Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Boekel

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Boekel
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2013
CiteertitelLegesverordening 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, artikel 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h.
  2. Gemeentewet, artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b.
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-12-201223-08-2013Nieuwe regeling

13-12-2012

Weekblad Boekel & Venhorst, 19-12-2012

Z/018739 AB/009675

Tekst van de regeling

Raadsbesluit

De raad van de gemeente Boekel;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 6 november 2012;

gelet op: de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

BESLUIT:

Vast te stellen de

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2013

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    “dag”: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    “week”: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    “maand”: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    “jaar”: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    “kalenderjaar”: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit

Onder de naam leges worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en in de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4. Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    stukken, nodig voor het in ontvangst kunnen nemen van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, lonen, bezoldiging en andere dergelijke periodieke uitkeringen;

  • d.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5. Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6. Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7. Termijnen van betaling

De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • a.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.5.2 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1.2 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van leges.

Artikel 12. Inwerkingtreding

  • 1. De Legesverordening 2012, vastgesteld bij raadsbesluit van 15 december 2011 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag volgende op de dag na die van deze bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

Artikel 13. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2013”.

Aldus besloten in de openbare vergadering van

de raad van de gemeente Boekel, gehouden op 13 december 2012.

de griffier, de voorzitter,

M.R.P. Philipse P.M.J.H. Bos

Bijlage

TARIEVENTABEL    
Tarieventabel, als bedoeld in artikel 5 van de Legesverordening 2013    
     2013
Titel 1Algemene dienstverlening    
       
HOOFDSTUK 1 BURGERLIJKE STAND    
       
1.1.1Nasporing in de registers    
       
1.1.1.1Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand,    
zonder dat van het resultaat een authentiek uittreksel uit de registers of een bewijs van inschrijving    
wordt verlangd, voor elk daaraan te besteden raadpleging per 15 minuten of gedeelte daarvan19,00
       
1.1.2Opgaven omtrent aangiften    
       
1.1.2.1Het tarief bedraagt voor het afsluiten van een abonnement met een geldigheidsduur van twaalf    
maanden, voor het als regel één maal per maand verstrekken van een lijst, vermeldende de in de    
voorafgaande maand gedane aangiften van geboorten, huwelijken en overlijden, alsmede de    
huwelijksvoltrekkingen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, per categorie43,00
       
       
       
       
1.1.3Trouwboekjes en partnerschapsboekjes    
       
1.1.3.1Het tarief voor een trouwboekje/partnerschapsboekje of een duplicaat daarvan inclusief omslag28,00
       
1.1.4Voltrekking van huwelijken/geregistreerd partnerschap    
       
1.1.4.1Het sluiten van een kosteloos huwelijk of een kosteloze partnerschapregistratie is slechts mogelijk indien wordt    
 voldaan aan de in artikel 7 gestelde voorwaarden van het door het college van burgemeester en wethouders    
 vastgestelde Reglement burgerlijke stand gemeente Boekel.  gratis
       
1.1.4.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of het registreren van een partnerschap dan wel het    
 omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op:    
 maandag tot en met vrijdag tot 18.00 uur337,00
       
1.1.4.1.2Maandag tot en met vrijdag nà 18.00 uur611,00
       
1.1.4.1.3Zaterdag tot 18.00 uur611,00
       
1.1.4.1.4Zaterdag nà 18.00 uur1.219,00
       
1.1.4.1.5Zondag of op een algemeen erkende feestdag1.219,00
       
1.1.4.1.6Indien de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap plaats vindt in een bijzonder huis,    
 ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, wordt het in 1.1.4.1.1 tot en met 1.1.4.1.6 genoemde    
 tarief verhoogd met:154,00
       
1.1.4.1.7Bij het sluiten van een huwelijk of een registratie van een partnerschap, danwel het omzetten van een    
 geregistreerd partnerschap in een huwelijk op een daartoe aangewezen locatie wordt het in 1.1.4.1.1    
 tot en met 1.1.4.1.6 genoemde tarief verhoogd met:154,00
       
1.1.5Het tarief bedraagt:    
       
1.1.5.1Voor het getuigen bij een huwelijk/geregistreerd partnerschap door een ambtenaar van de gemeente geldt per    
 getuige32,00
       
1.1.5.2Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de    
 Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.    
       
