Artikel 1 Instelling en begripsbepalingen
- 1.
Er is een auditcommissie.
- 2.
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
De commissie: de auditcommissie;
- b.
de raad: de gemeenteraad;
- c.
het college: het college van burgemeester en wethouders;
- d.
de accountant: de accountant die belast is met de controle op de
in artikel 197 van deGemeentewet bedoelde jaarrekening;
- e.
de voorzitter: de voorzitter van de commissie;
- f.
het controleprotocol: het controleprotocol voor
deaccountantscontrole op dejaarrekening.
Artikel 2 Taken en bevoegdheden
- 1.
De commissie heeft als aandachtsgebied de activiteiten die van belang
zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van
rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de
kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.
- 2.
De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en
college.
- 3.
Onder de in het eerste lid genoemde activiteiten wordt in ieder geval
begrepen:
- a.
de voorbereiding van het door de raad vast te stellen
controleprotocol;
- b.
het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de
raad voor de opzet en uitvoering van de
accountantscontrole;
- c.
een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak
door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te
doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen,
zoals bedoeld in de controleverordening ex artikel 213
Gemeentewet van de gemeente Hollands Kroon;
- d.
een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de
accountant uitgevoerde controles;
- e.
het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;
- f.
het voorbereiden van het aanbestedingstraject ten behoeve van de
selectie van de accountant na afloop van het contract met de
accountant;
- g.
een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken
door de accountant, de rekenkamer(functie) en het college en
over uitgevoerde onderzoeken en uit te brengen rapportages;
- h.
het adviseren aan de gemeenteraad over genoemde taken.
- 4.
De commissie heeft geen directe opdracht gevende rol naar de externe
accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke
organisatie.
Artikel 3 Samenstelling en benoeming
- 1.
De raad benoemt de leden van de commissie.
- 2.
De commissie bestaat uit een minimum van drie leden en een maximum van
één afgevaardigd raadslid per fractie.
- 3.
De griffier of diens plaatsvervanger draagt zorg voor het secretariaat
van de commissie.
- 4.
De commissie heeft als adviseurs de concerncontroller en de
afdelingsmanager Financiën of door hen aan te wijzen interne
adviseurs.
- 5.
De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de
vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.
Artikel 4 Zittingsduur
- 1.
De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van
de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad.
- 2.
De raad kan een lid tussentijds ontslaan.
- 3.
Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.
Artikel 5 Voorzitter
- 1.
De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een
plaatsvervanger.
- 2.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van
de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de
uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over
commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door
de secretaris van de commissie.
Artikel 6 Vergaderingen en verslaglegging
- 1.
De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van
procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.
- 2.
Vergaderingen vinden alleen plaats als in de vergadering meer dan de
helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
- 3.
De adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie
uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of
meerdere adviseurs.
- 4.
De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de
commissie anders bepaalt.
- 5.
De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de
commissie anders bepaalt.
- 6.
Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt. Het verslag wordt
vastgesteld door de commissie.
- 7.
Het vastgestelde verslag van niet-openbare vergaderingen wordt als
vertrouwelijk stuk ter kennis gebracht aan de raad, het college en de
interne adviseurs.
Artikel 7 Informeren raad
- 1.
De commissie informeert de raad via het presidium en het college over
gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende
leden.
- 2.
Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie een
toelichting in de raadsvergadering. Vertrouwelijke mededelingen worden
in een besloten vergadering gedaan.
Artikel 8 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als de ‘Verordening auditcommissie
gemeente Hollands Kroon’.
Artikel 9 Inwerkingtreding nieuwe verordening en vervallen oude
verordening
- 1.
Het Reglement auditcommissie Anna Paulowna vastgesteld door de raad
van Anna Paulowna op 31-10-2005 en het raadsbesluit van Niedorp van
6-9-2007 tot instellen van een auditcommissie komen te
vervallen.
- 2.
Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de
bekendmaking.
Verordening tot eerste wijziging van de Verordening auditcommissie
gemeente Hollands KroonArtikel
Artikel 3 lid 2 wordt gewijzigd en komt te luiden:
1. De commissie bestaat uit een minimum van drie leden en een maximum van één
afgevaardigd raadslid per fractie.
De verordening treedt in werking de dag na de dag van bekendmaking.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 23 april 2015,
De raad voornoemd, Griffier, Voorzitter