Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hardenberg

Regeling oriënterende rondes Hardenberg

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHardenberg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling oriënterende rondes Hardenberg
CiteertitelRegeling oriënterende rondes
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 82

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-08-200717-10-2018nieuwe regeling

14-08-2007

Gemeenteblad, 2007, nr. 15

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

REGELING ORIËNTERENDE RONDES HARDENBERG

De raad van de gemeente Hardenberg;

gelezen het voorstel van het presidium van het presidium van 7 augustus 2007;

gelet op de Gemeentewet;

Besluit:

I.in te trekken de Regeling oriënterende rondes, vastgesteld op 25 april 2006;

II. vast te stellen de

REGELING ORIËNTERENDE RONDES HARDENBERG

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    oriënterende ronde: bijeenkomst (in de regel twee weken) voorafgaande aan de vergadering van de raad waarin onderwerpen die raad aangaan op informerende wijze worden besproken door raadsleden, collegeleden, ambtenaren en burgers;

  • b.

    deelnemer: degene die deelneemt aan de oriënterende ronde;

  • c.

    fractiedeelnemer: degene die namens een raadsfractie deelneemt aan een oriënterende ronde;

  • d.

    agendacommissie: commissie bestaande uit de (plaatsvervangend) voorzitters van de oriënterende rondes en de griffier en/of diens vervanger, die de voorlopige agenda van de oriënterende rondes en de raadsvergadering opstelt. De voorzitter van de raad neemt -gevraagd of op diens verzoek- deel aan de vergaderingen van de agendacommissie;

  • e.

    beleidskalender: periodiek overzicht van meest belangrijke beleidsthema’s voor de komende maanden, met daaraan gekoppeld: de geplande behandeling door de raad en het doel van behandeling (kennisname, bespreken en/of vaststellen);

  • f.

    voorzitter: voorzitter van een oriënterende ronde of diens vervanger;

  • g.

    griffier: griffier van een oriënterende ronde of diens vervanger;

Artikel 2 Doel

  • 1.

    De bedoeling van de oriënterende rondes is tweeledig: het verzamelen van informatie voor raadsleden en het bieden van ruimte aan inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven om hun meningen en ideeën te geven, waardoor meningsvorming door raadsleden kan plaatsvinden.

  • 2.

    College en ambtelijke organisatie hebben de mogelijkheid tijdens de oriënterende rondes informatie over te dragen aan de fractiedeelnemers. Er is ruimte voor een open en informatief gesprek en opiniërend debat. Het gaat de fractiedeelnemers erom een goed inzicht in een situatie, een onderwerp of een voorstel te krijgen, zodat in de raadsvergadering tot een gewogen oordeel gekomen kan worden.

  • 3.

    Tijdens de oriënterende rondes wordt gelegenheid geboden voor het gebruikmaken van het spreekrecht.

Artikel 3 Taken oriënterende ronde en rollen deelnemers

  • 1.

    De fractiedeelnemers inventariseren meningen, ideeën, voor- en nadelen of argumenten pro en contra van een onderwerp of voorstel. Zij luisteren actief naar elkaar en andere deelnemers en stellen relevante vragen. Zij dragen bij aan een zo volledig mogelijk beeld van een onderwerp en stellen informatieve vragen. Daarbij is een opiniërend debat toegestaan. Het echte politieke debat vindt plaats in de raadsvergadering.

  • 2.

    Aan het eind van de behandeling van een onderwerp wordt bepaald of een onderwerp als bespreekstuk of als hamerstuk voor de raad wordt geagendeerd, dan wel of er een andere beslissing wordt genomen. Indien minimaal één fractie daarom verzoekt wordt het onderwerp geagendeerd als bespreekstuk.

Artikel 4 Samenstelling vanuit de fracties

  • 1.

    Bij iedere oriënterende ronde is iedere fractie uit de raad vertegenwoordigd met maximaal twee fractiedeelnemers, die lid zijn van de raad.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid kunnen fracties bij wijze van uitzondering meer dan twee fractiedeelnemers, die lid zijn van de raad, afvaardigen naar een oriënterende ronde.

