Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lisse

Beleidsregel maatschappelijke activiteiten 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLisse
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel maatschappelijke activiteiten 2013
CiteertitelBeleidsregel maatschappelijke activiteiten 2013
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201301-01-2014nieuwe regeling

05-12-2012

Witte Weekblad, 19-12-2012

w034586

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel maatschappelijke activiteiten 2013

Geconsolideerde tekst van de regeling Maatschappelijke activiteiten 2013

Burgemeester en wethouders hebben op grond van artikel 3 Kaderverordening subsidies gemeente de bevoegdheid de verordening uit te voeren.

Ter uitvoering van het in de kaderverordening gehanteerde beleid, willen burgemeester en wethouders van Lisse een beleidsregel, als bedoeld in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, vaststellen.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Doel van deze beleidsregel

Het doel van deze beleidsregel is nadere uitwerking geven aan het door de gemeenteraad vastgestelde subsidiebeleid op de onder artikel 1.3 genoemde beleidsterreinen, in aansluiting op de kaderverordening subsidies en het uitvoeringsvoorschrift kaderverordening subsidies Lisse 2009.

Artikel 1.2 Doelgroep

Het college kan subsidie verlenen in verband met tegemoetkoming in de kosten van de activiteiten ten behoeve van de in artikel 1.3 genoemde beleidsterreinen aan rechtspersonen en natuurlijke personen die activiteiten, gericht op de ingezetenen in Lisse, organiseren.

Artikel 1.3 Activiteiten waarvoor subsidie verstrekt kan worden

Subsidie kan verstrekt worden voor activiteiten op de volgende beleidsvelden:

  • a.

    Muziek, zang, podiumkunsten en waardevolle culturele activiteiten

  • b.

    Evenementen/bijzondere activiteiten

  • c.

    Ondersteuning sportactiviteiten

  • d.

    Jeugd

  • e.

    WMO

    • -

      Algemene collectieve voorzieningen

    • -

      Op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden.

    • -

      Het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning

    • -

      Vrijwilligers en Mantelzorgondersteuning

    • -

      Kwetsbare burgers

  • f.

    Volksgezondheid

  • g.

    Accommodatiebeleid

  • h.

    Monumentenbeleid

  • i

    Diverse waarderingssubsidies

  • j.

    Diverse prestatiesubsidies

  • k

    Overig

Hoofdstuk 2 Muziek, zang, podiumkunsten en waardevolle culturele activiteiten

Artikel 2.1 Algemeen

De gemeenteraad heeft op 24 november 2011 de Nota ‘Cultuur maken we samen!’ vastgesteld. Het doel van deze nota is dat zoveel mogelijk inwoners kunnen deelnemen aan cultuur en hiervan kunnen genieten. Er wordt ruimte geboden voor actieve en passieve cultuurbeleving. Een incidentele subsidie kan aan een initiatiefnemer worden toegekend voor de organisatie van vernieuwende en op samenwerking gerichte culturele activiteiten op het gebied van muziek, zang en overige podiumkunsten.

Daarnaast kan een incidentele subsidie aan een initiatiefnemer worden toegekend voor de organisatie van voor Lisse uitzonderlijk waardevolle culturele activiteiten.

Artikel 2.2 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Initiatiefnemer: een rechtspersoon of een natuurlijke persoon die zich zonder winstoogmerk (mede) tot doel stelt het versterken van gemeenschappelijke binding binnen Lisse door middel van culturele activiteiten;

  • b.

    Aanvrager: initiatiefnemer;

  • c.

    Activiteitenplan: een incidenteel plan van een initiatiefnemer gericht op één of meer culturele activiteiten;

  • d.

    Commissie Culturele Zaken: adviescommissie van het college van burgemeester en wethouders

Artikel 2.3 Toelating

Het college van burgemeester en wethouders heeft de advisering en besluitvorming op de in deze regeling bedoelde aanvragen aan de commissie Culturele Zaken gemandateerd. De commissie Culturele Zaken besluit of een aanvraag op grond van deze beleidsregel in aanmerking komt voor subsidie. In ieder geval zijn voor subsidiëring uitgesloten:

  • a.

    Een aanvraag die niet voldoet aan de voorwaarden van de Kaderverordening subsidies gemeente Lisse.

  • b.

    Een aanvraag waarbij het activiteitenplan inhoudelijk niet voldoet aan de hierna volgende criteria:

    • gemeenschapsbinding met (een deel van) Lisse door culturele activiteiten;

    • samenwerking met andere instellingen;

    • gedeeltelijk eigen financiering van de activiteit;

    • vernieuwend karakter of een plaatselijk of streekgebonden cultureel karakter;

    • gericht op uitvoerende activiteiten.

Artikel 2.4 Subsidieaanvraag

Een aanvraag tot subsidie voor een activiteitenplan dient uiterlijk 10 weken voordat met de activiteit wordt gestart schriftelijk bij het college van Lisse te worden ingediend. De aanvraag bevat tenminste de hierna volgende gegevens:

  • a.

    een activiteitenplan met toelichting;

  • b.

    een overzicht van alle geraamde inkomsten en uitgaven van de aanvrager, voor zover deze betrekking hebben op de activiteit.

Artikel 2.5 Behandeling subsidieaanvraag

Een subsidieaanvraag die niet voldoet aan het gestelde in artikel 2.4 wordt niet in behandeling genomen. De aanvrager wordt in de gelegenheid gesteld om de aanvraag binnen een door het bestuursorgaan gestelde termijn aan te vullen.

Artikel 2.6 Subsidievaststelling

  • 1.

    De raad heeft het subsidieplafond van €9.000 per jaar voor subsidies in het kader van deze regeling voor de jaren 2012 tot en met 2015 eenmalig vastgesteld.

  • 2.

    De directe subsidievaststelling geschiedt door de commissie Culturele Zaken binnen acht weken nadat de aanvraag is ontvangen.

  • 3.

    De aanvrager dient na afloop van de activiteit binnen twee maanden een activiteitenverslag in.

  • 4.

    Het toe te kennen subsidiebedrag bedraagt maximaal €1.500 per aanvraag;

  • 5.

    De commissie kan beargumenteerd van het maximaal toe te kennen subsidiebedrag genoemd in het voorgaande lid afwijken;

  • 6.

    De commissie Culturele Zaken beoordeelt of een aanvraag inhoudelijk voldoet aan de in deze regeling gestelde criteria. Op basis van de uitkomst van deze beoordeling weegt de commissie Culturele Zaken de hoogte van het door hen definitief vast te stellen subsidiebedrag af.

