Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amersfoort

Overgangsregeling Tegemoetkoming huurkosten huisvesting niet-commerciële (welzijns)activiteiten uit gesloten wijkcentra

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmersfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOvergangsregeling Tegemoetkoming huurkosten huisvesting niet-commerciële (welzijns)activiteiten uit gesloten wijkcentra
CiteertitelTegemoetkoming huurkosten niet-commerciële (welzijns)activiteiten​
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De overgangsregeling is een beleidsregel op basis van de Algemene Subsidie Verordening. Het is een nieuwe regeling.

De regeling is uitsluitend bedoeld voor niet-commerciële (welzijns)activiteiten die gebruiken maken van de te sluiten wijkcentra.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

ASV

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-11-2012Nieuwe regeling

13-11-2012

Stadsberichten 28 november 2012

4242019

Tekst van de regeling

Intitulé

Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort,

gelet op artikel 160 Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht en de vigerende Algemene Subsidieverordening van de gemeente Amersfoort,

besluit vast te stellen de volgende regeling:

SUBSIDIEREGELING ‘TEGEMOETKOMING HUURKOSTEN HUISVESTING NIET COMMERCIELE (WELZIJN)SACTIVITEITEN UIT GESLOTEN WIJKCENTRA

Artikel 1: Begripsbepalingen

  • 1.

    College: het college van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Wijkcentra: multifunctionele accommodaties voor ontmoeting waarvan het beheer en de exploitatie door de gemeente wordt gesubsidieerd.

  • 3.

    Welzijnsactiviteiten: niet-commerciële activiteiten voor bewoners, toegankelijk voor iedereen en met ontmoeting als doel. Met organisatoren die ‘om niet’ of tegen maatschappelijk tarief gebruik maakten van de wijkcentra.

  • 4.

    Gebruik ‘om niet’: het zonder huurkosten gebruik maken van ruimte in wijkcentra.

  • 5.

    Maatschappelijk tarief: het naar oordeel van burgemeester en wethouders tegen een betaalbaar en laagdrempelig tarief gebruik maken van de wijkcentra.

  • 6.

    Groep natuurlijke rechtspersonen: bewonersgroepen niet zijnde een stichting of een vereniging die welzijnsactiviteiten uitvoeren en die worden vertegenwoordigd door een penvoerder vanuit hun midden of anderzijds.

  • 7.

    Incidentele subsidie: subsidie voor aan de activiteit gebonden kosten.

Artikel 2: Toepassingsbereik

  • 1.

    Deze regeling is van toepassing op gebruikers van wijkcentra die welzijnsactiviteiten uitvoeren in wijkcentra tegen ‘gebruik om niet’ of tegen een maatschappelijk tarief en die door sluiting van de wijkcentra moeten verhuizen naar een andere locatie met huurkosten of hogere huurkosten.

  • 2.

    Daarbinnen onderscheiden we de volgende gebruikers:

    • a.

      wijkbewoners, waaronder jongeren;

    • b.

      ouderen;

    • c.

      zelforganisaties;

    • d.

      verenigingen en stichtingen.

  • 3.

    Subsidieaanvragen binnen deze regeling dienen afkomstig te zijn van (tenminste) één van deze gebruikers zijnde een rechtspersoon of een groep natuurlijke rechtspersonen.

Artikel 3: Subsidieplafond

  • 1.

    De maximaal te verstrekken subsidie binnen deze regeling wordt jaarlijks in de gemeentebegroting vastgesteld.

  • 2.

    Subsidieaanvragen worden chronologisch behandeld en beschikt op basis van binnenkomen.

Artikel 4: Subsidieaanvraag

  • 1.

    De aanvrager dient zijn subsidieaanvraag schriftelijk in onder overlegging van het in aanvraagformulier vermelde bewijsstukken;

  • 2.

    De aanvraag wordt behandeld overeenkomstig de vigerende subsidieverordening;

  • 3.

    De subsidie wordt voor een zelfde activiteit maximaal één keer per jaar en maximaal drie jaren verleend;

  • 4.

    De aanvraag dient ingediend te worden uiterlijk twee maanden na verandering van de huursituatie.

  • 5.

    De subsidie bedraagt, wanneer deze voor het eerste jaar wordt verleend, 75% van de aan de activiteiten gebonden huurkosten of hogere huurkosten.

  • 6.

    Voor tweede jaar bedraagt de subsidie 50% van de aan de activiteiten gebonden huurkosten of hogere huurkosten.

  • 7.

    Voor het derde en laatste jaar bedraagt de subsidie 25% van de aan de activiteiten gebonden huurkosten of hogere huurkosten.

  • 8.

    Uitsluitend huurkosten die direct aan de/het betreffende activiteit zijn toe te rekenen kunnen voor subsidie in aanmerking komen.

Artikel 5: Toekenning en vaststelling van subsidie

  • 1.

    Als de subsidie wordt verleend, wordt deze na de verantwoording overeenkomstig de vigerende subsidieverordening en artikel 7 van deze subsidieregeling vastgesteld.

  • 2.

