Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling funderingsonderzoek Zaanstad 2013 |
Citeertitel | Subsidieregeling funderingsonderzoek Zaanstad 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | funderingsonderzoek |
Deze regeling maakt onderdeel uit van het beleid voor funderingsherstel, neergelegd in de beleidsnota Nieuw fundament; funderingsbeleid particuliere woningen 2010 – 2020.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 28-06-2013 | Nieuwe regeling | 11-12-2012 Gemeenteblad 2012, nr. 65 | 2012/264184 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad.
Dat de gemeente Zaanstad grote waarde hecht aan een veilige en leefbare woonomgeving. Uit onderzoeken is gebleken dat de kans bestaat dat houten funderingen aangetast zijn waardoor de bouwconstructie niet meer voldoet. De gemeente stelt daarom een regeling vast waardoor eigenaren van particuliere woningen een subsidie als tegemoetkoming in de kosten van het onderzoek van de houten fundering kunnen krijgen.
Artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Zaanstad.
Beleid Nieuw Fundament funderingsbeleid particuliere woningen 2010- 2020 (2009/185121)
Vast te stellen: Subsidieregeling funderingsonderzoek Zaanstad 2013
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Artikel 2 Reikwijdte van de regeling
De regeling is van toepassing op de door het college te verstrekken incidentele subsidies voor onderzoek van de houten fundering, aan de eigenaar van een particuliere woning, gebouwd voor 1970 en gelegen binnen de grenzen van de gemeente.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
Voor subsidie komen in aanmerking de kosten voor het funderingsonderzoek.
Hoofdstuk 2 Subsidie voor funderingsonderzoek
De subsidie wordt verleend onder de volgende voorwaarden:
In het onderzoeksrapport dient een integrale beoordeling van de funderingsconstructie te zijn opgenomen conform artikel 3.2 van de richtlijn. In het rapport moet worden aangegeven wat de verwachte levensduur is van de fundering bij gelijkblijvende omstandigheden. Tevens moet er in het rapport een advies zijn opgenomen over de eventueel te treffen maatregelen.
In aanvulling op het bepaalde in artikel 4:25 en artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht, wordt subsidie geweigerd indien:
De subsidieontvanger verzoekt binnen 9 maanden na subsidieverlening aan het college om subsidievaststelling en dient hiertoe de volgende stukken bij het college in:
Hoofdstuk 3 Slot en overgangsbepalingen
Het college kan, in bijzondere gevallen, afwijken van het bepaalde in deze regeling, indien een strikte toepassing daarvan zal leiden tot een onevenredige benadeling van de subsidieaanvrager.
Artikel 13 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college.
Deze toelichting maakt onderdeel uit van de regeling.
In deze overweging wordt de aanleiding en het doel van de subsidieregeling uitgelegd.
In artikel 160 van de Gemeentewet wordt aan het college bevoegdheden toegekend.
De Algemene wet bestuursrecht bevat in titel 4.2 algemene wettelijke bepalingen over subsidies.
De Algemene wet bestuursrecht bevat in titel 4.3 algemene wettelijke bepalingen over beleidsregels.
De Algemene subsidieverordening Zaanstad bevat algemene regels over subsidieverstrekking in de Gemeente. U kunt de verordening nalezen en downloaden via de website van de Gemeente.
In dit artikel worden specifieke begrippen van deze regeling gedefinieerd. In sub o van dit artikel wordt u verwezen naar de Algemene subsidieverordening Zaanstad. Deze verordening bevat algemene regels over subsidieverlening in Zaanstad. U kunt de verordening nalezen en downloaden via de website van de gemeente.
Voor woningen in een bouwblok zijn vaak 1 of 2 inspectieputten voldoende om conclusies te kunnen trekken.
In dit artikel is het toepassingsbereik van de regeling vastgelegd.
De gemeente subsidieert alleen de eigenaar van een particuliere woning, of van een deel van de bouwkundige eenheid, omdat de woning dan in de primaire levensbehoefte ‘wonen’ voorziet. De gemeente subsidieert niet wanneer het eigendom een economisch doel heeft, zoals bij commerciële verhuur.
