Organisatie | Putten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009 |
Citeertitel | Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Putten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | openbare orde en bevolking |
Geen
artikel 14, lid 1 van de Wet Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-2009 | 01-01-2013 | Nieuwe regeling | 25-11-2009 Onbekend | 292299 |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Deze regeling verstaat onder :
de Wet Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);
de registers die zijn ingericht op basis van de Wet op de bevolkings- en verblijfsregisters en het besluit bevolkingsboekhouding en die ingevolge de intrekking van die wet en dat besluit per 1 oktober 1994 niet meer worden bijgehouden;
de Privacyverordening voor de gemeentelijke basisadministratie op basis van artikel 100 van de Wet GBA;
het college van burgemeester en wethouders is aangewezen als verantwoordelijke voor de GBA;
de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisadministratie;
het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de gemeentelijke basisadministratie, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;
het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;
het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden en ondersteunen van het GBA-toepassingssysteem en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;
het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevenen bij het gegevens verzamelen, gegevens verwerken en de informatievoorziening;
het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevenen bij het gegevens verzamelen, gegevens verwerken en de informatievoorziening;
het geheel van activiteiten gericht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het beveiligingshandboek GBA;
het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;
de softwareprogrammatuur en de hardwaremiddelen die worden gebruikt om de gemeentelijke basisadministratie in te richten en bij te houden;
een controle op de inhoud van gegevenselementen aan de hand van de daaraan ten grondslag liggende brondocumenten en procedures, over een representatief aantal persoonslijsten;
het automatisch door het systeem aangemaakte overzicht van fouten die ontdekt zijn in de over het netwerk binnenkomende berichten;
documenten waaraan overeenkomstig de Wet GBA gegevens mogen worden ontleend die in aanmerking komen voor opname op een daarvoor in aanmerking komende persoonslijst in de GBA;
het geheel van gegevens (als bedoeld in artikel 34, eerste lid van de Wet GBA) over één persoon in de GBA;
het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gebruikersmogelijkheden aan een persoon of afdeling of het binnen de toepassingsprogrammatuur toekennen van het niveau van gegevensverstrekking aan afnemers en derden;
periodieke gegevens verstrekking:
de verstrekking op basis van een besluit van de Minister, waarmee op bepaalde momenten over een in het besluit aangeduide groep personen, uitgewisseld over het GBA-netwerk of via een daartoe door de Minister aangewezen alternatief medium persoonsgegevens worden verstrekt;
de gegevensuitwisseling tussen de basisadministraties onderling en de afnemer, via de daartoe aangewezen lijnverbindingen.
Het hoofd van de afdeling Bestuur, Personeel, Organisatie en Burgerzaken is beheerder van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en in die hoedanigheid informatiebeheerder. Hij kan de taak van informatiebeheerder geheel of gedeeltelijk mandateren aan een of meer aan hem ondergeschikte ambtenaren.
De controller van de afdeling Financiën is beveiligingsbeheerder. De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het Beveiligingshandboek GBA en het Beveiligingsplan Waardedocumenten. De beveiligingsbeheerder rapporteert periodiek (minimaal eens per jaar) aan het Management Team, aan burgemeester en wethouders en aan de burgemeester.
HOOFDSTUK 2 HET INFORMATIEBEHEER
De informatiebeheerder adviseert het gemeentebestuur over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens te weten:
HOOFDSTUK 3 HET GEGEVENSBEHEER EN KWALITEITSBEHEER
Artikel 9 Verantwoordelijkheden
De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor:
De gegevensbeheerder beslist binnen 5 dagen op het in behandeling nemen van een melding van een afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een (authentiek) gegeven en stelt de afnemer in kennis van deze beslissing.
De gegevensbeheerder is bevoegd vanuit de in artikel 9 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Artikel 13 Verantwoordelijkheid
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem (zie tevens de maatregelen genoemd in het handboek beveiliging GBA).
HOOFDSTUK 5 HET APPLICATIEBEHEER
De applicatiebeheerder beslist, na overleg met de informatiebeheerder en de systeembeheerder, over gehele of gedeeltelijke inwerkingtreding van uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure Uitwijk, opgenomen in het beveiligingshandboek GBA.
HOOFDSTUK 8 HET BEVEILIGINGSBEHEER
Artikel 30 Verantwoordelijkheid
De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor het beheer van het Beveiligingshandboek GBA en het Beveiligingshandboek Waardedocumenten.
De beveiligingsbeheerder is bevoegd medewerkers van de afdeling Burgerzaken aanwijzingen te geven ten aanzien van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en het Beveiligingshandboek GBA en het Beveiligingshandboek Waardedocumenten.
De beveiligingsbeheerder adviseert burgemeester en wethouders rechtstreeks als verantwoordelijke van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens over beveiligingsaspecten die uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, het Beveiligingshandboek GBA en het Beveiligingshandboek Waardedocumenten voortvloeien.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden naast de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens tevens voor het bevroren bevolkingsregister en de in de gemeentelijke basisadministratie aangehaakte gegevens die onder de werkingssfeer van de Wet Bescherming persoonsgegevens vallen.