  • 3.

    In afwijking van het eerste lid kan, op voordracht van in de raad vertegenwoordigde fracties die bestaan uit één lid, door de raad per fractie maximaal één fractiedeelnemer worden benoemd, die geen lid is van de raad en die de fractiedeelnemer, die wel lid is van de raad, bij zijn afwezigheid vervangt.

  • 4.

    Voor benoeming van een fractiedeelnemer als bedoeld in lid 3 komen uitsluitend in aanmerking: personen, wier namen voorkomen op de kandidatenlijst voor de laatstgehouden verkiezing voor de leden van de gemeenteraad.

  • 5.

    Een fractiedeelnemer als bedoeld in lid 3 dient, voorafgaand aan zijn benoeming, een schriftelijke en ondertekende verklaring af te leggen en in handen van de voorzitter van de raad te stellen, waarin hij verklaart zich volledig te conformeren aan de rechten en plichten die bij of krachtens de Gemeentewet aan een raadslid zijn of worden gesteld.

  • 6.

    De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op de fractiedeelnemers, bedoeld in lid 3.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1.

    De voorzitters en de plaatsvervangend voorzitters worden via het presidium voorgedragen. De twee grootste fracties leveren de voorzitters; de derde en vierde fractie, in grootte, leveren de plaatsvervangers.

  • 2.

    De voorzitter is geen deelnemer. Ook de plaatsvervangend voorzitter is, wanneer deze als voorzitter fungeert, geen deelnemer.

  • 3.

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de oriëntatieronde;

    • b.

      het uitnodigen van aanwezigen aan tafel;

    • c.

      gelegenheid geven voor het spreekrecht;

    • d.

      het verlenen van het woord aan de deelnemers. Daarvoor hanteert de voorzitter, voor zover relevant, de volgende basisvolgorde: belanghebbenden/adviseur (kort betoog); college/ambtenaar /deskundige (kort betoog); fractiedeelnemers (vragen); belanghebbenden/adviseur (antwoord); college/ambtenaar/deskundige (antwoord);

    • e.

      het toezien op de aard van de vragen, waarbij technische vragen zoveel als mogelijk moeten worden voorkomen. Deze kunnen (vooraf) aan de ambtelijke organisatie worden gesteld;

    • f.

      het formuleren van nog openstaande vragen;

    • g.

      het leiden van het opiniërende debat, de discussie met de portefeuillehouder;

    • h.

      het vastleggen van de toezeggingen;

    • i.

      het concluderen dat het onderwerp:

      • -

        is afgedaan;

      • -

        nogmaals wordt geagendeerd voor een volgende oriënterende ronde;

      • -

        kan worden geagendeerd als bespreekstuk of als hamerstuk voor de raad;

      • -

        niet op de agenda van de raad hoeft te worden geplaatst;

      • -

        wordt aangehouden;

      • -

        in handen wordt gesteld van het college.

    • j.

      het handhaven van de orde. De voorzitter bewaakt de orde van de vergadering, maar ook de deelnemers aan het gesprek dragen hun verantwoordelijkheid;

    • k.

      het doen naleven van deze regeling.

Artikel 6 Griffier

Ter ondersteuning van iedere oriënterende ronde fungeert de griffier, de waarnemend griffier en/of een griffiemedewerker als griffier.

Artikel 7 Overige deelnemers

  • 1.

    Naast de fractiedeelnemers kunnen anderen aan de oriënterende rondes deelnemen. Daarbij wordt in ieder geval gedacht aan de betrokken portefeuillehouder uit het college, de secretaris, ambtenaren, adviseurs, burgers of woordvoerders van instanties en groeperingen.

  • 2.

    Deelnemers kunnen het woord voeren over alle onderwerpen, die op de agenda voor de betreffende oriënterende ronde staan vermeld, maar ook over niet-geagendeerde onderwerpen die de raad aangaan.

