Organisatie | Aalsmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Westeinder Rekenkamer gemeente Aalsmeer 2007 |
Citeertitel | Verordening Westeinder Rekenkamer gemeente Aalsmeer 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-08-2007 | 01-10-2012 | nieuwe regeling | 23-08-2007 Nieuwe Meerbode | Onbekend. |
De raad van de gemeente Aalsmeer,
overwegende dat overeenkomstig het bepaalde in de Gemeentewet invulling gegeven moet worden aan een lokale rekenkamer dan wel de rekenkamerfunctie
gelet op de artikel 81a juncto 81p van de Gemeentewet;
vast te stellen de verordening Westeinder Rekenkamer gemeente Aalsmeer 2007
In deze verordening wordt verstaan onder:
Rekenkamer: de rekenkamerfunctie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad d.d. 27 mei 2004 en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan;
Paragraaf 2 TAAK, SAMENSTELLING EN ONTSLAG VAN DE REKENKAMER
Artikel 2.1 Taak van de Rekenkamer
De rekenkamer voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.
Artikel 2.2 Samenstelling rekenkamer
Aan de gemeentelijke rekenkamer wordt leiding gegeven door de directeur rekenkamer, die door de raad van buiten de kring van zijn leden wordt benoemd op voordracht van het presidium voor een periode van twee (2) jaar, de eerste maal tot 7 juli 2008; deze directeur kan door de raad worden herbenoemd.
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als directeur rekenkamer naar eer en geweten zal vervullen. Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!
Ten minste vier (4) maanden voorafgaan aan de afloop van de onder het eerste lid genoemde benoemingsperiode maken burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad kenbaar een voorstel tot al dan niet benoeming van de directeur rekenkamer aan de gemeenteraad te zullen voorleggen. De gemeenteraad besluit ten minste twee (2) maand voor afloop van de benoemingsperiode.
Artikel 2.3 Verboden betrekkingen en verboden handelingen
De directeur rekenkamer kan in ieder geval niet tevens een betrekking vervullen als bedoeld in artikel 13, eerste lid onder a. tot en met h. van de Gemeentewet. De uitzonderingen als bedoeld in het tweede lid van dat artikel zijn van toepassing.
Het is de directeur van de rekenkamer verboden de handelingen te verrichten als bedoeld in artikel 15 van de Gemeentewet. De raad kan, gehoord de directeur, de directeur van de rekenkamer die heeft gehandeld in strijd met dit verbod van zijn functie ontslaan.
De gemeenteraad kan de directeur gemeentelijke rekenkamer op non-actief stellen, indien tegen hem een gerechtelijk vooronderzoek ter zake van een misdrijf wordt ingesteld of indien er een ernstig vermoeden bestaat van feiten of omstandigheden die tot ontslag, anders dan op de gronden vermeld in artikel 5, tweede lid onder a en g, zouden kunnen leiden.
Paragraaf 3 DE WERKWIJZE VAN DE REKENKAMER
Artikel 3.1 Onderwerpen voor onderzoeken
Suggesties tot het verrichten van een onderzoek kunnen, naast de door de rekenkamer als relevant aangemerkte onderwerpen, worden gedaan door:
Commissies als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet waaraan bestuursbevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders zijn toegekend;
Artikel 3.3 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
De rekenkamer kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan de secretaris en de overige medewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.
De rekenkamer onderzoekt in beslotenheid. Haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De rekenkamer en degenen die ten behoeve van de rekenkamer werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid van directeur, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.
Paragraaf 4 DE ONDERSTEUNING VAN DE REKENKAMER
Artikel 4.1 Onderzoeksmedewerk(st)ers
Onderzoeksmedewerk(st)ers kunnen, indien de rekenkamer hen daartoe de bevoegdheid als bedoeld in artikel 3.4, derde lid toekent, alle informatie verzamelen die de rekenkamer in het belang van het onderzoek nodig acht; zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de rekenkamer.
De rekenkamer is tevens bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in artikel 5 externe deskundigen in te schakelen en / of ten behoeve van de uitvoering van het onderzoek overeenkomsten aan te gaan. Het hiervoor in lid 1 en 2 gestelde is op de externe deskundigen dienovereenkomstig van toepassing.