Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Midden-Delfland

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Midden-Delfland
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2010
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt Legesverordening 2009

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229 lid 1

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-201001-01-2011Art. 4, tarieventabel

29-06-2010

Gemeenteblad, 2010, 013

2010-07-12b2
08-07-201031-03-201031-12-2010Art. 5

29-06-2010

Gemeenteblad, 2010, 011

2010-07-12b1
24-12-200931-12-2010Nieuwe regeling

08-12-2009

Gemeenteblad, 2009, 9

2009-09-04 e
01-01-2011intrekking

 

 

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Midden-Delfland;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 1 december 2009, nr. 2009-09-04 e;

Gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

BESLUIT:

Vast te stellen de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot vergunning op grond van de Algemeen Plaatselijke Verordening voor evenementen waarvan de doelstelling fondsenwerving voor een charitatief doel is.

Artikel 5 Tarieven
  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling
  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Voor de invordering van de leges voor alleen de kosten van een Nederlandse identiteitskaart kan geheel of gedeeltelijke kwijtschelding worden verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel
  • 1.

    De ‘Legesverordening 2009’ van 11 november 2008, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van heffing.

  • 2.

    De ‘Legesverordening 2009’ blijft van toepassing op de belastbare feiten die zich vóór 1 januari 2010 hebben voorgedaan.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2010’.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 08 december 2009.

De griffier, de voorzitter

A.de Vos, A.J. Rodenburg

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2010

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1 maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur € 332,60

1.1.1.1.1 in afwijking van hetgeen bepaald in 1.1.1.1 is de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op maandag en dinsdag om 10.00 uur in het gemeentehuis in Schipluiden kosteloos

1.1.1.2 buiten de onder 1.1.1.1 genoemde uren € 406,45

1.1.1.3op zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag € 622,90

1.1.2 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

1.1.2.1 maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur € 332,60

1.1.2.1.1 in afwijking van hetgeen bepaald in 1.1.2.1 is de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op maandag en dinsdag om 10.00 uur in het gemeentehuis in Schipluiden kosteloos

1.1.2.2 buiten de onder 1.1.2.1 genoemde uren € 406,45

1.1.2.3op zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag € 622,90

1.1.3 De tarieven als genoemd in 1.1.1 en 1.1.2 worden bij de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op een andere locatie dan het gemeentehuis en de oude gemeentehuizen in Maasland en Schipluiden vermeerderd met € 104,60

1.1.4 Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap, deze aanvraag wordt ingetrokken, is 25% van de leges als bedoeld in artikel 1.1.1.1, 1.1.1.2, 1.1.1.3, 1.1.2.1, 1.1.2.2, 1.1.2.3 en 1.1.3 verschuldigd.

1.1.5 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een:

1.1.5.1 trouwboekje of partnerschapboekje in kunststof € 41,15

1.1.5.2 trouwboekje of partnerschapboekje in leder € 51,70

1.1.6 Het tarief bedraagt voor het op aanvraag luiden van de klok, indien aanwezig € 18,25

1.1.7 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

1.1.7.1 Indien het stuk als bedoeld in 1.1.7 op verzoek van de aanvrager per post wordt verzonden, wordt het tarief per zending vermeerderd met € 3,05

1.1.8 Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege ter beschikking stellen van getuigen voor huwelijken of geregistreerde partnerschappen per getuige € 18,25

1.1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verlenen van een verlof tot uitstel van begraven of cremeren € 18,25

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1 het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 50,90

1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) € 56,90

1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) € 50,90

1.2.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij aanvraag van dit nieuwe reisdocument € 8,95

1.2.1.5 tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 20,90

1.2.1.6 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar € 8,95

1.2.1.7 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder € 42,85

1.2.2.1 De tarieven genoemd in 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met € 41,00

1.2.2.2 Het tarief genoemd in 1.2.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.2.3 Het tarief genoemd in 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van €19,50

