Organisatie | Medemblik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Huishoudelijk reglement voor het presidium gemeente Medemblik 2013 |
Citeertitel | Huishoudelijk reglement voor het presidium Medemblik 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuur en recht |
Het reglement voor het presidium van de gemeente Medemblik,vastgesteld op 1 december 2011
wordt hiermee ingetrokken.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-01-2013 | nieuwe regeling | 13-12-2012 De Medemblikker Courant 03-01-2013 | IVR-12-01214 |
a. RvO: het reglement van orde voor de raadsvergaderingen en andere werkzaamheden van
b. presidium: het presidium als bedoeld in artikel 5 van het RvO;
c. griffier: de griffier als bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;
d. fracties: de fracties als bedoeld in artikel 9 van het RvO.
Artikel 2 Reikwijdte huishoudelijk reglement
Het huishoudelijke reglement regelt alle zaken betreffende de interne aangelegenheden van het presidium.
1. Het presidium bestaat uit de voorzitter van de raad en de fractievoorzitters of diens vervangers.
2. De voorzitter van de raad is tevens de voorzitter van het presidium.
3. De plaatsvervangend voorzitter van de raad is tevens plaatsvervangend voorzitter van het presidium.
4. De griffier of diens vervanger is in elke vergadering van het presidium aanwezig en treedt op als secretaris van het presidium.
1. Het presidium draagt zorg voor de jaarplanning met vergaderdata en het inplannen van bijeenkomsten (w.o. hoorzittingen, wijk- en werkbezoeken, excursies, opleidingen/trainingen, workshops e.d.) voor de raadscommissies en raad (incl. procedure begroting en rekening).
2. Het presidium is belast met de regierol voor het functioneren van de raad en kan voorstellen doen voor verbetering.
3. Voor de advisering en uitoefening van zijn taak kan het presidium externen uitnodigen.
1. De voorzitter is belast met het leiden van de vergadering, het handhaven van de orde en het doen naleven van het huishoudelijk reglement.
2. De griffier is belast met het verzamelen en het verspreiden van de presidiumstukken, de procesmatige advisering en de verslaglegging.
Artikel 6 Vergaderfrequentie en openbaarheid
1. In de regel vinden de vergaderingen van het Presidium plaats op de
maandag in de week voorafgaand aan de raadsvergadering. Een en ander conform hetvergaderschema, tenzij anders aangegeven.
2. Het presidium vergadert voorts indien de voorzitter of één van de leden, het nodig oordeelt.
3. De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen . Hij voert hierover overleg met de griffier.
4. De vergaderingen van het presidium zijn openbaar, tenzij het presidium anders bepaalt.
1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen de openbare vergaderingen bijwonen.
2. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van orde is verboden.
Artikel 8 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens een openbare presidiumvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 9 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering gebruik van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, wordt het reglement van orde op de raadsvergadering betrokken. Indien dit geen uitsluitsel geeft, beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.