Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tilburg

Verordening gemeentelijke basisregistratie personen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTilburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisregistratie personen
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisregistratie personen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt de verordening gemeentelijke basisregistratie personen die op 1 februari 2010 is vastgesteld.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
  2. Wet bescherming persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-01-201306-01-2014nieuwe regeling

14-01-2013

Gemeenteblad, 2013, 06

2013/001

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisregistratie personen

 

 

Besluit

Vast te stellen de:

Verordening gemeentelijke basisregistratie personen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

a.

de wet:

de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b.

besluit

het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

c.

verordening:

de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen;

d.

basisadministratie:

de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Tilburg als bedoeld in artikel 2 van de wet;

e.

basisregistratie personen:

de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Tilburg;

f.

GBA-V:

de verstrekkingvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit;

g.

autorisatiebesluit:

een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;

h.

ingeschrevene:

degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA, in de basisadministratie is opgenomen;

i.

geregistreerde:

degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Tilburg en over wie de verantwoordelijke de in artikel 4 genoemde persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;

j.

authentiek gegeven:

een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt;

k.

aangehaakt gegeven:

in de basisregistratie personen over de ingeschrevenen opgenomen gegeven anders dan ter uitvoering van de wet;

l.

verantwoordelijke:

het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit;

m.

beheerder:

de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;

n.

afnemer:

bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;

o.

binnengemeentelijke afnemer:

elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

p.

derde:

elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;

Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer van de basisregistratie personen en het autorisatiebesluit

  • 1.

    De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en voor de uitvoering van het autorisatiebesluit is het college van burgemeester en wethouders;

  • 2.

    De verantwoordelijke is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke gegevensverwerkingen;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisregistratie personen middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      overige verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden;

  • 3.

    Beheerder van de basisregistratie personen en het autorisatiebesluit is het afdelingshoofd Informatievoorziening

Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen

De basisregistratie personen heeft tot doel:

  • a.

    de binnengemeentelijke afnemers, genoemd in de artikelen 5, 6 onder c en 7 te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de wet;

  • b.

    de derden, genoemd in artikel 8, te voorzien van gegevens, in de gevallen bedoeld in deze verordening;

  • c.

    een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • d.

    gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.

Artikel 4 Categorieën van personen over wie gegevens worden verwerkt en de verwerkte gegevens

In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen en geregistreerden.

Artikel 5 Verbanden met andere gemeentelijke gegevensverwerkingen

Op grond van een door de verantwoordelijke te nemen besluit worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen van deze gegevens met de in de basisregistratie vastgelegde gegevens, op systematische wijze de gegevens uit de basisregistratie verstrekt aan binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun taken.

Artikel 6 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en tot de GBA-V.

Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen medewerkers werkzaam bij de teams KCC en Basisregistraties en gemeentelijke Heffingen:

  • c.

    de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden.

Artikel 7 Overige verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan door de verantwoordelijke aan te wijzen binnengemeentelijke afnemers gegevens uit de basisregistratie personen systematisch verstrekt ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

Artikel 8 Verstrekkingen aan vrije derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1.

    Aan door de verantwoordelijke aan te wijzen derden kunnen gegevens uit de basisregistratie personen worden verstrekt, onder de voorwaarden als vermeld in lid 2 van dit artikel;

  • 2.

    De verstrekking van gegevens die betrekking hebben op ingeschrevenen in de basisadministratie, geschiedt met inachtneming van de bepalingen genoemd in artikel 100 van de wet;

  • 3.

    De verstrekking van aangehaakte gegevens alsmede de gegevens die betrekking hebben op geregistreerden geschiedt met inachtneming van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Artikel 9 Protocolplicht

De beheerder houdt van het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie gedurende het jaar volgend op verstrekking aantekening van de verstrekking van gegevens, met inachtneming van het bepaalde in artikel 110 van de wet.

Artikel 10 Terugmelding

  • 1.

    Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie, de basisadministratie van andere gemeenten of de GBA-V doet hiervan mededeling aan de beheerder;

  • 2.

    De verantwoordelijke kan binnengemeentelijke afnemers aanwijzen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangewezen wordt welke gegevens het betreft;

  • 3.

    De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan;

  • 4.

    De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit.

Artikel 11 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking

  • 1.

    Verzoeken om inzage en verzoeken om mededeling van verstrekkingen ten aanzien van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden ingediend bij de beheerder;

  • 2.

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 12 Recht op correctie

  • 1.

    Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden schriftelijk ingediend bij de beheerder;

  • 2.

    De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken;

  • 3.

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

Gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie personen verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 3 maanden na dit besluit.

Artikel 14 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het op 26 februari 2010 door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde informatiebeleid en de daaruit voortvloeiende beveiligingsplannen.

