Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Borsele

Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Borsele

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBorsele
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Borsele
CiteertitelRegeling GBA
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpautomatisering en informatisering

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

deze regeling vervangt het reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 01-01-2010

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 100
  2. de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Borsele art. 2, lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-06-2012nieuwe regeling

05-06-2012

Bevelandse Bode 13-06-2012

geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Borsele

Burgemeester en wethouders van de gemeente Borsele:

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de Wet bescherming persoonsgegevens en de verordening GBA;

besluiten vast te stellen de:

Regeling Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens gemeente Borsele

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

1. Daar waar in deze regeling de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook de vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen.

2. De bijlagen vormen één geheel met deze regeling.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze regeling verstaat onder:

a.      de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b.      verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

c.      GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

d.      verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

e.      beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de GBA;

f.      ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;

g.      persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de wet, over één persoon in de GBA;

h.      verwijsgegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 35, eerste lid van de wet GBA, over één uitgeschreven persoon uit de GBA;

i.      aangehaakte gegevens: de in de GBA opgeno¬men gegevens die niet behoren tot de persoonslijst of de verwijsgegevens, over één persoon in de GBA;

j.      afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

k.      binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemers als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA. Hieronder valt tevens te verstaan door de verantwoordelijke aangewezen instan¬ties die taken uitoefe¬nen die door het gemeente¬be¬stuur zijn opge¬legd en/of belast zijn met de uitvoe¬ring van publiek¬rechtelijke taken;

l.      bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

m.     derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

n.      autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de GBA-gegevens.

 

Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de GBA-gegevens

  • 1

    1. Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot de GBA, dan wel de beschikbare gegevens in de GBA worden verstrekt, voor de invulling van hun taak;

    2. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de Wet GBA kunnen voldoen.

     

  • 2

    2. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de Wet GBA kunnen voldoen.

     

  • 3

    In Bijlage 1 Regeling Gemeentelijke Basisregistratie persoonsgegevens worden de in het eerste en tweede lid bedoelde afnemers aangewezen.

     

Artikel 3 Beheer van de GBA

Beheerder van de GBA is het hoofd van de afdeling Burgerzaken.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de GBA

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 2 Regeling Gemeentelijke Basisregistratie persoonsgegevens vermelde binnengemeentelijke afnemers, de in de bijlage aangegeven algemene- en verwijsgegevens verstrekt.

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

1.   de beheerder;

2.   de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling Burgerzaken,

3.   de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

4.   met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA wordt aan de in Bijlage 1 Regeling Gemeentelijke Basisregistratie persoonsgegevens vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens, ten behoeve van de uitvoering van de daarbij aangegeven taken.

 

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers en de gegevens die worden verstrekt

  • 1

    Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in Bijlage 3 Regeling Gemeentelijke Basisregistratie persoonsgegevens vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de in Bijlage 3 Regeling Gemeentelijke Basisregistratie persoonsgegevens genoemde taken.

  • 2

    De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systema¬tisch gegevens te verstrekken.

    In het be¬sluit worden tenminste de volgende punten schrifte¬lijk vastge¬legd:

    -   het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;

    -   de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;

    -   een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.

     

Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente

  • 1

    Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan de in Bijlage 4 Regeling Gemeentelijke Basisregistratie persoonsgegevens vermelde instanties de gegevens, zoals vermeld in artikel 100, lid 2, van de Wet GBA op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

    De verstrekking van gegevens op grond van artikel 6 van deze regeling vindt alleen plaats op grond van een schriftelijk met redenen omkleed verzoek.

     

  • 2

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonisch verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:

a. buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegde persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:

b. de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer.

 

Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens

Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens

De GBA heeft voor wat betreft de aange¬haakte gegevens tot doel:

a. informatie te leveren aan de afdeling Burgerzaken ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden gevoerd;

b. de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzake¬lijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;

c. een ingeschrevene van hem betref¬fende gegevens te voorzien;

d. statistische informatie te leveren.

 

Artikel 10 Aangehaakte gegevens

  • 1

    Van ingeschrevenen kunnen in de GBA de in Bijlage 5 Regeling Gemeentelijke Basisregistratie persoonsgegevens genoemde aangehaakte gege¬vens opgenomen zijn.