Artikel 2.7 Weigering subsidie

Geen subsidie wordt toegekend wanneer:

  • a.

    Het subsidieplafond is bereikt. In totaal is €9.000 beschikbaar;

  • b.

    Een aanvraag niet voldoet aan de in deze regeling gestelde subsidiecriteria;

  • c.

    Een aanvraag niet past binnen het vastgestelde cultuurbeleid.

Hoofdstuk 3 Evenementen/bijzondere activiteiten

Artikel 3.1 Algemeen

Evenementen kunnen een positieve bijdrage leveren aan het leefklimaat in de gemeente en aan het imago van de gemeente. Door een bijdrage in de vorm van een subsidie, wordt getracht om (potentiële) organisatoren te stimuleren tot het organiseren van kwalitatief goede evenementen/bijzondere activiteiten. Plaatselijke instellingen die een jubileum vieren kunnen subsidie aanvragen voor een bijzondere activiteit in het kader van dat jubileum en van deze regeling gebruik maken. Als tegenprestatie verzorgt de jubilerende instelling een openbaar evenement/bijzondere activiteit die past bij de doelstelling van de instelling.

Artikel 3.2 Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    Evenement: elke voor publiek toegankelijke vertoning of gebeurtenis (kunst, muziek, sport), doelbewust georganiseerd en geprogrammeerd en gericht op een relatief groot publiek en/of bijdraagt aan het maatschappelijk welzijn in de gemeente Lisse.

  • b.

    jubilea: vieringen van instellingen van een aantal jaren, zoals dat algemeen gebruikelijk wordt gevierd dan wel door het college in een specifiek geval als passend wordt beoordeeld.

  • c.

    instelling: een rechtspersoon die zich zonder winstoogmerk de behartiging van belangen van ideële of materiële aard ten doel stelt.

Artikel 3.3 Toelating

Het college bepaalt of een instelling voor een bijdrage in aanmerking komt. In ieder geval zijn uitgesloten:

  • a.

    rechtspersonen, anders dan bedoeld in artikel 5 van de kaderverordening;

  • b.

    rechtspersonen die statutair buiten de gemeente Lisse zijn gevestigd;

  • c.

    rechtspersonen die niet op enigerlei wijze ten behoeve van de plaatselijke bevolking vrijwilligerswerk verrichten.

Artikel 3.4 Toetsingsgronden

Het college kan besluiten aan een instelling een bijdrage te verstrekken, indien:

  • a.

    de instelling voorafgaand aan het evenement, gebeurtenis of de activiteit en tijdig een subsidieverzoek indient;

  • b.

    aan het college de statuten worden overlegd waaruit het oprichtingsjaar van de instelling blijkt;

  • c.

    in het jubileumjaar een openbaar evenement/bijzondere activiteit organiseert die past bij de doelstellingen van deze instelling en de gemeenschap van Lisse daarbij betrekt.

Artikel 3.5 Hoogte van de bijdrage

Het subsidiebedrag is in overeenstemming met de aard en/of de omvang van het evenement/ bijzondere activiteit en bedraagt niet meer dan €1.500.

Hoofdstuk 4 Ondersteuning sportactiviteiten

Artikel 4.1 Algemeen

De gemeenteraad heeft op 16 september 2010 de nota “Sportbeleid 2010-2013” vastgesteld. Het doel van dit sportbeleid is het verbeteren van het sportklimaat in de gemeente Lisse. De gemeente Lisse wil haar inwoners stimuleren om te gaan sporten en bewegen. Er zijn drie speerpunten vastgesteld:

  • a.

    Gehandicaptensport(aangepast sporten)

  • b.

    Sportstimulering jeugd en ouderen

  • c.

    (top)sportactiviteiten/-evenementen

Artikel 4.2 Uitgangspunten

Een incidentele subsidie kan verstrekt worden als stimulans als de activiteit een bijdrage levert aan de realisatie van (een van) de gemeentelijke beleidsdoelen op het terrein van sport.

Artikel 4.3 Toelating

Het college bepaalt of een instelling voor een bijdrage in aanmerking komt. In ieder geval zijn uitgesloten:

  • a.

    rechtspersonen die statutair buiten de gemeente Lisse zijn gevestigd;

  • b.

    rechtspersonen die niet op enigerlei wijze ten behoeve van de plaatselijke bevolking activiteiten verrichten en/of winst beogen.

Artikel 4.4 Toetsingsgronden

Het college kan besluiten een subsidie te verstrekken, indien:

  • a.

    de instelling tijdig, voorafgaand aan de activiteit/het evenement en tijdig een subsidieverzoek indient

  • b.

    de activiteit/het evenement een bijdrage levert aan de gestelde doelen;

  • c.

    het subsidieplafond niet is bereikt

Artikel 4.5 Aanvraag

De subsidieaanvraag dient een duidelijke omschrijving te hebben van:

Het project/de activiteit;

  • a.

    Het verwachte deelnemersaantal;

  • b.

    Een beschrijving van de doelgroep;

  • c.

    De datum en locatie van de activiteit;

  • d.

    Een gespecificeerde begroting van de opbrengsten en kosten van de activiteit;

Artikel 4.6 Subsidie ondersteuning aangepast sporten

  • a.

    Doel is de organisatie van sportactiviteiten voor mensen met een beperking te stimuleren om de mogelijkheden om te sporten voor deze doelgroep uit te breiden;

  • b.

    het sportaanbod voor mensen met een beperking moet binnen de gemeente uitgevoerd worden;

  • c.

    De sportactiviteit dient begeleid of ondersteund te worden door bevoegd, deskundig kader;

  • d.

    Per subsidieaanvraag kan maximaal €2.500 worden verstrekt.

Artikel 4.7 Subsidie sportstimulering jeugd en ouderen

  • a.

    Doel is de inwoners van Lisse te stimuleren om te sporten in het belang van hun welzijn. Specifiek wordt beoogd de participatiegraad onder jeugd en ouderen te verhogen.

  • b.

    Het nieuwe sportaanbod moet binnen de gemeente uitgevoerd worden;

  • c.

    Per subsidieaanvraag kan maximaal €2.500 worden verstrekt.

Artikel 4.8 Subsidie (top)sportactiviteiten/-evenementen

  • a.

