Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Noordoostpolder

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Noordoostpolder
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2014
CiteertitelLegesverordening 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Eerste wijziging

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, 1e en 2e lid, aanhef en onderdeel h
  2. Gemeentewet, art. 229, 1e lid, aanhef en onderdeel b
  3. Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440)

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-03-201409-03-2014art. 2, 3, tarieventabel hoofdstuk 2

17-02-2014

Gemeenteblad 2014, 10791

2014-219918
09-03-201409-03-2014art. 2, 3, tarieventabel hoofdstuk 2

17-02-2014

Gemeenteblad 2014, 10791

2014-219918
23-11-201301-01-2015nieuwe regeling

14-11-2013

Gemeenteblad 94,

2013-13788
23-11-201309-03-2014Nieuwe regeling

14-11-2013

Gemeenteblad, 094

2013-13788
22-11-201201-01-2014Nieuwe regeling

13-11-2012

Gemeenteblad, 094; Flevopost, 21-11-2012

2012-14525

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

De raad van de gemeente Noordoostpolder,

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van

1 oktober 2013, no. 13788;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

B E S L U I T:

vast te stellen de

VERORDENING op de heffing en de invordering van leges 2014.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    kwartaal: het tijdvak – binnen een aangesloten periode van drie maanden – dat loopt van de ne dag in een kwartaal tot de (n-1)e dag in het volgende kwartaal;

  • e.

    kalenderkwartaal: het aaneengesloten tijdvak van drie maanden, dat aanvangt op 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober van het jaar;

  • f.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • g.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, van de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    stukken, strekkende tot betaling van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen;

  • c.

    het aan belanghebbenden verstrekken van minuten, afschriften of uittreksels van besluiten, akten en beschikkingen houdende:

    a. de benoeming van ambtenaren en leden van colleges of commissies;

    b. de verhoging van de bezoldiging van ambtenaren en leden van colleges of commissies.

  • d.

    het afgeven van stukken, alsmede voor het legaliseren van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken;

  • e.

    het afgeven van kwitanties voor geldsommen, alsmede van andere stukken, waarbij de ontvangst of de overneming van gelden of goederen wordt erkend of vermeld;

  • f.

    het afgeven van stukken en het verstrekken van inlichtingen, waarvan de kosteloze afgifte of verstrekking bij enig wettelijk voorschrift aan de gemeentebesturen is opgelegd;

  • g.

    het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften;

  • h.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • i.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • j.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    1. onderdeel 1.1.3 (akten burgerlijke stand);

    2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    4. onderdeel 1.8.1.1 en 1.8.1.2 (verklaring omtrent het gedrag);

    5. hoofdstuk 11 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders.

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De “Legesverordening 2013” van 13 november 2012, no. 14525-22, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 9 september 2013, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsgevonden belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Legesverordening 2014.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 november 2013 voortgezet op 14 november 2013.

De griffier, de voorzitter,

Tarieventabel Leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2014.

 

Indeling tarieventabel

 

Titel 1             Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1   Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2   Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Hoofdstuk 3   Rijbewijzen

Hoofdstuk 4   Verstrekkingen uit de basisadministratie personen

Hoofdstuk 5   Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6   Bestuursstukken                

Hoofdstuk 7   Kadaster

Hoofdstuk 8   Overige publiekszaken

Hoofdstuk 9   Gemeentearchief

Hoofdstuk 10 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 12 Leegstandswet

Hoofdstuk 13 Telecommunicatie

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 15 Diversen

 

Titel 2                        Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1   Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2   Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3   Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4   Vermindering

Hoofdstuk 5   Teruggaaf

Hoofdstuk 6   Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7   Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8   Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9   Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

 

Titel 3             Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1   Horeca

Hoofdstuk 2   Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3   Brandbeveiligingsverordening        

Hoofdstuk 4   Kinderopvang

Hoofdstuk 5   In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

        

 

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

 

 

