Organisatie | Lisse |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel maatschappelijke activiteiten 2013 |
Citeertitel | Beleidsregel maatschappelijke activiteiten 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 05-12-2012 Witte Weekblad, 19-12-2012 | w034586 |
Geconsolideerde tekst van de regeling Maatschappelijke activiteiten 2013
Burgemeester en wethouders hebben op grond van artikel 3 Kaderverordening subsidies gemeente de bevoegdheid de verordening uit te voeren.
Ter uitvoering van het in de kaderverordening gehanteerde beleid, willen burgemeester en wethouders van Lisse een beleidsregel, als bedoeld in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, vaststellen.
Artikel 1.3 Activiteiten waarvoor subsidie verstrekt kan worden
Hoofdstuk 2 Muziek, zang, podiumkunsten en waardevolle culturele activiteiten
De gemeenteraad heeft op 24 november 2011 de Nota ‘Cultuur maken we samen!’ vastgesteld. Het doel van deze nota is dat zoveel mogelijk inwoners kunnen deelnemen aan cultuur en hiervan kunnen genieten. Er wordt ruimte geboden voor actieve en passieve cultuurbeleving. Een incidentele subsidie kan aan een initiatiefnemer worden toegekend voor de organisatie van vernieuwende en op samenwerking gerichte culturele activiteiten op het gebied van muziek, zang en overige podiumkunsten.
Daarnaast kan een incidentele subsidie aan een initiatiefnemer worden toegekend voor de organisatie van voor Lisse uitzonderlijk waardevolle culturele activiteiten.
Het college van burgemeester en wethouders heeft de advisering en besluitvorming op de in deze regeling bedoelde aanvragen aan de commissie Culturele Zaken gemandateerd. De commissie Culturele Zaken besluit of een aanvraag op grond van deze beleidsregel in aanmerking komt voor subsidie. In ieder geval zijn voor subsidiëring uitgesloten:
Hoofdstuk 3 Evenementen/bijzondere activiteiten
Evenementen kunnen een positieve bijdrage leveren aan het leefklimaat in de gemeente en aan het imago van de gemeente. Door een bijdrage in de vorm van een subsidie, wordt getracht om (potentiële) organisatoren te stimuleren tot het organiseren van kwalitatief goede evenementen/bijzondere activiteiten. Plaatselijke instellingen die een jubileum vieren kunnen subsidie aanvragen voor een bijzondere activiteit in het kader van dat jubileum en van deze regeling gebruik maken. Als tegenprestatie verzorgt de jubilerende instelling een openbaar evenement/bijzondere activiteit die past bij de doelstelling van de instelling.
Hoofdstuk 4 Ondersteuning sportactiviteiten
Artikel 4.8 Subsidie (top)sportactiviteiten/-evenementen
Doel is uitbreiding van het aantal sportactiviteiten/-evenementen in Lisse die een bijdrage leveren aan de (sport)promotionele doeleinden. Het sportevenement dient een dimensie toe te voegen aan het huidige aanbod en voorzien te zijn van een breedtesportactiviteit. Daarnaast dient het evenement voor iedereen toegankelijk te zijn.
De gemeente Lisse wil met het integrale jeugdbeleid goede ontwikkelkansen creëren zodat elke jeugdige zich kan ontwikkelen tot een zelfstandige volwassene en actief kan deelnemen aan het maatschappelijke, sociale en economische leven. De jeugdnota 2012 – 2016 ‘Lisse, best wel chill’ geeft invulling aan positief jeugdbeleid. We willen uitgaan van kansen van jongeren en niet van problemen. De doelgroep van de nota is 0 – 18 jaar, met een focus op de groep van 12 tot 18 jaar. De jeugdnota geeft kaders en plannen voor het jongerenwerk, jeugdparticipatie en vrije tijd.
