Organisatie | Borsele |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Borsele |
Citeertitel | Regeling GBA |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | automatisering en informatisering |
deze regeling vervangt het reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 01-01-2010
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-06-2012 | nieuwe regeling | 05-06-2012 Bevelandse Bode 13-06-2012 | geen |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
1. Daar waar in deze regeling de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook de vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen.
a. de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
b. verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
c. GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
d. verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
e. beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de GBA;
f. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;
g. persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de wet, over één persoon in de GBA;
h. verwijsgegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 35, eerste lid van de wet GBA, over één uitgeschreven persoon uit de GBA;
i. aangehaakte gegevens: de in de GBA opgeno¬men gegevens die niet behoren tot de persoonslijst of de verwijsgegevens, over één persoon in de GBA;
j. afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;
k. binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemers als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA. Hieronder valt tevens te verstaan door de verantwoordelijke aangewezen instan¬ties die taken uitoefe¬nen die door het gemeente¬be¬stuur zijn opge¬legd en/of belast zijn met de uitvoe¬ring van publiek¬rechtelijke taken;
l. bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;
m. derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;
n. autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de GBA-gegevens.
Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de GBA-gegevens
1. Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot de GBA, dan wel de beschikbare gegevens in de GBA worden verstrekt, voor de invulling van hun taak;
2. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de Wet GBA kunnen voldoen.
2. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de Wet GBA kunnen voldoen.
Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de GBA
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 2 Regeling Gemeentelijke Basisregistratie persoonsgegevens vermelde binnengemeentelijke afnemers, de in de bijlage aangegeven algemene- en verwijsgegevens verstrekt.
Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de GBA
Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:
2. de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling Burgerzaken,
3. de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;
4. met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA wordt aan de in Bijlage 1 Regeling Gemeentelijke Basisregistratie persoonsgegevens vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens, ten behoeve van de uitvoering van de daarbij aangegeven taken.
Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in Bijlage 3 Regeling Gemeentelijke Basisregistratie persoonsgegevens vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de in Bijlage 3 Regeling Gemeentelijke Basisregistratie persoonsgegevens genoemde taken.
De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systema¬tisch gegevens te verstrekken.
In het be¬sluit worden tenminste de volgende punten schrifte¬lijk vastge¬legd:
- het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;
- de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;
- een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.
Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan de in Bijlage 4 Regeling Gemeentelijke Basisregistratie persoonsgegevens vermelde instanties de gegevens, zoals vermeld in artikel 100, lid 2, van de Wet GBA op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
De verstrekking van gegevens op grond van artikel 6 van deze regeling vindt alleen plaats op grond van een schriftelijk met redenen omkleed verzoek.
Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonisch verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:
a. buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegde persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:
b. de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer.
Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens
Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens
De GBA heeft voor wat betreft de aange¬haakte gegevens tot doel:
a. informatie te leveren aan de afdeling Burgerzaken ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden gevoerd;
b. de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzake¬lijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;
c. een ingeschrevene van hem betref¬fende gegevens te voorzien;
Artikel 11 Wijze van verkrijging
Aangehaakte gegevens in de GBA worden verkregen door opgave van de ingezete¬ne, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren burgerzaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.
Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen
Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze regeling voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.
Artikel 13 Verwijdering van gegevens
Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de GBA verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.
Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens
De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 11, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 5, gedurende het jaar volgend op de verstrek¬king bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het Beveiligings- en Privacyhandboek GBA, reisdocumenten en rijbewijzen.
1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.
2. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een niet-authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.
3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.
4. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet GBA en artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.
Aangewezen afnemers, artikel 2, 1e en 2e lid Regeling GBA gemeente Borsele 1
1. Samenwerkingsverband Sabewa
Regeling Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens 2
Vanuit de GBA wordt bij mutatie van een persoonsgegeven een complete Persoonslijst verzonden naar de Makelaar.
Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers en de gegevens die verstrekt worden. 3
Regeling Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens 4
Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Indien een persoon geheimhouding heeft ter voorkoming van verstrekking aan vrije derden wordt nimmer tot verstrekking overgegaan aan de in deze bijlage genoemde instanties.
Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.
Aan de volgende instantie kunnen gegevens worden verstrekt:
1. Instellingen en voorzieningen met een maatschappelijk doel, ten behoeve van sociaal-juridische dienstverlening;
2. Woningbouwverenigingen, ten behoeve van huurtoeslag en het voorkomen van dubbelbewoning, onderverhuur;
3. Publiekrechtelijke instellingen uit landen van binnen de Europese Unie, ter uitvoering van wettelijke taken met een Nederlands publiek belang en na toestemming van betrokkene;
4. Publiekrechtelijke instellingen uit landen van buiten de Europese Unie, ter uitvoering van wettelijke taken met een Nederlands publiek belang en na toestemming van betrokkene.