Organisatie | Assen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening Stichting theater "De Kolk" |
Citeertitel | Subsidieverordening Stichting theater "De Kolk" |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | culturele aangelegenheden |
Geen.
Subsidieverordening gemeente Assen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-1995 | 29-09-2012 | nieuwe regeling | 16-03-1995 | 16-03-1995 |
Deze verordening is alleen van toepassing op de ten behoeve van de theateractiviteiten van De Kolk te verstrekken subsidies.
De Kolk moet voldoen aan eisen van democratisch functioneren, hetgeen dient te blijken uit haar statuten.
Het bestuur van De Kolk zal voor een periode van 3 jaar een strategisch plan opstellen waarin de door De Kolk gewenste beleidsuitgangspunten en doelstellingen, zowel op het financiële vlak (exploitatie en vermogensvorming) als op het inhoudelijke vlak, uiteengezet zijn. Dit plan zal driejaarlijks ter beoordeling aan de raad worden voorgelegd.
Het bestuur van De Kolk heeft een informatieplicht aan het college met betrekking tot de onderstaande zaken:
Voor 1 juni overlegt het bestuur van De Kolk een inhoudelijk jaarverslag aan het college. Hierin wordt op inzichtelijke en adequate wijze een beschrijving en een toelichting gegeven op het inhoudelijk gevoerde beleid ten aanzien van de programmering van het theater in het voorafgaande boekjaar en een toelichting op de programmering van het komende theater-seizoen. Een recapitulatie van in artikel 11, lid 3, genoemde kwartaalrapportage maakt onderdeel uit van het inhoudelijk verslag. Het college beoordeelt het inhoudelijk verslag aan de hand van het in artikel 10, lid 1, genoemde culturele profiel.
Binnen één maand na afloop van een kalenderkwartaal overlegt het bestuur van De Kolk een voortgangsrapportage aan het college waarin op inzichtelijke en adequate wijze over het betreffende kwartaal en de drie voorafgaande kwartalen inzicht gegeven wordt in de mate waarin de Kolk haar taakstelling realiseert.
Het bestuur van De Kolk is verplicht, indien zij op eigen initiatief een nieuwe activiteit wil opstarten, de effecten daarvan op de exploitatie zichtbaar te maken in een begrotingswijziging en deze ter toetsing aan het college voor te leggen. Het college toetst met name of de continuïteit en/of de financiële weerstand van De Kolk bij uitvoering van het plan in gevaar kunnen komen.
Het bestuur van De Kolk is, behoudens beperkingen die in deze verordening zijn opgenomen, bevoegd tot het voeren van een eigen personeelsbeleid, voorzover het personeel betreft dat in dienst is van De Kolk, met inachtneming van de financiële mogelijkheden en de van toepassing zijnde collectieve arbeidsovereenkomsten.
Het college toetst aan de hand van het in artikel 10, lid 1, genoemde cultureel profiel en het in artikel 11, lid 2, genoemde inhoudelijk jaarverslag in welke mate De Kolk haar taakstelling gerealiseerd heeft en beschikt definitief op de subsidie-aanvraag van De Kolk. Het college kan de subsidie bijstellen indien er in onvoldoende mate sprake is van een bij het cultureel profiel aansluitende theaterprogrammering.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 16 maart 1995
De raad voornoemd,
, voorzitter
, griffier
Toelichting subsidieverordening Theater De Kolk
Tot nu toe is de Subsidieverordening Assen van toepassing geweest op subsidies verstrekt aan De Kolk. De artikelen uit deze verordening die van toepassing moeten blijven zijn in Subsidieverordening Stichting Theater "De Kolk" verwerkt. In de voorwaarden die aan de subsidieverlening zijn verbonden, wordt geen onderscheid meer gemaakt naar de verschillende bedrijfsonderdelen (theater, bioscoop, horeca). Er is sprake van één, ongedeelde bedrijfsvoering.
Indien toepassing van de verordening leidt tot een onredelijke situatie kan het college, op basis van de in art. 3.3 opgenomen hardheidsclausule, afwijken van de verordening.
De bevoorschotting moet het De Kolk mogelijk maken om in haar normale liquiditeitsbehoefte te voorzien. Aanpassing van het bevoorschottingsschema op de uit de exploitatie voortvloeiende kosten, bijvoorbeeld in de maand dat de vakantiegelden moeten worden betaald, is na overleg mogelijk.
Het niet halen van de taakstelling is de reden om de definitieve subsidie lager vast te stellen dan de voorlopige subsidie. Een overschot op de exploitatie kan door de Kolk gereserveerd worden voor het dekken van toekomstige tekorten.
De gemeente wenst voldoende waarborgen voor de continuïteit van De Kolk. De verplichting tot het verzekeren van een aantal risico's is gericht op het waarborgen van die continuteit, ook indien zich calamiteiten voordoen.