    Doel is uitbreiding van het aantal sportactiviteiten/-evenementen in Lisse die een bijdrage leveren aan de (sport)promotionele doeleinden. Het sportevenement dient een dimensie toe te voegen aan het huidige aanbod en voorzien te zijn van een breedtesportactiviteit. Daarnaast dient het evenement voor iedereen toegankelijk te zijn.

  • b.

    Per subsidieaanvraag kan maximaal €2.500 worden verstrekt.

Artikel 4.9 Subsidieplafond

Per jaar is €25.000 beschikbaar voor realisering van de genoemde speerpunten.

Hoofdstuk 5 Jeugd en Jongeren

Artikel 5.1 Algemeen

De gemeente Lisse wil met het integrale jeugdbeleid goede ontwikkelkansen creëren zodat elke jeugdige zich kan ontwikkelen tot een zelfstandige volwassene en actief kan deelnemen aan het maatschappelijke, sociale en economische leven. De jeugdnota 2012 – 2016 ‘Lisse, best wel chill’ geeft invulling aan positief jeugdbeleid. We willen uitgaan van kansen van jongeren en niet van problemen. De doelgroep van de nota is 0 – 18 jaar, met een focus op de groep van 12 tot 18 jaar. De jeugdnota geeft kaders en plannen voor het jongerenwerk, jeugdparticipatie en vrije tijd.

Artikel 5.2 Activiteiten jeugd en jongeren

Er is een subsidieregeling voor activiteiten voor jongeren. Hiervoor is een bedrag van €15.000,- beschikbaar. Om in aanmerking te komen voor deze regeling moet de aanvraag aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • -

    De activiteit moet met, voor en door de Lissese jeugd worden georganiseerd;

  • -

    De activiteit moet plaatsvinden in Lisse;

  • -

    De activiteit is primair bedoeld voor de doelgroep 12 – 18 jaar.

Artikel 5.3 Activiteiten in de Greef

Voor activiteiten voor jongeren georganiseerd door jongeren van de leeftijdscategorie 16 tot 23 jaar in de Greef is in 2013 een budget van €15.000 beschikbaar.

Criteria voor deze subsidie zijn:

  • 1.

    Betrekken van jongeren bij activiteiten zodat een betere aansluiting ontstaat tussen de leefwereld en de behoeften van jeugd en het activiteitenaanbod;

  • 2.

    De jeugd gelegenheid bieden verschillende vaardigheden te ontwikkelen en zich verder te ontplooien, ook als toekomstig vrijwilliger;

  • 3.

    Het stimuleren en motiveren van jongeren en het geven van ruimte aan jongeren om zelf verantwoordelijkheid te nemen.

Artikel 5.4 Jongerenwerk

Het doel van het jongerenwerk is een veranderingsproces op gang brengen bij jongeren zodat de sociaal maatschappelijke en persoonlijke positie van jongeren verbetert. Het gesubsidieerde, professionele jongerenwerk in Lisse heeft de volgende kerntaken:

  • 1.

    Contact leggen en onderhouden, informatie verzamelen en signaleren;

  • 2.

    Activering en participatie;

  • 3.

    Programma’s en activiteiten uitvoeren;

  • 4.

    Vorming, voorlichting en opvoeding;

  • 5.

    Doorverwijzing, participatie in netwerken en samenwerking met partners.

De aandachtspunten voor het jongerenwerk voor de komende periode zijn:

  • -

    Ambulant jongerenwerk;

  • -

    Outreachend accommodatie gebonden jongerenwerk;

  • -

    Verbinding met het Centrum voor Jeugd en Gezin;

  • -

    Talentontwikkeling;

  • -

    Agogische ondersteuning aan vrijwilligersorganisaties.

Het jongerenwerk in Lisse is voor alle jongeren van 12 – 18 jaar. De leeftijdsgrenzen worden echter niet strak gehanteerd. Het jongerenwerk is per 1 januari 2012 ondergebracht bij de Stichting Welzijn Hillegom (SWH). In de subsidieafspraken met SWH worden bovenstaande aandachtspunten opgenomen en gespecificeerd. In 2013 is een budget beschikbaar van €200.000,-.

Artikel 5.6 Jeugd Preventie Plan (JPP)

Het doel van het JPP is problemen van jongeren zo vroeg mogelijk signaleren, een passend hulpaanbod doen, afstemmen van hulpaanbod en een algemene signaalfunctie. Voor het uitvoeren van het JPP door Kwadraad aan jongeren van 12 tot 24 jaar is €28.125 beschikbaar in 2013.

Artikel 5.7 Aanvullende diensten jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar (GGD)

Aanvullend op het basistaken pakket aan jeugdgezondheidszorg, waarvan de inhoud wettelijk is vast gelegd, worden aanvullende diensten jeugdgezondheidszorg verricht door de GGD. De aanvullende diensten zijn evenals de basistaken wettelijk verplicht maar zijn vrij in te vullen naar gelang de behoefte van de gemeente. Doel van de jeugdgezondheidszorg is het signaleren en vroegtijdig opsporen van lichamelijke, sociale en psychische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0 tot 19 jaar. Daarnaast wordt voorlichting, advies, instructie en begeleiding verleend.

De GGD ontvangt in 2013 maximaal €74.000 subsidie voor:

  • -

    Non Bereik

  • -

    Stevig Ouderschap

  • -

    Stevig Ouderschap Plus

  • -

    Bemoeizorg

  • -

    Spraak taal interventie

  • -

    Zorgcoördinatie/ 1Gezin1Plan

  • -

    Zorgadvies Teams (ZAT)

  • -

    Multidisciplinair overleg in het CJG

  • -

    Integrale vroeghulp

  • -

    Triple P niveau 3

  • -

    Preventieve Logopedie 4-19 jaar

Hoofdstuk 6 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)

Artikel 6.1 Algemeen

In 2012 is de beleidsnota WMO beleid 2013-2016 opgesteld. Deze nota wordt naar verwachting in december door de raad wordt vastgesteld en is het beleidskader voor de komende jaren. Het doel van het WMO beleid is zorgen dat alle burgers in Lisse kunnen meedoen in de samenleving en kunnen rekenen op ondersteuning van voldoende kwaliteit als ze dat nodig hebben.

