Organisatie | Hardenberg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling oriënterende rondes Hardenberg |
Citeertitel | Regeling oriënterende rondes |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 82
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-08-2007 | 17-10-2018 | nieuwe regeling | 14-08-2007 Gemeenteblad, 2007, nr. 15 | Onbekend |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
agendacommissie: commissie bestaande uit de (plaatsvervangend) voorzitters van de oriënterende rondes en de griffier en/of diens vervanger, die de voorlopige agenda van de oriënterende rondes en de raadsvergadering opstelt. De voorzitter van de raad neemt -gevraagd of op diens verzoek- deel aan de vergaderingen van de agendacommissie;
College en ambtelijke organisatie hebben de mogelijkheid tijdens de oriënterende rondes informatie over te dragen aan de fractiedeelnemers. Er is ruimte voor een open en informatief gesprek en opiniërend debat. Het gaat de fractiedeelnemers erom een goed inzicht in een situatie, een onderwerp of een voorstel te krijgen, zodat in de raadsvergadering tot een gewogen oordeel gekomen kan worden.
Artikel 3 Taken oriënterende ronde en rollen deelnemers
De fractiedeelnemers inventariseren meningen, ideeën, voor- en nadelen of argumenten pro en contra van een onderwerp of voorstel. Zij luisteren actief naar elkaar en andere deelnemers en stellen relevante vragen. Zij dragen bij aan een zo volledig mogelijk beeld van een onderwerp en stellen informatieve vragen. Daarbij is een opiniërend debat toegestaan. Het echte politieke debat vindt plaats in de raadsvergadering.
Artikel 4 Samenstelling vanuit de fracties
In afwijking van het eerste lid kan, op voordracht van in de raad vertegenwoordigde fracties die bestaan uit één lid, door de raad per fractie maximaal één fractiedeelnemer worden benoemd, die geen lid is van de raad en die de fractiedeelnemer, die wel lid is van de raad, bij zijn afwezigheid vervangt.
Een fractiedeelnemer als bedoeld in lid 3 dient, voorafgaand aan zijn benoeming, een schriftelijke en ondertekende verklaring af te leggen en in handen van de voorzitter van de raad te stellen, waarin hij verklaart zich volledig te conformeren aan de rechten en plichten die bij of krachtens de Gemeentewet aan een raadslid zijn of worden gesteld.
het verlenen van het woord aan de deelnemers. Daarvoor hanteert de voorzitter, voor zover relevant, de volgende basisvolgorde: belanghebbenden/adviseur (kort betoog); college/ambtenaar /deskundige (kort betoog); fractiedeelnemers (vragen); belanghebbenden/adviseur (antwoord); college/ambtenaar/deskundige (antwoord);
Ter ondersteuning van iedere oriënterende ronde fungeert de griffier, de waarnemend griffier en/of een griffiemedewerker als griffier.
Artikel 8 Plaats en tijdstip vergadering
De oriënterende rondes vinden in de regel eens per twee weken, op dinsdagavond, 19.00 uur, in het gemeentehuis plaats.
Artikel 10 De agenda(commissie)
Voordat de schriftelijke oproep wordt verzonden, stelt de agendacommissie de voorlopige agenda van de oriënterende ronde vast, op voorzet van de griffie, aan de hand van door het college aangedragen voorstellen aan de raad, de beleidskalender, voorstellen vanuit de fracties en eventuele andere initiatieven.
Wie van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit voor de aanvang van de vergadering bij de voorzitter, dan wel de griffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam en hoedanigheid, alsmede het onderwerp waarover hij het woord wil voeren. Als de spreker het woord wil voeren namens een ander, overlegt hij - als de voorzitter daarom vraagt - tevens een schriftelijke en getekende machtiging van die ander.
Artikelgewijze toelichting op de regeling oriënterende rondes
Per 11 april 2006 werkt de gemeente Hardenberg in de voorbereiding op de officiële raadsvergaderingen met zogenaamde 'oriënterende rondes'. Op verzoek van de raad zijn er enkele zaken uitgewerkt, waardoor de deelnemers enig houvast hebben. De regeling is aangepast naar aanleiding van een evaluatie in mei/juni 2007, die op 3 juli 2007 in de raad is besproken. Hoewel de regeling wel als leidend is bedoeld, dient deze niet als wet van Meden en Perzen worden gezien. In onderling overleg kan worden afgeweken.
Om te voorkomen dat de omschrijving van terugkerende begrippen in de regeling moeten worden herhaald, is in deze bepaling een aantal begrippen eenmalig gedefinieerd.
