Organisatie | Sittard-Geleen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit gemeente Sittard-Geleen |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Sittard-Geleen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
art 160, lid 1 onder c van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2008 | 01-01-2013 | nieuwe regeling | 15-08-2008 Trompetter, 27 aug. 2008 | 08/126186 |
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Sittard-Geleen;
Gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;
Gezien het Besturings- en Management Concept;
Overwegende dat het gewenst is regels vast te stellen met betrekking tot de inrichting en
het functioneren van de organisatie;
vast te stellen het Organisatiebesluit van de gemeente Sittard-Geleen, luidende als volgt:
In dit besluit wordt verstaan onder:
§ 1. Bestuurlijk kader voor het functioneren van de organisatie
In dit organisatiebesluit wordt de inrichting van de gemeentelijke organisatie vastgesteld.
De organisatie ondersteunt de gemeentelijke bestuursorganen bij de vervulling van hun taken. Dit gebeurt binnen het bestuurlijk kader dat geformuleerd is in het Besturings- en Managementconcept (BMC) gemeente Sittard-Geleen.
§ 2 Uitgangspunten voor de inrichting en het functioneren van de organisatie (bedrijfsvoering)
Uitgangspunten voor de wijze van werken zijn:
2.2 Het ondersteunende en het bedrijfsvoeringsproces
Het ondersteunende proces is gericht op het ondersteunen van het primaire proces. De te onderscheiden onderwerpen daarbij zijn planning, control, personeel, organisatie, financiën, informatie, automatisering, facilitaire services, communicatie en juridische advisering.
Planning en control is het cyclisch proces van richting geven, begroten, rapporteren, (bij)sturen en verantwoorden, uitgewerkt in het P&C-besluit gemeente Sittard-Geleen.
2.2.2 Ondersteunende en bedrijfsvoeringsprocessen
De ondersteunende en de bedrijfsvoeringsprocessen zijn opgedragen aan de afdelingen
In de structuur, de rollen en de processen zijn garanties ingebouwd, die kwaliteit, integraliteit, rechtmatigheid, integriteit, doeltreffendheid en doelmatigheid waarborgen. Voor wat betreft de aspecten rechtmatigheid, integriteit, doeltreffendheid en doelmatigheid is dit nader beschreven in het Interne Controle Kader.
Voor het zicht op en het beheersen van de risico’s wordt risicomanagement toegepast zoals beschreven in de Kadernota Risicomanagement.
§ 3 Hoofdkenmerken en structuur organisatie
3.1 Hoofdstructuur van de organisatie
De organisatie is samengesteld uit:
De gemeentesecretaris is eindverantwoordelijk voor het functioneren van de organisatie. Daarbij wordt hij ondersteund en geadviseerd door de directeuren, de Concerncontroller en de Concernstaf.
De rollen van de gemeentesecretaris zijn nader omschreven onder punt 4.1 van dit besluit.
De directeuren zijn hiërarchisch ondergeschikt aan de gemeentesecretaris en ondersteunen en adviseren hem.
De directeuren hebben een hiërarchische positie en een eigen inhoudelijke verantwoordelijkheid zoals beschreven onder punt 4.2 van dit besluit. Hiertoe wordt uitgegaan van een opdeling van de gemeentelijke organisatie in drie domeinen, te weten;
De hoofdtaken van de domeinen zijn gericht op de realisatie en ontwikkeling van de aan hen toegewezen programma’s en op de realisatie en ontwikkeling van de producten en projecten.
De Concerncontroller is gepositioneerd op concernniveau. Hij legt verantwoording af en rapporteert aan de gemeentesecretaris en in uitzonderlijke situaties rechtstreeks aan het college van Burgemeester en Wethouders, dan wel de Burgemeester.
Het specifieke kader waarbinnen de concerncontroller zijn werkzaamheden verricht wordt gevormd door:
De Concernstaf (CS) richt zich op
Dit vertaalt zich in de navolgende hoofdtaken
De CS is hiërarchisch ondergeschikt aan de gemeentesecretaris.
Er zijn afdelingen die gericht zijn op de primaire dienstverlening en afdelingen die voor de interne ondersteuning zorgen.
Afdelingen kunnen onderverdeeld zijn in teams onder hiërarchische leiding van een teamleider.
Daarnaast kan worden overgegaan tot instelling van units onder functionele en operationele aansturing van een unitcoördinator of van projectgroepen onder functionele en operationele aansturing van een projectmanager.
De afdelingen zijn geordend binnen de onder punt 3.1.2 genoemde domeinen:
1. Dienstverlening, Zorg en Veiligheid
hoofdtaken: informatieverstrekking en klantcontactcentrum, verstrekken van documenten, verlenen van vergunningen, toekennen van (zorg)voorzieningen, heffen en innen van belastingen.
hoofdtaken: stadsdeelmanagement, beleid Onderwijs, Cultuur, Sport en Welzijn, uitvoering sociaal maatschappelijke projecten.
hoofdtaak de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand.
hoofdtaken: integraal veiligheidsbeleid, handhaving.