Uitgangspunten in het WMO beleid zijn:

  • a)

    Uitgaan van eigen kracht

  • b)

    Bieden van maatwerk

  • c)

    Het resultaat van de ondersteuning

Artikel 6.2 Algemene/collectieve voorzieningen

Voor een nieuw aanbod van algemene/collectieve voorzieningen is een budget van €25.000. Dit bedrag is beschikbaar voor initiatieven die aantoonbaar een verschuiving realiseren van het gebruik van individuele voorzieningen naar algemene of collectieve voorzieningen. Daarnaast moeten deze voorzieningen voor meerdere doelgroepen bruikbaar zijn.

Per initiatief is maximaal €5.000,-- beschikbaar.

Artikel 6.3 Op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden

Speerpunten zijn: versterking aanbod opvoedingsondersteuning en gezinsondersteuning en verbetering aansluiting onderwijs – jeugdzorg, in het bijzonder het voorkomen van schooluitval.

Artikel 6.3.1 Oudercursussen Duin- en Bollenstreek

Voor de organisatie van preventieve oudercursussen is in 2013 een bedrag van €6.200,- beschikbaar. De cursussen hebben als doel ouders en opvoeders te informeren en de eigen kracht bij het opvoeden te versterken. De cursussen moeten aansluiten bij de activiteiten bij de diensten van het Centrum voor Jeugd en Gezin Lisse.

Artikel 6.3.2 Opvoedadviespunt Duin- en Bollenstreek

De subsidie is bedoeld voor de exploitatie van het Opvoedadviespunt Duin en Bollenstreek door Kwadraad in de Gemeente Lisse voor 6 uur per week. Door het geven van opvoedondersteuning moeten ouders competenter worden in het opvoeden en meer zelfvertrouwen krijgen. Voor 2013 is hiervoor maximaal €17.100 beschikbaar.

Artikel 6.3.3 Homestart (Humanitas)

Een programma voor opvoedingsondersteuning en ondersteuning aan gezinnen door vrijwilligers, een bijdrage van maximaal € 13.300 wordt verstrekt aan Humanitas voor de uitvoering van Homestart in Lisse.

Artikel 6.3.4 Gezinscoaching (MEE)

Voor MEE is in totaal €6.000 beschikbaar voor het verlenen van gezinscoaching als vorm van specialistische zorgcoördinatie. Het doel van gezinscoaching is te zorgen voor coördinatie van zorg voor gezinnen met kinderen die veel en complexe problemen hebben op meerdere leefgebieden en waar sprake is van opvoedingsnood of –crisis. Kerndoel is dat kinderen in het gezin zich (weer) zonder belemmering of bedreiging kunnen ontwikkelen.

Artikel 6.3.5 Eigen Kracht Conferenties voor gezinnen met kinderen

In 2013 is er in totaal €12.000 beschikbaar voor het houden van Eigen Kracht Conferenties. De Eigen Kracht Conferenties zijn bedoeld voor gezinnen met kinderen tot 23 jaar, die een beroep willen doen op jeugdzorg. Het doel van de Eigen Kracht Conferentie is dat het gezin in eigen sociaal netwerk een (deel)oplossing vindt voor problemen bij het opvoeden en/of opgroeien van kinderen. Uiteindelijk willen we hiermee de vraag naar professionele zorg verminderen. Professionals van het Centrum voor Jeugd en Gezin van Lisse kunnen de Eigen Kracht Conferenties inzetten

Artikel 6.4 Het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning

 

Artikel 6.4.1 Algemeen Maatschappelijk werk(Kwadraad),

Voor algemeen maatschappelijk werk is maximaal €236.000 subsidie beschikbaar. Deze subsidie is bedoeld voor:

  • 1.

    preventie hulp zoals informatie en advies, online hulverlening, spreekuur en deelname aan het Lokaal Loket Lisse

  • 2.

    basis psychosociale hulpverlening, waaronder ook netwerk- en casuïstiekoverleg valt, en

  • 3.

    intensieve hulp, namelijk 24-uurs bereikbaarheid en crisishulpverlening, hulpverlening in het kader van de Wet Tijdelijk Huisverbod, gezinscoaching en zorgcoördinatie.

Kwadraad ontvangt ook subsidie voor het Jongeren Preventie Plan en het Opvoedadviesbureau. Deze worden in de beleidsregels apart genoemd.

Artikel 6.4.2 Ondersteunende begeleiding (Marente)

Voor de levering van ondersteunende begeleiding aan ontregelde gezinnen die niet in aanmerking komen voor een ondersteuning met AWBZ financiering aan gezinnen is een subsidiebudget van €9.000 beschikbaar voor hulp die door Marente geleverd wordt op grond van een indicatie.

Artikel 6.5 Het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers

In de WMO nota is het gemeentelijk beleid vastgesteld voor de ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers.

Doelstelling mantelzorgondersteuning: De komende jaren willen we mantelzorgers nog beter bereiken, de ondersteuning versterken en de samenwerking tussen diverse partijen verder verbeteren.

Speerpunten:

Mantelzorgers bereiken via het zorgpad dat de verzorgde bewandelt.

Mantelzorgondersteuning beter afstemmen op de persoonlijke behoefte van de mantelzorger.

Mantelzorgers waarderen en erkennen.

Planologisch faciliteren van woonruimte om mantelzorg mogelijk te maken.

Doelstelling vrijwilligersondersteuning: Het doel van het vrijwilligersbeleid is te zorgen dat vrijwilligers ondersteund worden zodat zij in staat zijn hun werkzaamheden te (blijven) doen op een manier die bij hen past.

Speerpunten:

Zorgen dat er mogelijkheden zijn om wederkerigheid in te vullen.

Vrijwilligersondersteuning versterken en moderniseren.

Deskundigheidsbevordering van vrijwilligers versterken.

Vrijwilligerspotentieel optimaal benutten.

Promoten en waarderen van het vrijwilligerswerk in Lisse.

Artikel 6.5.1 Subsidieplafond:

In 2013 is er maximaal €16.000. Dit budget is beschikbaar voor de realisering van de genoemde speerpunten.

Artikel 6.5.2 Stichting Welzijn Hillegom

Voor uitvoering van de mantelzorgers- en vrijwilligersondersteuning worden prestatieafspraken gemaakt met Welzijn Hillegom.

De subsidie is bedoeld voor:

  • -

    de ondersteuning van mantelzorgers woonachtig in Lisse,

  • -

    ondersteunende activiteiten voor vrijwilligers woonachtig in Lisse en

  • -

    voor ondersteunde activiteiten voor vrijwilligersorganisaties gevestigd in de gemeente Lisse.

Voor 2013 is maximaal €88.000,- beschikbaar (dit is inclusief het SVL en het activiteitenbudget).

