Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hollands Kroon

Verordening auditcommissie gemeente Hollands Kroon

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHollands Kroon
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening auditcommissie gemeente Hollands Kroon
CiteertitelVerordening auditcommissie gemeente Hollands Kroon
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 84​

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-05-201520-12-2018eerste wijziging verordening

23-04-2015

Gemeenteblad, 4 mei 2015

Agendapunt 19a
22-03-201205-05-2015Nieuwe regeling

01-03-2012

CTR 21-03-2012

Agendapunt  13

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING AUDITCOMMISSIE GEMEENTE HOLLANDS KROON

 

 

Artikel 1 Instelling en begripsbepalingen

  • 1.

    Er is een auditcommissie.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      De commissie: de auditcommissie;

    • b.

      de raad: de gemeenteraad;

    • c.

      het college: het college van burgemeester en wethouders;

    • d.

      de accountant: de accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van deGemeentewet bedoelde jaarrekening;

    • e.

      de voorzitter: de voorzitter van de commissie;

    • f.

      het controleprotocol: het controleprotocol voor deaccountantscontrole op dejaarrekening.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De commissie heeft als aandachtsgebied de activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

  • 2.

    De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

  • 3.

    Onder de in het eerste lid genoemde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

    • a.

      de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;

    • b.

      het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad voor de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

    • c.

      een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen, zoals bedoeld in de controleverordening ex artikel 213 Gemeentewet van de gemeente Hollands Kroon;

    • d.

      een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;

    • e.

      het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

    • f.

      het voorbereiden van het aanbestedingstraject ten behoeve van de selectie van de accountant na afloop van het contract met de accountant;

    • g.

      een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door de accountant, de rekenkamer(functie) en het college en over uitgevoerde onderzoeken en uit te brengen rapportages;

    • h.

      het adviseren aan de gemeenteraad over genoemde taken.

  • 4.

    De commissie heeft geen directe opdracht gevende rol naar de externe accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de commissie.

  • 2.

    De commissie bestaat uit een minimum van drie leden en een maximum van één afgevaardigd raadslid per fractie.

  • 3.

    De griffier of diens plaatsvervanger draagt zorg voor het secretariaat van de commissie.

  • 4.

    De commissie heeft als adviseurs de concerncontroller en de afdelingsmanager Financiën of door hen aan te wijzen interne adviseurs.

  • 5.

    De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad.

  • 2.

    De raad kan een lid tussentijds ontslaan.

  • 3.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervanger.

  • 2.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.

Artikel 6 Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.

  • 2.

    Vergaderingen vinden alleen plaats als in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    De adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.

  • 4.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 5.

    De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 6.

    Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.

  • 7.

    Het vastgestelde verslag van niet-openbare vergaderingen wordt als vertrouwelijk stuk ter kennis gebracht aan de raad, het college en de interne adviseurs.

Artikel 7 Informeren raad

  • 1.

    De commissie informeert de raad via het presidium en het college over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden.

  • 2.

    Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie een toelichting in de raadsvergadering. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de ‘Verordening auditcommissie gemeente Hollands Kroon’.

Artikel 9 Inwerkingtreding nieuwe verordening en vervallen oude verordening

  • 1.

    Het Reglement auditcommissie Anna Paulowna vastgesteld door de raad van Anna Paulowna op 31-10-2005 en het raadsbesluit van Niedorp van 6-9-2007 tot instellen van een auditcommissie komen te vervallen.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 1 maart 2012

Griffier voorzitter

Verordening tot eerste wijziging van de Verordening auditcommissie gemeente Hollands KroonArtikel

 

  • Artikel I

Artikel 3 lid 2 wordt gewijzigd en komt te luiden:

1. De commissie bestaat uit een minimum van drie leden en een maximum van één afgevaardigd raadslid per fractie.

 

  • Artikel II

De verordening treedt in werking de dag na de dag van bekendmaking.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 23 april 2015,

De raad voornoemd, Griffier, Voorzitter