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap dan wel omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in het gemeentehuis te Emmeloord op:    
1.1.1.1door een ambtenaar van de burgerlijke stand, in de leeskamer van het gemeentehuis, op dinsdag met een aanvang van 9.00 en 9.30 uur  kosteloos
1.1.1.2door een ambtenaar van de burgerlijke stand, in de leeskamer van het gemeentehuis, op dinsdag met een aanvang van 9.00 en 9.30 uur135,00
1.1.1.3door een ambtenaar van de burgerlijke stand, in de raadszaal van het gemeentehuis, tijdens de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand265,00
1.1.1.4door een ambtenaar van de burgerlijke stand, in de raadszaal van het gemeentehuis, buiten de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand400,00
1.1.1.5door een ambtenaar van de burgerlijke stand, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, tijdens de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand265,00
1.1.1.6door een ambtenaar van de burgerlijke stand, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, buiten de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand400,00
1.1.1.7door een ambtenaar van de burgerlijke stand, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, op zaterdag630,00
1.1.1.8door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Noordoostpolder, in de raadszaal van het gemeentehuis, tijdens de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand415,00
1.1.1.9door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Noordoostpolder, in de raadszaal van het gemeentehuis, buiten de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand580,00
1.1.1.10door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Noordoostpolder, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, tijdens de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand415,00
1.1.1.11door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Noordoostpolder, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, buiten de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand580,00
1.1.1.12door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Noordoostpolder, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, op zaterdag810,00
1.1.1.13door een zelfstandige trouwambtenaar, in de raadszaal van het gemeentehuis, tijdens de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand415,00
1.1.1.14door een zelfstandige trouwambtenaar, in de raadszaal van het gemeentehuis, buiten de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand580,00
1.1.1.15door een zelfstandige trouwambtenaar, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, tijdens de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand415,00
1.1.1.16door een zelfstandige trouwambtenaar, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, buiten de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand580,00
1.1.1.17door een zelfstandige trouwambtenaar, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, op zaterdag810,00
1.1.1.18door een persoon die voor één dag is benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, in de raadszaal van het gemeentehuis, tijdens de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand615,00
1.1.1.19door een persoon die voor één dag is benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, in de raadszaal van het gemeentehuis, buiten de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand780,00
1.1.1.20door een persoon die voor één dag is benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, tijdens de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand645,00
1.1.1.21door een persoon die voor één dag is benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, buiten de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand780,00
1.1.1.22door een persoon die voor één dag is benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, op een eenmalige aan te wijzen locatie als huis der gemeente, op zaterdag1010,00
1.1.2Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een huwelijksboekje of partnerschapsboekje 21,60
1.1.3Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.    
1.1.4Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een besluit tot uitstel van begraven of cremeren23,50

 

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2.Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:   
1.2.1.van een nationaal paspoort:  
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is 66,95
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt51,05
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):  
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is66,95
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt51,05
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):    
1.2.3.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is66,95
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt51,05
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen51,05
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart:    
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is52,95
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt28,35
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, worden de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van 47,05

 

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot   
1.3.1.1het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs met een geldigheidsduur korter dan 10 jaar €28,45
1.3.1.2 het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs met een geldigheidsduur van 10 jaar38,45
1.3.1.3het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen9,40
1.3.1.4het verkrijgen van een formulier voor een eigen verklaring van de aanvrager van een rijbewijs omtrent zijn lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoertuigen3,30
1.3.2Indien bij het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld onder 1.3.1.1, 1.3.1.2 en 1.3.5 een reeds eerder afgegeven rijbewijs niet kan worden overlegd en niet reeds eerder is ingeleverd, dan worden de onder 1.3.1.1 , 1.3.1.2 en 1.3.5 vermelde tarieven verhoogd met   €  17,25
1.3.3Het tarief genoemd onder 1.3.2 wordt verhoogd met 100% als het een aanvraag betreft dat betrekking heeft op een tweede vermissing binnen één kalenderjaar.  
1.3.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs dat niet leidt tot een verstrekking € 11,10
1.3.5Het tarief als genoemd in de onderdelen 1.3.1.1 en 1.3.1.2 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van 34,10

