  
2Aangiften RijksbelastingenAlg. Wet inz. Rijks- belast.B en WFBB  medewerker  
3a.Besluiten tot het uitlenen van overtollige kasgelden b.Het uitzetten van overtollige kasgelden  B en WFBB  a.manager b.beleids- medewerker fin. en ao/ic  
4Saldobevestiging in het kader van de hypotheek regeling gemeenteambtenarenHypotheek- regeling gemeente GraveB en WFBB  medewerker  
5a.Besluiten tot het aangaan van (kas)geldleningen b.Het aangaan van een kasgeld- lening  B en WBFBB  a.manager b.beleids- medewerker fin. en ao/ic  
6Verklaring Iv3 aan Centraal Bureau voor StatistiekBesluit begroting en verant- woording prov. en gem.B en WFBB  medewerkereén keer per kwartaal en één keer per jaar
   
Dcluster Woz en Belastingen (WZB)
   
1Aangaan van nieuwe verzekeringscontracten en herziening voorwaarden van ge- sloten contracten  B en WWZB  afd.manager  
2Mutaties van verzekerde objecten en aanmeldingen van schadegevallen  B en WWZB  medewerker  
3Afhandelen aansprakelijk-stellingen in verband met toegebrachte schade door of aan de gemeenteBWB en WWZB  medewerker  
4Uitvoering Wet wozWet wozB en WWZB  heffingsambt.  
5Verweerschriften belastingen en Wet woz  B en WWZB  afd.managervoor zover de heffingsambtenaar niet bevoegd is
6Uitgifte grafruimte en verg. gedenktekenverorde- ning lijk- bezorgings- rechten Grave 1998/ Beheersver-ordening algemene begraaf-plaatsenB en WWZBBMBmedewerker  
   
2Afdeling Inwoners en Zorg (I&Z)
   
Acluster welzijn en onderwijs (WO)
   
1Beschikkingen in het kader van leerlingenvervoer (inclusief afwijzingen) en opdrachten aan vervoerders Ver. Leerlingen- vervoerB en WWO/PBZFBBmedewerkerafwijzingen en opdrachten niet door PBZ
2Beslissen op verzoeken om subsidies aan organisaties op basis van de in de begroting geraamde bedragen (inclusief afwijzingen)gemeente- begroting Algemene Subsidie- Verorde- ning en be- leidsregelsB en WWOFBBmedewerkeralleen bij korte procedure of conform product- en prestatieovereenkomst
4Beslissen op verzoeken tot herstel van schade aan schoolgebouwenWPO/WEC WVOB en WWOFBBmedewerkerbinnen begrotingsposten
5Opdrachtverstrekking in het kader van het zwem-/gymvervoer  B en WWOFBBmedewerker  
6Opdrachtverstrekking in het kader van de bestrijding van onderwijsachterstandenWPO/WEC/WVOB en WWOFBBmedewerkerbinnen begrotingsposten
7Opdrachtverstrekking in het kader van lokaal onderwijsbeleid aan onderwijsbegeleidingsdienst GiralisWPO/WECB en WWOFBBmedewerkerbinnen begrotingsposten
8Registratie voorziening kinderopvangWet kinder-opvangB en WWO  medewerker  
9Beschikbaar stellen van een bijdrage aan verenigingen voor de aanschaf van een beker  B en WWO  medewerkerbinnen begrotingspost en vastgestelde criteria
10Afwikkelen subsidieverzoeken op grond van de Bijlage Voorzieningen behorende bij de Verordening materiële en financiële gelijkstelling onderwijs gemeente GraveVerorde- ning mate- riële en financiële gelijk- stelling onderwijs gemeente GraveB en WWO  medewerkerbinnen begrotingspost en vastgestelde criteria
               