  • 3.

    Tenzij zij voorafgaand aan een oriënterende ronde door de griffie of een raadsfractie zijn uitgenodigd als deelnemer, melden bedoelde personen zich zoveel als mogelijk voorafgaand aan de oriënterende ronde bij de voorzitter of de griffier.

Artikel 8 Plaats en tijdstip vergadering

De oriënterende rondes vinden in de regel eens per twee weken, op dinsdagavond, 19.00 uur, in het gemeentehuis plaats.

Artikel 9 Oproep

  • 1.

    De voorzitter roept alle raadsleden schriftelijk, ten minste zes dagen voor het houden van de bijeenkomst - spoedeisende gevallen uitgezonderd - tot het bijwonen van de oriënterende ronde op.

  • 2.

    De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep aan de fractiedeelnemers verzonden.

  • 3.

    Zoveel als mogelijk wordt schriftelijke/digitale informatie van presentaties (sheets) vooraf onder de fractiedeelnemers verspreid.

  • 4.

    Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 9, tweede lid, worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk aan de fractiedeelnemers gezonden.

Artikel 10 De agenda(commissie)

  • 1.

    De agendacommissie is verantwoordelijk voor de procesregie en processtrategie. Zij bepaalt voor alle aangedragen onderwerpen en voorstellen, welke behandelwijze (formeel besluit of uitgebreide en gefaseerde behandeling) daarbij hoort.

  • 2.

    Voordat de schriftelijke oproep wordt verzonden, stelt de agendacommissie de voorlopige agenda van de oriënterende ronde vast, op voorzet van de griffie, aan de hand van door het college aangedragen voorstellen aan de raad, de beleidskalender, voorstellen vanuit de fracties en eventuele andere initiatieven.

  • 3.

    De agenda kan bestaan uit een informerend deel en een meningsvormende deel. Het informerende deel kan worden gebruikt door college om de raad over een bepaald onderwerp te informeren. Ook fracties en burgers kunnen hiervoor een agendapunt aandragen.

  • 4.

    Bij agendering van een onderwerp of een presentatie wordt aangegeven met welk doel agendering plaatsvindt.

  • 5.

    De agendacommissie beslist of onderwerpen rechtstreeks worden geagendeerd voor de raadsvergadering (hamerstuk).

  • 6.

    De voorlopige agenda wordt in ieder geval via het plaatselijke huis-aan-huisblad en de gemeentelijke website bekendgemaakt.

  • 7.

    In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep een aanvullende voorlopige agenda opstellen.

  • 8.

    Bij aanvang van de vergadering stellen de fractiedeelnemers de agenda vast. Op voorstel van een deelnemer kan de voorzitter de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

Artikel 11 Spreekrecht

  • 1.

    Derden kunnen het woord voeren over onderwerpen die op de agenda van de vergadering van de oriënterende ronde staan, dan wel over onderwerpen die op de bij de agenda vermelde lijst met hamerstukken staan.

  • 2.

    Wie van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit voor de aanvang van de vergadering bij de voorzitter, dan wel de griffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam en hoedanigheid, alsmede het onderwerp waarover hij het woord wil voeren. Als de spreker het woord wil voeren namens een ander, overlegt hij - als de voorzitter daarom vraagt - tevens een schriftelijke en getekende machtiging van die ander.

  • 3.

    De voorzitter geeft bij het betreffende agendapunt, dan wel aan het begin van de vergadering, het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken indien hij dit in het belang acht van de orde van de vergadering.

  • 4.

    Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.

  • 5.

    De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter bepaalt, eventueel nadat een lid van de raad hiertoe een voorstel heeft gedaan, de wijze van behandeling van de inbreng van de spreker.

  • 6.

    De sprekers dienen zich te beperken tot het verstrekken van informatie, het geven van toelichting of het beantwoorden van vragen van de raadsleden met betrekking tot het onderwerp, waarover zij het woord willen voeren.

  • 7.

