Organisatie | Westland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening tender herstructurering poelzone voor verplaatsing woningen en bedrijfsgebouwen en het vergraven van watergangen |
Citeertitel | Tender Herstructurering Poelzone |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Kaart Kaart Poelzone |
Artikel 17 bevat een hardheidsclausule.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-12-2014 | art. 7, 8, 9, toelichting | 16-12-2014 | 14-0454286 | ||
11-01-2013 | 25-12-2014 | art. 10, 11 | 06-11-2012 Gemeenteblad Westland, 10-01-2013 | Gbw, 2013, 02 | |
04-01-2013 | 11-01-2013 | nieuwe regeling | 25-10-2012 Gemeenteblad Westland, 03-01-2013 | Gbw, 2013, 01 |
De raad van de gemeente Westland;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders betreffende de subsidieverordening – Tenderregeling Herstructurering Poelzone;
gelet op het bepaalde in artikel 147 van de Gemeentewet;
De Greenport Westland zich ontwikkelt in een hoogwaardige en klimaatbestendige werk- en leefomgeving. Een onderdeel van de Greenport Westland is het gebied Poelzone waarbinnen zich een economisch sterk en duurzaam glastuinbouwcluster ontwikkelt in samenhang met een hoogwaardige leefomgeving. Voor de ontwikkeling van het gebied Poelzone is een business case opgesteld.
De Poelzone geherstructureerd moet worden. De gemeente ziet een publieke rol weggelegd in het wegnemen van fysieke en organisatorische obstakels bij het herstructureren van de Poelzone. De herstructurering bestaat uit het realiseren van nieuwe glastuinbouwbedrijven in een duurzame ruimtelijk-economische structuur in gebieden die slecht verkaveld zijn en waar verouderde kassen staan. Het verplaatsen van woningen en bedrijfsgebouwen en het vergraven van watergangen is vaak noodzakelijk om deze herstructurering mogelijk te maken. De overheid ziet het als haar taak om de tuinders in het betreffende gebied te stimuleren om de herstructurering mogelijk te maken. Er is een gebiedsbemiddelaar aangesteld die de tuinders begeleidt bij de herstructurering. Daarnaast wordt er ter compensatie van de kosten voor de herstructurering deze subsidieverordening opgesteld.
Het college op 2 september 2010 het Bestemmingsplan Buitengebied Westland heeft goedgekeurd. Hiermee wordt een duurzame herinrichting van de Poelzone bevorderd.
Het Ministerie van VROM Nota Ruimte middelen beschikbaar heeft gesteld ter dekking van deze subsidieverordening.
De Gemeente Westland, het Hoogheemraadschap van Delfland en LTO-Noord Glaskracht op respectievelijk 28 april 2011, 11 mei 2011 en 16 mei 2011 de Uitvoeringsovereenkomst Herstructurering Glastuinbouw Poelzone hebben ondertekend waarin de afspraken over onder andere deze subsidieverordening zijn vastgelegd. Het Hoogheemraadschap van Delfland en LTO-Noord Glaskracht hebben ingestemd met deze subsidieverordening.
De subsidie aan de tuinders is aan te merken als geoorloofde staatssteun. De staatssteun voldoet aan de bepalingen van de Verordening (EG) Nr. 1857/2006 van de Commissie van 15 december 2006 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het Verdrag op staatssteun voor kleine en middelgrote ondernemingen die landbouwproducten produceren, en tot wijziging van de Verordening (EG) Nr. 70/2001. De steun voldoet aan de voorwaarden van artikel 4 Investeringen in landbouwbedrijven en artikel 6 Verplaatsing van Landbouwbedrijfsgebouwen in het algemene belang.
Subsidieverordening Tender Herstructurering Poelzone voor verplaatsing woningen en bedrijfsgebouwen en het vergraven van watergangen
Het doel van het tenderprogramma is de herstructurering van de glastuinbouw in de Poelzone te faciliteren voor zover de ingrepen bijdragen aan een verbetering van de ruimtelijk-economische structuur van het plangebied.