Artikel 15 Vernietiging

Vernietiging van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet 1995.

Artikel 16 Toezicht

De beheerder brengt jaarlijks aan de Auditcommissie verslag uit over de gegevensverstrekking aan derden als bedoeld in de artikel 100 van de Wet GBA en de daaromtrent ingediende klachten als omtrent de afhandeling van die klachten.

Artikel 17 Slotbepaling

  • 1.

    De Verordening gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens zoals vastgesteld op 1 februari 2010 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie in het gemeenteblad.

  • 3.

    De verordening ligt ter inzage bij de Stadswinkel centrum.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisregistratie personen.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 14 januari 2013.

de griffier,

de voorzitter,

Bijlage 1

B e h e e r r e g e l i n g

Gemeentelijke Basisadministratie gemeente Tilburg

Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1

Deze regeling verstaat onder:

de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);

bevroren bevolkingsregister: de registers die zijn ingericht op basis van de Wet op de bevolkings- en verblijfregisters en het Besluit bevolkingsboekhouding en die ingevolge de intrekking van die wet en dat besluit per 1 oktober 1994 niet meer worden bijgehouden;

audit: een controle op de integriteit van de persoonsgegevens welke wordt uitgevoerd door een namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangewezen auditinstelling. De audit bestaat uit onder andere een a-selecte steekproef van actuele en opgeschorte persoonslijsten. De omvang van de steekproef is afhankelijk van het inwonertal van de gemeente.

kwaliteitssteekproef: een controle op de inhoud van gegevenselementen aan de hand van de daaraan ten grondslag liggende brondocumenten en procedures, over een representatief aantal persoonslijsten;

foutverslag: het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van fouten die ontdekt zijn in de over het netwerk binnenkomende berichten;

foutenlijst: het door het systeem aangemaakte overzicht van foutieve elementen op de persoonslijsten die zich in de gemeentelijke basisadministratie bevinden;

autorisatie: het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gebruikersmogelijkheden aan een persoon, afdeling of sector of het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gegevensverstrekking aan afnemers en derden;

verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders belast is met de dagelijkse zorg voor de basisadministratie;

informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de gemeentelijke basisadministratie, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekkingprocedures en privacyprocedures, alsmede de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;

gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het verzamelen van gegevens, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;

systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingsysteem en de waarborging van de continuïteit aan de aanbodzijde van de informatievoorziening;

applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het GBA-toepassings-systeem en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening.

privacybeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevenen bij het verwerken van gegevens en de informatievoorziening;

gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;

geregistreerde: degene die geen ingeschrevene is en over wie gegevens zijn opgenomen in de basisregistratie personen;

Artikel 2

Het afdelingshoofd Informatievoorziening is beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en in die hoedanigheid informatiebeheerder en privacybeheerder. Hij/zij kan de taak van informatiebeheerder en privacybeheerder geheel of gedeeltelijk mandateren aan een of meer aan hem/haar ondergeschikte ambtenaren.

Hoofdstuk 2 HET INFORMATIEBEHEER

Artikel 3

De beheerder wijst functionarissen aan die worden belast met (Zie bijlage 1):

a) informatiebeheer;

b) gegevensbeheer;

c) systeembeheer;

d) applicatiebeheer;

e) privacybeheer;

f) gegevensverwerking;

g) beveiligingsbeheer ( fysiek ).

Artikel 4

De informatiebeheerder voorziet in:

a) een jaarlijkse planning van de beheeractiviteiten;

b) een jaarlijkse rapportage aan het college van burgemeester en wethouders over de bij a. bedoelde planning, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de bijhoudings- en beheersprocedures;

c) een jaarlijkse rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in artikel 12 van deze regeling bedoelde kwaliteitssteekproef;

d) administratieve beheerprocedures, voor zover hier niet door of krachtens de Wet in is voorzien;

  • e)

    periodiek overleg tussen hem en de gegevensbeheerder, de applicatiebeheerder en de privacybeheerder;

  • f)

    halfjaarlijks overleg tussen hem en de systeembeheerder en de applicatiebeheerder;

  • g)

    richtlijnen voor de bijhouding van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 5

De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens te weten:

a) persoonsinformatievoorziening;

b) beveiliging;

c) privacy;

d) gegevenskwaliteit.

Artikel 6

De informatiebeheerder beslist:

a) over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het GBA-toepassingssysteem;

b)op incidentele verzoeken van binnengemeentelijke afnemers tot rechtstreekse toegang tot de basisadministratie persoonsgegevens;

c) over het toekennen van autorisaties.

Artikel 7

De informatiebeheerder ziet er op toe dat:

  • a)

    de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;

  • b)

    de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens geschiedt volgens de bepalingen uit de Verordening gemeentelijke basisadministratie personen;

c) de bij of krachtens de Wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding, alsmede de beveiliging van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens worden nageleefd;

d) de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de Wet en het beveiligingsplan worden nageleefd.

