Organisatie | Albrandswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing 2013 |
Citeertitel | Verordening afvalstoffenheffing 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Artikel 15.33 van de Wet milieubeheer
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2014 | Nieuwe regeling | 17-12-2012 De Schakel Albrandswaard d.d. 20 december 2012 | 120379 |
Onderwerp: Verordening Afvalstoffenheffing 2013
De raad van de gemeente Albrandswaard;
Gezien het voorstel van het college van de gemeente Albrandswaard met kenmerk 121074, d.d. 30 oktober 1012;
Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing 2013
Artikel 1 Aard van de belasting en belastbaar feit
Onder de naam ‘afvalstoffenheffing’ wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.
De belasting wordt geheven van degene die naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens een zakelijk of persoonlijk recht in de gemeente gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt:
gebruikmaken door degene aan wie een deel van een perceel in gebruik is gegeven aangemerkt als gebruikmaken door degene die dat deel in gebruik heeft gegeven, met dien verstande dat degene die het deel in gebruik heeft gegeven, bevoegd is de heffing als zodanig te verhalen op degene aan wie dat deel in gebruik is gegeven;
het ter beschikking stellen van een perceel voor volgtijdig gebruik aangemerkt als
gebruikmaken door degene die dat perceel ter beschikking heeft gesteld, met dien verstande dat degene die het perceel ter beschikking heeft gesteld, bevoegd is de heffing als zodanig te verhalen op degene aan wie het perceel ter beschikking is gesteld.
Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 6 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
Indien de belastingplicht in de loop van het jaar aanvangt, is de belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel, verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
3 Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, nog volle kalendermaanden overblijven.
Artikel 7 Termijnen van betalen
In afwijking van het eerste lid geldt, ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan meer is dan € 90,-- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in tien gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
De op grond van artikel 5, tweede lid, verschuldigde belasting moet, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, worden betaald:
a. ingeval van uitreiking van de kennisgeving: op het tijdstip van uitreiking.
b. ingeval van toezending van de kennisgeving: binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
Artikel 8 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.
Hoofdstuk 1.1 Maatstaf en tarief afvalstoffenheffing
1.1 De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar:
1.1.1Voor het beschikbaar stellen, het gebruik dan wel het wekelijks
alternerend ledigen van één grijze minicontainer en één groene minicontainer en het verwijderen van de daarin verzamelde afvalstoffen of het gebruik van een zgn. ‘wijkcontainer’:
1.1.1.1 Bij het gebruik van een perceel door meerdere personen € 278,07
1.1.1.2 Bij het gebruik van het perceel door één persoon € 208,55
1.1.4 Het in 1.1.1.2 genoemde tarief bij gebruik van een perceel door
Hoofdstuk 1.2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing
1.2.1Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de
belasting voor het op aanvraag inzamelen van grove
huishoudelijke afvalstoffen (met uitzondering van chemische
afvalstoffen en asbest) boven de hoeveelheid van 1 m³ per
1.2.2Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de
belasting voor het achterlaten van grove huishoudelijke
afvalstoffen (met uitzondering van chemische afvalstoffen
en asbest) op een daartoe van gemeentewege ter beschikking
gestelde plaats boven de hoeveelheid van 4 m³ per jaar of 8 van 0,5m³ per jaar per m³ € 13,39
1.2.3 Voor het verwijderen van onbeheerd achtergelaten afvalstoffen € 66,88
1.2.4 Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 wordt de belasting voor het verwijderen van onbeheerd achtergelaten chemisch en/of
asbesthoudend afval op een niet daartoe van gemeentewege ter
beschikking gestelde plaats bepaald aan de hand van door
specialistische bedrijven gemaakte kosten.
1.2.4.1Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting
voor het verstrekken van reserve containerpassen per keer € 21,86
1.2.4.2Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting
voor het verstrekken van reserve afvalpassen per keer € 16,39
1.2.5Het achterlaten van asbest op een daartoe van gemeentewege
ter beschikking gestelde plaats indien meer dan 100 kg dan per kg € 3,39
1.2.6Het achterlaten van autobanden met velg op een daartoe van
gemeentewege ter beschikking gestelde plaats tot een maximum van
1.2.7Het eenmalig ter beschikking stellen van een container van 1.100 liter voor een periode van 7 dagen of een gedeelte daarvan € 39,56
1.2.8 Een incidentele extra lediging van een beschikbaar gestelde container van 1.100 liter € 35,68
1.2.9 Het op verzoek verwijderen van steenachtig puin, verpakt in een
van gemeentewege beschikbaar gestelde big bag per keer met een
maximale inhoud van 1 m³ € 68,85
1.2.10 Voor het plaatsen en afvoeren van een afzetcontainer geldt een
1.2.11Het verwerkingstarief van de inhoud van de afzetcontainer
bedraagt het dan geldende verwerkingstarief per afvalsoort.
Behoort bij raadsbesluit van 17 december 2012