  • 2

    De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.

Artikel 11 Wijze van verkrijging

Aangehaakte gegevens in de GBA worden verkregen door opgave van de ingezete¬ne, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren burgerzaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.

Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen

Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze regeling voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de GBA verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.

Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 11, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 5, gedurende het jaar volgend op de verstrek¬king bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.

Artikel 15 Rechten van de burger

Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet GBA, van toepassing.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 16 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het Beveiligings- en Privacyhandboek GBA, reisdocumenten en rijbewijzen.

Artikel 17 Terugmelding

1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

2. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een niet-authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

4. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet GBA en artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.

 

Artikel 18 Slotbepalingen

1. Deze regeling treedt in werking op 15 juni 2012.

2. De Regeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 1 januari 2010 wordt ingetrokken.

3. Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling GBA.

4. De regeling ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de GBA

 

Heinkenszand,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

De secretaris.                   de burgemeester.

 

Aangewezen afnemers, artikel 2, 1e en 2e lid Regeling GBA gemeente Borsele 1  

1. Samenwerkingsverband Sabewa

1. Ruimtelijk Ordening en Milieu

2. Sociale Zaken

3. Bestuursondersteuning

4. Bouwen en Wonen

5. Burgerzaken

6. Onderwijs

7. Interne Zaken

8. Personeel en Organisatie

9. Woonomgeving

11. Grond en Economie

12. Buitendienst

13. Brandweer

14. Welzijn

15. Financiën

 

Regeling Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens 2  

 

Binnen gemeentelijke afnemer

Registratie

Beheerder

Waarvoor de koppeling plaatsvindt

 

 

 

 

Financiën

Civision Middelen

Hoofd afdeling Financiën

Heffing en vordering van gemeentelijke belastingen, die niet volgens bijzondere wetten geschieden

Samen-werkings-verband SaBeWa

Administratie gemeentelijke belastingen en waardering onroerende zaken

Directeur SaBeWa

Heffing en vordering van gemeentelijke belastingen, die niet volgens bijzondere wetten geschieden en het verlenen van beschikking voor het vaststellen van een onroerende zaak, uitvoering van de wet WOZ

Regionaal Bureau Leerplichtadministratie Oosterschelderegio

Leerplicht-administratie

Hoofd afdeling Onderwijs

Het registreren van persoons- en loopbaangegevens van leerlingen,De uitvoering en toepassing van de leerplichtwet, werkzaamheden voortvloeiend uit RMC-wet, behandeling van geschillen. 

Sociale Zaken

 Cliëntenadministra-tie Sociale Zaken “GWS”

 Hoofd afdeling Sociale Zaken

 IOAW, IOAZ, WMO, WWB, BBZ, Minimabeleid, WSW&CZGO, Wet Werken naar Vermogen

 Interne Zaken

 Bordewin Consultancy Team Corsa Post

 Hoofd afdeling Interne Zaken

 Archiefwet 1995, postregistratie

 Bouwen en Wonen

 Stadsbeheer Administratie

 Hoofd Bouwen en Wonen

 Omgevingsvergunning

 Ruimtelijke Ordening

 Stadsbeheer Administratie

 Hoofd Ruimtelijke Ordening

 Omgevingsvergunning

 Vanuit de GBA wordt bij mutatie van een persoonsgegeven een complete Persoonslijst verzonden naar de Makelaar.

Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers en de gegevens die verstrekt worden. 3  

 

Binnengemeentelijk afnemer 

Bestuursondersteuning 

Bouwen en Wonen 

 Sociale Zaken

 Sociale Zaken

 Bestuursondersteuning

 

 

 

 

 

 

 Taak

 Huwelijksjubilea,100-jarigen 

 Handhaving bestemmingsplannen

 Wet Inburgering Nieuwkomer

 Voorlichting minimabeleid

 Actie tbv nieuwkomers

 

 

 

 

 

 

 Aanleiding en frequentie van systematische gegevensverstrekking

 1 x per jaar: huwelijksjubilea (50, 55, 60, 65 en 70 jarig huwelijk) en 100-jarigen voor het volgend jaar

 1 x per maand: verhuizing van of naar een recreatieterrein in de gemeente Borsele

