Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Zandvoort

Privacyregelement GBA 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Zandvoort
Officiële naam regelingPrivacyregelement GBA 2011
CiteertitelPrivacyregelement GBA 2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpWonen en leefomgeviing

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 2
  2. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art 3
  3. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 6
  4. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 96
  5. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 100
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-03-201121-06-2013Geen.

01-03-2011

Zandvoorte Courant, datum 10 maart 2011

Z2011-001024, registratienummers 2011/02/001553 en 2011/02/1024

Tekst van de regeling

Intitulé

Het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Zandvoortgelet op artikel 3, 6, 2, 96 en 100 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de VERORDENING GBA 2011 besluit het volgende reglement, inclusief toelichting en vier bijlagen vast te stellen:

PRIVACY REGLEMENT GBA 2011

1 Het regelement

1.1 BEGRIPSBEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    het college: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Zandvoort;

  • b.

    wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, vastgesteld door de gemeenteraad d.d ;

  • d.

    verantwoordelijke: het college;

  • e.

    beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • f.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

  • g.

    binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

1.2 NORMSTELLING

Artikel 2 Normstelling
  • 1. Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder e.

  • 2. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie;

Artikel 3 Authentieke gegevens

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie
  • 1. Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie hebben:

    • a.

      de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van de Werkeenheid Balie Burgerzaken;

    • b.

      voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.

  • 2. De in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 3. Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
  • 1. Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 3 beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2. De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.

Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in Bijlage 4 bij deze verordening aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 9 Terugmeldplicht

Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de beheerder.

Artikel 10 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan.

1.3 HARDHEIDSCLASULE

Er is geen hardheidsclausule van toepassing

1.4 OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN

Overgangsrecht

Er is geen overgangsrecht van toepassing

Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Het PRIVACY REGLEMENT GBA 2009, vastgesteld bij collegebesluit van 6 oktober 2009, wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum .

  • 2.

    Dit reglement treedt inwerking op 10 maart 2011.

  • 3.

    Dit reglement wordt aangehaald als “PRIVACY REGLEMENT GBA 2011”.

  • 4.

    Dit reglement ligt ter inzage in het gemeentehuis.

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Zandvoort op 1 maart 2011,

de secretaris, de burgemeester,

BIJLAGE 1: Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid

De volgende dienstonderdelen van de gemeente Zandvoort hebben toegang tot de basisadministratie:

Organisatie onderdeel

Wettelijk kader

Gegevensset

Werkeenheid Balie Burgerzaken

Wet GBA,

Kieswet,

Besluit Burgerlijke Stand,

Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving,

Wet op de lijkbezorging,

Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet,

Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen.

Toekennen van onderscheidingen en huwelijksjubilarissen.

Wet 29/09/1815 Instelling van de Orde van de Nederlandse Leeuw

Wet 29/9/1815 instelling van de Orde van Oranje-Nassau en het Besluit van 10 mei 1995, nadere regels Orde van de Nederlandse Leeuw.

Verordening lijkbezorgingsrechten

Klachtenregeling

Alle gegevens op PL en verwijsgegevens

Werkeenheid Bestuur en Managementsondersteuning

Toekennen van onderscheidingen en huwelijksjubilarissen.

Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens,

huwelijksgegevens,

overlijdensgegevens en verwijsgegevens.

Werkeenheid Documentaire informatievoorziening

Ter uitvoering van de Opgedragen taken.

Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens,

huwelijksgegevens,

overlijdensgegevens en verwijsgegevens.

Werkeenheid Financiën

Art 216 Gemeentewet,

Invorderingswet,

Gemeentelijke WOZ verordening,

Invordering

Persoongegevens,

verblijfplaatsgegevens, oudergegevens,

huwelijksgegevens,

kindgegevens, overlijdensgegevens,

verwijsgegevens.

De uitvoeringsorganisatie als bedoeld in de Gemeenschappelijke regeling samenwerking belastingen 2007, die organisatorisch is ondergebracht bij de gemeente Bloemendaal

Art 216 Gemeentewet,

Invorderingswet,

Gemeentelijke WOZ verordening

Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, oudergegevens,

huwelijksgegevens,

kindgegevens , overijdensgegevensen

verwijsgegevens.

Afdeling Veiligheid en Handhaving

Wet milieubeheer,

Wet verontreiniging Oppervlaktewater,

Woningwet,

Vergunningverlening

Persoonsgegevens

Verblijfplaatsgegevens,

Oudergegevens,

Huwelijksgegevens,

Kindgegevens,

Overijdensgegevens en verwijsgegevens

Afdeling Maatschappelijke Zaken en Dienstverlening

Artikel 19 van de Leerplichtwet en artikel 3 van de Leerplichtregeling 1995.