B CLUSTER BURGERZAKEN            
               
1Adviseren omtrent verzoeken om geslachtsnaamwijzigingBurgerlijk WetboekBBUZ  ambtenaar van de burgerlijke stand  
2Correspondentie betreffende registratie van kiesgerechtigheidKieswetB en WBUZ  medewerker  
3Uitreiken nieuwe oproepkaartenKieswetBBUZ  medewerker  
4Procesverbaal verschreven, vermiste en onbruikbare blanco rijbewijsdocumentenWegenver- keersregle- mentBBUZ  medewerker  
5Verstrekken van verloven tot uitstel van begraving c.q. crematieWet op de Lijkbezor- gingBBUZ  medewerker  
6Attestatie de vita  BBUZ/PBZ  medewerker  
7Legalisatie van handtekeningen en kopieën/afschriften van documenten  BBUZ/PBZ  ambtenaar van de burgerlijke stand  
8Het in ontvangst nemen van verklaringen tot verkrijging en afstand van het NederlanderschapRijkswet op het Neder-landerschapBBUZ  medewerker  
9Behandelen verzoeken tot naturalisatieRijkswet op het Neder- landerschapBBUZ  medewerker  
10Afgifte van reisdocumenten en identiteitskaartenPaspoort-wet en Paspoort- uitvoerings- regeling 1995BBUZ/PBZ  medewerker  
11Uitvoering GBA (m.u.v. bezwaar en beroep)Wet GBABBUZ/PBZ  medewerker  
12Afgifte van rijbewijzen Wegenver- keersregle- mentBBUZ/PBZ  medewerker  
13Aanvragen van inlichtingen uit het justitieel documentatie-registerart. 14 Wet op de Justitiële documenta-tie en op de ver- klaringen omtrent het gedragBBUZ  medewerker  
14Kennisgeving van overlijden ingevolge de Successiewet 1956Successie- wet 1956BBUZ  medewerker  
15(groeps)visvergunningenVisserijwet 1963B en WBUZ/PBZVBmedewerker  
16Volmachten kiezers legitimatiekaarten briefstembewijzenKieswetBBUZ/PBZ  medewerker  
17Straatnaamgeving en huisnummeringVerorde-ning Straatnaam-geving en huisnum- meringBBUZ/PBZ  medewerker  
               
Ccluster PUBLIEKSZAKEN (PBZ): Per cluster wordt mandaat van medewerkers PBZ aangegeven
   
Dcluster Sociale Zaken (SZ)
   
1Beslissen op aanvragen, beëindigingen, en (her) onderzoeken van voorzieningen in het kader van de WMOWmoVerordening Wmo en BeleidsregelsB en WSZ  WMO consulent  
2Beslissen op aanvragen, beëindigingen, (her) onderzoeken en opschorten van uitkeringen op basis van WWB/Bbz/Ioaw/IoazWwb/Bbz/Ioaw/Ioaz B en WSZ  WWB consulent  
3Verstrekken van voorschotten op uitkeringen Wwb/Bbz/Ioaw/IoazWwb/ Ioaw/ Ioaz BbzB en WSZ  WWB consulent  
4Beslissen tot instellen dan wel afzien van terugvordering en verhaal c.q. afboeken van vorderingen op basis van Wwb/Bbz/Ioaw/IoazWwb/ BbzIoaw/ Ioaz/B en WSZ  WWB Consulent  
5Opdracht tot instellen van een bijzonder onderzoek door Sociale Recherche op basis van Wwb/Bbz/Ioaw/IoazWwb/Bbz Ioaw/ IoazB en WSZ  WWB consulent  
6Doen van aangifte inzake fraude met uitkeringen op basis van Wwb/Bbz/Ioaw/IoazWwb/Bbz Ioaw/ IoazBSZ  afd.manager  
7Vertegenwoordigen van de gemeente bij rechtsgedingen m.b.t. verhaal Wwb en onverschuldigde betalingen en bezwaar- en beroepsprocedures op basis van Wwb/ Bbz/ Ioaw/ Ioaz en WmoGWB en WSZ  Beleidsmede- werker  
8Verlenen van uitstel van betalingen en het treffen van betalingsregelingenWwb/BbzB en WSZ  WWB consulent  
9Kennisgeving beslaglegging op uitkeringWwb Burgerlijke Rechtsvord.B en WSZ  WWB consulent  
10Beslissingen ter uitvoering van de Wet InburgeringWet InburgeringB en WSZ  Consulent Inburgering  
11Beslissen over inzet Re-integratie trajecten incl. plaatsingen op gesubsidieerde arbeidWwb/ ReïntegratieverordeningB en WSZ  WWB consulent/ beleidsmede- werker  
12Beslissen op aanvragen, (her) onderzoeken en beëindigingen van de gemeentelijke subsidie in het kader van de Wet Kinderopvang Wet kinder- opvangB en WSZ  WWB consulent  
13Beslissen op aanvraag op grond van de verordening bijdrage- regeling welzijnsactiviteitenVerordening BijdrageregelingB en WSZ  WWB consulent  
14Afsluiten en ondertekenen overeenkomst van geldleningWwb/BbzB en WSZ  WWB consulent  
15Saldobevestiging in het kader van verstrekte leningen op basis van WwbWwb/BbzB en WSZ  medewerker administratie  
16aangiften LoonbelastingWwb/Bbz Ioaw/ Ioaz kostwinners en inkomsten- vergoedingB en WSZFBBmedewerker administratie  
   