In dit artikel wordt het doel van het houden van oriënterende rondes benoemd. Het doel is tweeledig: informatievergaring en meningsvorming. Daarnaast is het spreekrecht bij de oriënterende ronde neergelegd. Dit wordt m.n gebruikt door belanghebbenden die –tijdens de informerende/meningsvormende fase- nog iets willen toelichten/hun mening willen ventileren over bepaalde raadsvoorstellen, zodat de raadsleden daar rekening mee kunnen houden.
Bij de voorbereiding van het nieuwe vergadermodel is besloten dat er per fractie ten hoogste twee raadsleden bij de oriënterende rondes aanschuiven. Dit zijn geen vaste leden en per onderwerp kunnen verschillende leden aan tafel zitten. Andere fractieleden kunnen meeluisteren, of met aanwezige burgers praten. Op verzoek van de CDA-fractie is een bepaling opgenomen, waardoor het mogelijk is (uitzondering) om met meer dan twee fractiedeelnemers aan een oriënterende ronde deel te nemen. Bij plenaire sessies mogen alle raadsleden meedoen. Voor eenpersoonsfracties geldt in dat geval dat óf het raadslid, óf diens vervanger deelneemt. Het is niet toegestaan dat beiden aan een plenaire sessie deelnemen.
Om raadsminderheden meer mogelijkheden te bieden om volwaardig aan het gemeentebestuur deel te nemen, is geregeld dat eenpersoonsfracties een niet-raadslid kunnen aanwijzen als fractiedeelnemer. In verband met de rechten en plichten van raadsleden, vindt benoeming van deze plaatsvervangers formeel door de raad plaats. Geregeld is opnieuw, dat dit per fractie één persoon mag zijn. Het kan dus niet zo zijn, dat er per eenmansfractie meer dan één fractiedeelnemer, die geen raadslid is, wordt benoemd.
De plaatsvervangend fractiedeelnemers moeten, evenals raadsleden, voldoen aan hetgeen is bepaald in de artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet. Dit betekent onder andere dat zij achttien jaar moeten zijn, over een geldige verblijfstitel moeten beschikken, hun nevenfuncties openbaar moeten maken, geen (met het raadslidmaatschap onverenigbare) functie als bedoeld in artikel 13 Gemeentewet mogen vervullen en niet in strijd mogen handelen met artikel 15 van die wet (bijvoorbeeld: niet rechtstreeks of middellijk een overeenkomst aangaan betreffende het buiten dienstbetrekking tegen beloning verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de gemeente).
Juist omdat de rondes een zeer open, informeel en uitnodigend karakter hebben, is de rol van de voorzitters belangrijk. Aan hen de taak om het geheel in goede banen te leiden. Voor de voorzitters is daarom ook wat uitgebreider beschreven wat hun taak is.
Op basis van het tweede lid is de voorzitter geen deelnemer aan de ronde.Dit is een bewuste keuze, op deze wijze kan de voorzitter zich concentreren op zijn taak als (technisch) voorzitter en zijn tijd en energie aanwenden voor het bewaken van de positie van de oriënterende ronde. Hij hoeft zich niet te bekommeren om de inbreng van zijn fractie in de oriënterende ronde. Om die reden is tevens bepaald, dat degene, die als plaatsvervangend voorzitter fungeert, op dat moment geen deelnemer is. Deze bepaling maakt het mogelijk iemand, die normaliter fractiedeelnemer is, te benoemen als plaatsvervangend voorzitter.
Iedere ronde wordt ondersteund door de griffier, de waarnemend griffier of een griffiemedewerker. Omdat er twee rondes parallel plaatsvinden zijn minstens twee personen nodig.
Misschien wel het kernartikel van deze regeling. Tijdens de oriënterende ronde kunnen anderen dan (plaatsvervangend) fractiedeelnemers aan de vergadering deelnemen. Dat kunnen wethouders of ambtenaren zijn, maar meer nog is gedacht aan betrokken burgers of belangenbehartigers. Door het informele gesprek tussen fractiedeelnemers en deze anderen, krijgen eerstgenoemden meer dan ooit de gelegenheid om een goed beeld te krijgen van het aan de orde zijnde onderwerp of voorstel.
Behoeft geen nadere toelichting.
Alle raadsleden en de plaatsvervangend fractiedeelnemers ontvangen een oproep inclusief de voorlopige agenda voor een oriënterende ronde en de stukken, tenminste zes dagen voor de ronde, spoedeisende gevallen uitgezonderd. Indien in spoedeisende gevallen een aanvullende voorlopige agenda wordt vastgesteld, worden de stukken "zo spoedig mogelijk" nagezonden. Ook is neergelegd dat 'schriftelijke' (digitale) informatie (denk daarbij bijvoorbeeld aan sheets) over te houden presentaties zoveel als mogelijk vooraf wordt rondgestuurd. Op die wijze kunnen deelnemers bepalen of het voor hen interessant is om bij de presentatie aanwezig te zijn. De fracties bepalen zelf wie er naar de oriënterende ronde(s) wordt afgevaardigd. "Zoveel als mogelijk" is bedoeld als inspanningverplichting en mag niet als vrijblijvend worden beschouwd.