    De leden van de raad kunnen, nadat de sprekers het woord hebben gevoerd, eventuele vragen stellen naar aanleiding van door de sprekers gemaakte opmerkingen. Er wordt echter niet met de sprekers in discussie getreden.

Artikel 12 Verslag en besluitenlijst

  • 1.

    Van elke bijeenkomst wordt een kort ambtelijk verslag gemaakt.

  • 2.

    Het verslag maakt in ieder geval melding van de:

    • a.

      aanwezige deelnemers;

    • b.

      besproken onderwerpen en voorstellen;

    • c.

      essentie van hetgeen is besproken, waaronder de door de portefeuillehouder gegeven antwoorden op vragen;

    • d.

      beslissingen en/of getrokken conclusies over de besproken onderwerpen;

    • e.

      door de portefeuillehouder gedane toezeggingen.

Artikel 13 Aanhalingstitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als "Regeling oriënterende rondes".

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de dag volgend op die van haar vaststelling.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering

van de raad van de gemeente Hardenberg van 14 augustus 2007.

 

De raad voornoemd,

De voorzitter, De griffier.

Artikelgewijze toelichting op de regeling oriënterende rondes

Algemeen

Per 11 april 2006 werkt de gemeente Hardenberg in de voorbereiding op de officiële raadsvergaderingen met zogenaamde 'oriënterende rondes'. Op verzoek van de raad zijn er enkele zaken uitgewerkt, waardoor de deelnemers enig houvast hebben. De regeling is aangepast naar aanleiding van een evaluatie in mei/juni 2007, die op 3 juli 2007 in de raad is besproken. Hoewel de regeling wel als leidend is bedoeld, dient deze niet als wet van Meden en Perzen worden gezien. In onderling overleg kan worden afgeweken.

Artikel 1

Om te voorkomen dat de omschrijving van terugkerende begrippen in de regeling moeten worden herhaald, is in deze bepaling een aantal begrippen eenmalig gedefinieerd.

Artikel 2

In dit artikel wordt het doel van het houden van oriënterende rondes benoemd. Het doel is tweeledig: informatievergaring en meningsvorming. Daarnaast is het spreekrecht bij de oriënterende ronde neergelegd. Dit wordt m.n gebruikt door belanghebbenden die –tijdens de informerende/meningsvormende fase- nog iets willen toelichten/hun mening willen ventileren over bepaalde raadsvoorstellen, zodat de raadsleden daar rekening mee kunnen houden.

Artikel 3

Behoeft geen toelichting.

Artikel 4

Bij de voorbereiding van het nieuwe vergadermodel is besloten dat er per fractie ten hoogste twee raadsleden bij de oriënterende rondes aanschuiven. Dit zijn geen vaste leden en per onderwerp kunnen verschillende leden aan tafel zitten. Andere fractieleden kunnen meeluisteren, of met aanwezige burgers praten. Op verzoek van de CDA-fractie is een bepaling opgenomen, waardoor het mogelijk is (uitzondering) om met meer dan twee fractiedeelnemers aan een oriënterende ronde deel te nemen. Bij plenaire sessies mogen alle raadsleden meedoen. Voor eenpersoonsfracties geldt in dat geval dat óf het raadslid, óf diens vervanger deelneemt. Het is niet toegestaan dat beiden aan een plenaire sessie deelnemen.

Om raadsminderheden meer mogelijkheden te bieden om volwaardig aan het gemeentebestuur deel te nemen, is geregeld dat eenpersoonsfracties een niet-raadslid kunnen aanwijzen als fractiedeelnemer. In verband met de rechten en plichten van raadsleden, vindt benoeming van deze plaatsvervangers formeel door de raad plaats. Geregeld is opnieuw, dat dit per fractie één persoon mag zijn. Het kan dus niet zo zijn, dat er per eenmansfractie meer dan één fractiedeelnemer, die geen raadslid is, wordt benoemd.

