Organisatie | Utrecht (Utr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels ten behoeve van beoordeling aanvragen voor ontheffingen artikel 87 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 |
Citeertitel | Reglement Ontheffingen 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | - |
Geen
artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-12-2012 | 23-04-2013 | nieuwe regeling | 11-12-2012 Gemeenteblad van Utrecht 2012, nr. 90 | Besluit college van B&W van 11 december 2012 |
Beleidsregels ten behoeve van de beoordeling vanaanvragen voor ontheffingen op grond vanartikel 87 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990(collegebesluit van 11 december 2012)
Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat aanpassing van het reglement Ontheffingen 2010 noodzakelijk is door het verruimen van de ontheffing in artikel 14, lid a ten behoeve van taxichauffeurs èn taxivoertuigen die voldoen aan de eisen van en beschikken over een geldig Taxikeurmerk Utrecht, uitgegeven door de Stichting Taxikeur Utrecht met artikel 14, lid e;
vast te stellen het navolgende
BELEIDSREGELS ten behoeve van de beoordeling van aanvragen voor ontheffingen op grond van artikel 87 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
ontheffing: een in de zin van artikel 87 RVV 1990 door het college van burgemeester en wethouders verleende ontheffing. Artikel 87 RVV luidt: "Door het bevoegd gezag kan ontheffing worden verleend van de artikelen 3, eerste lid, 4, 5, eerste en tweede lid, 6, eerste, tweede en derde lid, 8, 10, 23, eerste lid, 24, 25, 26, 42, 43, 46, 53, 61b, alsmede artikel 62 voor zover het betreft de verkeerstekens C1, C2, C4, C6 tot en met C21, C22a, D2, D4 tot en met D7, E1 tot en met E3, F7 en de verkeerstekens genoemd in de artikelen 73, 76, 77, 78, 81 en 98";
Euronorm 5: de norm voor voertuigen die voldoen aan Richtlijn 2005/55/EG van het Europees Parlement en de Raad van 28 september 2005 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten met betrekking tot maatregelen tegen de emissie van verontreinigende gassen en deeltjes door voertuigmotoren met compressieontsteking (PublicatieBlad 2005, L 275), in het bijzonder aan de grenswaarden in rij B2 van de tabellen in punt 6.2.1 van bijlage I bij die richtlijn.
Artikel 4 Geldigheidsduur van de ontheffing
Een ontheffing wordt verleend voor de duur van twee jaar, tenzij anders is aangegeven in de ontheffing.
Artikel 5 Intrekken van de ontheffing
Van ontheffinghouders waarvan geconstateerd is dat zij de regels verbonden aan de ontheffing hebben overtreden, kan de ontheffing worden ingetrokken.
De ontheffinghouder ontvangt bij de eerste overtreding een schriftelijke waarschuwing dat de ontheffing bij een volgende overtreding kan worden ingetrokken.
Bij een tweede overtreding gedurende de geldigheidsduur van de ontheffing wordt de ontheffing gedurende 3 maanden ingetrokken. Bij een derde overtreding gedurende de geldigheidsduur van de ontheffing wordt de ontheffing volledig ingetrokken en kan binnen een periode van twaalf maanden na de intrekking geen nieuwe aanvraag worden gedaan.
Voor tijdelijke ontheffingen geldt dat bij een tweede overtreding "de ontheffinghouder voor de duur van drie maanden wordt uitgesloten van ontheffingverlening" en bij een derde overtreding voor de duur van twaalf maanden.
Hoofdstuk 2 Nadere regels ontheffingen voor het berijden van voetgangersgebieden, gesloten gebieden en busbanen en –stroken overeenkomstig artikel 3
Artikel 7 Ontheffingen ten behoeve van bewoners van gesloten gebieden en voetgangersgebieden
Artikel 9 Ontheffingen ten behoeve van goederenvervoerders in gesloten gebieden en voetgangersgebieden.
Ons college kan goederenvervoerders die goederen dienen af te leveren of op te halen op een adres in een voetgangersgebied of een gesloten gebied, dan wel een adres dat alleen toegankelijk is via een voetgangersgebied of gesloten gebied, een ontheffing verlenen voor het berijden van (straten/straatgedeelten in) dit gebied.
Artikel 10 Ontheffingen ten behoeve van Stadsdistributie
Ons college kan aan aanbieders van stadsdistributie, die voldoen aan de hierna vanaf lid d. vermelde toetsingscriteria, een ontheffing verlenen voor het berijden van het voetgangersgebied in de binnenstad buiten de venstertijden ten behoeve van het onmiddellijk laden en lossen van goederen; en voor het berijden van busbanen en –stroken die liggen op de directe route van het SDC naar de binnenstad en in de binnenstad zelf.