3Afdeling Ruimte en Wonen (R&W)
   
Acluster Ruimtelijke Ontwikkeling (ROW)
   
1Artikel 17 WRO-vrijstellingenWet op de Ruimtelijke Ordening (WRO)B en WROW  coördinatormits geen zienswijzen ingediend
2Artikel 19 lid 2 WRO-vrijstellingenWROB en WROW  coördinatormits geen zienswijzen ingediend, anders alleen na besluit college
3Artikel 19 lid 3 WRO-vrijstellingenWROB en WROW  coördinatormits geen zienswijzen ingediend
4Vrijstelling o.g.v. bestemmingsplan (artikel 15 WRO)WROB en WROW  coördinatormits geen zienswijzen ingediend
5Tijdelijke ontheffing ex. Artikel 3.22Wet ruimtelijke ordeningB en WROW  coördinatormits geen zienswijzen ingediend
6Algemene buitenplanse ontheffing ex. artikel 3.23Wet ruimtelijke ordeningB en WROW  coördinatormits geen zienswijzen ingediend, anders alleen na besluit college
7Plaatsen van advertenties i.v.m. procedures ingevolge de WRO, Wro en/of de WoningwetWRO Wet ruimtelijke ordening WoningwetBROW  medewerker  
8Binnenplanse ontheffing bestemmingsplan ex. artikel 3.6, lid 1 onder CWet ruimtelijke ordeningB en WROW  coördinatormits geen zienswijzen ingediend
9Verlenen van aanleg-vergunningen met of zonder voorwaardenWROWet ruimtelijke ordeningB en WROWVBcoördinatorin geval van samenloop met milieuzaken/of APV
10Inzenden van bestemmingsplannen c.q. herzieningen voor het wettelijke overlegWRO Wet ruimtelijke ordening Bro.B en WROW  medewerkermits passend in planningskader
11Beslissen op principeverzoekenWet ruimtelijke ordeningB en WROW  coördinatorna overleg met port. houder
12Plaatsing inwoners op lijst van gegadigden voor een bouwkavel  B en WROW  coördinator  
13Aanschrijven derden om zonder toestemming in gebruik genomen gemeentegrond vrij te makenBWB en WROW  coördinator  
14Verlenen van optie op bouwgrondBWB en WROW  coördinatori.o.m. port.houder
15Voorbereiden en uitvoeren van besluiten tot aan- en verkoop van gronden(incl. eventuele opstallen)BW GWB en WROWFBBmedewerker  
16Verlenen van vrijstelling van contractsbepalingen  B en WROW  coördinator  
17Voorbereiden en uitvoeren van besluiten tot onteigeningGW/ Onteige-ningswetB en WROWFBBcoördinatori.o.m. port.houder
18Voorbereiden en uitvoeren van besluiten tot ruilingBW GWB en WROW  medewerker  
19Voorbereiden en uitvoeren van besluiten tot vestiging zakelijke rechten, erfpacht, erfdienstbaarheid, opstal, enz.BW GWB en WROW  medewerker  
20Besluiten tot vestiging zakelijke rechten, erfpacht, erfdienstbaarheid, opstal, enz.BW GWB en WROW  coördinator  
21Verhuren of op enige andere wijze in gebruik geven van gemeentelijk vastgoedBW GWB en WROWFBB/VBcoördinator  
22Verkoop van gemeentegroenBW GWB en WROWFBBcoördinator  
23Toepassen jaarlijkse huurverhogingHuurwetB en WROWFBBmedewerkermits conform wettelijke huurverhoging
24Realiseren van nutsvoorzieningen in gemeenteeigendommen (gebouwen c.a.)BWB en WROW  medewerker  
25Inzenden programma nieuwbouw en verbeteringWoningwetB en WROW  medewerker  
26Aanvragen van rijkssteun op grond van de Regeling Woninggebonden subsidiesBWS/RWSB en WROW  medewerker  
27Gereedmelden en verzoeken om uitbetalen van rijksbijdragen van het ministerie van V.R.O.M. m.b.t. rijkssteunBWS/RWSB en WROW  medewerker  
28Verzoek om definitieve vaststelling jaarhuur woningwetwoningen e.a. huurwoningen (premie- corporatie A.)HuurwetB en WROW  medewerker  
29Afwikkelen en inzenden declaraties van subsidieprojectenDiv.B en WROW (bij ISV-subsidies)FBBmedewerker  
30Eenjarige verpachting landbouwgronden alsmede afhandelen van pachtsommen  B en WROW  medewerkeri.o.m. port.houder. i.o.m. FBB
31Verlenen van subsidie in het kader van recreatie en toerismeAlgemene Subsidie- Verorde-ning Jaarplan Stichting Bezoekers- manage- ment GraveB en WROWStichting Bezoekers manage- ment Gravemedewerker  
   