De plaatsvervangend fractiedeelnemers moeten, evenals raadsleden, voldoen aan hetgeen is bepaald in de artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet. Dit betekent onder andere dat zij achttien jaar moeten zijn, over een geldige verblijfstitel moeten beschikken, hun nevenfuncties openbaar moeten maken, geen (met het raadslidmaatschap onverenigbare) functie als bedoeld in artikel 13 Gemeentewet mogen vervullen en niet in strijd mogen handelen met artikel 15 van die wet (bijvoorbeeld: niet rechtstreeks of middellijk een overeenkomst aangaan betreffende het buiten dienstbetrekking tegen beloning verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de gemeente).

Artikel 5

Juist omdat de rondes een zeer open, informeel en uitnodigend karakter hebben, is de rol van de voorzitters belangrijk. Aan hen de taak om het geheel in goede banen te leiden. Voor de voorzitters is daarom ook wat uitgebreider beschreven wat hun taak is.

Op basis van het tweede lid is de voorzitter geen deelnemer aan de ronde.Dit is een bewuste keuze, op deze wijze kan de voorzitter zich concentreren op zijn taak als (technisch) voorzitter en zijn tijd en energie aanwenden voor het bewaken van de positie van de oriënterende ronde. Hij hoeft zich niet te bekommeren om de inbreng van zijn fractie in de oriënterende ronde. Om die reden is tevens bepaald, dat degene, die als plaatsvervangend voorzitter fungeert, op dat moment geen deelnemer is. Deze bepaling maakt het mogelijk iemand, die normaliter fractiedeelnemer is, te benoemen als plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 6

Iedere ronde wordt ondersteund door de griffier, de waarnemend griffier of een griffiemedewerker. Omdat er twee rondes parallel plaatsvinden zijn minstens twee personen nodig.

Artikel 7

Misschien wel het kernartikel van deze regeling. Tijdens de oriënterende ronde kunnen anderen dan (plaatsvervangend) fractiedeelnemers aan de vergadering deelnemen. Dat kunnen wethouders of ambtenaren zijn, maar meer nog is gedacht aan betrokken burgers of belangenbehartigers. Door het informele gesprek tussen fractiedeelnemers en deze anderen, krijgen eerstgenoemden meer dan ooit de gelegenheid om een goed beeld te krijgen van het aan de orde zijnde onderwerp of voorstel.

Artikel 8

Behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 9

Alle raadsleden en de plaatsvervangend fractiedeelnemers ontvangen een oproep inclusief de voorlopige agenda voor een oriënterende ronde en de stukken, tenminste zes dagen voor de ronde, spoedeisende gevallen uitgezonderd. Indien in spoedeisende gevallen een aanvullende voorlopige agenda wordt vastgesteld, worden de stukken "zo spoedig mogelijk" nagezonden. Ook is neergelegd dat 'schriftelijke' (digitale) informatie (denk daarbij bijvoorbeeld aan sheets) over te houden presentaties zoveel als mogelijk vooraf wordt rondgestuurd. Op die wijze kunnen deelnemers bepalen of het voor hen interessant is om bij de presentatie aanwezig te zijn. De fracties bepalen zelf wie er naar de oriënterende ronde(s) wordt afgevaardigd. "Zoveel als mogelijk" is bedoeld als inspanningverplichting en mag niet als vrijblijvend worden beschouwd.

In artikel 82, lid 5, van de Gemeentewet, is artikel 19, lid 2, van de Gemeentewet, dat betrekking heeft op gemeenteraadsvergaderingen, van overeenkomstige toepassing verklaard op vergaderingen van raadscommissies. Deze artikelen zijn eveneens van toepassing op de oriënterende rondes. Dit houdt in dat de voorzitter, tegelijkertijd met de oproeping, dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis brengt, waarbij de agenda en de daarbij behorende voorstellen, tegelijkertijd met de oproeping en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage worden gelegd. De stukken ten aanzien waarvan geheimhouding is opgelegd worden niet toegezonden, maar kunnen bij de griffier worden ingezien (zoals dit in het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad ook voor raadsstukken is bepaald).