Artikel 4 Voorwaarden met betrekking tot verplaatsing van woningen en bedrijfsgebouwen
De verplaatsing van woningen en bedrijfsgebouwen waarvoor subsidie kan worden verleend voldoet aan de volgende voorwaarden:
Artikel 5 Voorwaarden met betrekking tot verplaatsing van watergangen
Voor subsidie voor maatregelen voor de waterhuishouding van aansluitende percelen zoals gesteld in artikel 3 lid 2 aanhef en onder b. geldt dat deze maatregelen strikt noodzakelijk zijn voor het vergraven van de watergang van de subsidieaanvrager of aanzienlijk bijdragen aan de waterinfrastructuur van het gehele gebied.
Voor zover de subsidieaanvrager geen eigendom heeft over de af te breken of nieuw op te zetten woning of bedrijfsgebouw of de te vergraven watergang dan wordt bij de aanvraag een getekende volmacht van de eigenaar overgelegd waarin de eigenaar verklaard akkoord te zijn met de uitvoering van de subsidiabele activiteiten en zich verbindt mee te werken aan alle noodzakelijke juridische vereisten die voor de uitvoering van de subsidiabele activiteiten nodig zijn.
Het subsidieplafond voor de activiteiten zoals bedoeld in artikel 3 lid 1 bedraagt in totaal € 5.250.000. De subsidie wordt verdeeld in tranches. De hoogte van elke tranche wordt door het college voor openstelling vastgesteld en gepubliceerd. Bij elke verdeling van de middelen gelden deze tranches als het subsidieplafond per tranche.
Het subsidieplafond voor de activiteiten zoals bedoeld in artikel 3 lid 2 bedraagt in totaal € 2.250.000. De subsidie wordt verdeeld in tranches. De hoogte van elke tranche wordt door het college voor openstelling vastgesteld en gepubliceerd. Voor de verdeling van de middelen gelden deze tranches als het subsidieplafond per tranche.
Artikel 8 Indienen van aanvragen
De aanvraag voor subsidie wordt ingediend uiterlijk op het tijdstip dat door het college is bekendgemaakt. Het tijdstip van indiening wordt bepaald door de datumstempel waarop de aanvraag door de gemeente is ontvangen. Het risico van een te late indiening van de aanvraag berust volledig bij de aanvrager.
Het college kan in ieder geval de aanvraag voor subsidie weigeren als:
door het verstrekken van de subsidie de maximale grenzen van de Europese regels met betrekking tot staatssteun worden overschreden, zoals die zijn vastgelegd in de Verordening (EU) Nr. 702/2014 van de Commissie van 25 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun in de landbouw- en de bosbouwsector en in plattelandsgebieden op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU L 193/1), waaronder artikel 16;
Artikel 11 Subsidiabele kosten
De subsidiabele kosten voor het verplaatsten van woningen en bedrijfsgebouwen bestaan uit aan derden verschuldigde kosten voor:
arbeid, materiaal en machines ten behoeve van de opbouw van woningen en bedrijfsgebouwen, inclusief het bouwrijp maken van de grond, ophogen van de percelen waar de woningen of bedrijfsgebouwen op worden gebouwd en het verleggen van bekabeling en leidingen. Bij verplaatsing van bedrijfsgebouwen worden bij nieuwbouw de kosten gecorrigeerd naar rato van de inhoud van de afgebroken bedrijfswoning. De correctiefactor wordt berekend op grond van de volgende ratio: aantal m³ van de afgebroken bedrijfswoning / aantal m³ van de nieuwe woning, met een maximale factor van 1. Een bedrijfswoning wordt gedefinieerd zoals opgenomen in het vigerende bestemmingsplan van de gemeente. De correctiefactor is niet van toepassing van bij verplaatsing van een woning waarop een woonbestemming van toepassing is.
Artikel 14 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De volgende verplichtingen gelden in ieder geval voor de subsidieontvanger:
Artikel 16 Wijzigen van de subsidieverordening
Het college kan het bepaalde in de artikelen 10, 11 en 12 wijzigen voor zover deze wijziging bijdraagt aan het bereiken van de doelstelling uit artikel 2 en vooraf akkoord van de stuurgroep is verkregen.