Het doel van het jongerenwerk is een veranderingsproces op gang brengen bij jongeren zodat de sociaal maatschappelijke en persoonlijke positie van jongeren verbetert. Het gesubsidieerde, professionele jongerenwerk in Lisse heeft de volgende kerntaken:
De aandachtspunten voor het jongerenwerk voor de komende periode zijn:
Het jongerenwerk in Lisse is voor alle jongeren van 12 – 18 jaar. De leeftijdsgrenzen worden echter niet strak gehanteerd. Het jongerenwerk is per 1 januari 2012 ondergebracht bij de Stichting Welzijn Hillegom (SWH). In de subsidieafspraken met SWH worden bovenstaande aandachtspunten opgenomen en gespecificeerd. In 2013 is een budget beschikbaar van €200.000,-.
Artikel 5.7 Aanvullende diensten jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar (GGD)
Aanvullend op het basistaken pakket aan jeugdgezondheidszorg, waarvan de inhoud wettelijk is vast gelegd, worden aanvullende diensten jeugdgezondheidszorg verricht door de GGD. De aanvullende diensten zijn evenals de basistaken wettelijk verplicht maar zijn vrij in te vullen naar gelang de behoefte van de gemeente. Doel van de jeugdgezondheidszorg is het signaleren en vroegtijdig opsporen van lichamelijke, sociale en psychische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0 tot 19 jaar. Daarnaast wordt voorlichting, advies, instructie en begeleiding verleend.
De GGD ontvangt in 2013 maximaal €74.000 subsidie voor:
Hoofdstuk 6 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
In 2012 is de beleidsnota WMO beleid 2013-2016 opgesteld. Deze nota wordt naar verwachting in december door de raad wordt vastgesteld en is het beleidskader voor de komende jaren. Het doel van het WMO beleid is zorgen dat alle burgers in Lisse kunnen meedoen in de samenleving en kunnen rekenen op ondersteuning van voldoende kwaliteit als ze dat nodig hebben.
Uitgangspunten in het WMO beleid zijn:
Artikel 6.2 Algemene/collectieve voorzieningen
Voor een nieuw aanbod van algemene/collectieve voorzieningen is een budget van €25.000. Dit bedrag is beschikbaar voor initiatieven die aantoonbaar een verschuiving realiseren van het gebruik van individuele voorzieningen naar algemene of collectieve voorzieningen. Daarnaast moeten deze voorzieningen voor meerdere doelgroepen bruikbaar zijn.
Artikel 6.3 Op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden
Artikel 6.3.1 Oudercursussen Duin- en Bollenstreek
Voor de organisatie van preventieve oudercursussen is in 2013 een bedrag van €6.200,- beschikbaar. De cursussen hebben als doel ouders en opvoeders te informeren en de eigen kracht bij het opvoeden te versterken. De cursussen moeten aansluiten bij de activiteiten bij de diensten van het Centrum voor Jeugd en Gezin Lisse.
Artikel 6.3.2 Opvoedadviespunt Duin- en Bollenstreek
De subsidie is bedoeld voor de exploitatie van het Opvoedadviespunt Duin en Bollenstreek door Kwadraad in de Gemeente Lisse voor 6 uur per week. Door het geven van opvoedondersteuning moeten ouders competenter worden in het opvoeden en meer zelfvertrouwen krijgen. Voor 2013 is hiervoor maximaal €17.100 beschikbaar.
Artikel 6.3.4 Gezinscoaching (MEE)
Voor MEE is in totaal €6.000 beschikbaar voor het verlenen van gezinscoaching als vorm van specialistische zorgcoördinatie. Het doel van gezinscoaching is te zorgen voor coördinatie van zorg voor gezinnen met kinderen die veel en complexe problemen hebben op meerdere leefgebieden en waar sprake is van opvoedingsnood of –crisis. Kerndoel is dat kinderen in het gezin zich (weer) zonder belemmering of bedreiging kunnen ontwikkelen.
