Organisatie | Grave |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Subsidiëring Activiteiten iDOPs 2012 |
Citeertitel | Beleidsregel Subsidiëring Activiteiten iDOPs 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | WO |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-01-2013 | 01-01-2017 | Nieuwe regeling | 18-12-2012 Graafsche Courant, 8 januari 2013 | WO |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Grave;
Overwegende dat het noodzakelijk is een beleidsregel vast te stellen met betrekking tot subsidiëring ten behoeve van activiteiten die onderdeel uitmaken van een integraal dorpsontwikkelingsplan (iDOP).
Gelet op titel 4:2 en 4:3 van de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op artikel 4:23 lid 3c van de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op de Algemene Subsidie Verordening Grave 2011;
Gelet op het Beleidskader Maatschappelijke Ondersteuning (MO) Welzijn en Zorg;
iDOPs: Integrale dorpsontwikkelingsplannen. Dit zijn plannen opgebouwd uit zowel ruimtelijke als sociale actiepunten die zijn opgenomen in een zogenaamd door het college van burgemeester en wethouders van Grave vastgesteld uitvoeringsprogramma en die erop gericht zijn de stad Grave en de dorpen Velp, Gassel en Escharen te ontwikkelen.
Artikel 2 Doel van deze beleidsregel
Het doel van deze beleidsregel is de subsidieverstrekking van het gemeentelijk beleid voor integrale dorpsontwikkelingsplannen (iDOPs) te regelen teneinde een zo effectief mogelijke uitvoering van de iDOPs te bewerkstelligen.
Voor een subsidie komen in aanmerking door het college van burgemeester en wethouders van Grave erkende wijk- en dorpsraden uit de gemeente Grave die zich ten doel stellen om zonder winstoogmerk acties en activiteiten te stimuleren, organiseren en/of uitvoeren ten behoeve van de integrale dorpsontwikkelingsplannen.
In de subsidieaanvraag wordt beschreven op welke wijze de aanvrager inspanningen levert of heeft geleverd om aanvullende subsidies dan wel fondsen te verkrijgen voor de uitvoering van de activiteiten waar op basis van deze beleidsregel subsidie voor wordt aangevraagd.
Indien aanvullende middelen anders dan uit subsidies en/ of fondsen van publieke organisaties worden verkregen, wordt dit door de aanvrager voor zover mogelijk in de subsidieaanvraag vermeld dan wel op het moment dat lopende het uitvoeringsprogramma aanvullende middelen worden gegenereerd. Voorbeeld van aanvullende middelen is sponsoring door private organisaties of instellingen dan wel eigen bijdragen van deelnemers van activiteiten.
In de subsidieaanvraag wordt door de aanvrager toegelicht op welke wijze communicatie met en participatie van wijk- en dorpsbewoners wordt gerealiseerd. Achterliggend doel hiervan is het bereiken van een adequate communicatie met en een hoge participatie van wijk- en dorpsbewoners bij het realiseren van de uitvoeringsplannen.
De gemeenteraad van Grave stelt jaarlijks met de gemeentebegroting een subsidieplafond vast op een bedrag dat maximaal kan worden ingezet ten behoeve van de uitvoeringsplannen van de iDOPs. Na de vaststelling van het maximale subsidiebedrag bepaalt het college van burgemeester en wethouders een verdeling van de subsidie over de ingediende subsidieaanvragen. Bij het bepalen van de inzet van middelen worden de volgende aspecten meegenomen in de besluitvorming door het college van burgemeester en wethouders:
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze beleidsregel buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieverstrekker leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.