Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Westerveld

Beleidsregel Dorpskracht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWesterveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Dorpskracht
CiteertitelBeleidsregel Dorpskracht
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening gemeente Westerveld 2007

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-12-2012nieuwe regeling

30-10-2012

Da's Mooi, 24/12/2012

12/21494

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Dorpskracht

 

 

Artikel 1 Beleidsterrein
  • Programmabegroting hoofdstuk 1 Burger en bestuur en hoofdstuk 7 Zorg, Welzijn, Sport

    en Cultuur.

Artikel 2 Doel
  • Het algemene doel van de beleidsregel is: bevorderen van de sociale samenhang en de leefbaarheid in dorpen door (inter)actieve dorpsontwikkeling.

Artikel 3 Activiteiten
  • Activiteiten die kunnen voorkomen zijn:

    • 1.

      Visievorming, interactieve planvorming

    • 2.

      Participatie, meedoen

    • 3.

      Zorg

    • 4.

      Sociaal cultureel

    • 5.

      Leefomgeving

    • 6.

      Woonomgeving

    • 7.

      Vrijwilligers, mantelzorgers

     

    Uitvoering

    De dorpsgemeenschap krijgt de beschikking over een budget dat kan worden besteed aan:

    verbetering van wonen, (werken), welzijn en zorg in die kern (leefbaarheid). Dit betreft met name activiteiten passend in de uitvoeringsmaatregelen dorpsplan, dorpsagenda of belevingsonderzoek die door de dorpsgemeenschap, of een andere partij, worden uitgevoerd.

    De resultaten (oplossingsrichtingen) worden gerapporteerd.

Artikel 4 Doelgroep
  • Jeugd (0 tot en met 17 jaar)

    Volwassenen (18 tot en met 59 jaar)

    Ouderen (60 jaar en ouder)

    Ofwel, alle inwoners van het dorp.

Artikel 5 Verdelingscriteria
  • inhoudelijke criteria

    Bewoners (doelgroep) in het dorp(en) moeten actief zijn betrokken.

    De activiteiten moeten kunnen rekenen op breed draagvlak binnen de bevolking.

    Recentelijk beleid of uitvoeringsplannen van de gemeente dienen (binnen de ontwikkeling van) te worden gerespecteerd.

     

    organisatorische criteria

    Dorpsgemeenschappen waarmee de gemeente een convenant heeft afgesloten, komen in aanmerking voor deze ondersteuning. (Convenanten van 2004)

    Dorpsgemeenschappen kunnen subsidie voor de ontwikkeling van een dorpsplan, visie of i.d. aanvragen. Gelet op de maximering budget dorpsplannen /visievorming lijkt het verstandig voor 1 januari aan te vragen.

     

    prioriteiten binnen subsidieverdeling

    Visievorming, dorpsplannen hebben voorrang op andersoortige activiteiten omdat deze de basis kunnen zijn voor veel vervolgtrajecten met een optimaal draagvlak. Gelet op het totaal budget en de personele ondersteuning capaciteit van gemeente en opbouwwerk worden maximaal twee visies per jaar gesubsidieerd.

    Bij te voorziene overschrijding subsidieplafond wordt dit gehalveerd of in overleg met een van de aanvragers (bijvoorbeeld de laatst ingekomen aanvraag) verdaagd.

     

    Zijn de plannen van aanpak ingediend voor 1 januari van het activiteitenjaar, worden deze aanvragen gelijkwaardig behandeld. Is er budget krapte, wordt het budget in een evenredig model herverdeeld tot maximaal het subsidieplafond.

Artikel 5 Subsidiabele kosten
  • Niet subsidiabel zijn (grootschalige) evenementen met recreatief karakter e.d..

Artikel 6 Subsidieplafond
  • Het subsidieplafond bedraagt voor 2012 € 70.000,00 en 2013 € 70.000,00.

    De raad stelt, door het vaststellen van de begroting, het subsidieplafond vast. Er is

    een begrotingsvoorbehoud van toepassing.

Artikel 7 Maximaal bedrag
    • 1.

      Voor dorpsplannen en gelijksoortige producten (artikel 3 punt 1) is het maximum subsidie €  10.000,00 per dorpsgemeenschap per vijf jaar.

    • 2.

      Dorpsgemeenschappen krijgen een basis budget van € 1.000,00 ten behoeve van activiteiten bedoeld in artikel 3 de punten 2 tot en met 7. Daarnaast komt de dorpsgemeenschap in aanmerking voor een subsidie van maximaal € 2,00 per inwoner (dit wordt afgerond op honderdtal inwoners naar boven).

    • 3.

      De ondersteuning per dorpsgemeenschap voor activiteiten, genoemd in artikel 3 punten 2 tot en met 7, bedraagt maximaal € 7.000,00.

    • 4.

      Voor de bepaling van het aantal inwoners per dorp wordt de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) geraadpleegd. Daarbij wordt uitgegaan van de wijk- en buurtindeling zoals is vastgelegd door de provincie en verwoord in onze lokale document Westerveld 2010.

    • 5.

      De bedragen worden naar rato aangepast als het subsidieplafond lager is.

    • 6.

      Verantwoording kan eenvoudig, binnen reguliere jaarrekening, wel herkenbaar.

Artikel 8 Algemene Subsidieverordening
  • Op de ondersteuning zijn de bepalingen van toepassing zoals vastgelegd in de Algemene Subsidie Verordening gemeente Westerveld 2007, voor zover niet nader geregeld in deze beleidsregel en specifiek artikel 2 van de ASV.

Artikel 9 Ondersteuning duur geldigheid
  • De ondersteuning geldt vooralsnog voor 2012 en 2013. Op basis van een evaluatie zal er nadere besluitvorming volgen.

Artikel 10 Bezwaren
    • a.

      Indien er sprake is van bezwaren van derden bij de verdeling / toekenning van de middelen Dorpskracht moet de dorpsgemeenschap het gemeentebestuur informeren. Gezamenlijk wordt een vorm of strategie gevonden voor een zorgvuldige behandeling.

    • b.

      Als een dorpsgemeenschap bezwaar heeft tegen het uitvoeren van deze beleidsregel zal (zoveel mogelijk) conform de voorafgaande beleidsregels worden gehandeld door het gemeentebestuur.