Artikel 6.5.3 Stichting Present: een vorm van vrijwilligers inzet, waarin vrijwilligers op een projectmatige wijze klussen doen, voor mensen die incidentele ondersteuning/hulp nodig hebben.

Het beoogde effect van de subsidie is de Vrijwilligersondersteuning in Lisse te versterken en te moderniseren zoals opgenomen in de WMO nota 2013-2016. Het realiseren van 15 tot 20 projecten in de gemeente Lisse is een voorwaarde voor de subsidiering. Er is een subsidie van maximaal €5.000,- voor 2013 beschikbaar.

Artikel 6.5.4 Adamas inloophuis

De subsidie wordt verstrekt als waardering voor het uitvoeren van activiteiten. De subsidie is bestemd voor de ondersteuning van vrijwilligers en het uitvoeren van activiteiten. Voor 2013 is er maximaal €8.000 beschikbaar.

Artikel 6.6 Kwetsbare burgers

 

Artikel 6.6.1 Maatschappelijke Opvang

Het gaat hier om beleid gericht op verschillende groepen in de samenleving die buiten de boot dreigen te vallen, dit kan veroorzaakt worden door een combinatie van eenzaamheid, schulden, depressie, verslaving, huiselijk geweld of dakloosheid. Het doel is om participatie van deze kwetsbare groepen mogelijk te maken. Op deze terreinen wordt in regionaal verband samengewerkt en heeft de gemeente Leiden de zorg als centrumgemeente voor de uitvoering van het beleid en het maken van afspraken met diverse partijen. Het beleid is opgenomen in het Regionaal Kompas.

De volgende regionale activiteiten worden gesubsidieerd, de gemeente Leiden maakt afspraken met de uitvoerende partijen, daartoe is een gemeenschappelijke regeling aangegaan.

In 2013 worden de volgende subsidies verstrekt aan Leiden

  • -

    collectieve preventieve geestelijke gezondheidszorg €12.259

  • -

    zorgvernieuwingsprojecten GGZ : bijdrage inloophuis psychiatrie, informatiepunt GGZ en zorgvragersoverleg ZON €10.896

  • -

    vriendendienst GGZ €7.706

Artikel 6.6.2 Mensen met een beperking en ouderen

 

Artikel 6.6.2.1 Algemeen

In de nota WMO is meedoen aan de samenleving een van de uitgangspunten. Hierbij wordt specifiek aandacht geschonken aan mensen met een beperkingen. Versterking en uitbreiding van het sociale netwerk van mensen met een beperking is van belang. De samenwerking van diverse organisaties wordt gestimuleerd met als doel een samenhangend, efficiënte en effectieve aanpak. Het ouderenbeleid is onderdeel van de WMO-nota. Vooralsnog ligt de prioriteit bij de doelgroep kwetsbare ouderen, maar het gaat niet alleen om leeftijd, kwetsbaarheid kan zich ook eerder voordoen.

Er zijn vijf beleidsprioriteiten:

  • a.

    Signalering van kwetsbaarheid/adviseren/informeren

  • b.

    Adviesnetwerk voor Ouderen

  • c.

    Activiteiten en dienstverlening: vraaggericht aanbod

  • d.

    Wonen en woonomgeving: actualisatie van de Wonen, Zorg en Welzijn beleidsvisie

  • e.

    Meer focus op ondersteuning in de ketenzorg dementie

Artikel 6.6.2.2 Subsidieplafond

Voor 2013 is €44.000,- beschikbaar. Dit budget is beschikbaar voor de realisering van de vermindering van kwetsbaarheid van burgers. Subsidieverzoeken worden getoetst op de volgende punten:

  • 1)

    versterken van eigen kracht;

  • 2)

    versterken/uitbreiden van het netwerk;

  • 3)

    samenwerking met andere partners

Artikel 6.6.2.3 Stichting Welzijn Ouderen Lisse (SWOL)

Met de SWOL wordt jaarlijks een prestatieovereenkomst afgesloten voor activiteiten gericht op (kwetsbare) ouderen. In 2013 is een budget beschikbaar van €310.000,- (inclusief adviesnetwerk voor ouderen). Dit budget is inbegrepen een afbouwregeling voor omslag naar een nieuw aanbod/activiteiten gericht op kwetsbare ouderen.

Artikel 6.6.2.4 Krantcafé Poelhuys

Voor de organisatie van laagdrempelige (ontmoetings-)activiteiten voor kwetsbare ouderen in de Poelpolder is een activiteitenbudget/waarderingssubsidie beschikbaar van €4.000 in 2013. Dit bedrag zal de komende vier jaar met €1000 per jaar worden afgebouwd.

Hoofdstuk 7 Volksgezondheid

Artikel 7.1 Lokaal Gezondheidsbeleid algemeen

De Nota Lokaal Gezondheidsbeleid Gemeente Lisse 2008-2011 zal in 2013 geactualiseerd worden.. Het doel van het gezondheidsbeleid is het op peil houden of verbeteren van de gezondheidssituatie van de inwoners van Lisse. De gemeente Lisse wil haar inwoners stimuleren een gezonde keuze te maken. Vooralsnog wordt aangesloten bij de beleidsuitgangspunten van de Regionale nota Volksgezondheid 2013-2016 “Gezonder in de buurt”.

Artikel 7.2 Speerpunten

Regionaal en lokaal is het gezondheidsbeleid voornamelijk gericht op de doelgroepen waar de meeste winst te behalen valt. Dit zijn: kinderen en jongeren, mensen met een lage sociaaleconomische status en kwetsbare mensen, zoals ouderen en mensen met een beperking.

De volgende speerpunten worden bij deze doelgroepen aangehouden:

  • a.

    Alcoholmatigingsbeleid

  • Activiteiten

    die het gebruik van alcohol verminderen waarbij de prioriteit ligt bij jeugd onder de 16 jaar.

  • b.

    Het bevorderen van een gezonde leefstijl.

  • Hierbij

    is specifiek aandacht voor Bewegen en Sport in de buurt.

  • c.

    Gezonde voeding/voorkomen van overgewicht

  • Het

    voorkomen van overgewicht bij jongeren voorkomt veel gezondheidsproblemen op latere leeftijd.

  • d.

    Depressie

  • Mensen

    met een depressie zoeken eerder hulp en meer mensen worden met preventie bereikt.