Bcluster Bouwzaken (BWZ)
   
1Het nemen van beslissingen op aanvragen om bouwvergunning, inclusief het weigeren en aanvragen buiten behandeling stellenWoningwetB en WBWZ  coördinator  
2Het aanhouden van de beslissing op aanvragen om bouwvergunning vanwege de samenloop met aanhoudingsgrond en als bedoeld in artikel 50 tot en met 55 van de WoningwetWoningwetB en WBWZ  coördinator  
3Het nemen van een verdagingsbeslissing op aanvragen om bouwvergunningWoningwetB en WB WZ  coördinator  
4Bouwtoestemmingen en verklaringen dat wel of geen bouwvergunning is vereistWoningwetB en WBWZ  medewerker  
5Plaatsen van advertenties i.v.m. procedures ingevolge de WRO en/of de WoningwetWet Ruimtelijke Ordening WoningwetBBWZ  medewerker  
6Overschrijven van een bouwvergunning op naam van anderenBouwver- ordeningB en WBWZ  coördinator  
7Wijzigen van een verleende bouwvergunningWoningwetB en WBWZ  coördinator  
8Intrekken van een verleende bouwvergunningWoningwet Bouwver- ordeningB en WBWZ  coördinator  
9Verlenen van vrijstelling ingevolge de BouwverordeningWoningwet Bouw-verordeningB en WBWZ  coördinator  
10Vaststellen van de hoogte van de bouwkosten in afwijking van de opgave van de aanvragerLegesver- ordeningB en WBWZ  coördinator  
11Vaststelling leges bouwvergunningLegesver-ordening B en WBWZ  coördinator  
12Niet-ontvankelijk verklaren van aanvragen om bouwverg. wegens onvoldoende aangeleverde stukkenWoningwetB en WBWZ  coördinator  
13Verlenen van vergunningen ingevolge de Monumentenwet 1988Monumen-tenwetB en WBWZ  coördinatormits positief advies van de Monumenten-commissie
14Verlenen van vergunningen ingevolge de Monumenten-verordening en uitvoering subsidieverordening monumentenMonumen-tenverorde-ning. Subsidiever Gem. Mon.B en WBWZ  coördinatormits positief advies van de Monumenten- commisssie
15Verlenen van een sloopvergunningWoningwet Bouwver.B en WBWZ  coördinatorindien gerelateerd aan milieuaspecten
16Het nemen van beslissingen op sloopmeldingen, inclusief het weigerenWoningwet Bouwver.B en WBWZ  coördinatorindien gerelateerd aan milieuaspecten
17Beslissen op principeverzoeken  B en WBWZ  coördinatorna overleg met port. houder
18Beoordeling welstandBouwver.B en WBWZ  medewerkerbij aanvragen lichte bouwvergunning indien wordt voldaan aan “sneltoetscriteria” in welstandsnota
19Meer en minderwerk bouw- projecten, mits blijvende binnen het budgetGW  BWZ  medewerkerin overleg met afd.manager
20Doen van mededelingen inzake schademeldingen en het aansprakelijk stellen voor herstel van schade door derden aan gemeente-eigendommen, incl. het doen van aangifte BWB en WBWZFBBmedewerker  
21Beslissen op verzoeken om een tegemoetkoming in de verhuis- en (her)in-richtingskosten bij stadsvernieuwingsactiviteitenGWB en WBWZFBBcoördinatormits passend binnen Volumebesluit
