Organisatie | Assen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels toegang voetgangersgebied Assen |
Citeertitel | Beleidsregels toegang voetgangersgebied Assen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | verkeer, vervoer en wegen |
Geen.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-02-2004 | nieuwe regeling | 21-03-2003 | 21-10-2003, BB/48390 |
Hoofdstuk A. Begripsbepalingen.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
het gebied dat wordt begrensd door de borden E10 (G7) en E11 (G7) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en dat in groen is aangegeven op de bij deze beleidsregels behorende en als bijlage gevoegde kaart, omvattende de volgende straten: Kerkstraat, Markt, Weiersloop, Weierspoort, Marktstraat, Brink, Kleine Marktstraat, Singelpassage, Kruisstraat, Gedempte Singel, Koopmansplein, Mercuriusplein, Oude Molenstraat, Oudestraat en Mulderstraat; |
|
een in de zin van artikel 87 RVV 1990 door het college te verlenen ontheffing, krachtens welke het is toegestaan om met een voertuig het voetgangersgebied of een gedeelte daarvan in- en uit te rijden; |
|
de natuurlijke of rechtspersoon aan wie de ontheffing is verleend; |
|
de op dit moment toegepaste en gangbare winkelsluitingstijden in Assen, namelijk: maandag t/m donderdag 18.00 uur; vrijdag 21.00 uur en zaterdag 17.00 uur; |
|
de in deze beleidsregels genoemde tijden waarin het voetgangersgebied toegankelijk is voor laden en lossen; |
|
het onmiddellijk, nadat het voertuig dichtbij de bezorgplaats of ophaalplaats tot stilstand is gebracht, bij voortduring in- en uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht die bezwaarlijk anders dan per motorvoertuig kunnen worden vervoerd, gedurende de tijd die daarvoor nodig is; |
|
alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen; |
|
degene die volgens de in de gemeentelijke basisadministratie beschikbare persoonsgegevens woonachtig is in het voetgangersgebied; |
|
(een exploitant van) een bedrijf dat gevestigd is in het voetgangersgebied; |
|
een parkeerplaats op terrein of in een garage in het voetgangersgebied in eigendom bij, uitgegeven in erfpacht of verhuurd aan de aanvrager van de ontheffing; |
|
k. bedrijfsauto, gedeeltelijk wordt aangesloten op de omschrijving in artikel 1.1, onder h, van het Voertuigreglement : |
een motorvoertuig op vier of meer wielen, niet zijnde een motorvoertuig met beperkte snelheid of een landbouwtrekker en: · ingericht voor het vervoer van goederen en/of ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden; · aangeduid als bedrijfsauto blijkens het afgegeven kentekenbewijs. |
Artikel 3. Onvolledigheid ingediende bescheiden.
Indien de aanvraag niet voldoet aan de bij of krachtens artikel 2 gestelde eisen, stelt het college binnen twee weken na ontvangst van de aanvraag de aanvrager in de gelegenheid deze binnen twee weken nadat hem dit is meegedeeld, aan te vullen of te verbeteren.
Artikel 5. Gegevens, voorschriften en beperkingen
Het college kan aan een ontheffing voorschriften verbinden die strekken tot bescherming van het belang van het verbeteren van de leefbaarheid en bereikbaarheid van de binnenstad, een goede handhaving van de wegenverkeerswetgevingen de daarop gebaseerde besluiten, het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers.
Artikel 7. Laad -en Lostijden.
De in het verkeersbesluit Voetgangersgebied Centrum vastgestelde en op de huidige winkeltijden gebaseerde laad- en lostijden zijn van toepassing:
Hoofdstuk D. Ontheffingsregels
Artikel 11. Tijdelijke ontheffingen voor bouw-, installatie- en reparatieverkeer.
Een tijdelijke ontheffing voor het in- en uitrijden van het voetgangersgebied ten behoeve van het in- en uitladen van gereedschap, apparatuur, materialen e.d. buiten de laad- en lostijden kan worden verleend voor bedrijven die zich bezighouden met bouw-, installatie-, reparatie- of verhuiswerkzaamheden in het voetgangersgebied.
Als zodanig herkenbare taxi’s mogen het voetgangersgebied in- en uitrijden om personen via de kortste route te vervoeren van en naar een adres in het voetgangersgebied, met uitzondering van de hieronder genoemde tijden:
Op 15 februari 1996 heeft de gemeenteraad de Nota Verbeteren Functioneren Voetgangersgebied Assen vastgesteld. De voornaamste uitgangspunten van deze nota zijn:
Als maatregelen worden in de nota onder andere genoemd:
Na de afronding van de werkzaamheden in het kader van het herinrichtingsplan Kruisstraat, Marktstraat, Kerkstraat en Markt in 2002 is het kernwinkelgebied van Assen meer een eenheid gaan vormen.