Het college kan in bijzondere gevallen van het bepaalde in deze verordening afwijken of bepalingen buiten toepassing laten, voor zover de toepassing ervan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus besloten door de raad in zijn openbare
vergadering van 25 oktober 2011,
de griffier, de voorzitter,
N.Broekema J. van der Tak
De Gemeente, het Hoogheemraadschap en LTO kiezen er voor de herstructurering te stimuleren door een gebiedsbemiddelaar aan te wijzen en door middel van deze tenderregeling. De herstructurering is gericht op het creëren van een economisch duurzaam glastuinbouwcluster en een robuust netwerk van watergangen. Door glastuinbouwpercelen te optimaliseren is het streven om te komen tot ruimtewinst waardoor per saldo het glastuinbouwoppervlakte minimaal gelijk blijft of toeneemt, bij een hogere benuttinggraad.
Voor de tenderregeling is in totaal € 7,5 miljoen beschikbaar. De tenderregeling heeft voor het verplaatsen van woningen en bedrijfsgebouwen een maximaal budget van € 5.250.000 miljoen. Per woning of bedrijfsgebouw bedraagt de maximale vergoeding , € 200.000,- . De tenderregeling heeft voor het vergraven van de watergangen een budget van € 2.250.000 miljoen beschikbaar. De maximale bijdrage per watergang bedraagt € 200.000,- . Per aanvrager of medebegunstigde kan maximaal € 500.000 subsidie worden verstrekt voor het vergraven van watergangen. Voor het verplaatsen van woningen en bedrijfsgebouwen is er geen maximum bedrag per aanvrager. Wanneer de budgetten van € 5.250.000 miljoen en € 2.250.000 miljoen volledig zijn toegekend worden geen nieuwe aanvragen meer in behandeling genomen.
De subsidie wordt verdeeld in halfjaarlijkse tranches. De openstelling van de tranches en de hoogte van elke tranche wordt bekendgemaakt door de Gemeente Westland. Bij elke verdeling van de middelen geldt deze hoogte van de tranche als het maximale bedrag dat in die tranche aan subsidie kan worden verstrekt. Er worden nieuwe tranches opengesteld totdat alle middelen zijn toegekend.
Ondernemers en particulieren in de Poelzone kunnen aanspraak maken op een subsidiebedrag door een subsidieaanvraag in te dienen bij de gemeente Westland. Het aanvraagformulier bevat onder andere een projectplan en een begroting. De subsidie wordt toegekend aan projecten welke de meest doelmatige en effectieve bijdrage leveren aan de gestelde doelen. De effectiviteit wordt getoetst aan de hand van de in artikel 10 genoemde criteria. Aanvragen die zijn afgewezen kunnen opnieuw worden ingediend bij een nieuwe tranche.
Er is de mogelijkheid om gebruik te maken van de pre-toets. De aanvrager kan dan uiterlijk 6 weken voor de openstelling een conceptaanvraag indienen die getoetst wordt door de Gemeente Westland en het Voorbereidend Coördinerend Overleg Poelzone (VCO Poelzone). In het VCO Poelzone zijn de Gemeente, het Hoogheemraadschap en LTO vertegenwoordigd. De Gemeente Westland en het VCO Poelzone kunnen suggesties doen voor verbetering van de aanvraag. Zij zullen hun suggesties uiterlijk 1 week voor openstelling van de tender aan de aanvrager mededelen. De gebiedsbemiddelaar kan aanvragers begeleiden bij het indienen van de conceptaanvraag en de definitieve aanvraag.
Zodra de aanvraag is ingediend is er geen mogelijkheid meer de aanvraag aan te passen. Er volgt dan eerst een toets op de volledigheid van de aanvraag. Indien de aanvraag onvolledig is, heeft de aanvrager de mogelijkheid om de aanvraag binnen 2 werkdagen aan te vullen. Aanvragen welke na deze aanvulling nog niet compleet of juist zijn, worden niet in behandeling genomen. De aanvragen worden beoordeeld door de gemeente Westland en het VCO Poelzone.