1.2.3.1 Indien de oude Europese of Nederlandse identiteitskaart door vermissing of diefstal niet kan worden ingeleverd, wordt het onder 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 genoemde tarief vermeerderd met € 16,55

1.2.3.2 Indien het oude paspoort door vermissing of diefstal niet kan worden ingeleverd, wordt het onder 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 genoemde tarief vermeerderd met € 16,55

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 36,50

1.3.2 Het tarief genoemd in 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met € 33,25

1.3.3 Indien het oude rijbewijs door vermissing of diefstal niet kan worden ingeleverd, wordt het onder 1.3.1 genoemde tarief vermeerderd met € 16,55

1.3.4 Het tarief voor afgifte van een Eigen Verklaring bedraagt € 20,45

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking € 6,35

1.4.2.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1 voor 100 verstrekkingen € 66,09

1.4.2.2.2 voor 500 verstrekkingen € 133,35

1.4.2.2.3 voor 1.000 verstrekkingen € 199,50

1.4.2.2.4 voor 5.000 verstrekkingen € 400,05

1.4.2.3 tot het afsluiten van een abonnement op het periodiek verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente € 112,75

1.4.3 Voor de toepassing van 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking € 6,35

1.4.4.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.4.2.1 voor 100 verstrekkingen € 66,09

1.4.4.2.2 voor 500 verstrekkingen € 133,35

1.4.4.2.3 voor 1.000 verstrekkingen € 199,50

1.4.4.2.4 voor 5.000 verstrekkingen € 400,05

1.4.5 Indien de verstrekking als bedoeld in 1.4.2.1 en 1.4.4.1 op verzoek van de aanvrager per post wordt verzonden, wordt het tarief per zending vermeerderd met € 3,05

1.4.6 Het tarief bedraagt voor het afgeven van een bewijs van opneming in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens per persoon € 6,35

1.4.6.1 Indien een internationaal bewijs moet worden afgegeven, wordt het tarief als bedoeld in 1.4.6 vermeerderd met € 4,60

1.4.7 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens € 2,25

1.4.8 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier € 18,25

1.4.9 Het tarief voor afstemming via alternatieve media (magneetband of magneetschijf) bedraagt € 22,70

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.5.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.5.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.5.1.1.1 ten hoogste 100 pagina’s, per pagina € 0,23 met een maximum per bericht € 5,00

1.5.1.1.2 meer dan 100 pagina’s € 22,50

1.5.1.2 bij verstrekking anders dan op papier € 4,50

1.5.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking € 22,50

1.5.2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van 1.5.1.1, 1.5.1.2 en 1.5.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.5.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens € 4,50

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

1.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.1.1 een afschrift van de gemeentebegroting € 17,10

1.6.1.2 een afschrift van de gemeenterekening € 17,10

1.6.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.6.2.1 op de vergaderstukken van de raadsvergaderingen (agenda, voorstellen en verslag) € 51,05

1.6.2.2 op de vergaderstukken van de commissievergaderingen (agenda, voorstellen en verslag) € 51,05

1.6.2.3 op het gemeenteblad € 29,05

1.6.3 Indien een abonnement als bedoeld in 1.6.2.1 en 1.6.2.2 in de loop van een kalenderjaar wordt afgesloten, wordt het tarief voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar vastgesteld naar zoveel kwartalen als er in dat jaar nog volle kwartalen overblijven.

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.1.1 tot het verstrekken van een uittreksel uit het Wkpb-beperkingenregister, per uittreksel € 18,25

1.7.1.2 tot het verstrekken van een onbelastverklaring uit Wkpb-beperkingenregister, per verklaring € 18,25

1.7.1.3 tot het verstrekken van een uittreksel uit de Wkpb-registratie, per uittreksel € 18,25

1.7.1.4 tot toelichting op het ter inzage verleende dossier, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan € 18,25

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

1.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag € 30,05

1.8.1.2 tot het verkrijgen van een attestatie de vita € 6,35

1.8.1.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 3,15

1.8.1.4 tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap € 6,35

1.8.2 Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verlenen van:

1.8.2.1 een verklaring van optie geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Besluit optie- en naturalisatiegelden

1.8.2.2 het Nederlanderschap geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Besluit optie- en naturalisatiegelden

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

1.9.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan € 19,00

Hoofdstuk 10 Huisvestingswet

  • 1.10 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

  • 1.10.1 tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet € 15,90

  • 1.10.2 tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet € 31,20

  • 1.10.3 tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet € 31,20

  • 1.10.4 tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet € 31,20

Hoofdstuk 11 Kansspelen

  • 1.11.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

  • 1.11.1.1 voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat € 56,50

  • 1.11.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat € 56,50 en voor iedere volgende speelautomaat € 34,00

  • 1.11.1.3 voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd € 226,50

  • 1.11.1.4 voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat € 226,50 en voor iedere volgende speelautomaat € 136,00

  • 1.11.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 36,10

Hoofdstuk 12 Telecommunicatie

  • 1.12.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet € 68,75

  • 1.12.1.1 indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond:

  • 1.12.1.2 bij tegels per strekkende meter vermeerderd met € 8,85

  • 1.12.1.3 bij klinkers per strekkende meter vermeerderd met € 13,35

  • 1.12.1.4 bij tegels – lasgaten per m² vermeerderd met € 14,90

  • 1.12.1.5 bij klinkers – lasgaten per m² vermeerderd met € 19,90

  • 1.12.2 Het in 1.12.1 genoemde tarief wordt:

  • 1.12.2.1 indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en aanbieders van netwerk vermeerderd met € 53,90

  • 1.12.2.2 indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

  • 1.12.2.3 indien een begroting als bedoeld in 1.12.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

  • 1.12.3 Het tarief als bedoeld in 1.12.1.2, 1.12.1.3, 1.12.1.4 en 1.12.1.5 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechterlijke vergoeding voor beheerskosten per strekkende meter sleuf in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat het tarief na vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

  • 1.13 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

  • 1.13.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 € 36,95

  • 1.13.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen € 32,45

  • 1.13.3 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) € 10,75

Hoofdstuk 14 Ligplaats

1.14 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning voor een ligplaats als bedoeld in artikel 5.3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening € 77,30

Hoofdstuk 15 Diversen

  • 1.15.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

  • 1.15.1.1 gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 3,15

  • 1.15.1.2 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 0,50

  • 1.15.1.3 een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 73,25

  • 1.15.1.4 stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 9,80

  • 1.15.1.5 reproducties van stukken of tekeningen vervaardigd door middel van een lichtdrukapparaat:

  • 1.15.1.5.1 op formaat A3 of kleiner € 10,45

  • 1.15.1.5.2 op formaat A2 € 15,70

  • 1.15.1.5.3 op formaat A1 € 18,25

  • 1.15.1.5.4 op formaat groter dan A1, per m² € 6,55

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Bouwvergunningen

Bouwkosten

2.1

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten

verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

Bouwvergunningen

2.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van:

 

2.2.1

een verzoek tot beoordeling van een schetsplan met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd schetsplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend: 25% van het overeenkomstig 2.2.2, onderscheidenlijk 2.2.3 of 2.2.4 of 2.2.5 of 2.2.6 berekende bedrag.

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor een op basis van het schetsplan uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend;

 

2.2.2

een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p, van de Woningwet 1,71% van de bouwkosten met een minimum van

€ 115,65

2.2.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel o, van de Woningwet 2,28% van de bouwkosten met een minimum van

€ 131,75

2.2.4

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de Woningwet, 1,25% van de bouwkosten met een minimum van

€ 115,65

2.2.5

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, derde lid, van de Woningwet, 1,25% van de bouwkosten met een minimum van

€ 133,80

2.2.6

in afwijking van het gestelde onder 2.2.2 tot en met 2.2.5 bedraagt het tarief voor een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor een warenhuis (kas) 1,18% van de bouwkosten met een minimum van

€ 133,80

2.2.7

Indien ten behoeve van een bouwwerk dat gebouwd is zonder vereiste lichte dan wel reguliere dan wel eerste of tweede fase bouwvergunning ter legalisering alsnog een bouwvergunning wordt aangevraagd, worden de leges als bedoeld in artikel 2.2.2, onderscheidenlijk 2.2.4 of 2.2.1 of 2.2.6 met 50% verhoogd.