HOOFDSTUK 2 REISDOCUMENTEN    
       
1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
       
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument    
 voor vreemdelingen50,35
       
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal    
 paspoort als bedoeld onder 1.2.1.1 (zakenpaspoort)50,35
       
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)50,35
       
1.2.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:    
       
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt31,85
       
1.2.2.2in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.141,90
       
1.2.3Verhogingen spoedleveringen:    
       
1.2.3.1De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van46,60
       
       
1.2.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een document als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3, 1.2.2, indien aan de aanvrager reeds eerder een zodanig document werd verstrekt, dat bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd:    
 De terzake verschuldigde leges worden verhoogd met26,00
       
HOOFDSTUK 3 RIJBEWIJZEN    
       
1.3.1.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs44,00
       
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van:34,10
       
1.3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een document als bedoeld in 1.3.1, indien de aanvrager reeds eerder een zodanig document werd verstrekt, dat bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd:19,00
       
1.3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen4,00
       
HOOFDSTUK 4 VERSTREKKINGEN UIT GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE    
PERSOONSGEGEVENS    
       
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.    
       
1.4.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
       
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens:    
 per verstrekking9,00
       
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:    
       
1.4.2.2.1voor 25 verstrekkingen73,00
       
1.4.2.2.2voor 100 verstrekkingen283,00
       
1.4.2.2.3voor 500 verstrekkingen1.045,00
       
1.4.2.2.4voor 1.000 verstrekkingen1.408,00
       
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.    
       
1.4.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:    
       
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens:    
 per verstrekking9,00
       
1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:    
       
1.4.4.2.1voor 25 verstrekkingen73,00
       
1.4.4.2.2voor 100 verstrekkingen283,00
       
1.4.4.2.3voor 500 verstrekkingen1.045,00
       
1.4.4.2.4voor 1.000 verstrekkingen1.408,00
       
1.4.5vervallen    
       
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier19,00
       
1.4.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
       
1.4.7.1tot het verkrijgen van een bewijs van inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie9,00
       
1.4.7.2voor elke niet in dit hoofdstuk genoemde verklaring omtrent een bepaald persoon9,00
       
HOOFDSTUK 5 KIEZERSREGISTER    
       
1.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van    
een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de    
Kieswet (Stb. 1989, 423)9,00
       
HOOFDSTUK 6 WET BESCHERMING PERSOONSGEGEVENS    
       
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens. Bij verstrekking op papier indien het afschrift bestaat uit    
 a.ten hoogste 100 pagina's, per pagina1,00
 met een maximum per bericht van 8,00
 b.meer dan 100 pagina's26,00
       
1.6.2bij verstrekking anders dan op papier8,00
       
1.6.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verstrekking, moeilijk toegankelijke registratie26,00
       
1.6.4indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1 tot en met 1.6.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd50,00
       
HOOFDSTUK 7 BESTUURSSTUKKEN    
       
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
       
1.7.1.1een exemplaar van de programma – productbegroting 30,00
1.7.1.2een exemplaar van het jaarverslag – de jaarrekening34,00
       
1.7.2Het tarief bedraagt voor een jaarabonnement op de raadstukken:    
1.7.2.1per vergadering (excl. portokosten) (± 7 per jaar)4,00
       
HOOFDSTUK 8 VASTGOEDINFORMATIE    
       
1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van    
een afschrift van of uittreksel uit:    
       
1.8.1.1Het gemeentelijk beperkingsregister of de gemeentelijke beperkingsregistratie, dan wel tot het    
verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid,    
van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen15,00
       
HOOFDSTUK 9 OVERIGE PUBLIEKSZAKEN    
       
1.9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
       
1.9.1.1Tot het legaliseren van een handtekening9,00
       
1.9.1.2Tot het afgeven van een verklaring omtrent het gedrag30,05
       
1.9.1.3Tot het afgeven van een bewijs van in leven zijn9,00
       
1.9.1.4Tot het afgeven van een verklaring van Nederlanderschap, niet bestemd tot reispapier9,00
       
HOOFDSTUK 10 KINDEROPVANG    
       
1.10.1Kinderopvang (excl. Gastouderopvang)    
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een nieuwe locatie kinderopvang,    
 ,zoals bedoeld in artikel 45 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen Peuterspeelzalen, waarvoor een meldingsinspectie    
 noodzakelijk is:768,00
       