Artikel 8

De informatiebeheerder, of een door hem aan te wijzen functionaris, neemt deel aan buitengemeentelijk overleg inzake onderwerpen die het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens aangaan.

Hoofdstuk 3 HET GEGEVENSBEHEER

Artikel 9

De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor:

a) de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b)

    het beheer van documentatie op het gebied van de Wet en overige regelgeving op het gebied van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c)

    het verwerken van complexe mutaties en correcties met betrekking tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d)

    het uitzetten van richtlijnen met betrekking tot het actualiseren en corrigeren van persoonsgegevens.

Artikel 10

De gegevensbeheerder is bevoegd vanuit de in artikel 9 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 11

  • 1.

    De gegevensbeheerder voorziet in:

    • a.

      de behandeling van wijzigingsverzoeken als bedoeld in artikel 81en 82 van de Wet;

    • b.

      controlewerkzaamheden ter waarborging van de kwaliteit van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 2.

    De gegevensbeheerder beslist binnen 5 dagen op het in behandeling nemen van een melding van een afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een (authentiek) gegeven en stelt de afnemer in kennis van deze beslissing.

Artikel 12

Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten van ingezetenen onderworpen aan een audit door een namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangewezen auditinstelling.

De gegevensbeheerder voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen gericht op het welslagen van de eerder vermelde audit.

Artikel 13

De gegevensbeheerder neemt deel aan het in artikel 4, onder e genoemde overleg.

Hoofdstuk 4 HET SYSTEEMBEHEER

Artikel 14

De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem.

Artikel 15

De systeembeheerder voorziet in:

a) de fysieke beveiliging van het toepassingssysteem;

b) een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op een andere locatie dan de ruimte waarin de GBA apparatuur is opgesteld;

c) de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;

d) de beschikbaarheid van het toepassingssysteem overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen;

e) de coördinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk;

Artikel 16

De systeembeheerder is bevoegd:

a) direct maatregelen te treffen als de continuïteit van het toepassingssysteem of de daarin opgeslagen informatie acuut in het geding is; hij is verplicht achteraf terzake te rapporteren aan de informatiebeheerder;

b) aanwijzingen te geven over:

  • -

    beheer toepassingssystemen;

  • -

    beheer van bestanden;

  • -

    reconstructiemaatregelen.

Artikel 17

De systeembeheerder neemt deel aan het in artikel 4, onder f genoemde overleg.

Hoofdstuk 5 HET APPLICATIEBEHEER

Artikel 18

De applicatiebeheerder voorziet in:

a) een planning van periodieke gegevensverstrekking die op basis van het autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt gedaan;

b) de communicatie bij storingen in hard- en software;

c) een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;

d) de toekenning van de autorisatieniveaus van actualiseringen aan de gegevensverwerkers, de gegevensbeheerder, de privacybeheerder en de informatiebeheerder in overleg met de informatiebeheerder;

e) de bijhouding van een verzameling van de autorisaties, die overeenkomstig artikel 6 door de informatiebeheerder zijn toegekend;

f) het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem, alsmede het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;

g) de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van het toepassingssysteem;

h) de bijhouding van een verzameling van alle problemen en klachten, die bij het gebruik van het toepassingssysteem ontstaan en tracht eventueel door inschakeling van de systeembeheerder of een derde, voor een oplossing te zorgen;

i) de voorlichting aan de alle in artikel 3 genoemde functionarissen met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem;

j) de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens worden ontleend;

k) de afhandeling van verzoeken omtrent managementgegevens;

l) een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen het toepassingssysteem, zonodig door inschakeling van een derde.

Artikel 19

De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:

a) de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;

b) het tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database;

c) de technische afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, alsmede de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van de door de raad vastgestelde verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

d) het beheer van de tabellen van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

e) het beheer van de gebruikersdocumentatie.

Artikel 20

De applicatiebeheerder is bevoegd:

  • b)

    gegevensverwerkers en het personeel van externe afdelingen, sectoren en diensten die direct toegang hebben tot de basisadministratie persoonsgegevens aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem;

  • c)

    over het gebruik van de basisadministratie persoonsgegevens gedragsregels op te stellen.

Artikel 21

De applicatiebeheerder neemt deel aan:

  • a)

    het overleg genoemd in artikel 4, onder e en f;

  • b)

    het externe gebruikersoverleg.

Hoofdstuk 6 HET PRIVACYBEHEER

Artikel 22

De privacybeheerder is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de inhoudelijke afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, alsmede de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op grond van de door de raad vastgestelde verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften die voortvloeien uit de Wet GBA en de Wet Bescherming Persoonsgegevens met betrekking tot het team KCC van de afdeling Dienstverlening.