22Beslissen op verzoeken om een bijdrage bij verbetering van particuliere eigen woningen (voorlopige beschikking)Stado-verordeningB en WBWZFBBcoördinatormits passend binnen Volumebesluit
23Toekennen van definitieve bijdrage op verzoeken genoemd onder 22Stado- verordeningB en WBWZFBBcoördinatormits passend binnen Volumebesluit
24Toewijzen van restauratiesubsidie-budgetruimte voor rijksmonumentenBRRM B en WBWZ  coördinatormits passend in restauratie-uitvoerings programma
25Afwikkelen en inzenden declaraties van subsidieprojectenDiv.B en WBWZ/ROW (bij ISV-subsidies)FBBmedewerker  
26Vaststellen subsidiabele restauratiekostenBRRMB en WBWZ  medewerker  
27Beslissen omtrent subsidiëring rijksmonumenten  B en WBWZ  coördinator  
28Ontheffing verlenen van artikel 4.11lid 1, 4.12 lid 1, 4.24 lid 3 en 4.28 lid 3 Bouwbesluit, met gebruikmaking van art. 1.11Bouwbe- sluitB en WBWZ  medewerker  
29Uitvoering Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke BeperkingenWkpbB en WBWZ  medewerkerconform collegebesluit van 23 april 2007
30-Het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en de registratie; -het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op grond van de lijst uit het Aanwijzingsbesluit Wkpb, op het betreffende perceel geen publiekrechtelijke beperkingen van toepassing zijnWkpbB en WBWZ/PBZ  medewerkerconform collegebesluit van 23 april 2007
   
Ccluster Civiele Techniek en Cultuurtechniek (CCT)
   
1Vergunning verlenen voor leggen etc. en verwijderen van kabels en leidingen op openbare grond  B en WCCT  medewerker  
2Vergunning verlenen voor leggen etc. en verwijderen van duikers, dammen en inritten  B en WCCTWater- schapmedewerker  
3Meer- en minderwerk bij in uitvoering zijnde werken, mits blijvende binnen budget  B en WCCT  medewerker  
4Afhandeling aansluitingen nutsvoorziening bij evenementen  B en W CCT  medewerker  
5Doen van mededeling inzake schademeldingen en het aansprakelijk stellen voor herstel van schade door derden aan gemeente-eigendommen, incl. het doen van aangifteBWB en WCCTFBBcoördinator  
6Verkoop van houtopstand  B en WCCT  medewerker  
7Uitvoeren subsidieregeling bosbouwwerkzaamhedenBos wetB en WCCT  coördinator  
8Beschikkingen op aanvragen o.g.v. APV inzake rioleringAPVB en WCCT  coördinator  
9Verstrekken van opdrachten aan derden t.b.v. het oplossen van cultuur- en civieltechnische calamiteiten  B en WCCTVBcoördinatortot € 5.000,--
10Kapvergunning, tevens weigering, opleggen herplantplichtAPVB en WCCTVBcoördinatorbeoordeling zienswijze door college
11Ontheffing inrijverbod bepaalde stratenBABWB en WMILpolitiemedewerkeradvies politie
   