1.10.2Kinderopvang (gastouderopvang)    
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gastoudervoorziening, zoals bedoeld    
 In artikel 45 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen Peuterspeelzalen, waarvoor een    
 meldingsinspectie (TK-A) en een inspectie op locatie (TK-B) noodzakelijk is:480,00
       
HOOFDSTUKKEN 11 T/M 14 niet van toepassing    
       
HOOFDSTUK 15 WINKELTIJDENWET    
       
1.15.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
       
1.15.1.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 182) of het Vrijstellingenbesluit    
 Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 183)101,00
       
1.15.1.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander28,00
       
1.15.1.3tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing38,00
       
1.15.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.1.4 sluitingsuur van de algemene plaatselijke verordening van de gemeente Boekel:    
       
1.15.2.1Voor het eerste uur en elk volgend uur of gedeelte daarvan25,00
       
HOOFDSTUK 16 WET OP DE KANSSPELEN    
       
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen (Stb. 1964, 483):    
       
1.16.1.1voor het aanwezig hebben van een of meer speelautomaten per vergunning geldig voor één jaar:    
 -indien de vergunning een kansspelautomaat betreft:58,00
 -indien de vergunning voor twee of meer kansspelautomaten geldt, een bedrag van € 22,50, vermeerderd met het product van het aantal kansspelautomaten, waarvoor de vergunning geldt, en een bedrag van € 34.    
       
1.16.1.2Indien de belastingplicht in de loop van het jaar ontstaat, worden voor dat jaar de leges slechts over zoveel twaalfde gedeelten van een jaar berekend als er nog maanden overblijven, waarbij gedeelten van een maand voor een gehele maand worden gerekend    
       
1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)34,00
       
HOOFDSTUK 17 niet van toepassing    
       
HOOFDSTUK 18 TELECOMMUNICATIEWET    
       
1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent    
 tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de    
 Telecommunicatiewet, voor ieder besteed kwartier of gedeelte daarvan27,00
       
HOOFDSTUK 19 VERKEER EN VERVOER    
       
1.19.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
       
1.19.1.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten34,00
       
1.19.1.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigenreglement (Stb. 1994, 450)34,00
       
1.19.1.3tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 1990, 460)27,00
       
1.19.1.4voor het verlengen van de onder 1.19.1.3 genoemde kaart27,00
       
HOOFDSTUK 20 DIVERSEN    
       
1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek/aanvraag:    
       
1.20.1.1tot het verstrekken van informatie/gegevens voor zover niet elders in deze tarievenlijst genoemd, voor ieder besteed kwartier of gedeelte daarvan 26,00
       
1.20.1.2tot het waarmerken van een fotokopie6,00
       
1.20.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, niet elders in deze tarieventabel genoemd, per bladzijde :    
-op A4-formaat of kleiner (zwart-wit)1,00
-op A3-formaat (zwart-wit)2,00
-op A4-formaat of kleiner (kleur)2,00
-op A3-formaat (kleur)3,00
  op A2-, A1- of A0-formaat (zwart-wit)5,00
  op A2-, A1- of A0-formaat (kleur)10,00
       
1.20.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van:    
       
1.20.3.1geheel of gedeeltelijk geschreven of getypte minuten, afschriften, doorslagen of uittreksels van    
stukken, niet elders in deze verordening genoemd per bladzijde6,00
       
1.20.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
       
1.20.4.1een exemplaar van de algemene plaatselijke verordening19,00
       
1.20.4.2een door de Burgemeester en wethouders of door de burgemeester ingevolge de algemene    
plaatselijke verordening te verlenen vergunning c.q. ontheffing voor zover niet elders in deze    
tarievenlijst genoemd25,00
       
1.20.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:    
       
1.20.5.1Een exemplaar van de Bouwverordening, voor zover voorradig37,00
       
1.20.5.2Een exemplaar van de toelichting40,00
       
       
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving    
       
HOOFDSTUK 1 BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN    
       
2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:    
       
2.1.1.1bouwkosten:    
 een door de gemeente Boekel opgestelde raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in artikel 3.2 van het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Hierbij worden de bouwkosten aangegeven op basis van een laatstelijk door het college van Burgemeester en wethouders vastgestelde lijst van kosten per aan het gebruik gerelateerde eenheid.    
       
2.1.1.2Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.    
       
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.    
       
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.    
       
