Organisatie | Eijsden-Margraten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsnotitie Antenne-installaties 2012 |
Citeertitel | Beleidsnotitie Antenne-installaties 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | notitie |
Geen.
Algemene wet bestuursrecht, artikel 4:81
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-01-2013 | nieuwe regeling | 18-12-2012 Gemeenteblad, 09-01-2013 | 12IN007582 |
De Raad van de gemeente Eijsden-Margraten;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;
gelet op het advies van de raadscommissie Grondgebiedzaken;
vast te stellen de Beleidsnotitie Antenne-installaties 2012 en te bepalen dat deze de toetsingskader vormt voor de planologische medewerking.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 18 december 2012.
Het gebruik van mobiele telefoons en mobiele netwerken is tegenwoordig niet meer weg te denken. Mobiele communicatie is niet mogelijk zonder antennes.
De voormalige gemeente Margraten kende beleid met betrekking tot de vestigingsmogelijkheden van antennemasten. De voormalige gemeente Eijsden kende geen specifiek antennebeleid.
Met de fusie is de behoefte ontstaan aan een eenduidig beleid over antenne-installaties voor de gemeente Eijsden-Margraten.
In deze beleidsnotitie zal worden aangegeven wanneer en onder welke voorwaarden de gemeente bereid is mee te werken aan verzoeken om plaatsing van antenne-installaties binnen het grondgebied van de gemeente.
De beleidsnotitie Antenne-installaties 2012 dient op grond van artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht te worden geïnterpreteerd als een beleidsregel.
Installatie bestaande uit een antenne, een antennedrager, de bedrading en de al dan niet in een of meer techniekkasten opgenomen apparatuur met bijbehorende bevestigingconstructie ten behoeve van telecommunicatie, radio en televisie en andere vormen van communicatie waar een antenne-installatie voor benodigd is.
Antennemast of andere constructie bedoeld voor de bevestiging van een antenne.
Het delen van antenne-opstelpunten (bouwwerken of antennedrager).
Een antennemast is derhalve slechts een onderdeel van een antenne-installatie.
In deze notitie zal daarom gesproken worden over een antenne- installatie in plaats van antennemast met uitzondering onder punt 2.3 paraplubestemmingsplan Margraten.
De Rijksoverheid heeft in het kader van het oprichten van antenne-installaties beleid vastgelegd in het Nationaal Antennebeleid. Het Nationaal Antennebeleid concentreert zich op een drietal beleidsthema’s:
Om ervoor te zorgen dat netwerken voor mobiele communicatie snel gebouwd kunnen worden, heeft de rijksoverheid er in het Nationaal Antennebeleid voor gekozen een groot gedeelte van de antenne-installaties omgevingsvergunningvrij te maken.
De twee meest voorkomende situaties waardoor een antenne-installatie omgevingsvergunningsplichtig is voor de activiteit oprichten van een milieu-inrichting, zijn:
Antenne-installaties voor mobiele telecommunicatie werken meestal met opgenomen vermogens die veel lager zijn dan 4 kW.
Daarom is in de meeste gevallen geen omgevingsvergunning nodig voor het oprichten van een milieu-inrichting.
2.3. Paraplubestemmingsplan Margraten
In het paraplubestemmingsplan Margraten is een onderscheid gemaakt tussen het plaatsen van antennemasten op bestaande gebouwen en voor antennemasten die vrijstaand geplaatst worden.
Antennemasten op bestaande gebouwen, niet zijde woningen, zijn toegestaan mits er geen sprake is van een monument, aantasting van het stedenbouwkundig beeld ter plaatse, en een aantasting van het woonklimaat.
Voor antennemasten die vrijstaand worden geplaatst, dient allereerst wat betreft de locatie keuze de volgende volgorde te worden aangehouden:
Het plaatsen van vrijstaande antennemasten in de kernen is niet mogelijk.
Aanvullend zijn de volgende voorwaarden opgenomen:
Daarnaast mag de antennemast maximaal 40 meter hoog zijn en niet worden geplaatst in beschermde dorpsgezichten en of nabijheid van monumenten (tenzij het beschermde dorpsgezicht of monument niet wordt aangetast) en niet in gebieden behorende tot de EHS, POG en/of Natura 2000.
3.Visie gemeente Eijsden-Margraten
Wat betreft antenne-installaties is er enerzijds de wens en de noodzaak om binnen de gemeente te beschikken over goede communicatiemogelijkheden. Anderzijds moet voorkomen worden een wildgroei aan antenne-installaties. De gemeente Eijsden-Margraten kiest er daarom dan ook vast te houden aan het beleid zoals vastgelegd in het paraplubestemmingsplan Margraten (zie onder 2.4). Dit betekent dat een aanvrager (provider) zal moeten aantonen waarom een bepaalde locatie noodzakelijk is. Bijvoorbeeld waarom site sharing niet tot mogelijkheden behoort. Op deze wijze kan een zorgvuldige inpassing gewaarborgd worden.
Burgemeester en wethouders zijn bereid om aan de aanvraag om oprichting van een antenne-installatie medewerking te verlenen met dien verstande dat:
De in voorliggende beleidsnotitie opgenomen regeling voor antenne-installaties zal in alle toekomstige gemeentelijke bestemmingsplannen worden opgenomen.
Hoewel een beleidsnota juridisch gezien niet in de plaats kan treden van bepalingen uit vastgestelde bestemmingsplannen, is het wel het streven van de gemeente om het in deze beleidsnota vastgestelde beleid direct binnen de volledige gemeente toe te passen. Dit om de uniformiteit van de regelgeving binnen de gemeente te kunnen waarborgen, en rechtsongelijkheid te voorkomen.
De bestaande situatie, waarin binnen de gemeente per gebied een ander beleid en regels gelden, leiden immers tot onnodige verwarring en ongelijkheid.
Indien een aanvraag voor een antenne-installatie past binnen de voorwaarden genoemd in deze notie maar in strijd is met het vigerende bestemmingsplan kan medewerking verleend worden door toepassing van artikel 4 lid 5 Bijlage II Besluit omgevingsrecht (Bor), de zogenaamde kruimelgeval procedure.