Artikel 1. Begripsomschrijving
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
gesprekken: functioneringsgesprekken van de raad met de
burgemeester;
- b.
commissie: de commissie die is samengesteld uit leden van de raad
die het functioneringsgesprek voeren;
- c.
adviseurs: wethouder(s) of gemeentesecretaris die de commissie van
informatie voorzien.
- d.
commissaris: commissaris van de Koningin in de provincie;
- e.
kabinet: kabinet van de commissaris.
Artikel 2. Algemene bepalingen
- 1.
De raad voert gesprekken met de burgemeester en stelt daarvoor een
commissie samen.
- 2.
De commissie voert tenminste jaarlijks een gesprek.
- 3.
Het laatste gesprek in een ambtsperiode en het verslag daarvan wegen mee
bij het oordeel over een eventuele herbenoeming van de
burgemeester.
Artikel 3. Procedure en tijdschema
- 1.
De griffier agendeert en organiseert de functioneringsgesprekken.
- 2.
De gesprekken worden afgestemd op de klankbordgesprekken die de
commissaris met de burgemeester heeft.
- 3.
De griffier onderhoudt de contacten met het kabinet.
Artikel 4. Samenstelling commissie
- 1.
De commissie wordt samengesteld uit de voorzitters van de fracties die
zitting hebben in de raad.
- 2.
De commissie laat zich bijstaan door de griffier.
- 3.
De commissie kan zich laten informeren door wethouder(s) en
gemeentesecretaris.
Artikel 5. Voorzitterschap van de commissie
- 1.
De commissie wijst uit haar midden een van de leden aan als
voorzitter.
- 2.
De voorzitter leidt het gesprek.
- 3.
De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als
woordvoerder naar buiten.
Artikel 6. Geheimhouding
- 1.
De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van
de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het
behandelde tijdens de gesprekken.
- 2.
De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt
voldaan.
- 3.
De leden voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en
geheimhouding in gevaar komt.
- 4.
De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch
informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan
raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen.
- 5.
De commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid
verplicht, opheffen.
- 6.
De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de
geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, voeren
van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de
gesprekken.
- 7.
De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van
kracht.
- 8.
Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de
griffier en de adviseurs.
Artikel 7. Voorbereiding gesprek
- 1.
De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om
eerdere verslagen bij de griffier in te zien.
- 2.
De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om
bespreekpunten aan te leveren.
- 3.
Uiterlijk tien dagen voor het gesprek ontvangen de leden van de
commissie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke
uitnodiging; die bevat in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en
bijzondere bespreekpunten.
- 4.
Bij verhindering van meer dan twee leden gaat het gesprek niet door en
wordt een nieuw gesprek gepland.
Artikel 8. Gesprek
- 1.
Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.
- 2.
Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de
burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de
geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.
- 3.
Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de
profielschets waarop de burgemeester is benoemd.
- 4.
De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken: de
burgemeester
- a.
als voorzitter van de raad en zijn rol in het presidium of
overleg met de fractievoorzitters;
- b.
in het proces van dualisme;
- c.
als voorzitter van het college;
- d.
als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van
artikel 170 Gemeentewet;
- e.
die invulling geeft aan de eigen portefeuille, met name de
handhaving van de openbare orde en veiligheid;
- f.
en zijn contacten met de inwoners, organisaties en
bedrijven;
- g.
als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio,
provincie, rijk en Europa;
- h.
en zijn contacten met ambtenaren, met name de
gemeentesecretaris, de griffier en het management van de
gemeentelijke organisatie;
- i.
en zijn nevenfuncties en integriteit;
- j.
en zijn, aan de profielschets gerelateerde, competenties.
- 5.
In een tweede deel van het gesprek kan worden gesproken over de
ontwikkelingen van de gemeente.
Artikel 9. Verslaglegging
- 1.
De griffier draagt zorg voor de verslaglegging.
- 2.
Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en (rol van
de) aanwezigen bij het gesprek.
- 3.
Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het
besprokene.
- 4.
Het conceptverslag wordt binnen twee weken na het gesprek voorgelegd aan
de leden en de burgemeester.
- 5.
De griffier past, wanneer daartoe aanleiding is, het conceptverslag
aan.
- 6.
Het verslag wordt vastgesteld door de voorzitter en ondertekend door de
voorzitter, de burgemeester en de griffier.
- 7.
Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en
de commissaris gestuurd.
Artikel 10. Archivering
- 1.
De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering
van de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde
verslag.
- 2.
Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken
door de griffier vernietigd.
Slotartikelen
Artikel 11
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de datum van
bekendmaking.
Artikel 12
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Functioneringsgesprekken
burgemeester en raad Cuijk 2011.