Hoofdstuk 2 VOOROVERLEG/BEOORDELING CONCEPTAANVRAAG    
       
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
       
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, danwel een principeverzoek in het kader van de Wet ruimtelijke ordening306,00
       
2.2.2om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:  25%
 van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.    
       
2.2.3om beoordeling van een vergunningvrij bouwproject84,00
       
Hoofdstuk 3 OMGEVINGSVERGUNNING    
       
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.    
       
2.3.1Bouwactiviteiten    
       
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
       
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 100.000 bedragen:  2,50%
 van de bouwkosten, met een minimum van:161,00
       
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 100.000 tot € 500.000 bedragen:  1,70%
 van de bouwkosten die € 100.000 te boven gaan vermeerderd met € 2.500;    
       
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 500.000 of meer bedragen:  1,50%
 van de bouwkosten die € 500.000 te boven gaan vermeerderd met € 9.300;    
       
2.3.1.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste    
 lid, onder a, van de Wabo, en er wordt verzocht om een balie omgevingsvergunning, dan bedraagt het tarief:    
       
2.3.1.2.1indien de bouwkosten minder dan € 100.000 bedragen:  1,10%
 van de bouwkosten, met een minimum van:84,00
       
2.3.1.2.2indien de bouwkosten € 100.000 tot € 500.000 bedragen:  0,90%
 van de bouwkosten die € 100.000 te boven gaan vermeerderd met € 1.250;    
       
2.3.1.2.3indien de bouwkosten € 500.000 of meer bedragen:  0,80%
 van de bouwkosten die € 500.000 te boven gaan vermeerderd met € 4.700;    
       
2.3.1.3.Verplicht advies door:    
2.3.1.3.1.Adviescommissie agrarische bouwaanvragen    
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2..3.1.1. bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat    
 onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:  100%
 van de externe advieskosten.    
       
2.3.1.3.2.Monumentenhuis Brabant en daarmee gelijk te stellen deskundige adviesorganen:    
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2..3.1.1. bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van een deskundige partij op het gebied van monumenten nodig is en wordt beoordeeld:  100%
 van de externe advieskosten.    
       
2.3.1.3.3.Adviescommissie m.e.r.    
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1, 2.3.3, 2.3.4 en hoofdstuk 7 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de commissie voor de milieueffect rapportage (m.e.r.) nodig is en wordt afgegeven:  100%
 van de externe advieskosten.    
       
2.3.1.3.4.Adviescommissie Toerisme en recreatie    
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2..3.1.1., 2.3.3, 2.3.4. en hoofdstuk 7 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de Adviescommissie Toerisme en Recreatie (onderdeel van de SAB) of een daarmee gelijk te stellen deskundige, nodig is en wordt afgegeven:  100%
 van de externe advieskosten.    
       
2.3.1.4.Noodzakelijk advies door    
       
2.3.1.4.1.Adviescommissie agrarische bouwaanvragen:    
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1, 2.3.3, 2.3.4 en hoofdstuk 7 bedraagt het tarief, indien op grond van een besluit van het college van burgemeester en wethouders een deskundigen advies is gewenst, voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de adviescommissie agrarische bouwaanvragen (onderdeel van de SAB) is en wordt beoordeeld:  100%
 van de externe advieskosten.    
       
2.3.1.4.2.Monumentenhuis Brabant en daarmee gelijk te stellen deskundige adviesorganen:    
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1, 2.3.3, 2.3.4 en hoofdstuk 7 bedraagt het tarief, indien op grond van een besluit van het college van burgemeester en wethouders een deskundigen advies op het gebied van monumenten wenselijk is en wordt beoordeeld:  100%
 van de externe advieskosten.    
       
2.3.1.4.3.Adviescommissie m.e.r.    
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1, 2.3.3, 2.3.4 en hoofdstuk 7 bedraagt het tarief, indien op grond van een besluit van het bevoegde gezag als bedoeld in het besluit m.e.r. voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een vrijwillig advies van de commissie voor de milieueffect rapportage (m.e.r.) gewenst is en wordt afgegeven:  100%
 van de externe advieskosten en  10%
 voor administratie en doorzendkosten.    
       
2.3.1.4.4.Adviescommissie Toerisme en Recreatie    
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1, 2.3.3, 2.3.4 en hoofdstuk 7 bedraagt het tarief, indien kop grond van een besluit van het college van burgemeester en wethouders voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de adviescommissie Toerisme en Recreatie (onderdeel van de SAB), of een daarmee gelijk te stellen deskundige, gewenst is en wordt beoordeeld:  100%
 van de externe advieskosten en  10%
 voor administratie en doorzendkosten.    
       