De tenderregeling maakt een bijdrage mogelijk van maximaal 50% van de subsidiabele kosten. Op verzoek van de aanvrager kan 80% van dit bedrag worden bevoorschot met de toekenning van de subsidie. Het verzoek tot bevoorschotting is opgenomen in het aanvraagformulier. Het werkelijke subsidiebedrag zal worden verrekend bij de vaststelling.
De subsidiabele kosten staan opgesomd in artikel 11. Deze opsomming vormt de basis voor de kostensoorten in de projectbegroting.
Na het voltooien van de activiteiten worden de werkelijke subsidiabele kosten vastgesteld op basis van de meegeleverde facturen, betaalbewijzen, offertes en offerteaanvragen. Voor aanvragers die zelf de watergangen hebben vergraven geldt dat deze werkelijke kosten worden vastgesteld op basis van een kaart van het betrokken perceel welke de nieuwe situatie afzet tegen de oude situatie. Het college zal een formulier opstellen voor het indienen van het verzoek tot vaststelling.
Artikel 3 - Subsidiabele activiteiten
De subsidiabele activiteiten zijn activiteiten welke bijdragen aan de doelstelling van de Tender Herstructurering Poelzone en daarom in aanmerking komen voor subsidie.
Artikel 4 en 5 – Voorwaarden met betrekking tot verplaatsing van woningen en bedrijfsgebouwen en watergangen
Deze voorwaarden met betrekking tot de vergunbaarheid en de locatie van de verplaatste gebouwen en watergangen bewaken dat alleen subsidieaanvragen kunnen worden gehonoreerd welke passen binnen het ruimtelijke beleid van de Gemeente en het Hoogheemraadschap. Meer informatie over het ruimtelijke beleid van de Gemeente en het Hoogheemraadschap kunnen aanvragers vinden op de websites van deze organisaties of opvragen via de gebiedsbemiddelaar.
Aanvragers kunnen eigenaars van woningen, bedrijfsgebouwen of watergangen in de Poelzone zijn. Als de aanvrager geen eigendom heeft over de grond waar een te dempen watergang zicht bevindt of waar de nieuwe watergang zich zal bevinden, moet er een volmacht van de eigenaar bij de subsidieaanvraag worden gevoegd.
Indien de voorgestelde activiteiten ook kosten met zich meebrengen voor andere particulieren of ondernemers, dan kunnen zij als medebegunstigden worden opgenomen in de subsidieaanvraag. De kosten van de medebegunstigden komen dan ook voor subsidie in aanmerking. De subsidieaanvrager draagt de verantwoordelijkheid om een schriftelijk volmacht van de medebegunstigde te verkrijgen en eventuele subsidiebedragen door te betalen aan de medebegunstigde.
Grote ondernemingen komen niet in aanmerking voor subsidie via deze tenderregeling. Deze tender is dus bedoeld voor het midden- en kleinbedrijf en particulieren. De definities voor grote ondernemingen en de kleine en middelgrote ondernemingen staan in artikel 1.
Deze tenderregeling is opgezet met inachtneming van de vrijstelling voor MKB-Landbouwbedrijven met betrekking tot staatssteun. Dit is een Europese uitzondering op de regels voor het verstrekken van publieke bijdragen aan ondernemingen. Mocht er toch een situatie zich voordoen waarbij subsidieverstrekking tot ongeoorloofde staatssteun zou kunnen leiden, dan kan dit een grond zijn om de aanvraag af te wijzen.
Artikel 10 – Beoordelingscriteria en besluitvormingsprocedure
Het VCO Poelzone en de Gemeente zullen de aanvragen inhoudelijk beoordelen op basis van de in dit artikel gestelde criteria.
Artikel 11 – Subsidiabele kosten
In artikel 11 wordt opgesomd welke kosten binnen deze tenderregeling als subsidiabele kosten mogen worden aangemerkt. Dit is een limitatieve opsomming. Kosten welke niet in dit artikel als subsidiabel zijn beschreven, komen niet voor subsidie in aanmerking. De eerste voorwaarde voor subsidiabele kosten is dat het aan derden verschuldigde kosten moeten betreffen. De subsidiabele kosten opsommingen onder lid 1 en 2 sluiten dus kosten uit welke door inzet van eigen arbeid, eigen materialen of eigen machines zijn ontstaan.