In artikel 82, lid 5, van de Gemeentewet, is artikel 19, lid 2, van de Gemeentewet, dat betrekking heeft op gemeenteraadsvergaderingen, van overeenkomstige toepassing verklaard op vergaderingen van raadscommissies. Deze artikelen zijn eveneens van toepassing op de oriënterende rondes. Dit houdt in dat de voorzitter, tegelijkertijd met de oproeping, dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis brengt, waarbij de agenda en de daarbij behorende voorstellen, tegelijkertijd met de oproeping en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage worden gelegd. De stukken ten aanzien waarvan geheimhouding is opgelegd worden niet toegezonden, maar kunnen bij de griffier worden ingezien (zoals dit in het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad ook voor raadsstukken is bepaald).
In artikel 9, lid 2, wordt verwezen naar artikel 86, lid 1 en 2, van de Gemeentewet.
Lid 1 (van artikel 86 Gemeentewet) gaat over het opleggen van geheimhouding over wat in besloten vergaderingen is behandeld. Lid 2 gaat over stukken, ten aanzien waarvan de voorzitter van een oriënterende ronde, het college en de burgemeester, o.g.v. een belang genoemd in artikel 10 Wob, geheimhouding kan opleggen. Ieder die bij de behandeling aanwezig is, moet die dan in acht nemen. Voor het sluiten van de deuren geldt artikel 82, lid 5 jo artikel 23 Gemeentewet.
De fractiedeelnemers bepalen de agenda van de ronde.
Ter voorbereiding is er een agendacommissie (zie artikel 1). De agendacommissie heeft een vergaande rol bij de agendering. De commissie bepaalt welke onderwerpen wel of niet op de agenda van de oriënterende ronde komen en welke onderwerpen rechtsreeks worden geagendeerd voor de raadsvergadering (hamerstukken). Hiermee wordt beoogd dat onderwerpen die slechts een formeel besluit inhouden rechtstreeks als hamerstuk naar de raad gaan, zodat geen tijd wordt verloren aan de behandeling daarvan. Eventuele technische vragen over dergelijke stukken worden zoveel mogelijk vooraf via de ambtelijke organisatie afgedaan. Daarvoor is geen vergadertijd nodig.
Verder kan de agenda bestaan uit een informerend deel en een meningsvormende deel. Het informerende deel is in beginsel bestemd voor informatieoverdracht/presentaties van het college. Maar ook fracties en/of derden zouden van deze gelegenheid gebruik kunnen maken.
Uiteraard is het aan de vergadering zelf om de agenda definitief vast te stellen. Het behoeft geen betoog dat afwijking van het voorstel van de agendacommissie daarbij uitzondering moet zijn.
Het spreekrecht op agendapunten is neergelegd bij de oriënterende rondes. Op dat moment is bijsturen van de mening van raadleden nog mogelijk. Spreekrecht bij de raadvergadering voegt over het algemeen niets of zeer weinig toe aan de besluitvorming.
Om te voorkomen dat geen spreekrecht meer zou bestaan over punten die door de agendacommissie rechtstreeks worden voorgedragen voor de raad (hamerstukken), wordt bij de agenda van de oriënterende ronde een lijst met hamerstukken toegevoegd. Mocht daarover een inspreker komen, kan aan het begin van de vergadering besloten worden dit punt als nog aan de agenda van de oriënterende ronde toe te voegen. Als zich niemand meldt, wordt het stuk niet besproken. Indien op voorhand bij de griffie of agendacommissie bekend is dat er insprekers zullen zijn, wordt het betrokken voorstel uiteraard als agendapunt voor de o-ronde geagendeerd (en niet als hamerstuk). Het is overigens niet de bedoeling dat fracties regelmatig aangeven een hamerstuk alsnog op de agenda te willen plaatsen (uitzonderingen daargelaten).
In verband met het informele karakter is de regeling over het verslag in eerste instantie simpel gehouden. Uiteraard moet kort kunnen worden teruggevonden wie er aanwezig waren, welke beslissingen er uiteindelijk zijn genomen of welke conclusies er zijn getrokken. Tevens worden de toezeggingen van de portefeuillehouder genoteerd. Omdat bij de raadsleden steeds meer behoefte bestond aan notulering van de antwoorden van de portefeuillehouder op de door het gestelde vragen, is dit aan de regeling toegevoegd. Het is wel zaak dat dit beperkt blijft tot de politiek-bestuurlijke vragen. In de (nabije) toekomst zal waarschijnlijk gewerkt gaan worden met geluidsbestanden.