In artikel 9, lid 2, wordt verwezen naar artikel 86, lid 1 en 2, van de Gemeentewet.

Lid 1 (van artikel 86 Gemeentewet) gaat over het opleggen van geheimhouding over wat in besloten vergaderingen is behandeld. Lid 2 gaat over stukken, ten aanzien waarvan de voorzitter van een oriënterende ronde, het college en de burgemeester, o.g.v. een belang genoemd in artikel 10 Wob, geheimhouding kan opleggen. Ieder die bij de behandeling aanwezig is, moet die dan in acht nemen. Voor het sluiten van de deuren geldt artikel 82, lid 5 jo artikel 23 Gemeentewet.

Artikel 10

De fractiedeelnemers bepalen de agenda van de ronde.

Ter voorbereiding is er een agendacommissie (zie artikel 1). De agendacommissie heeft een vergaande rol bij de agendering. De commissie bepaalt welke onderwerpen wel of niet op de agenda van de oriënterende ronde komen en welke onderwerpen rechtsreeks worden geagendeerd voor de raadsvergadering (hamerstukken). Hiermee wordt beoogd dat onderwerpen die slechts een formeel besluit inhouden rechtstreeks als hamerstuk naar de raad gaan, zodat geen tijd wordt verloren aan de behandeling daarvan. Eventuele technische vragen over dergelijke stukken worden zoveel mogelijk vooraf via de ambtelijke organisatie afgedaan. Daarvoor is geen vergadertijd nodig.

Verder kan de agenda bestaan uit een informerend deel en een meningsvormende deel. Het informerende deel is in beginsel bestemd voor informatieoverdracht/presentaties van het college. Maar ook fracties en/of derden zouden van deze gelegenheid gebruik kunnen maken.

Uiteraard is het aan de vergadering zelf om de agenda definitief vast te stellen. Het behoeft geen betoog dat afwijking van het voorstel van de agendacommissie daarbij uitzondering moet zijn.

Artikel 11

Het spreekrecht op agendapunten is neergelegd bij de oriënterende rondes. Op dat moment is bijsturen van de mening van raadleden nog mogelijk. Spreekrecht bij de raadvergadering voegt over het algemeen niets of zeer weinig toe aan de besluitvorming.

Om te voorkomen dat geen spreekrecht meer zou bestaan over punten die door de agendacommissie rechtstreeks worden voorgedragen voor de raad (hamerstukken), wordt bij de agenda van de oriënterende ronde een lijst met hamerstukken toegevoegd. Mocht daarover een inspreker komen, kan aan het begin van de vergadering besloten worden dit punt als nog aan de agenda van de oriënterende ronde toe te voegen. Als zich niemand meldt, wordt het stuk niet besproken. Indien op voorhand bij de griffie of agendacommissie bekend is dat er insprekers zullen zijn, wordt het betrokken voorstel uiteraard als agendapunt voor de o-ronde geagendeerd (en niet als hamerstuk). Het is overigens niet de bedoeling dat fracties regelmatig aangeven een hamerstuk alsnog op de agenda te willen plaatsen (uitzonderingen daargelaten).

Artikel 12

In verband met het informele karakter is de regeling over het verslag in eerste instantie simpel gehouden. Uiteraard moet kort kunnen worden teruggevonden wie er aanwezig waren, welke beslissingen er uiteindelijk zijn genomen of welke conclusies er zijn getrokken. Tevens worden de toezeggingen van de portefeuillehouder genoteerd. Omdat bij de raadsleden steeds meer behoefte bestond aan notulering van de antwoorden van de portefeuillehouder op de door het gestelde vragen, is dit aan de regeling toegevoegd. Het is wel zaak dat dit beperkt blijft tot de politiek-bestuurlijke vragen. In de (nabije) toekomst zal waarschijnlijk gewerkt gaan worden met geluidsbestanden.

Artikel 13

Dit artikel behoeft geen toelichting.