Met het verkeersbesluit Voetgangersgebied Centrum, dat op 7 november 2002 in werking is getreden, is het juridisch kader vastgesteld voor een aantrekkelijker en veiliger kernwinkelgebied. Wel dient het kernwinkelgebied bereikbaar te zijn voor bevoorradingsverkeer, bewoners, hulpdiensten, taxi’s etc. Daarvoor zijn de "Beleidsregels toegang voetgangersgebied Assen" vastgesteld. In deze beleidsregels wordt beschreven wie, wanneer en hoe ontheffing kan krijgen om het voetgangersgebied in- en uit te rijden. Tevens wordt aangegeven wie tijdens de laad- en lostijden toegang hebben tot het voetgangersgebied.
II. Uitgangspunt en gevolgen van de Beleidsregels toegang voetgangersgebied Assen.
Uitgangspunt is een zo selectief mogelijk ontheffingen- en toegangsbeleid, gezien de wens een zo aangenaam en veilig mogelijk verblijfsklimaat in het kernwinkelgebied te creëren en in stand te houden.
De belangrijkste gevolgen van de beleidsregels worden hieronder genoemd.
Parkeren in het voetgangersgebied is, zowel tijdens als buiten de laad- en lostijden, nooit toegestaan. Dit geldt voor alle categorieën weggebruikers, inclusief bezitters van een gehandicaptenparkeerkaart. Alleen bouw-, installatie- en reparatieverkeer kan bij hoge uitzondering een tijdelijke ontheffing krijgen om ten behoeve van de werkzaamheden bij de werklocatie te parkeren.
Tijdens de laad- en lostijden mag bevoorradingsverkeer het voetgangersgebied in- en uitrijden en mogen consumenten met hun motorvoertuig het voetgangersgebied in- en uitrijden om grotere/volumineuze goederen in- en uit te laden (bijv. televisies, wasmachines, computers etc.). Gekozen is voor ruime laad- en lostijden, teneinde alle ondernemers in de gelegenheid te stellen om binnen die laad- en lostijden hun bedrijven te bevoorraden. Een noodzaak om bedrijven ook buiten de laad- en lostijden een ontheffing te verlenen wordt niet aanwezig geacht. Bedrijven moeten hun bedrijfsvoering aan de (ruime) laad- en lostijden kunnen aanpassen.
Maandag t/m donderdag van 13.00 tot 17.30 uur, vrijdag van 13.00 tot 21.00 uur en zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur is het voetgangersgebied niet toegankelijk voor motorvoertuigen; met uitzondering van de hulpdiensten en bedrijven die zich bezighouden met bouw-, installatie-, reparatie- of verhuiswerkzaamheden in het voetgangersgebied en daarvoor een tijdelijke ontheffing hebben.
Er wordt onderzoek verricht naar de mogelijkheid van de toepassing van een fysieke afsluiting, bijv. door middel van het plaatsen van inklapbare paaltjes op "strategische" plaatsen. Hierdoor wordt tevens voorkomen dat het voetgangersgebied door degenen die het gebied in- en uit mogen rijden wordt gebruikt als "doorgaande route". Een dergelijke fysieke afscheiding strookt met de voorliggende Beleidsregels toegang voetgangersgebied Assen.
III. Artikelsgewijze toelichting.
Onder laden en lossen wordt verstaan: het onmiddellijk, nadat het voertuig dichtbij de bezorgplaats of ophaalplaats tot stilstand is gebracht, bij voortduring in- en uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht die bezwaarlijk anders dan per motorvoertuig kunnen worden vervoerd, gedurende de tijd die daarvoor nodig is. Met deze formulering is aangesloten bij de jurisprudentie en landelijk toegepaste richtlijnen aangaande het inrichten van een autoluwe binnenstad. Toegevoegd is de zinsnede: "die bezwaarlijk anders dan per motorvoertuig kunnen worden vervoerd". Reden hiervan is dat het doel in de verkeerswetgeving er in is gelegen om de periode van handeling zo kort mogelijk te laten duren om onder andere redenen van vrijheid van verkeer en veiligheid op de weg. In het voetgangersgebied is verplaatsing per motorvoertuig als zodanig storend, hinderlijk of schadelijk. Dit betekent dat bij verplaatsing door het gebied met een motorvoertuig sprake moet zijn van een belang dat uitstijgt boven de storing, hinder of schade die de verplaatsing veroorzaakt. Dit is meestal alleen het geval indien de te vervoeren persoon zodanige functiebeperking kent of het goed van zodanig gewicht of omvang is dat een andere vorm van transport dan per motorvoertuig niet aan de orde is. Dit betekent dat tijdens de laad- en lostijden, naast het bevoorraden van de winkels, alleen het ophalen van volumineuze/grotere goederen door consumenten is toegestaan. Verder mag een beperkte groep weggebruikers tijdens laad- en lostijden het voetgangersgebied inrijden (zie artikel 8). Parkeren is nooit toegestaan.