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking9,70
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.2.2.1voor 25 verstrekkingen206,15
1.4.2.2.2voor 100 verstrekkingen727,50
1.4.2.2.3voor 250 verstrekkingen1.576,25
1.4.2.2.4voor 500 verstrekkingen2.425,00
1.4.3De verstrekking van een gewaarmerkt afschrift aan de ingezetene, betreffende diens gehele of gedeeltelijke persoonslijst uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens31,50
1.4.4Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie of onderdeel daarvan, voor ieder daaraan besteed kwartier 17,25
1.4.5De rechten voor het op verzoek verstrekken van schriftelijke verstrekkingen waarvoor de gehele gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, dan wel een gedeelte daarvan doorlopen moet worden en die moeten vervaardigd worden met behulp van het geautomatiseerde gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens(systeem), bedragen het bedrag der directe automatiseringskosten vermeerderd met 40% met een maximum van1.942,50
1.4.6Over de hoogte van de onder 1.4.5 bedoelde tarieven wordt de aanvrager voor het in behandeling nemen van de aanvraag door middel van een begroting van de kosten door of vanwege burgemeester en wethouders geïnformeerd. De betreffende aanvraag wordt eerst op de vijfde dag na de dag waarop de begroting van kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht in behandeling genomen.   

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet 9,70

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.6.1.1een afschrift van de programmabegroting123,95
1.6.1.2een afschrift voor elk afzonderlijk deel van de programmabegroting28,65
1.6.1.3een afschrift voor de beleidsplanning28,65
1.6.1.4een afschrift van de programmarekening 121,50
1.6.1.5een afschrift voor elk afzonderlijk deel van de gemeenterekening 28,65
1.6.1.6een afschrift van een beleidsregel8,75
1.6.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.6.2.1een afschrift van een niet met name in deze verordening genoemde, in voorraad zijnde verordeningen, die:  
1.6.2.1.1 niet meer dan 10 pagina's tellen, per verordening12,30
1.6.2.1.2niet meer dan 25 pagina's tellen, per verordening24,60
1.6.2.1.3 meer dan 25 pagina's tellen, per verordening36,90
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.6.3.1een bestemmingsplan zoals bedoeld in artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening of een uitwerkingsplan of wijzigingsplan zoals bedoeld in artikel 3.6 eerste lid onder a en b van de Wet ruimtelijke ordening die:  
 niet meer dan 20 pagina's telt36,10
 niet meer dan 40 pagina's telt54,35
 meer dan 40 pagina's telt81,90
 toeslag voor kleurenkaarten, per kaartblad36,10
1.6.3.2een exemplaar van een structuurplan/structuurvisie99,10
1.6.3.3een exemplaar van een milieueffectrapport (MER)77,60
1.6.3.4een exemplaar van een beeldkwaliteitsplan53,35
1.6.3.5een exemplaar van de toelichting op de Bouwverordening38,25
1.6.3.6digitale bestemmingsplannen:  
 a. voor een toelichting en voorschriften, per aangemaakt bestand29,10
 b. voor digitale kaarten, per aangemaakt bestand29,10
1.6.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.6.4.1een ontheffing, een vergunning, een gunstige beschikking op een verzoekschrift, of voor een ander stuk in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt, voor zover zij niet afzonderlijk in deze verordening of in een andere belastingverordening van de gemeente, dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd, per vergunning, beschikking, ontheffing e.d.23,50
1.6.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van informatie aan makelaars/taxateurs van informatie over percelen en hun omgeving waarbij gebruik wordt gemaakt van een taxatieformulier ten behoeve van taxatie- en/of verkoopopdrachten per, kadastraal perceel of perceelsgedeelte (per adres)58,80
1.6.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een ontheffing voor het verbranden van afval45,10

Hoofdstuk 7 Kadaster

1.7.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier of deel daarvan22,50
1.7.2Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
 a. een hypothecair uittreksel, per object15,10
 b. een kadastraal uittreksel over een object, per object15,10
 c. een kadastraal uittreksel over een persoon, per object15,10
 d. een uittreksel kadastrale kaart15,10

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
1.8.1.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag30,05
1.8.1.2tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag ten behoeve van meerdere personen uit één gezin, indien die verklaringen nodig zijn voor één hetzelfde charitatieve of filantropische doel danwel adoptie30,05
1.8.1.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening9,70
1.8.1.4tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of foto of andere stukken door een andere gemeente, inclusief de verzending ervan naar die gemeente9,70
1.8.1.5tot het verkrijgen van een verklaring omtrent nationaliteit9,70
1.8.1.6tot het verkrijgen van een verklaring van voorgenomen vestiging9,70