Artikel 6.3.5 Eigen Kracht Conferenties voor gezinnen met kinderen
In 2013 is er in totaal €12.000 beschikbaar voor het houden van Eigen Kracht Conferenties. De Eigen Kracht Conferenties zijn bedoeld voor gezinnen met kinderen tot 23 jaar, die een beroep willen doen op jeugdzorg. Het doel van de Eigen Kracht Conferentie is dat het gezin in eigen sociaal netwerk een (deel)oplossing vindt voor problemen bij het opvoeden en/of opgroeien van kinderen. Uiteindelijk willen we hiermee de vraag naar professionele zorg verminderen. Professionals van het Centrum voor Jeugd en Gezin van Lisse kunnen de Eigen Kracht Conferenties inzetten
Artikel 6.5 Het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers
In de WMO nota is het gemeentelijk beleid vastgesteld voor de ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers.
Doelstelling mantelzorgondersteuning: De komende jaren willen we mantelzorgers nog beter bereiken, de ondersteuning versterken en de samenwerking tussen diverse partijen verder verbeteren.
Mantelzorgers bereiken via het zorgpad dat de verzorgde bewandelt.
Mantelzorgondersteuning beter afstemmen op de persoonlijke behoefte van de mantelzorger.
Mantelzorgers waarderen en erkennen.
Planologisch faciliteren van woonruimte om mantelzorg mogelijk te maken.
Doelstelling vrijwilligersondersteuning: Het doel van het vrijwilligersbeleid is te zorgen dat vrijwilligers ondersteund worden zodat zij in staat zijn hun werkzaamheden te (blijven) doen op een manier die bij hen past.
Zorgen dat er mogelijkheden zijn om wederkerigheid in te vullen.
Vrijwilligersondersteuning versterken en moderniseren.
Deskundigheidsbevordering van vrijwilligers versterken.
Artikel 6.5.3 Stichting Present: een vorm van vrijwilligers inzet, waarin vrijwilligers op een projectmatige wijze klussen doen, voor mensen die incidentele ondersteuning/hulp nodig hebben.
Het beoogde effect van de subsidie is de Vrijwilligersondersteuning in Lisse te versterken en te moderniseren zoals opgenomen in de WMO nota 2013-2016. Het realiseren van 15 tot 20 projecten in de gemeente Lisse is een voorwaarde voor de subsidiering. Er is een subsidie van maximaal €5.000,- voor 2013 beschikbaar.
Artikel 6.6.1 Maatschappelijke Opvang
Het gaat hier om beleid gericht op verschillende groepen in de samenleving die buiten de boot dreigen te vallen, dit kan veroorzaakt worden door een combinatie van eenzaamheid, schulden, depressie, verslaving, huiselijk geweld of dakloosheid. Het doel is om participatie van deze kwetsbare groepen mogelijk te maken. Op deze terreinen wordt in regionaal verband samengewerkt en heeft de gemeente Leiden de zorg als centrumgemeente voor de uitvoering van het beleid en het maken van afspraken met diverse partijen. Het beleid is opgenomen in het Regionaal Kompas.
De volgende regionale activiteiten worden gesubsidieerd, de gemeente Leiden maakt afspraken met de uitvoerende partijen, daartoe is een gemeenschappelijke regeling aangegaan.
In 2013 worden de volgende subsidies verstrekt aan Leiden
In de nota WMO is meedoen aan de samenleving een van de uitgangspunten. Hierbij wordt specifiek aandacht geschonken aan mensen met een beperkingen. Versterking en uitbreiding van het sociale netwerk van mensen met een beperking is van belang. De samenwerking van diverse organisaties wordt gestimuleerd met als doel een samenhangend, efficiënte en effectieve aanpak. Het ouderenbeleid is onderdeel van de WMO-nota. Vooralsnog ligt de prioriteit bij de doelgroep kwetsbare ouderen, maar het gaat niet alleen om leeftijd, kwetsbaarheid kan zich ook eerder voordoen.
Er zijn vijf beleidsprioriteiten:
Artikel 6.6.2.3 Stichting Welzijn Ouderen Lisse (SWOL)
Met de SWOL wordt jaarlijks een prestatieovereenkomst afgesloten voor activiteiten gericht op (kwetsbare) ouderen. In 2013 is een budget beschikbaar van €310.000,- (inclusief adviesnetwerk voor ouderen). Dit budget is inbegrepen een afbouwregeling voor omslag naar een nieuw aanbod/activiteiten gericht op kwetsbare ouderen.