Deze artikelen geven de bepalingen waaraan de aanvraag om ontheffing moet voldoen en gaan in op enige procedurele aspecten.
Dit artikel geeft de bepalingen waaraan een ontheffing moet voldoen, tenzij anders is bepaald.
In dit artikel wordt een aantal gronden voor intrekking of wijziging van de ontheffing genoemd.
In dit artikel worden de laad- en lostijden aangehaald, zoals deze zijn genoemd in de Nota Verbeteren Functioneren Voetgangersgebied Assen en zoals deze zijn vastgesteld in het verkeersbesluit Voetgangersgebied Centrum. Er worden ruime laad- en lostijden toegepast, teneinde alle ondernemers in de gelegenheid te stellen om binnen die laad- en lostijden hun bedrijven te bevoorraden.
Behalve het reguliere laad- en losverkeer, wordt in dit artikel een aantal categorieën weggebruikers genoemd dat tijdens de laad- en lostijden toegang heeft tot het voetgangersgebied om onmiddellijk te laden en lossen of goederen in- en uit te laden. Bezitters van een gehandicaptenparkeerkaart mogen tijdens de laad- en lostijden het voetgangersgebied inrijden voor het onmiddellijk in- en uitladen van goederen, waaronder ook kleinere producten. Voor deze groep is de bepaling over volumineuze goederen niet van toepassing. Ook is het voetgangersgebied tijdens laad- en lostijden toegankelijk voor motorvoertuigen ten behoeve van het ophalen van medicijnen bij een apotheek. De apotheek vervult een wezenlijke functie in het belang van de volksgezondheid. Daarnaast is een belangrijk gedeelte van de klanten van een apotheek ouder en slecht ter been, maar komt deze groep (nog) niet in aanmerking voor een gehandicaptenparkeerkaart. Daarom is de mogelijkheid gecreëerd om tijdens laad- en lostijden per auto medicijnen op te halen. Parkeren in het voetgangersgebied is nooit toegestaan.
Bewoners die binnen het voetgangersgebied beschikken over parkeergelegenheid op eigen terrein kunnen ontheffing krijgen om na de winkelsluitingstijden het gebied in te rijden voor het bereiken van die parkeergelegenheid. Van maandag t/m donderdag van 13.00 tot 17.30 uur, vrijdag van 13.00 tot 21.00 uur en zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur is het ook voor deze categorie niet toegestaan om het voetgangersgebied in- en uit te rijden.
Ook ondernemers die binnen het voetgangersgebied beschikken over parkeergelegenheid op eigen terrein kunnen ontheffing krijgen om na de winkelsluitingtijden het gebied in te rijden voor het bereiken van die parkeergelegenheid. Van maandag t/m donderdag van 13.00 tot 17.30 uur, vrijdag van 13.00 tot 21.00 uur en zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur is het ook voor deze categorie niet toegestaan om het voetgangersgebied in- en uit te rijden.
Er zijn verschillende soorten verkeer die tijdelijk of incidenteel in het voetgangersgebied moeten zijn in verband met bouw-, installatie- en reparatiewerkzaamheden. In eerste instantie moeten betreffende bedrijven trachten de werkzaamheden en/of het in- en uitladen van gereedschappen en materialen tijdens de laad- en lostijden te laten plaatsvinden. Tevens moet worden aangetoond dat gereedschappen, materiaal e.d. met een motorvoertuig moeten worden aan- en afgevoerd. Een tijdelijke ontheffing wordt alleen verleend voor bedrijfsauto’s.
Ook kan een tijdelijke ontheffing worden verleend om te parkeren in het voetgangersgebied, indien de nabijheid van een voertuig noodzakelijk is voor de uitvoering van de werkzaamheden en het in- en uitladen van gereedschappen en materiaal op (te) grote praktische problemen stuit.
Taxibedrijven die als zodanig herkenbaar zijn (blauw kenteken en/of taxibordje) mogen, met uitzondering van de in dit artikel genoemde tijden (dus niet tijdens de drukke winkeltijden), het voetgangersgebied zonder ontheffing in- en uitrijden. Dit geldt echter alleen voor het beroepsmatige vervoer van personen van en naar een adres in het voetgangersgebied.
Hulpdiensten hebben het gehele etmaal toegang tot het voetgangersgebied. De motorvoertuigen moeten echter worden gebruikt voor de rechtmatige uitoefening van de functie en het motorvoertuig dient noodzakelijk te zijn voor die functie-uitoefening.
In bepaalde zeer bijzondere gevallen kan het college afwijken van de beleidsregels. Hiervoor hebben wij een zogenaamde hardheidsclausule opgenomen.