 

Teruggaaf

2.3.1

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 2.2.2, onderscheidenlijk 2.2.3, 2.2.4, 2.2.5 of 2.2.6 met dien verstande dat zij niet minder dan € 131,75 zullen bedragen. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.

 

2.3.2.1

Indien van een verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges als bedoeld in 2.2.2, onderscheidenlijk 2.2.3, 2.2.4, 2.2.5 of 2.2.6 verleend. Teruggaaf wordt alleen verleend indien de verleende vergunning binnen 6 maanden na de verlening schriftelijk wordt ingetrokken.

 

2.3.2.2

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning binnen 1 maand wordt ingetrokken, voordat de bouwvergunning is verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van 90% van de geheven leges als bedoeld in 2.2.2, onderscheidenlijk 2.2.3, 2.2.4, 2.2.5 of 2.2.6 verleend.

 

2.3.2.3

Indien op een later tijdstip dan in 2.3.2.2 bedoeld na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 70% van de geheven leges als bedoeld in 2.2.2, onderscheidenlijk 2.2.3, 2.2.4, 2.2.5 of 2.2.6 verleend.

 

2.3.2.4

Indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van 30% van de geheven leges als bedoeld in 2.2.2, onderscheidenlijk 2.2.3, 2.2.4, 2.2.5 of 2.2.6 verleend.

 

Overschrijving bouwvergunning

2.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende bouwvergunning op naam van een ander dan degene op wiens naam de vergunning is verleend

€ 55,85

Verhogingen in verband met bestemmingsplanwijzigingen en de Wet Geluidshinder

2.5.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 3.6, eerste lid, onder a, b of c, 3.22 of 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt het overeenkomstig 2.2.2, onderscheidenlijk 2.2.3, 2.2.4 of 2.2.5 berekende bedrag verhoogd met

€ 171,25

Verhogingen in verband met toetsing aan welstandscriteria

2.6.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een lichte bouwvergunning moet worden verleend en toetsing aan welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet moet plaatsvinden wordt,

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een reguliere bouwvergunning, bouwvergunning eerste fase of bouwvergunning tweede fase moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, het overeenkomstig 2.2.3, 2.2.4 en 2.2.5 berekende bedrag verhoogd volgens de kosten genoemd in onderstaande tabel.

 

Bouwkosten

Tarief (afronden naar boven op veelvoud van

€ 5,00)

Reclames

€ 30,00 + € 25 administratiekosten

Lager dan 4.000,-

€ 15,00 + € 25 administratiekosten

4.000,- tot 25.000,-

€ 26,00 + € 25 administratiekosten + 2,00 ‰ van de bouwkosten

25.000,- tot 120.000,-

€ 52,00 + € 25 administratiekosten + 1,10 ‰ van de bouwkosten

120.000,- tot 230.000,-

€ 98,00 + € 25 administratiekosten + 1,10 ‰ van de bouwkosten

230.000,- tot 455.000,-

€ 237,00 + € 25 administratiekosten + 0,60 ‰ van de bouwkosten

Meer dan 455.000,-

€ 469,00 + € 25 administratiekosten + 0,25 ‰ van de bouwkosten

Aanlegvergunningen, advies van een agrarisch deskundige en/of van een natuur- en landschapsdeskundige.

2.7.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanlegvergunning als bedoeld in het vigerende bestemmingsplan.