Wet Werk en Bijstand,

Wet Inburgering

Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Verordening voorzieningen

maatschappelijke

ondersteuning

gemeente Zandvoort.

persoonsgegevens

verblijfplaatsgegevens,

oudergegevens, huwelijksgegevens, kindgegevens, overlijdensgegevens,

verwijsgegevens, reisdocumentgegevens,

nationaliteitgegevens en verblijfstitel.

Afdeling Reiniging en Groen

Ter uitvoering van de Opgedragen taken.

Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens,

verwijsgegevens.

Afdeling Ontwikkeling en Beheer

Ter uitvoering van de Opgedragen taken.

Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens,

verwijsgegevens.

Werkeenheid Informatisering en Automatsering

Het waarborgen van een juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties

Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens.

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.

BIJLAGE 2: Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de GBA

Wie

Waarvoor

Gegevensset

De uitvoeringsorganisatie als bedoeld in de Gemeenschappelijke regeling samnwerking Leerplicht/RMC

Leerplichtadministratie en administratie in het kader van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten

Persoonsgegevens,

Inschrijvingsgegevens,

Oudergegevens,

Nationaliteit,

Gezagsgegevens

Afdeling Veiligheid en Handhaving

Vergunningverlening

Persoonsgegevens,

Inschrijvingsgegevens,

Verwijsgegevens

Afdeling Publieke Dienstverlening

Klachtenregeling

Persoonsgegevens,

Inschrijvingsgegevens

Politie

Politietaken

Algemene gegevens,

reisdocumentgegevens

BIJLAGE 3: Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.

Wie

Waarvoor

Gegevensset

Basisregistratiesysteem (BRS)

Het in verband brengen van de volgende gegevensverwerkingen:

Sociale uitkeringen

Voorzieningen Maatschappelijke Ondersteuning

Gemeentebelastingen

Begraafplaatsadministratie

Geo-informatie

Bouwregistratie

Documentaire Informatievoorziening

Alle mutatiegegevens

BIJLAGE 4: Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt.

Aan deze instellingen worden maximaal de gegevens verstrekt die worden genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA.

Wie

Waarvoor

Geheim-houding

Leges

Basis

Bibliotheek

(geen onderdeel van de gemeente)

Voor de bijhouding van de ledenadministratie

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Buitenlandse EU-overheden

Ter uitvoering van de opgedragen taken.

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau met betrekking tot persoonsgegevens) www.cbpweb.nl

Ter uitvoering van de opgedragen taken.

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Art. 76 WBP

Buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande

Ter uitvoering van de opgedragen taken.

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Bureau voor Rechtshulp

Ter uitvoering van de opgedragen taken.

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Crematoria, begraafplaatsen

(niet-gemeentelijke)

Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren.

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Culturele organisaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Fondsverwervende organisaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Inburgeringsbureaus

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Instellingen/organisaties ten behoeve van:

-Maatschappelijke dienstverlening

-Algemene/geestelijke gezondheidszorg

-Kinderopvang

-Jeugdwelzijnswerk

-Ouderenzorg

-Gehandicaptenzorg

-Werkvoorziening

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Juridisch loket (Indien de vraag komt van een advocaat van het Juridisch loket t.b.v. een gerechtelijke procedure = verplichte derde)

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Kerken

(niet zijnde de SILA)

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Kredietbank

(privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting)

Voor de aan deze organisatie opgedragen taken.

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Migrantenorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Natuurlijke personen

Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder)

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Ouderenorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Patiëntenverenigingen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Pensioenfondsen (tenzij art. 34 Pensioen- en Spaarfondsenwet van toepassing is)

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Plaatselijke afdelingen van politieke partijen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Reclassering/verslaafden-zorg

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Sportorganisaties en

-verenigingen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Thuiszorgorganisaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Vakorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Vrouwenorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Woningbouwverenigin-gen/woningcorporaties

Ten behoeve van de bijhouding van de huurdersadministratie en de woningtoewijzing

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Ziekenhuizen

Voor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen ivm die zorg

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

2 TOELICHTING OP HET REGELEMENT

2.1 ALGEMEEN

Met ingang van 1 april 2007 is de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) op een aantal punten gewijzigd. Afnemers worden verplicht de in het Besluit GBA aangewezen authentieke persoonsgegevens te gebruiken bij hun beslissingen en bij gerede twijfel omtrent de juistheid van deze gegevens dit aan gemeenten terug te melden.

Voor de binnengemeentelijke verstrekking van GBA-gegevens dient een verordening aanwezig te zijn. Deze verordening bevat ook een voorziening voor de verstrekking aan zogenaamde vrije derden, bedoeld in artikel 100 van de wet GBA.

Er is op 29 september 2009 een nieuwe verordening vastgesteld waarin de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders aanwijst om in een apart reglement deze zaken te regelen. De bepalingen in deze Verordening worden in dit Reglement uitgewerkt.