    Uiterlijk drie maanden na de genoemde indieningsdatum wordt op de aanvraag beschikt.

  • 3.

    In de subsidiebeschikking wordt vastgesteld aan welke voorwaarden de aanvrager dient te voldoen voor de verleende subsidie en welke financiële afspraken gemaakt worden.

  • 4.

    Als blijkt uit de verantwoording dat de aanvrager niet of deels heeft voldaan aan de afspraken in de subsidiebeschikking dan trekt het college de subsidie in of stelt de subsidie gewijzigd vast.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kan het college besluiten om de subsidie direct vast te stellen.

Artikel 6: Weigeringgronden

  • 1.

    In de volgende gevallen kan een subsidie worden geweigerd, indien:

    • a.

      op grond van de weigeringgronden die zijn genoemd in de vigerende subsidieverordening;

    • b.

      wanneer de activiteit niet wordt verricht door één van de in artikel 2 genoemde gebruikers;

    • c.

      wanneer niet aangetoond is dat de activiteit heeft plaatsgevonden in een te sluiten wijkcentrum;

    • d.

      wanneer de activiteit naar oordeel van burgemeester en wethouders niet plaatsvindt in een ruimte met een maatschappelijke functie;

    • e.

      wanneer de huurkosten naar oordeel van burgermeester en wethouders gebaseerd zijn op een bovengemiddeld tarief;

    • f.

      wanneer bij de activiteit sprake is van een winstoogmerk;

    • g.

      wanneer het een activiteit betreft waarvoor door de gemeente al subsidie wordt verstrekt.

  • 2.

    Daarnaast kan subsidie worden geweigerd:

    • a.

      wanneer bij de aanvraag sprake is van onvoldoende financiële onderbouwing;

    • b.

      wanneer gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat de gelden niet of in onvoldoende mate besteed zullen worden voor het doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld en/of de gelden niet doelmatig en doeltreffend besteed zullen worden;

Artikel 7: Verantwoording

  • 1.

    Conform de vigerende subsidieverordening rapporteert de ontvanger van een subsidie binnen drie maanden na realisering van de activiteit, het product of de voorziening waarvoor subsidie is toegekend. In deze rapportage vindt de inhoudelijke en financiële verantwoording plaats betreffende de verrichte activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven, voor zover deze voor de vaststelling van de subsidie van belang zijn.

  • 2.

    In de subsidiebeschikking kunnen aanvullende afspraken vastgelegd worden over de verantwoording.

Artikel 8: Hardheidsclausule

Het college kan:

  • 1.

    van de bepalingen in deze subsidie afwijken indien toepassing van de bepaling zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.

  • 2.

    in alle gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet of onduidelijk is beslissen.

Artikel 9: Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2013

Artikel 10. Overgangsbepaling

  • 1.

    Elke aanvrager kan maximaal drie jaren gebruik maken van de regeling onder de voorwaarde van artikel 4 lid 5 en 6.

  • 2.

    In afwijking van artikel 3, lid 1, wordt ten behoeve van 2013 het subsidieplafond vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 11. Citeertitel

Deze subsidieregeling heet: subsidieregeling ‘Tegemoetkoming huurkosten huisvesting welzijnsactiviteiten uit gesloten wijkcentra’

Vastgesteld in de vergadering van 13 november 2012

De secretaris, De burgemeester, PUBLICATIEDATUM: ….. 2012

Bijlage: Toetsingscriteria

De aanvraag dient te voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • 1

    de gebruiker is een rechtspersoon of een groep natuurlijke rechtspersonen (hieronder vallen de bewonersgroepen niet zijnde een stichting of vereniging vertegenwoordigd door een penvoerder);

  • 2

    de gebruiker heeft in de wijkcentra aantoonbaar ruimte ‘gehuurd’ tegen ‘gebruik om niet’ of het maatschappelijke tarief (aantoonbaar door middel van een gebruikersovereenkomst met SWA, en/of beschikking of schriftelijke bevestiging van SWA of Beweging 3.0 bij de Drietand);

3de gebruiker geeft blijk van eigen kracht via een wezenlijke eigen bijdrage van de leden/deelnemers en inspanningen om extra inkomsten te genereren (artikel 8 ASV). Hiervoor worden de begroting en de jaarrekening getoetst op de huurkosten in de oude en nieuwe situatie;

4de gebruiker heeft zich laten bemiddelen bij het vinden van ruimte, tenzij hij in eerder stadium zelfstandig een betaalbare ruimte heeft gevonden;

5de gebruiker beoogt met zijn activiteit(en) ontmoeting te realiseren en sluit daarbij geen groepen uit.

In te dienen stukken bij de aanvraag:

-verzoek om financiële tegemoetkoming waaruit duidelijk het verschil blijkt tussen de oude en de nieuwe situatie (hiervoor kan gebruik gemaakt worden van een hulpformulier);

-document dat aantoonbaar maakt dat de aanvrager gebruiker is geweest van het te sluiten wijkcentrum;

-de begroting van het lopende jaar/seizoen en het aankomende jaar/seizoen;

-de jaarrekening van het afgelopen jaar/seizoen.