€ 37,60

2.7.2

Indien ten behoeve van het verkrijgen van een bouw- of aanlegvergunning een advies van een agrarisch deskundige dient te worden uitgebracht, is per advies een bedrag verschuldigd van

€ 530,05

2.7.3

Indien ten behoeve van het verkrijgen van een bouw- of aanlegvergunning een advies van een natuur- en landschapsdeskundige dient te worden uitgebracht, is per advies een bedrag verschuldigd van

€ 530,05

2.7.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een bodemonderzoeksrapport

€ 146,50

2.7.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de archeologische waarde van de bodem

€ 149,95

Bestemmingswijzigingen

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in art 3.6, eerste lid, onder a, b of c, 3.22 of 3.23 Wet ruimtelijke ordening waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in 2.2.2, onderscheidenlijk 2.2.3, 2.2.4, 2.2.5, 2.2.6 is vereist en geen sprake is van werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is als bedoeld in 2.7.1

€ 177,75

2.8.2

Indien in verband met het beoordelen van een in behandeling genomen aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in 2.8.1 een advies van een agrarisch deskundige dient te worden uitgebracht, is per advies een bedrag verschuldigd van

€ 530,05

2.8.3

Indien in verband met het beoordelen van een in behandeling genomen aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in 2.8.1 een advies van een natuur- en landschapsdeskundige dient te worden uitgebracht, is per advies een bedrag verschuldigd van

€ 530,05

2.8.4

Indien op verzoek een besluit moet worden genomen tot wijziging of herziening van een geldend bestemmingsplan met het doel om bestemming van een individueel perceel te wijzigen of te herzien, worden aan de aanvrager de hieraan verbonden stedenbouwkundige kosten in rekening gebracht met een maximum van

€ 7.406,60

2.8.5

Door middel van een begroting van de kosten of vanwege burgemeester en wethouders wordt een inschatting gemaakt van de leges. Dit bedrag wordt voor het in gang zetten van de procedure aan de aanvrager medegedeeld.

 

2.8.6

Indien de exploitatieverordening 1998 van toepassing is en de stedenbouwkundige kosten zijn opgenomen in een exploitatieovereenkomst, zijn de betreffende leges als bedoeld in artikel 2.8.3 niet van toepassing.

 

Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

2.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het in gebruik hebben of houden van bouwwerken zoals bedoeld in:

A

Artikel 6.1.1, lid 1, van de Bouwverordening

€ 228,45

 

vermeerderd met een toeslag als hieronder aangegeven:

 

Voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte:

 

Categorie

Aantal m²

Toeslag

         
 

1

0 t/m 100

€ 228,45

 
 

2

101 t/m 500

€ 95,45

+ € 1,30 per m²

 

3

501 t/m 2.000

€ 511,65

+ € 0,48 per m²

 

4

2.001 t/m 5.000

€ 1.256,15

+ € 0,12 per m²

 

5

5.001 t/m 50.000

€ 1.726,20

+ € 0,03 per m²

 

6

meer dan 50.001

€ 2.749,45

+ € 0,01 per m²

 

Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld in 2.9.1 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging, danwel uitbreiding van een vergunning bedraagt het legestarief, indien het betreft:

2.9.1.1

Uitbreiding van een inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat: het legestarief vermeld in onderdeel 2.9.1.A, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

2.9.1.2

Herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, danwel een deel van de inrichting, met dien verstande dat de herindeling tenminste 10% van de oppervlakte beslaat: 50% van het legestarief vermeld onder 2.9.1.A, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

2.9.1.3

Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld in 2.9.1.A van deze tarieventabel betrekking heeft op het tijdelijk gebruik van een bouwwerk ten behoeve van een evenement, waarbij de gebruiksduur maximaal 4 weken bedraagt, bedraagt het tarief 10% van het bedrag vermeld in 2.9.1.A.

2.9.1.4

Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld in 2.9.1.A van deze tarieventabel betrekking heeft op het tijdelijk gebruik van een bouwwerk ten behoeve van een evenement, waarbij de gebruiksduur meer dan 4 weken bedraagt, bedraagt het tarief 100% van het bedrag vermeld in 2.9.1.A.