 1 x per maand: vestiging uit het buitenland, selectie op niet-Nederlandse nationaliteit

 1 x per maand: 65-jarigen in de volgende maand

 1 x per jaar vestiging uit het buitenland of uit een andere gemeente: selectie op datum vestiging

 

 

 

 

 

 

 Elementnummer

 Te verstrekken gegevens

 Te verstrekken gegevens

 Te verstrekken gegevens

Te verstrekken gegevens 

 Te verstrekken gegevens

 

 

 

 

 

 

 Categorie 01

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 010210 Voornamen persoon

 X

 X

 X

 X

 X

 010220 Adellijke titel/predikaat persoon

 X

 X

 X

 X

 X

 010230 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

 X

 X

 X

 X

 X

 010240 Geslachtsnaam persoon

 X

 X

 X

 X

 X

 010310 Geboortedatum persoon

 X

 X

 X

 X

 X

 010410 Geslachts-aanduiding persoon 

 X

 X

 X

 X

 Categorie 04

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 040510 Nationaliteit

 

 

 X

 

 

 046510 Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

 

 

 X

 

 

 

 

 

 

 

 

 Categorie 05

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 050210 Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner

 X

 

 X

 

 

 050220 Adellijke titel/predikaat echtgenoot/geregistreerd partner

 X

 

 X

 

 

 050230 Voorvoegsel echtgenoot/geregistreerd partner

 X

 X

 X

 X

 

 050240 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

 X

 X

 X

 X

 

 050310 Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner

 X

 

 

 

 

 050610 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

 X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Categorie 08

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 080910 Gemeente van inschrijving

 X

 X

 X

 

 

 080910 Datum inschrijving in de gemeente

 

 X

 X

 

 

 081010 Functie adres

 X

 X

 X

 

 

 081020 Gemeentedeel

 X

 X

 X

 X

 X

 081030 Datum aanvang adreshouding

 X

 X

 X

 

 

 081110 Straatnaam

 X

 X

 X

 X

 X

 081120 Huisnummer

 X

 X

 X

 X

 X

 081130 Huisletter

 X

 X

 X

 X

 X

 081150 Aanduiding bij huisnummer

 X

 X

 X

 X

 X

 081160 Postcode

 X

 

 X

 X

 X

 081320 Datum vertrek uit Nederland

 

 X

 X

 

 

 081410 Land vanwaar ingeschreven

 

 

 X

 

 

 081420 Datum vestiging in Nederland

 

 

 X

 

 

 

 

 

 

 

 

 Categorie 21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 210210 Voornamen uitgeschreven persoon

 

 X

 

 

 

 210220 Adellijke titel/predikaat uitgeschreven persoon

 

 X

 

 

 

 210230 Voorvoegsel geslachtsnaam uitgeschreven persoon

 

 X

 

 

 

 210240 Geslachtsnaam uitgeschreven persoon

 

 X

 

 

 

 210310 Geboortedatum uitgeschreven persoon

 

 X

 

 

 

 210410 Geslachts-aanduiding uitgeschreven persoon210310 Geboortedatum uitgeschreven persoon

 

 X

 

 

 

210910 Gemeente van uitschrijving

 

 X

 

 

 

 210920 Datum uitschrijving

 

 X

 

 

 

 

Regeling Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens 4  

Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Indien een persoon geheimhouding heeft ter voorkoming van verstrekking aan vrije derden wordt nimmer tot verstrekking overgegaan aan de in deze bijlage genoemde instanties.

Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

Aan de volgende instantie kunnen gegevens worden verstrekt:

1. Instellingen en voorzieningen met een maatschappelijk doel, ten behoeve van sociaal-juridische dienstverlening;

2. Woningbouwverenigingen, ten behoeve van huurtoeslag en het voorkomen van dubbelbewoning, onderverhuur;

3. Publiekrechtelijke instellingen uit landen van binnen de Europese Unie, ter uitvoering van wettelijke taken met een Nederlands publiek belang en na toestemming van betrokkene;

4. Publiekrechtelijke instellingen uit landen van buiten de Europese Unie, ter uitvoering van wettelijke taken met een Nederlands publiek belang en na toestemming van betrokkene.

.