Artikel 7.3 Subsidieplafond

In 2013 is €20.000 beschikbaar. Voor een groot deel zal dit budget worden bestemd voor de realisering van de genoemde beleidsprioriteiten. Daarnaast kunnen subsidieverzoeken worden gedaan, die zullen worden getoetst op het volksgezondheidsbeleid.

Artikel 7.4 Prenatale voorlichting

Vanaf 2012 is in de Wet Publieke Gezondheid geregeld dat prenatale voorlichting een gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Prenatale voorlichting informeert aanstaande ouders over zwangerschap, de bevalling en de periode daarna. Deze voorlichting is aanvullend op de informatie en de voorlichting van de huisarts, de verloskundige of de gynaecoloog. Voor het geven van prenatale voorlichting is in 2013 maximaal €9.000 beschikbaar. Hiervan is voor Activite €5.600 beschikbaar en voor de GGD €3.400.

Hoofdstuk 8 Accommodatiebeleid

Artikel 8.1 Algemeen

De gemeenteraad heeft op 22 mei 2008 de Nota accommodatiebeleid “Een prettig verblijf!” gemeente Lisse 2008 – 2011 vastgesteld. Het doel van dit accommodatiebeleid is het bereiken van een op vraag en aanbod afgestemd accommodatieniveau voor voorzieningen op de gebieden welzijn, onderwijs, cultuur en sport binnen de gestelde (financiële) kaders in de programmabegroting 2013.

Artikel 8.2 Uitgangspunten voor subsidie

Om een herkenbare en overzichtelijke structuur in het accommodatiebeleid aan te brengen is er voor gekozen de voorzieningen onder te verdelen in een drietal categorieën; (A) een basisvoorziening, (B) een gewenste voorziening, (C) een niet ondersteunde voorziening. Per categorie gelden specifieke uitgangspunten voor wat betreft de invulling van het eigendom, het beheer en de financiering.

Alleen de (A) en de (B) voorzieningen kunnen in aanmerking komen voor een gemeentelijk subsidie (In bijlage III ‘Streefbeeld’ van de nota accommodatiebeleid staan de voorzieningen per categorie benoemd).

Niet alle gehonoreerde aanvragen kunnen in één jaar toegekend worden, omdat het budget daartoe ontoereikend is. Toepassing van een meerjaren systematiek zorgt ervoor dat een deel van de gehonoreerde verzoeken doorschuift naar een volgend jaar.

Artikel 8.3 Toetsingsgronden

Het college kan besluiten een subsidie te verstrekken, indien:

  • a)

    voorafgaand aan het project en/of plan en tijdig een subsidieverzoek wordt ingediend;

  • b)

    de subsidieaanvraag financieel haalbaar is

  • c)

    het project en/of plan aan alle richtlijnen en eisen voldoet en uitvoerbaar is

Artikel 8.4 Voorwaarden voor subsidie

  • a)

    De ondergrond van de accommodatie dient in beginsel eigendom te zijn van de gemeente.

  • b)

    Indien de ondergrond van de accommodatie geen eigendom is van de gemeente zullen zekerheden moeten worden verkregen ten aanzien van:

    • 1.

      continuïteit van het huisvesten van door de gemeente basis of gewenste activiteiten.

    • 2.

      het aanwezig zijn van een sluitende meerjaren exploitatie over een periode van tien jaar van de (ver)nieuw(d)e accommodatie. Bij het berekenen van een sluitende exploitatie mogen niet worden meegerekend de inkomsten uit het huisvesten van (para) commerciële activiteiten evenals feesten en dergelijke van persoonlijke aard.

    • 3.

      de meerjaren exploitatie moet, indien van toepassing, sluitend zijn, dit inclusief:

      • I.

        een jaarlijkse dotatie in de voorziening groot planmatig onderhoud op basis van een door het college goedgekeurd meerjaren onderhoudsplan.

      • II.

        de jaarlijkse bekostiging van het door de instelling / vereniging zelf te financieren aandeel in de bouwkosten. Dit door het in de exploitatie opnemen van de af te schrijven kapitaallasten en de te betalen rente.

  • c)

    de afschrijvingstermijn dient te worden gebaseerd op de functionele levensduur van de investering.

Artikel 8.5 Aanvraag subsidie

Een instelling / vereniging die in aanmerking wil komen voor een subsidie dient samen met de aanvraag de volgende gegevens in:

  • 1.

    materieel (Programma van Eisen en bestek) en financieel uitgewerkt investeringsplan;

  • 2.

    een begroting / een balans;

  • 3.

    door het college goedgekeurde (bouw)tekeningen, evenals een kadastrale perceel aanduiding;

  • 4.

    de gelieerde rechtspersonen

Artikel 8.6 Toetsingskader

Bij elke subsidie aanvraag voor een accommodatie vindt een zorgvuldige toetsing plaats, middels de wegingsfactoren voor aanvragen (Bijlage I wegingsfactoren: de formule). Niet alleen het beschikbare budget is bepalend, maar ook het type voorziening. De wegingsfactoren kunnen worden toegepast als de vier stappen van het toetsingskader doorlopen zijn:

Stap 1 ontvankelijkheid

Stap 2 van bruto naar netto

Stap 3 prioritering

Stap 4 planning

Hoofdstuk 9 Subsidie Monumentenbeleid

Artikel 9.1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    eigenaar: degene, die in de kadastrale registers als eigenaar, dan wel als erfpachter of opstalhouder van het gemeentelijke monument staat ingeschreven;

  • 2.

    gemeentelijk monument: onroerend object dat onherroepelijk is geplaatst op de gemeentelijke monumentenlijst als bedoeld in de “Monumentenverordening Lisse 2006”;

Artikel 9.2 Mogelijkheden van subsidieverlening

Aan de eigenaar van een gemeentelijk monument kan met ingang van het jaar volgend op het jaar waarin is besloten tot aanwijzing van zijn eigendom tot gemeentelijk monument, op zijn aanvraag jaarlijks een subsidie worden toegekend ter hoogte van maximaal €2.000,-.

De aanvraag moet voorzien zijn van een nota voor onderhoud/restauratie die gebaseerd is op het inspectierapport van de Monumentenwacht. Nota’s met een bedrag van minder dan €500,- worden niet in behandeling genomen.

Art. 9.3 Het subsidieplafond

Jaarlijks is een bedrag van €25.000,- beschikbaar gesteld voor het in stand houden van de gemeentelijke monumenten.