Artikel 7.1 Lokaal Gezondheidsbeleid algemeen
De Nota Lokaal Gezondheidsbeleid Gemeente Lisse 2008-2011 zal in 2013 geactualiseerd worden.. Het doel van het gezondheidsbeleid is het op peil houden of verbeteren van de gezondheidssituatie van de inwoners van Lisse. De gemeente Lisse wil haar inwoners stimuleren een gezonde keuze te maken. Vooralsnog wordt aangesloten bij de beleidsuitgangspunten van de Regionale nota Volksgezondheid 2013-2016 “Gezonder in de buurt”.
Regionaal en lokaal is het gezondheidsbeleid voornamelijk gericht op de doelgroepen waar de meeste winst te behalen valt. Dit zijn: kinderen en jongeren, mensen met een lage sociaaleconomische status en kwetsbare mensen, zoals ouderen en mensen met een beperking.
De volgende speerpunten worden bij deze doelgroepen aangehouden:
Artikel 7.4 Prenatale voorlichting
Vanaf 2012 is in de Wet Publieke Gezondheid geregeld dat prenatale voorlichting een gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Prenatale voorlichting informeert aanstaande ouders over zwangerschap, de bevalling en de periode daarna. Deze voorlichting is aanvullend op de informatie en de voorlichting van de huisarts, de verloskundige of de gynaecoloog. Voor het geven van prenatale voorlichting is in 2013 maximaal €9.000 beschikbaar. Hiervan is voor Activite €5.600 beschikbaar en voor de GGD €3.400.
Hoofdstuk 8 Accommodatiebeleid
De gemeenteraad heeft op 22 mei 2008 de Nota accommodatiebeleid “Een prettig verblijf!” gemeente Lisse 2008 – 2011 vastgesteld. Het doel van dit accommodatiebeleid is het bereiken van een op vraag en aanbod afgestemd accommodatieniveau voor voorzieningen op de gebieden welzijn, onderwijs, cultuur en sport binnen de gestelde (financiële) kaders in de programmabegroting 2013.
Artikel 8.2 Uitgangspunten voor subsidie
Om een herkenbare en overzichtelijke structuur in het accommodatiebeleid aan te brengen is er voor gekozen de voorzieningen onder te verdelen in een drietal categorieën; (A) een basisvoorziening, (B) een gewenste voorziening, (C) een niet ondersteunde voorziening. Per categorie gelden specifieke uitgangspunten voor wat betreft de invulling van het eigendom, het beheer en de financiering.
Alleen de (A) en de (B) voorzieningen kunnen in aanmerking komen voor een gemeentelijk subsidie (In bijlage III ‘Streefbeeld’ van de nota accommodatiebeleid staan de voorzieningen per categorie benoemd).
Niet alle gehonoreerde aanvragen kunnen in één jaar toegekend worden, omdat het budget daartoe ontoereikend is. Toepassing van een meerjaren systematiek zorgt ervoor dat een deel van de gehonoreerde verzoeken doorschuift naar een volgend jaar.
Artikel 8.4 Voorwaarden voor subsidie
Indien de ondergrond van de accommodatie geen eigendom is van de gemeente zullen zekerheden moeten worden verkregen ten aanzien van:
het aanwezig zijn van een sluitende meerjaren exploitatie over een periode van tien jaar van de (ver)nieuw(d)e accommodatie. Bij het berekenen van een sluitende exploitatie mogen niet worden meegerekend de inkomsten uit het huisvesten van (para) commerciële activiteiten evenals feesten en dergelijke van persoonlijke aard.