Dcluster Milieu (Mil)
   
1Verlenen gehandicaptenparkeerkaartBABWB en WMIL/PBZ  medewerkermits positief medisch advies
2(Gedeeltelijke)afwijzing gehandicaptenparkeerkaartBABW besluit in-validenpar-keerkaart.B en WMIL  coördinator  
3Beschikkingen in het kader van milieu-procedures incl. uitvoeringsvoorschriftenWet Milieu- beheer.B en WMIL  coördinatormits geen bezwaren zijn ingediend
4Afhandelen kennisgeving ingevolge milieuwettenWet Milieu beheerB en WMIL  coördinator  
5Verstrekken parkeerontheffingen binnenstad, toekennen parkeerplaatsen med. noodhulpverleners, inclusief weigering  B en WMIL/PBZFBBmedewerkerconform beleid weigeringen gemandateerd aan afdelingsmanager
6GehandicaptenparkeerplaatsBABWWegenver-keerswet1994B en WMIL/PBZVBcoördinatormits passend beleid
7Uitbetaling opbrengsten oud papier  B en WMIL/PBZ  coördinator  
   
Ecluster Beheer en Milieu buiten (BMB)
   
1Meer- en minderwerk bij in uitvoering zijnde werken, mits blijvende binnen budget  B en WBMB  medewerker  
2Afhandeling aansluitingen nutsvoorziening bij evenementen  B en W BMB  medewerker  
3Doen van mededeling inzake schademeldingen en het aansprakelijk stellen voor herstel van schade door derden aan gemeente-eigendommen, incl. het doen van aangifteBWB en WBMBFBBcoördinator  
4Verkoop van houtopstand  B en WBMB  medewerker  
5Keuring van sportvelden op bespeelbaarheid  B en WBMB  medewerker  
6Uitvoering Havenverordening, o.a. toestemming/vergunning aanleg boten aan de LoswalHavenver-ordeningB en WBMB  havenmeester  
7Verlenen van toestemming om werkzaamheden op de algemene begraafplaatsen te verrichtenBeheersver-ordeningB en WBMB  coördinator  
8Verhuren of op enige andere wijze in gebruik geven van materialen  B en WBMB  medewerker  
9Nemen van maatregelen i.v.m. overlast honden/katten/duiven etc.  B en WBMBVBcoördinator  
10Uitvoering regeling onbeheerde fietsen  B en WBMBVBmedewerker  
11Verstrekken van opdrachten aan derden t.b.v. het oplossen van cultuur- en civieltechnische calamiteiten  B en WBMBVBcoördinatortot € 5.000,--
12Afwikkeling vakantiewerk  B en W BMB  coördinator  
   
Fcluster HaNDHAVING (HV)
   
1Vooraankonding handhaving  B en WHV  afd.manager  
2Vooraanschrijving bestuurs- rechtelijke maatregelenAwb/ Wet Milieu- beheerB en WHV  afd.manager  
3Het geven van een schriftelijke voorwaarschuwing voor het stilleggen van de uitvoering van bouwwerken zonder schriftelijke toestemmingWoningwet Bouwver.B en WHV  afd.manageri.o.m. port.houder
4Schriftelijke stoplegging van de uitvoering van sloopwerken zonder sloopvergunning/-meldingWoningwetB en WHV  afd.manageri.o.m port.houder
5Aanschrijving controles en hercontroles.Wet Milieu- beheer.B en WHV  afd.manager  
   
   
4ADELING CONTROLLING
   
1Gegevensverstrekking overheidsaanbestedingen aan RijksbelastingdienstRichtlijn 93/36 EEGB en WCTBudget-houderscontroller  

Ondertekening

Grave, 4 november 2008

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GRAVE;

                                                                  

De secretaris,                       De burgemeester,

                                                                  

G.J.A.F. Hubers                   W.J.G. Delissen-van Tongerlo