De raad van de gemeente Hoogeveen,
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 17 maart 2003;
gelet op artikel 81o van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
VERORDENING op de rekenkamercommissie
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
- b.
commissie: rekenkamercommissie;
- c.
voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;
- d.
college: college van burgemeester en wethouders;
- e.
rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente
Hoogeveen.
Artikel 2 Rekenkamercommissie
- 1.
Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid
als de rekenkamercommissie.
- 2.
De rekenkamercommissie bestaat uit drie leden.
Artikel 3 Benoeming leden
- 1.
De raad benoemtdrie leden, waaronder de voorzitter uit de personen die
geen deel uitmaken van het gemeentebestuur noch als ambtenaar in dienst
zijn van de gemeente Hoogeveen.
- 2.
De leden van de rekenkamercommissie worden voor een periode gelijk aan
de zittingsduur van de raad aangewezen.
- 3.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van
de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de
uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige
besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de
onderzoekers en met de commissiesecretaris. Bij ontstentenis van de
voorzitter treedt op als voorzitter het oudste lid in jaren.
- 4.
Voorafgaand aan de benoeming van de voorzitter en de overige leden van
de rekenkamercommissie pleegt de raad overleg met de
rekenkamercommissie.
Artikel 4 Ontslag en non-activiteit
- 1.
De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit.
- 2.
Het lidmaatschap van een lid eindigt:
- a.
- b.
indien het lid aftreedt als lid van de raad;
- c.
indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt
is de functie van lid van de de rekenkamercommissie te
vervullen;
Artikel 5 Commissiesecretaris
- 1.
De griffier wijst in overleg met de rekenkamercommissie een
commissiesecretaris aan die de rekenkamercommissie terzijde staat.
- 2.
De commissiesecretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de
rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden
verricht.
- 3.
De commissiesecretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de
verslaglegging en de vorming van dossiers.
Artikel 6 Reglement van orde
De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere
werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter
kennisneming naar de raad.
Artikel 7 Onderwerpselectie en opdrachtverlening
- 1.
De commissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de
probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.
- 2.
De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de commissie
ter kennisneming aan de raad verstuurd.
- 3.
De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen
van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand in
hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de commissie niet aan het
verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
Artikel 8 Werkwijze
- 1.
De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering,
begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar
vastgestelde onderzoeksopzet.
- 2.
De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te
informeren.
- 3.
De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur, het
bestuur van de gemeenschappelijke regeling ambtelijke organisatie De
Wolden/Hoogeveen en alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke
inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de
onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en het bestuur van de
gemeenschappelijke regeling en de ambtenaren zijn verplicht de gevraagde
inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te
verstrekken.
- 4.
De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van
procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.
- 5.
De commissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op
grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van
bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of
gedeelten daarvan als geheim aanmerken.
- 6.
De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.
- 7.
Voor de uitvoering van het onderzoek kan de commissie, met inachtneming
van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.
- 8.
De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door
haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun
zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te
maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van
onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt verder wie verder als
betrokkenen worden aangemerkt.
- 9.
Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de
nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op
het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan
het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.
Artikel 9 Budget
- 1.
De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting
beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de
uitvoering van haar taken.
- 2.
Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten
gebracht van:
- 3.
interne onderzoeksmedewerkers;
- 4.
externe deskundigen die eventueel door de rekenkamercommissie zijn
ingeschakeld;
- 5.
eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de
uitoefening van haar taak.
- 6.
De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend
verantwoording verschuldigd aan de raad.
Artikel 10 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 maart 2003.
Artikel 12 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gemeentelijke
rekenkamercommissie.
De griffier, de voorzitter,
J.P. Wind, W.P.M. Urlings