Bij elke subsidie aanvraag voor een accommodatie vindt een zorgvuldige toetsing plaats, middels de wegingsfactoren voor aanvragen (Bijlage I wegingsfactoren: de formule). Niet alleen het beschikbare budget is bepalend, maar ook het type voorziening. De wegingsfactoren kunnen worden toegepast als de vier stappen van het toetsingskader doorlopen zijn:
Hoofdstuk 9 Subsidie Monumentenbeleid
Artikel 9.2 Mogelijkheden van subsidieverlening
Aan de eigenaar van een gemeentelijk monument kan met ingang van het jaar volgend op het jaar waarin is besloten tot aanwijzing van zijn eigendom tot gemeentelijk monument, op zijn aanvraag jaarlijks een subsidie worden toegekend ter hoogte van maximaal €2.000,-.
De aanvraag moet voorzien zijn van een nota voor onderhoud/restauratie die gebaseerd is op het inspectierapport van de Monumentenwacht. Nota’s met een bedrag van minder dan €500,- worden niet in behandeling genomen.
Jaarlijks is een bedrag van €25.000,- beschikbaar gesteld voor het in stand houden van de gemeentelijke monumenten.
De gemeente Lisse heeft met de Monumentenwacht een contract afgesloten. Hierin is geregeld dat eigenaren van monumenten een lidmaatschap op de Monumentenwacht aangeboden krijgen en een inspectie van het monument één keer per vier jaar. De inspectierapporten worden zowel aan de eigenaar als aan de gemeente verstrekt. Hiervoor is een bedrag van €12.500,- mee gemoeid.
Voor de kosten van onderhoud/restauratie is nog een bedrag over van €12.500,- beschikbaar per jaar. Deze €12.500,- is het subsidieplafond wat in deze regels is vastgesteld. Subsidie kan worden toegekend zolang dit bedrag niet is overschreden.
Hoofdstuk 10 Diverse waarderingssubsidies
Dit hoofdstuk is bedoeld voor instellingen die van de gemeente al sinds vele jaren subsidie ontvangen. Het betreft hier toekenning van waarderingssubsidies voor de activiteiten met zo veel mogelijk deregulering en minimale administratieve lasten, voor zowel gemeente als subsidievragers. Om dat te bereiken geldt voor deze subsidies het volgende:
Artikel 10.6 Speeltuinverenigingen
De gemeente Lisse hecht belang aan de bijdrage van speeltuinverenigingen voor de jeugd van Lisse en streeft naar maximale openstelling van de speeltuinen in buitenschoolse uren, uitgaande van de doelgroep 0-12 jarigen. De gemeente Lisse stelt subsidie beschikbaar voor de openstelling van de speeltuinen. In de meerjarenbegroting is hiervoor een budget van € 14.000,- opgenomen. Aan de toekenning van subsidie zijn de volgende voorwaarden verbonden:
de besturen van de speeltuinvereniging dienen zorg te dragen voor een veilige speelomgeving. Hierbij hoort het onderhoud van de speeltoestellen en ondergronden en een vastgelegd inspectiebeleid betreffende controles en het bijhouden van logboeken. Aan de gemeente dient jaarlijks het veiligheidsinspectierapport te worden overlegd.
Subsidiebedrag per speeltuin maximaal €5.000 per jaar voor een periode van vier jaren (2013/2016).
Artikel 10.8 Stichting Cuvolis
Subsidie is bestemd voor het bevorderen van kunst- en cultuureducatie op basisscholen door deelname aan het programma Kunstmenu. Stichting Cuvolis heeft een overeenkomst daartoe afgesloten met Kunstgebouw. Tot en met schooljaar 2013-2014 is jaarlijks een bedrag van € 4.000 beschikbaar.
Per 2013 kan op grond van de rijksregeling ‘Cultuureducatie met kwaliteit’ voor cultuureducatie subsidie worden aangevraagd bij het Fonds Cultuurparticipatie (FCP). De gemeente Lisse heeft de intentie de rijkssubsidie jaarlijks (t/m 2016) te matchen met
€ 12.500. Partijen (culturele instellingen en het primair onderwijs) zijn in overleg hoe invulling wordt gegeven aan de uitvoering van deze nieuwe rijksregeling. Hiertoe wordt voor 1 december 2012 een subsidieaanvraag bij het FCP ingediend.