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

1.9.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of deel daarvan17,25
1.9.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
1.9.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina0,40
1.9.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk 5,40

Hoofdstuk 10 Winkeltijdenwet

1.10.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing ingevolge de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet23,50

Hoofdstuk 11 Kansspelen

1.11.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:  
1.11.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat56,50
1.11.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat  €  56,50
 en voor iedere volgende kansspelautomaat34,00
1.11.1.3voor een vergunning over een gedeelte van een periode van twaalf maanden wordt een evenredig deel van het onder 1.11.1.1 en 1.11.1.2 vermelde tarief geheven. Bij de berekening van het te betalen bedrag wordt een deel van een kalendermaand voor een volle maand gerekend.  
1.11.1.4voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd226,50
1.11.1.5voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat 226,50
 en voor iedere volgende kansspelautomaat136,00
1.11.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)23,50

Hoofdstuk 12 Leegstandswet

1.12.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1tot het verkrijgen van en vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet107,35
1.12.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet107,35

Hoofdstuk 13 Telecommunicatie

1.13.1Het tarief bedraag voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit of melding voor werkzaamheden van minder ingrijpende aard, als omschreven in Hoofdstuk 1, artikel 1, onderdeel l, van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren Noordoostpolder 201378,75
1.13.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit voor het leggen, instandhouden en het opruimen van kabels en leidingen binnen het grondgebied van de gemeente Noordoostpolder voor een lengte van:    
1.13.2.10 t/m 500 meter375,15
1.13.2.2501 t/m 2000 meter wordt het tarief genoemd onder 1.13.2.1 verhoogd met een bedrag per strekkende meter van0,60
1.13.2.3indien het aantal strekkende meters groter is dan 2.000 wordt de aanvrager voor het in behandeling nemen van de aanvraag door middel van een begroting van de kosten door of vanwege burgemeester en wethouders geïnformeerd. De betreffende aanvraag wordt eerst op de vijfde dag na de dag waarop de begroting van kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht in behandeling genomen, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.    
1.13.3 Indien nader overleg met andere beheerder(s) van openbare gronden en/of netbeheerder(s) dient plaats te vinden, worden de tarieven genoemd onder 1.13.2 tot en met 1.13.2.3 verhoogd met een bedrag van225,00

Hoofdstuk 14 Verkeer en Vervoer

1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.14.1tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)80,00
1.14.2tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart voor instellingen als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) 33,00  
1.14.3voor verlenging of vervanging van de gehandicaptenparkeerkaart 33,00
1.14.4tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken als bedoeld in artikel 26 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 199068,00
1.14.4.1Indien de aanvraag als bedoeld onder 1.14.4 leidt tot een toekenning, worden de materiaalkosten en plaatsingskosten in rekening gebracht  € 110,00
1.14.5tot het wijzigen van het kenteken op een onderbord bij een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats56,00

Hoofdstuk 15 Diversen

1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.15.1afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:
1.15.1.1per pagina op papier van A-4 formaat € 0,40 met een minimum van € 2,00;
1.15.1.2per pagina op papier van A-3 formaat € 0,45 met een minimum van € 2,25;
1.15.1.3per pagina op papier van A-2 formaat € 0,55 met een minimum van € 2,75;
1.15.1.4per pagina op papier van A-1 formaat € 2,15;
1.15.1.5per pagina op papier van A-0 formaat € 4,30.
1.15.2kleuren fotokopieën, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:
1.15.2.1per pagina op papier van A-4 formaat1,50
1.15.2.2per pagina op papier van A-3 formaat 2,60
1.15.3kaarten, tekeningen en afdrukken, al dan niet behorend bij de in het onderdeel 1.15.1 en/of 1.15.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of afdruk:
    
 Voor automatisch vervaardigde analoge tekeningen e.d.  
    