2.3.1.5Achteraf ingediende aanvraag    
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:  200%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.    
       
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien met de bouwactiviteit is begonnen voordat vergunning is verleend, maar nadat de aanvraag is ingediend:  200%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.    
       
2.3.2Aanlegactiviteiten    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:1009,00
       
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:    
       
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):1009,00
       
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):1009,00
       
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):4032,00
       
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):1009,00
       
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):843,00
       
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):4032,00
       
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):4032,00
       
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):4032,00
       
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
       
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):1009,00
       
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):1009,00
       
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):4032,00
       
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)1009,00
       
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):843,00
       
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):4032,00
       
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):4032,00
       
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):4032,00
       
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:196,00
       
2.3.5.1De overeenkomstig het in 2.3.5 genoemde tarief geheven leges worden vermeerderd met de bedragen genoemd in 2.3.5.2 indien en voor zover deze op het bouwwerk of de inrichting, waarop de verleende vergunning betrekking heeft, van toepassing zijn.    
       
2.3.5.2De opslag/verhoging als bedoeld in 2.3.5.1 bedraagt voor:    
A:    
a.bouwwerken waarin aan meer dan tien personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft    
b.bouwwerken waarin aan meer dan tien personen jonger dan twaalf jaar of aan meer dan tien lichamelijk en/of verstandelijk gehandicapte personen dagverblijf zal worden verschaft    
     
met een oppervlakte van:    
-minder dan 100 m2126,00
-100 tot 200 m2188,00
-200 tot 300 m2312,00
-300 tot 500 m2500,00
-500 tot 1.000 m2748,00
- 1.000 tot 2.000 m2 1.118,00
- 2.000 tot 3.000 m2 1.471,00
- 3.000 tot 4.000 m2 1.626,00
- 4.000 tot 5.000 m2 1.783,00
- 5.000 tot 10.000 m2 1.988,00
-10.000 tot 20.000 m22.264,00
-20.000 tot 30.000 m22.629,00
-30.000 tot 40.000 m22.999,00
-40.000 tot 50.000 m23.364,00
-50.000 m2 of meer3.670,00
     
B:    
a.inrichtingen waarin aan meer dan tien personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft    
b.inrichtingen waarin aan meer dan tien personen jonger dan twaalf jaar of aan meer dan tien lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen dagverblijf zal worden verschaft    
c.inrichtingen waarin meer dan tweehonderd personen tegelijk aanwezig zullen zijn    
     
met een oppervlakte van:    
     
-minder dan 100 m263,00
-100 tot 200m295,00
-200 tot 300 m2156,00
-300 tot 500 m2250,00
-500 tot 1.000 m2374,00
- 1.000 tot 2.000 m2 559,00
- 2.000 tot 3.000 m2 745,00
- 3.000 tot 4.000 m2 842,00
- 4.000 tot 5.000 m2 936,00
- 5.000 tot 10.000 m2 1.065,00
-10.000 tot 20.000 m21.247,00
-20.000 tot 30.000 m21.494,00
-30.000 tot 40.000 m21.728,00
-40.000 tot 50.000 m21.982,00
-50.000 m2 of meer2.197,00
       
       
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten    
       
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de ’Erfgoedverordening gemeente Boekel 2010’, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:    
       
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:0,00
       
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:0,00
       
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht    
       
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:    
       
2.3.7.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:1009,00
       
2.3.8Aanleggen of veranderen weg    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:507,00
       
2.3.9Uitweg/inrit    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:507,00
       
2.3.10Kappen    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:316,00
       
2.3.11Omgevingsvergunning in twee fasen    
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:    
       
2.3.11.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;    
       
2.3.11.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.    
       
2.3.12Beoordeling bodemrapport    
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:    
       
2.3.12.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport 100% van de externe advieskosten met een minimum van203,00
       
2.3.12.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport 100% van de externe advieskosten met een minimum van203,00
       
2.3.13Advies    
       
2.3.13.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief; indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: 100% van de externe adviekosten met een minimum van:729,00
       
2.3.14Verklaring van geen bedenkingen    
       
2.3.14.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:    
       
2.3.14.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:729,00
       
2.3.14.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:729,00
       
       
Hoofdstuk 4 VERMINDERINGVERMINDERING EN TERUGGAAF    
       
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.    
       