Kosten zijn alleen subsidiabel wanneer deze rechtstreeks aan de subsidiabele activiteiten toe te schrijven zijn. De werkelijke kosten worden aangetoond door het aanleveren van offertes, offerteaanvragen, facturen en betaalbewijzen bij het verzoek tot vaststelling. Om te bewaken dat de subsidiabele kosten marktconform zijn, zijn alleen kosten subsidiabel welke gefactureerd zijn op basis van een opdrachtverstrekking na een drievoudige offerteaanvraag.
Artikel 11 lid 12 geeft een alternatief voor het onderbouwen van de werkelijke kosten. Voor het vergraven van watergangen kan onder de in dit lid genoemde voorwaarden gewerkt worden met normtarieven. Het normtarief is representatief voor de werkelijke kosten bij het vergraven van watergangen in de Poelzone. Het tarief is samengesteld op basis van brede beschikbare ervaringscijfers van de gemeente Westland. De werkelijke kosten worden in dit geval ook bij het verzoek tot vaststelling bepaald, een kaart waarop het aantal strekkende meter gedempte en gegraven watergang is weergegeven wordt dan meegeleverd.
De aanvrager moet vooraf de keuze maken om alle kosten voor het vergraven van watergangen in de vorm van aan derden verschuldigde kosten te begroten, te maken en te verantwoorden, of alleen de eigen kosten te begroten, te maken en te verantwoorden.
Artikel 14 – Verplichtingen van de subsidieontvanger
Bij de beoordeling van de subsidieaanvraag wordt meegenomen of de voorgestelde activiteiten vergunbaar zijn. In dit artikel wordt benadrukt dat ook de grond die achterblijft na de verplaatsing of vergraving binnen het ruimtelijk beleid moet passen, daarom is in dit artikel expliciet vermeld dat deze grond zodanig bewerkt moet worden dat het direct geschikt is voor het nieuwe gebruiksdoel.
De hier beschreven meldingsplicht zorgt er voor dat de gemeente Westland bij afwijkingen op de subsidieaanvraag tijdig op de hoogte wordt gesteld. Van subsidieontvangers welke hun projectactiviteiten veranderen, wordt verwacht dat zij dit vooraf melden aan de Gemeente. Aanvragers kunnen vooraf contact opnemen met de Gemeente om af te stemmen of een melding moet worden gemaakt en in welke vorm. De Gemeente kan een herbeschikking opstellen als de gewijzigde activiteiten of begroting in mindere mate bijdragen aan de doelstellingen.
Subsidieontvangers hebben de plicht om hun activiteiten binnen 6 maanden na het verlenen van de subsidie te starten en vervolgens de subsidiabele activiteiten binnen 18 maanden na het verlenen van de subsidie af te ronden. Deze verplichting zorgt er voor dat de subsidiegelden binnen afzienbare tijd daadwerkelijk bijdragen aan de gestelde doelen.
Artikel 15 – Vaststelling van de subsidie
De gemeente stelt een formulier beschikbaar waarmee de subsidieontvanger een verzoek tot vaststelling van de subsidie moet indienen. Dit verzoek moet uiterlijk 3 maanden na de realisatie van de subsidiabele activiteiten worden ingediend. Deze 3 maanden geven de subsidieontvanger de tijd om de aan de activiteiten verbonden facturen te betalen en om het formulier voor het verzoek tot vaststelling in te vullen.
De subsidie wordt op basis van het verzoek en de bijhorende onderbouwing van de werkelijke kosten vastgesteld. In het verzoek tot vaststelling is een overzicht van de werkelijke kosten opgenomen, afgezet tegen de begroting uit de aanvraag. Wanneer de gemeente beoordeeld dat niet alle verplichte gegevens of bescheiden zijn aangeleverd, krijgt de subsidieontvanger de mogelijkheid om zijn verzoek tot vaststelling aan te vullen binnen 10 werkdagen. Wanneer er geen of onvoldoende aanvulling wordt geleverd, kunnen onvoldoende verantwoorde kosten of activiteiten tot een verlaging van het subsidiebedrag leiden.