 Formaatextra kopiekleurenkopie
 A0 € 64,20€ 4,90 
 A1€ 42,80€ 2,50 
 A2€ 28,55€ 1,25 
 A3€ 19,00€ 0,65€ 2,60
 A4€ 12,70€ 0,35€ 1,50
  
 voor het op verzoek ondersteuning verlenen bij het vervaardigen van automatische tekeningen voor ieder daaraan besteed kwartier of deel daarvan € 23,00.
1.15.3.1De tarieven vermeld onder 1.15.3 worden voor het vervaardigen van een PDF-bestand i.p.v. een analoge afdruk, vermeerderd per PDF-bestand met een bedrag van 11,00
    
1.15.4a. een set huisnummerkaarten van Emmeloord235,00
 b. een set huisnummerkaarten van alle kernen290,00
1.15.5Voor de verstrekking van digitale bestanden  
 In bebouwd gebied: 
 Kosten per aanvraag: € 27,00 administratiekosten vermeerderd met € 27,00 aanmaakkosten per bestand vermeerderd met € 17,00 per ha.
   
 In landelijk gebied: 
 Kosten per aanvraag: € 27,00 administratiekosten vermeerderd met € 27,00 aanmaakkosten per bestand vermeerderd met € 2,65 per ha.
   
 Voor infrastructuur in landelijk gebied: 
 kosten per aanvraag:€ 27,00 administratiekosten vermeerderd met € 27,00 aanmaakkosten per bestand vermeerderd met € 7,00 per ha.
   
1.15.6Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina1,35
1.15.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gemeentelijke woonwagenstandplaats en/of woonwagen15,35
1.15.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ligplaatsvergunning voor een woonschip320,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijving

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerkzaamheden 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten exclusief de omzetbelasting. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2bouwkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten exclusief de omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

  
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het doen van een principe-uitspraak door het college omtrent bebouwings- en/of gebruiksmogelijkheden van gronden in strijd met het vigerende bestemmingsplan       €      520,00
    

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

 

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
    
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.1.1.12,25% over de bouwkosten tot € 50.000,- met een minimum van  € 150,-;  
2.3.1.1.2vermeerderd met 2,10% over de bouwkosten van € 50.000,- tot € 100.000,-  
2.3.1.1.3vermeerderd met 2,00% over de bouwkosten van € 100.000,- tot € 250.000,-;  
2.3.1.1.4vermeerderd met 1,75% over de bouwkosten van € 250.000,- tot € 500.000,-;  
2.3.1.1.5vermeerderd met 1,50% over de bouwkosten van € 500.000,- tot € 10.000.000,-;  
2.3.1.1.6vermeerderd met 0,085% over de bouwkosten vanaf € 10.000.000,-;  
2.3.1.1.7Ter bepaling van het verschuldigde bedrag moet door de aanvrager van de vergunning bij zijn aanvraag een begroting van de bouwkosten, worden overgelegd. Indien deze begroting burgemeester en wethouders onjuist voorkomt, alsmede in het geval, dat de belanghebbende in gebreke blijft een behoorlijke opgaaf over te leggen, stellen zij vorenbedoelde kosten vast en worden de rechten naar de uitkomst daarvan geheven tot uit een kracht van gewijsde gedane uitspraak op een bezwaarschrift door belanghebbende ingediend blijkt, dat de schatting te hoog is geweest in welk geval het recht verschuldigd is naar de uit die uitspraak blijkende kosten van het werk.  
2.3.1.2Voor het inwinnen van het benodigde advies van een daartoe aangewezen welstandscommissie worden de onder 2.3.1.1.1 t/m 2.3.1.1.6 berekende rechten verhoogd,  
 indien de bouwkosten minder of gelijk dan € 10.000.000,- bedragen, met 0,3% van de bouwkosten met een minimum van €25,-;   
 indien de bouwkosten € 10.000.000,00 bedragen of meer, € 30.000,- vermeerderd met 0,0125% van de bouwkosten boven € 10.000.000,-.  
    