De subsidie bestaat uit een geldelijke bijdrage in de kosten van het funderingsonderzoek. De werkelijke kosten van het funderingsonderzoek zijn hoger.
Voor subsidieregeling is een subsidiebudget vastgesteld. Als het beschikbare subsidiebudget is uitgeput dan wordt de subsidie geweigerd (zie artikel 9 lid 2).
De subsidie dient schriftelijk te worden aangevraagd. Hiervoor is een aanvraagformulier vastgesteld. De informatie is nodig om de aanvraag te kunnen beoordelen. De aanvraag wordt ingediend voordat wordt overgegaan tot de feitelijke uitvoering van de werkzaamheden waarvoor een geldelijke bijdrage wordt gevraagd. Het aanvraagformulier kunt u downloaden van de website van de Gemeente of bij het Gemeentelijke Adviesbureau Funderingsherstel opvragen.
In dit artikel is de termijn bepaald waarbinnen het college een besluit neemt.
In dit artikel worden de grondslag voor de subsidie en de subsidiebedragen vermeld.
Het onderzoek dient op deugdelijke wijze te worden uitgevoerd en over de conclusies en bevindingen wordt een rapport opgesteld.
Voor funderingsonderzoek is een breed palet aan onderzoeksmethoden beschikbaar, variërend van alleen een gevelschouw tot funderingsopgravingen met proefbelastingen. De Gemeente wil dat het onderzoek gedaan wordt aan de hand van de richtlijn vastgesteld door de branche.
Deze richtlijn beschrijft hoe de inspectie van houten paalfunderingen dient te worden uitgevoerd en hoe deze constructie moet worden beoordeeld.
Deze bepaling is opgenomen om te stimuleren dat eigenaren van één blok woningen gezamenlijk onderzoek laten verrichten, omdat bij de aanpak van de funderingsproblematiek een gezamenlijke aanpak noodzakelijk is.
In dit artikel staan verdere criteria voor subsidieverlening genoemd. Indien daaraan niet wordt voldaan volgt afwijzing van de aanvraag.
De gemeente is niet verantwoordelijk voor de inhoud en uitkomsten van het onderzoeksrapport, nog voor de daaruit voortvloeiende gevolgen.
Informatie over de fundering van de woning wordt geplaatst op de website van de gemeente, omdat deze informatie ook voor andere burgers en instellingen van belang kan zijn.
Dit artikel noemt de weigeringsgronden. Indien een weigeringsgrond van toepassing is dan wordt de subsidieaanvraag afgewezen.
Een eigenaar wordt aangemerkt als commerciële verhuurder indien hij niet de bewoner is van de woning, niet ingeschreven is op dit adres in de gemeentelijke basisadministratie, of een deel van de bouwkundige eenheid, en meer dan 1 woning verhuurt.
Indien u wilt weten of er voor het desbetreffende pand al eerder subsidie is verstrekt voor funderingsonderzoek kunt u hierover informatie inwinnen bij het Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel .
Meer informatie bij de website van de gemeente en het Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel .
Bijvoorbeeld omdat er voor de woning al een handhavingstraject is gestart.
Nadat een subsidie is verleend en de activiteiten zijn afgerond, volgt de verantwoording van de subsidie. De subsidieontvanger moet daartoe een gereedmeldingsformulier indienen, met daarbij gevoegd het rapport met de bevindingen en conclusies van het funderingsonderzoek en de rekeningen.
Het gereedmeldingsformulier is verkrijgbaar bij het Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel en via de website van de gemeente.
Op basis van de verantwoording genoemd in artikel 10, stelt het college de definitieve subsidie vast. Het vastgestelde bedrag wordt daarna binnen zes weken betaald.
Het is denkbaar dat in uitzonderlijke situaties de toepassing van de regeling tot onbillijke situaties leidt. In dergelijke gevallen kan het college afwijken van de regeling.
Indien er zich situaties voordoen waarin deze regeling niet voorziet dan wordt de situatie door de ambtelijke organisatie voorgelegd aan het college ter besluitvorming.
Dit is de officiële naam van deze regeling.
De regeling treedt op de genoemde datum in werking .
De aanvragen dienen voor 1 januari 2014 ontvangen te zijn. De regeling heeft een doorlooptijd van een jaar.