Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beemster

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Beemster 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeemster
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Beemster 2010
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-05-2010nieuwe regeling

22-04-2010

Binnendijks, d.d. 15 mei 2010 nr. 19/20

Voorstel Raadspresidium van 17 maart 2010, nr. 23

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Beemster 2010 (versie geldend sedert 17 mei 2010)

De raad van de gemeente Beemster;

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de volgende verordening: Verordening op de ambtelijke ondersteuning en de fractieondersteuning Beemster 2010

Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1 Verzoek om informatie

  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

    • c.

      bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2.

    De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier of zijn vervanger of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.

  • 3.

    Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris neemt het besluit.

  • 4.

    De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of zijn vervanger.

  • 5.

    Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of zijn vervanger kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2 Verlenen van ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een ambtenaar verleent op verzoek van de secretaris ambtelijke bijstand aan een raadslid tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      de gevraagde bijstand een onevenredig groot beslag legt op de beschikbare capaciteit;

    • c.

      dit het belang van de gemeente kan schaden.

  • 2.

    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3.

    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

  • 4.

    De secretaris verstrekt de betreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek.

Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.

Artikel 4 Geschil over ambtelijke bijstand

  • 1.

    Indien een raadslid niet tevreden is over de door een ambtenaar verleende ambtelijke bijstand kan hiervan mededeling worden gedaan aan de secretaris.

  • 2.

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.

Paragraaf 2 Fractieondersteuning

Artikel 5 Recht op financiële vergoeding

  • 1.

    De fracties als bedoeld in artikel 8 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van Beemster 2010 ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage bedraagt € 250 voor elke fractie.

Artikel 6 Besteding financiële vergoeding

Fracties besteden de bijdrage aan raadswerkzaamheden.

Artikel 7 Gevolgen splitsen fractie

Bij afsplitsing van een fractie wordt de op bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

Artikel 8 Verantwoording

Elke fractie dient een maand vóór het verstrijken van de zittingsperiode van de raad bij de burgemeester een schriftelijke verklaring in, waarin de fractie verklaart dat de financiële bijdragen overeenkomstig het bepaalde in artikel 6 zijn besteed.

Artikel 9 Toepassing Awb

Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de financiële middelen die een fractie ontvangt.

Paragraaf 3 Slotbepalingen

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die waarop deze is bekendgemaakt.

  • 2.

    Op dat tijdstip vervalt de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2003, vastgesteld bij raadsbesluit van 20 februari 2003.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Beemster 2010.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad d.d. 22 april 2010

H.N.G. Brinkman, burgemeester

C.J. Jonges, griffier