2.3.2Aanlegactiviteiten  
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief    €    597,00
       
      
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking) wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met  597,00
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking) wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met: 597,00
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) indien een (voor) ontwerpbestemmingsplan reeds aanwezig is, wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met: 1.586,00
2.3.3.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met: 10.143,00
2.3.3.5Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met: 597,00
2.3.3.6indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met 1.586,00
2.3.3.7indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met: 597,00
2.3.3.8indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met: 597,00
2.3.3.9indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit) wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met: 1.586,00
    
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:        
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): 597,00
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 597,00

 

     
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) indien een (voor) ontwerpbestemmingsplan reeds aanwezig is:  1.586,00
2.3.4.4indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 10.143,00
2.3.4.5indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): 597,00
2.3.4.6indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): 1.586,00
2.3.4.7indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):597,00
2.3.4.8indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): 597,00
2.3.4.9indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): 1.586,00
     
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.5.1a. waarin alleen bouwkundige brandpreventieve voorzieningen zijn opgenomen. Hieronder vallend, compartimentering, vluchtwegen, vluchtwegaanduiding en handblusmiddelen. 161,00
  b. waarin zowel bouwkundige- als technische brandpreventieve voorzieningen zijn opgenomen. Hieronder vallend, brandmeldinstallaties, rook- en warmte afvoerinstallaties, sprinklerinstallaties, C02 installaties e.d. 341,00
2.3.5.2beoordelen van een inrichting, met betrekking tot het brandveilig gebruik ervan, waarvoor:  
  een gebruiksvergunning ingevolge het Gebruiksbesluit nodig is indien het betreft een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Gebruiksbesluit: 333,00
  de rechten, als bedoeld in 2.3.5.2. worden verhoogd met een bedrag per m² oppervlakte van het bouwwerk, volgens de navolgende berekeningswijze  
         
 0 t/m 200 m²een bedrag van € 0,00
 201 t/m 500 m²te verhogen met een bedrag van € 1,94 per m² boven het aantal van 200 m²
 501 t/m 2000 m²€ 582,00 en te verhogen met een bedrag van € 0,64 per m² boven het aantal van 500 m²
 2.001 t/m 5.000 m²€ 1.542,00 en te verhogen met een bedrag van € 0,17 per m² boven het aantal van 2.000 m²
 5.001 t/m 50.000 m²€ 2.052,00 en te verhogen met een bedrag van € 0,04 per m² boven het aantal van 5.000 m²
 50.001 en meer m²€ 3.852,00 en te verhogen met een bedrag van € 0,02 per m² boven het aantal van 50.000 m²
      
       
2.3.5.3De rechten bedragen voor controlewerkzaamheden aan inrichtingen ingevolge het Gebruiksbesluit en Brandbeveiligingsverordening vanaf de tweede en iedere volgende controle van die inrichting, per controle:106,00
2.3.5.4Behoudens het bepaalde in de voorgaande leden wordt bij overgang van een vergunningplichtig bouwwerk naar een nieuwe rechthebbende/gebruiker slechts het tarief, als bedoeld in 2.3.5.1 in rekening gebracht, mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden: - de inrichting houdt dezelfde bestemming; - de inrichting ondergaat bouwkundig en qua inrichting geen wijzigingen.    
2.3.5.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit artikel een tarief is opgenomen88,05
      
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten    
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo,  of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens de gemeentelijke “Monumentenverordening 1996” aangewezen monument, waarvoor op grond van artikel 9, tweede lid, van deze verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:    
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: € 200,- verhoogd, voor het inwinnen van het benodigde advies van een daartoe aangewezen monumentencommissie, met: - met 0,45% over de bouwkosten tot € 230.000,- met een minimum van € 37,50;  - 0,075% over de bouwkosten van € 230.000,- tot € 455.000,-; - 0,0375% over de bouwkosten van € 455.000,- tot € 680.000,-; - 0,1875% over de bouwkosten vanaf € 680.000,-.    
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:  € 200,- verhoogd, voor het inwinnen van het benodigde advies van een daartoe aangewezen monumentencommissie, met: - met 0,45% over de bouwkosten tot € 230.000,- met een minimum van € 37,50;  - 0,075% over de bouwkosten van € 230.000,- tot € 455.000,-; - 0,0375% over de bouwkosten van € 455.000,- tot € 680.000,-; - 0,1875% over de bouwkosten vanaf € 680.000,-.    
 