2.4.2Teruggaaf of vermindering als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten    
       
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.10, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf of vermindering van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:    
       
2.4.2.1 Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning deze aanvraag wordt ingetrokken, voordat de vergunning wordt verleend, bestaat er aanspraak op vermindering van de geheven leges. De vermindering bedraagt:  50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;    
       
2.4.2.2 Indien een vergunning op verzoek van de aanvrager geheel wordt ingetrokken, voordat daarvan gebruik is gemaakt, bestaat er aanspraak op teruggaaf van de geheven leges. De teruggaaf bedraagt:  25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;    
       
2.4.2.3 Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, deze aanvraag leidt tot het niet verder in behandeling nemen op grond van art. 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, bestaat er aanspraak op vermindering van de geheven leges. De vermindering bedraagt:  50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;    
       
2.4.3 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.3, 2.3.5, 2.3.7, 2.3.8, 2.3.9, 2.3.10, 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen vermindering verleend.    
       
Hoofdstuk 6 WIJZIGING OMGEVINGSVERGUNNING ALS GEVOLG VAN WIJZIGING PROJECT    
       
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:64,00
       
Hoofdstuk 7 BESTEMMINGSWIJZIGINGEN ZONDER ACTIVITEITEN    
       
2.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening5043,00
       
2.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen of het uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder respectievelijk a en b, van de Wet ruimtelijke ordening4032,00
       
2.7.3Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk worden de leges verhoogd met  100%
 van de externe advieskosten, kosten van stedenbouwkundige beoordeling en advies en andere kosten die direct verband    
 houden met de (wettelijke) verplichtingen die ten grondslag liggen aan de beoogde ruimtelijke ontwikkeling    
       
       
Hoofdstuk 8 IN DEZE TITEL NIET BENOEMDE BESCHIKKING    
       
2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: 422,00
       
       
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn    
       
HOOFDSTUK 1 DRANK- EN HORECAWET    
       
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de APV (Exploitatievergunning horecabedrijf)175,00
       
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet (Stb. 1964, 386) (Horecavergunning)250,00
       
3.1.3Indien na de BIBOB-intake en -screening een advies bij het landelijk bureau BIBOB wordt ingewonnen, worden de leges onder 3.1.1. En 3.1.2 verhoogd met500,00
       
3.1.4Tot het op verzoek van de vergunninghouder wijzigen van de Vergunning als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en horecawet71,00
       
3.1.5Tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet37,00
       
3.1.6Tot het wijzigen van leidinggevenden en/of de tenaamstelling van de vergunning van de Drank- en Horecawet25,00
       
HOOFDSTUK 2 ORGANISEREN EVENEMENTEN    
       
3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een evenementenvergunning met geen of beperkt risico. Voorgaande ter beoordeling van de gemeente Boekel.51,00
       
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een evenementenvergunning met matig of groot risico waarbij vooroverleg gewenst is. Voorgaande ter beoordeling van de gemeente Boekel.153,00
       
3.2.3Het tarief genoemd in artikel 3.2.1 wordt verhoogd, indien er een advies wordt gevraagd bij het GHOR, met een bedrag van 71,00
       
3.2.4Indien een vergunningaanvraag drie weken voor de datum van het te houden evenement niet is ontvangen, verleent de gemeente Boekel ambtshalve vergunning. Aan deze vergunning wordt een tarief van 200% van het gebruikelijke legesbedrag verbonden. 200%
       
HOOFDSTUK 3 GEBRUIKSVERGUNNING IN VERBAND MET BRANDVEILIGHEID    
       
3.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:    
       
3.3.1.1een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.2.1 van de brandbeveiligingsverordening195,00
       
HOOFDSTUK 4 PROSTITUTIEBEDRIJVEN    
3.4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:    
       
3.4.1.1Tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening537,00
       
3.4.1.2Tot het wijzigen van een vergunning als bedoeld in 3.4.1.1105,00
       
       
 Aldus besloten in de openbare vergadering van .    
 de raad van de gemeente Boekel, gehouden op 13 december 2012    
       
 de griffier, de voorzitter,    
       
       
       
       
 M.R.P. Philipse P.M.J.H. Bos