De gemeente Lisse heeft met de Monumentenwacht een contract afgesloten. Hierin is geregeld dat eigenaren van monumenten een lidmaatschap op de Monumentenwacht aangeboden krijgen en een inspectie van het monument één keer per vier jaar. De inspectierapporten worden zowel aan de eigenaar als aan de gemeente verstrekt. Hiervoor is een bedrag van €12.500,- mee gemoeid.

Voor de kosten van onderhoud/restauratie is nog een bedrag over van €12.500,- beschikbaar per jaar. Deze €12.500,- is het subsidieplafond wat in deze regels is vastgesteld. Subsidie kan worden toegekend zolang dit bedrag niet is overschreden.

Artikel 9.4 Voorwaarden waaronder het subsidie wordt verstrekt

Subsidie wordt slechts verstrekt wanneer:

  • 1.

    de eigenaar aantoont lid te zijn van de Monumentenwacht Zuid-Holland;

  • 2.

    de eigenaar eens in de vier jaar een inspectierapport laat opstellen door de Monumentenwacht Zuid-Holland van het gemeentelijke monument;

  • 3.

    de nota voor onderhoud/restauratie gebaseerd is op het inspectierapport wat is opgesteld door de Monumentenwacht;

  • 4.

    de nota minimaal €500,- bedraagt;

  • 5.

    het budget monumenten daarvoor voldoende ruimte biedt;

  • 6.

    de aanvraag tussen 1 januari en 31 december, van het jaar waar subsidie voor wordt aangevraagd, wordt ingediend.

Artikel 9.5 Slotbepalingen

  • 1.

    het college kan voor de uitvoering van deze regeling richtlijnen geven en formulieren ontwikkelen;

  • 2.

    subsidie wordt niet verstrekt met terugwerkende kracht.

Hoofdstuk 10 Diverse waarderingssubsidies

Artikel 10.1 Algemeen

Dit hoofdstuk is bedoeld voor instellingen die van de gemeente al sinds vele jaren subsidie ontvangen. Het betreft hier toekenning van waarderingssubsidies voor de activiteiten met zo veel mogelijk deregulering en minimale administratieve lasten, voor zowel gemeente als subsidievragers. Om dat te bereiken geldt voor deze subsidies het volgende:

  • -

    Subsidieverlening voor een periode van vier jaren, uitbetaling per jaar.

  • -

    Subsidieverlening is tevens subsidievaststelling

  • -

    Jaarlijkse controle marginaal, eenmaal per vier jaren intensief

Artikel 10.2 Stichting De Zevensprong

De subsidie is bestemd voor de bevordering van sport en recreatie voor mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke handicap en voor het aanbod van activiteiten op dit gebied in de gemeente Lisse. Bedrag: €6.160 (€1.540 per jaar) voor een periode van vier jaren (2013/2016).

Artikel 10.3 Stichting Zieken- en Bejaardenomroep “De Boterbloem”

De subsidie is bestemd voor het verzorgen van radioprogramma’s in de verzorging- en verpleegtehuizen in de Duin- en Bollenstreek. Bedrag: €500 per jaar.

Artikel 10.4 Stichting Juridisch Adviesbureau “De Leidse Rechtswinkel”

De subsidie wordt verstrekt voor de advisering aan de in gemeente Lisse woonachtige cliënten. Bedrag: €2.500 (€625,- per jaar) voor een periode van vier jaren (2013/2016).

Artikel 10.5 Bestuur Plaatselijke afdeling Lisse van de Nationale Vereniging “De Zonnebloem”

De subsidie is bedoeld voor werkzaamheden/activiteiten in het kader van de zorg voor zieken en bejaarden, zoals het afleggen van bezoeken en het organiseren en begeleiden van bepaalde activiteiten buitenshuis.

Bedrag: €4.750 (€1.187,50 per jaar)voor een periode van vier jaren (2013/2016).

Artikel 10.6 Speeltuinverenigingen

De gemeente Lisse hecht belang aan de bijdrage van speeltuinverenigingen voor de jeugd van Lisse en streeft naar maximale openstelling van de speeltuinen in buitenschoolse uren, uitgaande van de doelgroep 0-12 jarigen. De gemeente Lisse stelt subsidie beschikbaar voor de openstelling van de speeltuinen. In de meerjarenbegroting is hiervoor een budget van € 14.000,- opgenomen. Aan de toekenning van subsidie zijn de volgende voorwaarden verbonden:

  • a.

    onder speeltuin wordt verstaan een omheind terrein met speeltoestellen dat beheerd wordt door een speeltuinvereniging;

  • b.

    de speeltuin moet in de vakantieperioden van het basisonderwijs bij redelijke weersomstandigheden alle dagen geopend zijn, behoudens zondagen en algemeen erkende feestdagen;

  • c.

    buiten de vakantieperioden van het basisonderwijs moet de speeltuin bij redelijke weersomstandigheden minimaal 20 uur per week geopend zijn, doch in elk geval buiten de schooluren telkens gedurende tenminste twee aaneengesloten uren;

  • d.

    de besturen van de speeltuinvereniging dienen zorg te dragen voor een veilige speelomgeving. Hierbij hoort het onderhoud van de speeltoestellen en ondergronden en een vastgelegd inspectiebeleid betreffende controles en het bijhouden van logboeken. Aan de gemeente dient jaarlijks het veiligheidsinspectierapport te worden overlegd.

Subsidiebedrag per speeltuin maximaal €5.000 per jaar voor een periode van vier jaren (2013/2016).

Artikel 10.7 Seniorenraad Lisse

Subsidie is bedoeld als werkbudget voor de activiteiten van de Seniorenraad.

Bedrag: € 5.600 (€1400 per jaar) .

Artikel 10.8 Stichting Cuvolis

Subsidie is bestemd voor het bevorderen van kunst- en cultuureducatie op basisscholen door deelname aan het programma Kunstmenu. Stichting Cuvolis heeft een overeenkomst daartoe afgesloten met Kunstgebouw. Tot en met schooljaar 2013-2014 is jaarlijks een bedrag van € 4.000 beschikbaar.

Per 2013 kan op grond van de rijksregeling ‘Cultuureducatie met kwaliteit’ voor cultuureducatie subsidie worden aangevraagd bij het Fonds Cultuurparticipatie (FCP). De gemeente Lisse heeft de intentie de rijkssubsidie jaarlijks (t/m 2016) te matchen met

€ 12.500. Partijen (culturele instellingen en het primair onderwijs) zijn in overleg hoe invulling wordt gegeven aan de uitvoering van deze nieuwe rijksregeling. Hiertoe wordt voor 1 december 2012 een subsidieaanvraag bij het FCP ingediend.