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit isbepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo,  bedraagt het tarief:   214,65
    
 Aanleggen of veranderen weg  
2.3.8  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: 161,00
    
2.3.9Uitweg/inrit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: 161,00
    
2.3.10Kappen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2, lid 1 van de gemeentelijk Bomenverordening 2005 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:          €           161,00
    
2.3.11Opslag van roerende zaken  
 Niet van toepassing  
    
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: 88,05
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 88,05
       
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief 88,05
    
2.3.14Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: 161,00
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 161,00
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning: 161,00
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
    
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
    
2.3.16Advies  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: 107,35

2.3.17Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.17.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: 156,00
2.3.17.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: 156,00

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning  betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17. De vermindering bedraagt:   
2.4.1.1bij 5 tot 10 activiteiten:  
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 2%
2.4.1.2bij 10 tot 15 activiteiten:  
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 3%
2.4.1.3bij 15 of meer activiteiten:  
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges. 5%

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  
2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken  100%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
2.5.1.2Als een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, op grond van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht niet verder in behandeling wordt genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:             75%
2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. Teruggaaf wordt alleen verleend indien de aanvraag om teruggaaf binnen zes weken na intrekking van de verleende vergunning wordt ingediend. De teruggaaf bedraagt:                   50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, behoudens onderdeel 2.3.1.2  en de gemaakte kosten voor een onderbouwing die moet worden opgesteld waarbij externe advieswerkzaamheden moeten worden verricht uit onderdeel 2.3.6.1.1 en 2.3.6.1.2.   
    
2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:         50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, behoudens onderdeel 2.3.1.2  en de gemaakte kosten voor een onderbouwing die moet worden opgesteld waarbij externe advieswerkzaamheden moeten worden verricht uit onderdeel 2.3.6.1.1 en 2.3.6.1.2..   
    
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf  
 Bij een teruggaaf blijft minimaal € 107,35 verschuldigd, met uitzondering voor een teruggaaf verleend op grond van onderdeel 2.5.1.1.  
    
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.  

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

 Niet van toepassing  
       

 

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:    €     88,05

 

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening het bedrag van het voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten. Artikel 2.8.1 is van overeenkomstige toepassing.      
2.8.1Over de hoogte van de onder 2.8 bedoelde rechten wordt de aanvrager door middel van een begroting van de kosten door of vanwege burgemeester en wethouders geïnformeerd. De betreffende aanvraag wordt eerst op de vijfde dag, na de dag waarop de begroting van kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht in behandeling genomen.  

 Hoofdstuk 9 Sloopmelding

 Niet van toepassing  

 

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: 88,05

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet214,70
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet107,35
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een vergunning op grond van de Drank- en Horecawet161,00
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet107,35

 

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning o.g.v. artikel 2:25 van de APV Noordoostpolder voor evenementen aangeduid als middel risico-evenementen en hoog risico-evenementen in de “Leidraad multidisciplinaire veiligheidsadvisering evenementen Flevoland 2011” van de Veiligheidsregio Flevoland115,50
3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2:25 van de Algemeen plaatselijke verordening Noordoostpolder voor overige evenementen23,50

 

Hoofdstuk 3    Brandbeveiligingsverordening

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening101,55
3.3.1de rechten, als bedoeld in 3.3. worden, behoudens het gestelde in 3.3.2, verhoogd met een bedrag naar tijdsgelang voor het opgericht hebben en houden van het tijdelijk bouwsel, dan wel voor de duur van het evenement inclusief de periode benodigd voor opbouw en demontage van het tijdelijk bouwsel of het evenement, volgens de navolgende berekeningswijze:  
3.3.1.1voor een periode van maximaal drie dagen 71,25
3.3.1.2voor een periode van minimaal vier tot maximaal zeven dagen142,45
3.3.1.3voor een periode van meer dan zeven dagen213,65
3.3.2De rechten bedragen met betrekking tot kermissen, circussen en dorpsfeesten zonder - bedrijfsmatige - activiteiten per vergunningaanvraag:    €     101,55

 

Hoofdstuk 4    Kinderopvang

3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het in exploitatie (mogen) nemen van een kindercentrum, voorziening voor gastouderopvang of gastouderbureau    €     23,50

 

Hoofdstuk 5    In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

3.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking    €     88,05

 

 

 

Behoort bij raadsbesluit van 11 november 2013 voortgezet op 14 november 2013.

De griffier van de gemeente Noordoostpolder,