Hoofdstuk 11 Diverse prestatiesubsidies
Artikel 11.5 Stichting Bescal (Beheer van Sociaal-Cultureel en culturele accommodaties Lisse)
Met stichting BESCAL zijn huurovereenkomsten (per accommodatie) afgesloten en stichting BESCAL heeft als doel het professioneel beheren en exploiteren van diverse sociaal culturele accommodaties in Lisse. De Stichting is gestart in 2009 en er is sprake van een groeimodel waarin gekomen wordt tot het beheer en de exploitatie van vijf gemeentelijke sociaal culturele accommodaties. Met stichting BESCAL wordt een prestatieovereenkomst afgesloten voor de exploitatie van de gemeentelijke sociaal culturele (basis)accommodaties; ’t Poelhuys, het jongerencentrum, de Beukenhof en de Engelenburcht. In 2013 is een bedrag beschikbaar van maximaal € 300.000.
Artikel 11.6 Sportfondsen Lisse B.V.
Met Sportfondsen Lisse is een huurovereenkomst afgesloten. Deze huurovereenkomst heeft betrekking op diverse binnen- en buitensportaccommodaties in Lisse. De gemeente is eigenaar van de sportaccommodaties genoemd in de huurovereenkomst. Sportfondsen Lisse beheert en exploiteert de diverse binnen- en buitensportaccommodaties, conform de exploitatieovereenkomst 2011. In 2013 is een bedrag beschikbaar ter grootte van € 433.401,77 (prijspeil 1 januari 2012).
Aan VVV Lisse wordt jaarlijks een prestatiesubsidie verleend. De VVV levert activiteiten/prestaties op het terrein van toerisme, promotie en gastheerschap. In 2013 is hiervoor een budget beschikbaar van € 43.676 (hiervan is de solidariteitskorting al af gegaan).
In september 2012 is een startdocument ondertekent tussen Stichting Lisse Marketing en VVV Lisse waarin zij de intentie uitspreken tot vervlechting. Verwacht wordt dat deze vervlechting ergens in 2013 plaatsvindt. Dit heeft gevolgen voor de manier waarop de gelden door de gemeente Lisse worden ingezet. Hierdoor kan het zijn dat de gelden op een andere manier verlopen dan via een prestatiesubsidie. Zie ook City-Management.
Artikel 11.8 Opvang Zwerf- en afstandsdieren
De opvang van zwerf- en afstandsdieren is gebaseerd op artikel 5:8 van het Burgerlijk Wetboek en daarom een wettelijke taak. De uitvoering van deze wettelijke taak is ondergebracht bij Stichting Dierenopvangcentrum Noordwijk, die gespecialiseerd is in de opvang van zwerf- en afstandsdieren. Voor de uitvoering van deze taak is voor het jaar 2013 een bedrag van maximaal € 0,33 per inwoner beschikbaar.
Artikel 12.1 Activiteiten City-management
Voor activiteiten t.b.v. de promotie van Lisse, ter verbetering van het ondernemersklimaat, en uitgevoerd door of op in opdracht van de City-manager is een bedrag beschikbaar van € 20.000. De financiële afhandeling van bovengenoemde gelden wordt nu nog uitgevoerd door Ondernemersfonds Lisse.
De daadwerkelijke aansturing wordt sinds 1 januari 2011 al door Stichting Lisse marketing gevoerd en dus ook de verantwoording. Het was dan ook de bedoeling dat bovengenoemde gelden voortaan aan Stichting Lisse Marketing zouden worden uitgekeerd.
In september 2012 is echter een startdocument ondertekent tussen Stichting Lisse Marketing en VVV Lisse waarin zij de intentie uitspreken tot vervlechting. Verwacht wordt dat deze vervlechting in 2013 verder gestalte krijgt. In 2013 kan het dus zo maar zijn dat de geldenstroom ten behoeve van City-management op een andere manier verloopt dan nu het geval is.