Onder dit domein ressorteren verder de Brandweer en het Stadsarchief.
Financiële en Juridische Bedrijfsvoering
hoofdtaken: advisering en ondersteuning op gebied van bedrijfsvoering, planning en control, financiële en juridische advisering en informatievoorziening.
Personeel, Organisatie en Communicatie
hoofdtaken: personeelsbeleid (beleidsadvisering en ondersteuning uitvoering), organisatiebeleid (idem) en communicatie (in- en extern).
hoofdtaken: facilitaire service, documentatie en secretariaat, informatie en automatisering.
hoofdtaken: beleidsadvisering, ondernemersloket, bestuurlijke netwerken, subsidie en lobby.
hoofdtaken: beleidsadvisering, ruimtelijke inrichting.
hoofdtaken: advisering en toezicht beheer openbare ruimte, uitvoering beheer openbare ruimte per stadsdeel, uitvoering afval en reiniging.
hoofdtaken: beleidsadvisering, grondexploitatie, vastgoedbeheer, projectmanagement.
Onder dit domein ressorteren verder Museum Het Domein en de Schouwburg.
1.Binnen de onder 3.1.5 genoemde afdeling bestaan de volgende teams:
Domein Dienstverlening, Zorg en Veiligheid
Team Fronttoffice – Team Vergunningen – Team Belastingen – Team Zorg en Ondersteuning – Team Kwaliteit, Beleid en Beheer.
Team Stadsdeelmanagement – Team Onderwijs, Cultuur, Welzijn en Sport;
Team Poort - Team Werk, Inkomen en Zorg - Team Recht en Kwaliteit – Team Uitvoering en Ondersteuning.
Team Veiligheid – Team Fysieke handhaving.
Financiële en Juridische Bedrijfsvoering
Team Financiële en Juridische Advisering – Team Financiële Informatie.
Personeel, Organisatie en Communicatie
Team Human Resource Management – Team Communicatie.
Team Geo-informatie – Team Facilitaire Service – Team Documentbeheer en Secretariaat – Team Informatie en Automatisering.
Team Ruimtelijk Beleid – Team Ruimtelijk Ontwerp.
Team Planning en Coördinatie – Team Wijkteams – Team Uitvoering – Team Afval en Reiniging.
1.De gemeentesecretaris is bevoegd de organisatorische indeling van een team in units aan te passen.
§ 4 Management(-sturing) organisatie en hoofdtaken
De gemeentesecretaris vervult de rollen van
Elke afdeling wordt geleid door een afdelingshoofd. Deze geeft hiërarchisch en functioneel leiding aan de medewerkers van zijn afdeling.
Het afdelingshoofd is resultaatverantwoordelijk voor de aan zijn afdeling toegewezen producten en projecten en bedrijfsverantwoordelijk voor zijn afdeling. De te behalen resultaten en de wijze van werken zijn uitgewerkt in het afdelingsplan dat qua opzet en inhoud aansluit bij het P&C-besluit gemeente Sittard-Geleen.
Het afdelingshoofd is als integraal manager bevoegd om binnen de vastgestelde beheerskaders te beslissen over de inzet van de beschikbaar gestelde middelen. Hierover legt hij verantwoording af aan de directeur van het domein waartoe zijn afdeling behoort en rapporteert hij aan hem.
Elk team wordt geleid door een teamleider.
De teamleider is hiërarchisch ondergeschikt aan het afdelingshoofd en legt verantwoording af aan en rapporteert aan het afdelingshoofd. Hij geeft hiërarchisch, functioneel en operationeel leiding aan de medewerkers van het team.
De teamleider is onder verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd resultaatverantwoordelijk voor de aan het team toegewezen producten en bedrijfsverantwoordelijk voor het team.
4.5 Overige vormen van aansturing
Naast de hiervoor genoemde leidinggevende functies kunnen de navolgende vormen van niet-hiërarchische aansturing dan wel coördinatie voorkomen.
Grote teams kunnen onderverdeeld zijn in units.
Een unit wordt geleid door een unitcoördinator. Deze is hiërarchisch ondergeschikt aan de teamleider en legt verantwoording af aan en rapporteert aan de teamleider.
De unitcoördinator is belast met de functionele en operationele leiding aan de medewerkers van de unit. Hij is verantwoordelijk voor de realisatie van de afgesproken resultaten door de unit.
De aanwijzing van de projectmanager – en waar nodig de omschrijving van zijn bevoegdheden – gebeurt via het vaststellen dan wel wijzigen van de productbegroting resp. van de projectbladen die daar deel van uitmaken.
De uitvoering van een project en het nemen van beslissing in het kader van die uitvoering gebeurt overeenkomstig de Procesbeschrijving Projecten.
Binnen de organisatie bestaan de volgende overlegvormen:
Naast genoemde overlegvormen kunnen andere overlegvormen worden ingesteld.
§ 6 Vaststelling en ingangsdatum