Artikel 10.9 Promotie monumentenbeleid

Voor Open Monumentendag is voor de periode van 2012 t/m 2015 een budget van maximaal €2.500 per jaar beschikbaar voor de organisatie van diverse activiteiten op die dag.

Hoofdstuk 11 Diverse prestatiesubsidies

Artikel 11.1 Algemeen

Met een aantal organisaties wordt jaarlijks een prestatieovereenkomst afgesloten waarin omschreven is welke activiteiten/producten worden geleverd die een bijdrage leveren aan de uitvoering van gemeentelijk beleid.

Artikel 11.2 Bibliotheek

Aan de Stichting Bibliotheek Bollenstreek wordt jaarlijks een prestatiesubsidie verleend. In 2013 bedraagt de subsidie € 613.000 voor de instandhouding van de bibliotheek en informatieve taken.

Artikel 11.3 Stichting Vluchtelingenwerk

Aan de Stichting Vluchtelingenwerk Zuid-Holland-Noord wordt jaarlijks een prestatiesubsidie verstrekt, in 2013 is € 48.000 beschikbaar voor de huisvesting van vluchtelingen en hun begeleiding in de eerste 2 jaar dat ze wonen in Lisse. Dit met het oog op een soepele integratie in Lisse.

Artikel 11.4 ‘t Huys Dever

Met de Stichting ‘t Huys Dever is een overeenkomst gesloten voor de periode 2010 t/m 2013. In 2013 wordt een prestatiesubsidie verleend van €59.473 voor de exploitatie van ‘t Huys Dever

Artikel 11.5 Stichting Bescal (Beheer van Sociaal-Cultureel en culturele accommodaties Lisse)

Met stichting BESCAL zijn huurovereenkomsten (per accommodatie) afgesloten en stichting BESCAL heeft als doel het professioneel beheren en exploiteren van diverse sociaal culturele accommodaties in Lisse. De Stichting is gestart in 2009 en er is sprake van een groeimodel waarin gekomen wordt tot het beheer en de exploitatie van vijf gemeentelijke sociaal culturele accommodaties. Met stichting BESCAL wordt een prestatieovereenkomst afgesloten voor de exploitatie van de gemeentelijke sociaal culturele (basis)accommodaties; ’t Poelhuys, het jongerencentrum, de Beukenhof en de Engelenburcht. In 2013 is een bedrag beschikbaar van maximaal € 300.000.

Artikel 11.6 Sportfondsen Lisse B.V.

Met Sportfondsen Lisse is een huurovereenkomst afgesloten. Deze huurovereenkomst heeft betrekking op diverse binnen- en buitensportaccommodaties in Lisse. De gemeente is eigenaar van de sportaccommodaties genoemd in de huurovereenkomst. Sportfondsen Lisse beheert en exploiteert de diverse binnen- en buitensportaccommodaties, conform de exploitatieovereenkomst 2011. In 2013 is een bedrag beschikbaar ter grootte van € 433.401,77 (prijspeil 1 januari 2012).

Artikel 11.7 VVV

Aan VVV Lisse wordt jaarlijks een prestatiesubsidie verleend. De VVV levert activiteiten/prestaties op het terrein van toerisme, promotie en gastheerschap. In 2013 is hiervoor een budget beschikbaar van € 43.676 (hiervan is de solidariteitskorting al af gegaan).

In september 2012 is een startdocument ondertekent tussen Stichting Lisse Marketing en VVV Lisse waarin zij de intentie uitspreken tot vervlechting. Verwacht wordt dat deze vervlechting ergens in 2013 plaatsvindt. Dit heeft gevolgen voor de manier waarop de gelden door de gemeente Lisse worden ingezet. Hierdoor kan het zijn dat de gelden op een andere manier verlopen dan via een prestatiesubsidie. Zie ook City-Management.

Artikel 11.8 Opvang Zwerf- en afstandsdieren

De opvang van zwerf- en afstandsdieren is gebaseerd op artikel 5:8 van het Burgerlijk Wetboek en daarom een wettelijke taak. De uitvoering van deze wettelijke taak is ondergebracht bij Stichting Dierenopvangcentrum Noordwijk, die gespecialiseerd is in de opvang van zwerf- en afstandsdieren. Voor de uitvoering van deze taak is voor het jaar 2013 een bedrag van maximaal € 0,33 per inwoner beschikbaar.

Artikel 11.9 Lokale omroep

Op grond van de Mediawet wordt de Stichting Agglomeratiegroep Holland Centraal gesubsidieerd voor de lokale omroep. Voor 2013 is een budget van € 20.000,-- beschikbaar.

Hoofdstuk 12: Overig

Artikel 12.1 Activiteiten City-management

Voor activiteiten t.b.v. de promotie van Lisse, ter verbetering van het ondernemersklimaat, en uitgevoerd door of op in opdracht van de City-manager is een bedrag beschikbaar van € 20.000. De financiële afhandeling van bovengenoemde gelden wordt nu nog uitgevoerd door Ondernemersfonds Lisse.

De daadwerkelijke aansturing wordt sinds 1 januari 2011 al door Stichting Lisse marketing gevoerd en dus ook de verantwoording. Het was dan ook de bedoeling dat bovengenoemde gelden voortaan aan Stichting Lisse Marketing zouden worden uitgekeerd.

In september 2012 is echter een startdocument ondertekent tussen Stichting Lisse Marketing en VVV Lisse waarin zij de intentie uitspreken tot vervlechting. Verwacht wordt dat deze vervlechting in 2013 verder gestalte krijgt. In 2013 kan het dus zo maar zijn dat de geldenstroom ten behoeve van City-management op een andere manier verloopt dan nu het geval is.

Hoofdstuk 13 Slotbepalingen

Artikel 12.1 Extern advies

Bij het beschikken op subsidieaanvragen kan extern advies worden ingewonnen.

Artikel 12.2 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze beleidsregel niet voorziet beslist het college.

Artikel 12.3 Citeertitel

Deze regeling kan aangehaald worden als beleidsregel maatschappelijke

activiteiten 2013.

Artikel 12.4 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking na bekendmaking, met ingang van 1 januari 2013.

Aldus vastgesteld op 4 december 2012

Burgemeester en wethouders van Lisse,

De secretaris, De burgemeester,

J. Schellevis Mvr. A.W.M. Spruit