2.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het in gebruik hebben of houden van inrichtingen (bouwwerken geen gebouw zijnde) zoals bedoeld in:

A

Artikel 2.1.1, lid 1, van de Brandbeveiligingsverordening ten behoeve van het gebruik van een in dat artikel omschreven inrichting niet zijnde bouwwerk € 228,45

vermeerderd met een toeslag als hieronder aangegeven:

Voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte:

 

Categorie

Aantal m²

Toeslag

       
 

1

0 t/m 100

geen

 

2

101 t/m 500

+ € 1,32 per m²

 

3

501 t/m 2.000

+ € 0,49 per m²

 

4

2.001 t/m 5.000

+ € 0,12 per m²

 

5

5.001 t/m 50.000

+ € 0,03 per m²

 

6

meer dan 50.001

+ € 0,01 per m²

 

Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld in 2.9.2 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging, dan wel uitbreiding van een vergunning bedraagt het legestarief, indien het betreft:

2.9.2.1

Uitbreiding van een inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat: het legestarief vermeld in onderdeel 2.9.2.A, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

2.9.2.2

Herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, dan wel een deel van de inrichting, met dien verstande dat de herindeling tenminste 10% van de oppervlakte beslaat: 50% van het legestarief vermeld onder 2.9.2.A, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding.

Overdracht gebruiksvergunning

2.9.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verklaring van overdracht van gebruiksvergunning aan de nieuwe gebruiker

€ 48,00

Intrekking of weigering vergunning

2.9.4

Indien een aanvraag om ontheffing of vergunning tijdens de behandeling door de aanvrager wordt ingetrokken of wordt geweigerd, worden volgens de leden 1 en 3 berekende leges, met 50% verminderd.

 

Sloopvergunning en sloopmelding

2.10.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1.1 van de bouwverordening

€ 48,00

Overig

2.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

€ 64,35

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 221,60

3.1.2 In afwijking van 3.1.1 bedraagt het tarief, wanneer door de aanvrager met recht een beroep wordt gedaan op artikel 27, tweede of derde lid, of artikel 75, eerste lid, van de Drank- en Horecawet € 36,30

3.1.3 Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of een verklaring als bedoeld in artikel 37 tot en met 44 en 74 van de Drank- en Horecawet geldt het tarief zoals dit is opgenomen in het Algemeen uitvoeringsbesluit Drank- en Horecawet.

3.1.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 73,85

3.1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 45,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning voor het organiseren als bedoeld in artikel 2.2.2, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, indien het betreft:

3.2.1.1 een grootschalig evenement € 412,15

3.2.1.2 een kleinschalig evenement € 35,50

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning voor een seksinrichting of escortbedrijf voor 12 maanden ingevolge hoofdstuk 3, artikel 3.2.1, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening € 612,85

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet € 62,45

Hoofdstuk 5 Exploitatievergunning horecabedrijf

3.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

3.5.1 het afgeven van een exploitatievergunning horecabedrijf als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de Algemene plaatselijke verordening € 110,80

3.5.2 het verlengen van een exploitatievergunning horecabedrijf als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de Algemene plaatselijke verordening € 73,85

Hoofdstuk 6 Standplaats- en ventvergunning

3.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning tot het betrekken van een standplaats in de gemeente als bedoeld in artikel 5.2.3.1:

3.6.1.1 geldig voor één dag € 18,25

3.6.1.2 geldig voor één week € 18,25

3.6.1.3 geldig voor één maand € 36,65

3.6.1.4 geldig voor één jaar € 73,25

3.6.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning tot venten in de gemeente als bedoeld in artikel 5.2.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening:

3.6.2.1 geldig voor één dag € 18,25

3.6.2.2 geldig voor één week € 18,25

3.6.2.3 geldig voor één maand € 36,65

3.6.2.4 geldig voor één jaar € 73,25

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan € 18,25

Behorende bij het raadsbesluit van 8 december 2009.

De griffier van Midden-Delfland,

A. de Vos