De verantwoordelijkheid voor de exploitatie van De Kolk ligt bij het bestuur van de stichting en nergens anders. Een duidelijke scheiding tussen de verantwoordelijkheid van het bestuur van de gemeente en het bestuur van de stichting is pas bij het streven naar een volwaardige relatie tussen De Kolk en de gemeente.
Jaarlijks zal in overleg met De Kolk de subsidiebeschikking worden voorbereid. De beschikking zal voor akkoord ondertekend door het bestuur van De Kolk retour gezonden worden aan de gemeente.
De programmering van de afgelopen 5 jaar (1990 - 1994) kan als uitgangspunt gehanteerd worden bij het opstellen van het cultureel profiel.
De gemeente zal aan de hand van het strategische plan beoordelen of op de middellange termijn plannen van het bestuur van De Kolk min of meer overeenkomen met de plannen van de gemeente. Het gaat dus niet om een goedkeuring voor een periode van 3 jaar maar een beoordeling van het strategisch beleid van De Kolk. Indien de strategische keuzes van De Kolk niet overeenkomen met wat de gemeente als wenselijk beschouwt, zal overleg moeten plaatsvinden.
Eventuele aanvullende subsidieverzoeken dienen voor 1 mei voorafgaand aan het betreffende boekjaar ingediend te worden omdat anders inpassing in het gemeentelijk begrotingsproces niet mogelijk is.
De gemeente verwacht van De Kolk dat zij per theaterseizoen een programmering heeft die kwalitatief en kwantitatief vergelijkbaar is met de programmering van de afgelopen 5 jaar. Door middel van het inhoudelijk jaarverslag toetst de gemeente of de programmering van De Kolk aansluit met het in artikel 10, lid 2, genoemde cultureel profiel van De Kolk.
De gemeente hanteert als uitgangspunt dat de kwartaalrapportage inzicht moet geven in de mate waarin De Kolk erin slaagt haar taakstelling zoals die in het door de gemeente beoordeeld cultureel profiel is vastgelegd te realiseren. De in de kwartaalrapportage opgenomen informatie moet niet speciaal voor de rapportage gegenereerd worden maar ook voor intern gebruik bij De Kolk reeds beschikbaar zijn. In overleg met De Kolk zal op korte termijn vastgesteld worden welke prestatie-indicatoren opgenomen zullen worden in de kwartaalrapportage.
Algemene toegankelijkheid is een moeilijk te hanteren begrip. Uitgangspunt is dat er op dit moment sprake is van algemene toegankelijkheid. Algemene toegankelijkheid refereert aan de mogelijkheid om het theater te bezoeken en niet aan de werkelijke samenstelling van het theaterpubliek. De ontwikkeling van de gemiddelde prijs van een toegangskaart is een indicatie voor de verbetering of verslechtering van de algemene toegankelijkheid.
De Kolk dient in haar exploitatie rekening te houden met de financiële risico's die zij gaat dragen. Dit houdt in dat zij door middel van verzekeringen of door middel van reserveringen de risico's van het in dienst
hebben van personeel in de exploitatie mee moet nemen.
Voor het ambtelijk personeel dat werkzaam is bij De Kolk zal een apart vervolgtraject worden ingezet.
Beleidswijzigingen van de gemeente kunnen de exploitatie van De Kolk beïnvloeden. De gemeente is verplicht (zie art. 14, lid 1) om De Kolk op de hoogte te brengen van wijzigingen in het gemeentelijk beleid. De Kolk heeft dan de plicht om de inhoudelijke en financiële gevolgen in beeld te brengen. Meestal zal dan overleg tussen De Kolk en het gemeentebestuur volgen.
De Kolk dient nieuwe activiteiten ter toetsing voor te leggen aan de gemeente. Onder nieuwe activiteiten wordt het toevoegen van bedrijfsonderdelen en het structureel willen leveren van nieuwe diensten verstaan. Onder nieuwe activiteiten worden dus geen eenmalige kleinschalige activiteiten of samenwerkingsverbanden verstaan. De gemeente toetst of De Kolk voor de gemeente niet te aanvaarden risico's loopt bij het uitbreiden van haar dienstenpakket. De nieuwe activiteit mag de financiële draagkracht van De Kolk niet te boven gaan en mag de continuiteit niet in gevaar brengen. Deze toets vindt plaats aan de hand van de begrotingswijziging van De Kolk en een omschrijving van de nieuw op te starten activiteit. Een positieve beoordeling laat onverlet dat De Kolk volle en ongedeelde verantwoordelijkheid heeft voor de gevolgen van het opstarten van nieuwe activiteiten.
Bij het vaststellen van de definitieve subsidie toetst het college het inhoudelijk verslag aan het cultureel profiel dat door De Kolk is opgesteld en door de gemeente is beoordeeld. Een lagere definitieve vaststelling van de subsidie zal pas dan kunnen plaatsvinden als er een duidelijke afwijking is tussen de in het cultureel profiel vastgelegde taakstelling en de werkelijke programmering en niet dan nadat er overleg heeft plaatsgevonden.