Om in aanmerking te komen voor een ontheffing ten behoeve van stadsdistributie in de gemeente Utrecht, dient de aanvrager ten minste op een aanneem-/overslagcentrum de inslag, overslag, uitslag, fijndistributie en collectie van aangeboden goederen, bestemd voor en/of afkomstig uit de binnenstad van Utrecht te verzorgen en daartoe in het kader van de Wet Goederenvervoer over de Weg gerechtigd te zijn.
Het in lid h. bedoelde aanneem-/overslagcentrum dient goed bereikbaar te zijn voor alle gangbare voertuigen in het wegtransport, is gelegen binnen 5 km van een rijksweg en binnen een straal van 10 km van de binnenstad (zoals bedoeld in artikel 1) en is voor het overdragen van goederen van maandag t/m vrijdag gedurende minimaal zestien uur per etmaal geopend.
Een aanbieder van stadsdistributie in Utrecht dient voor het afhalen, c.q. afleveren van zendingen in de binnenstad gebruik te maken van qua afmeting en gewicht geschikte voertuigen, welke zowel van buitenaf als middels het voertuigkenteken te herkennen zijn als voertuigen van een aanbieder van stadsdistributie in Utrecht. Er dient te worden gestreefd naar een inzet van de meest milieuvriendelijke voertuigen, rekening houdend met de bedrijfseconomische haalbaarheid, maar met als minimale eis dat wordt voldaan aan Euronorm 5.
Per Utrechts stadsdistributiecentrum dienen in de binnenstad, gemiddeld over de werkweek (maandag t/m vrijdag) 100 adressen per dag te worden bediend. Hierbij telt een adres twee keer mee als er zowel goederen worden afgeleverd als goederen worden afgehaald. Daarbij tellen poststukken (zoals verwoord in artikel 2, eerste lid onder b. van de Postwet 2009) en ongeadresseerde dagbaden en tijdschriften niet mee, behoudens het vervoer van pakketten die –al dan niet– in grote aantallen tegelijk naar een adres worden vervoerd.
Artikel 11 Ontheffingen ten behoeve van bouw-, installatie-, onderhouds- en reparatieverkeer
Om in aanmerking te komen voor een tijdelijke ontheffing conform lid a., sub 2, moet behalve het gestelde in lid d. ook worden aangetoond dat de nabijheid van het voertuig noodzakelijk is voor de uitvoering van het werk en dat in redelijkheid van de aanvrager niet kan worden verlangd, dat de in de auto aanwezige gereedschappen en/of materialen kunnen worden uitgeladen.
Artikel 13 Ontheffingen voor taxi's voor het berijden van het voetgangersgebied en / of een gesloten gebied en het medegebruik van busbanen en –stroken in de gemeente Utrecht.
Aan bestuurders van een taxivoertuig, die beschikken over een geldige door het Rijk verstrekte chauffeurspas en/of een Vergunningbewijs Taxivervoer kan een ontheffing voor het berijden van het voetgangersgebied en/of een gesloten gebied en/of voor het berijden van busbanen en –stroken onder diensttijd worden verleend.
De ontheffing is 24 uur per dag geldig voor het vervoer van hulpbehoevende passagiers en passagiers met veel bagage. Voor het vervoer van alle overige passagiers in het voetgangersgebied geldt de ontheffing alleen van 00:00 uur tot het einde van de venstertijden 's morgens en van de start van de venstertijden 's avonds tot 24:00 uur en op zondag.
Keurtaxi's: Taxichauffeurs èn taxivoertuigen die voldoen aan de eisen van en beschikken over een geldig Taxikeurmerk Utrecht, uitgegeven door de Stichting Taxikeur Utrecht, vallen onder de ontheffing als bedoeld in lid a. van artikel 14. Voorts zijn en blijven de leden a. t/m d. van dit artikel onverkort van kracht.
Artikel 14 Nooddiensten, handhaving en toezicht en geld- en waardetransporten
Nooddiensten (ambulance, politie en brandweer), gemeentelijke toezichthoudende en handhavende diensten, als zodanig herkenbaar aan verschijningsvorm, kleur of logo, en voertuigen in gebruik voor geld- en waardetransporten hebben een algemene permanente ontheffing van artikel 87 RVV voor het uitoefenen van hun taak, dringend of niet-dringend.