Artikel 23

De privacybeheerder voorziet in:

  • a.

    de afhandeling van de verzoeken om inzage overeenkomstig artikel 79 van de Wet;

  • b.

    de afhandeling van alle verzoeken om geheimhouding die op basis van artikel 102 van de Wet worden gedaan, en doet eventueel de privacytoets zoals bedoeld in artikel 102, lid 2.;

  • c.

    de afhandeling van alle verzoeken om inzage in verstrekkingen aan afnemers en derden.

Artikel 24

De privacybeheerder is bevoegd:

  • a.

    alle gebruikers van het toepassingssysteem advies te geven;

  • b.

    ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, waarbij de persoonlijke levenssfeer in het geding is.

Hoofdstuk 7 DE GEGEVENSVERWERKING

Artikel 25

De gegevensverwerkers voorzien in:

  • a.

    het verwerken van de gegevens overeenkomstig de Wet, het Logisch Ontwerp en de handleiding uitvoeringsprocedures, voorgeschreven wijze;

  • b. het verzamelen van de daarvoor bestemde gegevens;

  • c. de archivering van de brondocumenten op grond waarvan de gegevens zijn verwerkt;

  • d.

    de behandeling van mutaties;

  • e.

    de behandeling van het netwerkverkeer, behalve de periodieke gegevensverstrekking;

  • f.

    de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerkberichten;

  • g.

    de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de hand van artikel 36 van de Wet en zien erop toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de wet geen "ontleningstatus” is gegeven;

  • h.

    de dagelijkse controle van in het systeem aangebrachte actualiseringen;

  • i.

    de kennisgeving aan de geregistreerde voor wat betreft de verwerking van:

  • -

    wijziging van het naamgebruik;

  • -

    vervolginschrijving voor zover het betreft een binnengemeentelijke verhuizing en een vervolginschrijving die leidt tot opname in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • k.

    de toezending van de complete persoonslijst en een informatiefolder aan de geregistreerde ingeval van een:

  • -

    eerste inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • -

    een vervolginschrijving vanuit het buitenland;

Artikel 26

De gegevensverwerkers beslissen

  • a.

    op aangiften en verzoekschriften die op grond van de Wet worden gedaan met inachtneming van het gestelde in artikel 23 en voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien;

  • b.

    over het verwerken van resultaten van onderzoeken die zijn ingesteld naar aanleiding van een melding van een afnemer en stelt de afnemer in kennis van deze beslissing.

Hoofdstuk 8 SLOTBEPALINGEN

Artikel 27

De informatiebeheerder beslist wanneer wordt overgegaan tot gehele of gedeeltelijke inwerkingtreding van een uitwijkvoorziening.

Artikel 28

De informatiebeheerder ziet erop toe dat de procedures uit het beveiligingsplan worden nageleefd.

Artikel 29

De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de basisregistratie personen, zoals bedoeld onder artikel 1, sub e, van de Verordening basisregistratie personen, voor het bevroren bevolkingsregister en de in de gemeentelijke basisadministratie aangehaakte gegevens die onder de werkingssfeer van de Wet Bescherming Persoonsgegevens vallen.

Artikel 30

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekend gemaakt.

Artikel 31

Deze regeling wordt aangehaald als “Beheerregeling Gemeentelijke Basisadministratie gemeente Tilburg”.

Bijlage bij de GBA beheersregeling

Beheerfunctionarissen

Op grond van artikel 2 van de GBA - beheerregeling wijst het afdelingshoofd Informatievoorziening, die door het college is aangewezen als beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de navolgende beheerfunctionarissen aan:

IInformatiebeheer

Als informatiebeheerder is aangewezen:

·De teammanager Basisregistraties en Gemeentelijke Heffingen van de afdeling Informatievoorziening

AApplicatiebeheer

Als applicatiebeheerder is aangewezen:

·De teammanager Functioneel applicatiebeheer van de afdeling Personeel, Organisatie & Informatisering

GGegevensbeheer

Als gegevensbeheerder is aangewezen:

·De teammanager Basisregistraties en Heffingen van de afdeling Informatievoorziening

PPrivacybeheer

Als privacybeheerder is aangewezen:

·De teammanager KCC team 3 van de afdeling Dienstverlening

BBeveiligingsbeheer ( fysiek )

Als beveiligingsbeheerder is aangewezen:

·De floormanager KCC team 1 van de afdeling Dienstverlening

SSysteembeheer

Als systeembeheerder is aangewezen:

·De systeembeheerder van de afdeling Personeel, Organisatie & Informatisering

GGegevensverwerking

Als gegevensverwerkers worden in willekeurige volgorde aangewezen:

·De medewerk(st)ers van de teams KCC en Basisregistraties en Gemeentelijke Heffingen.