Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde van de gemeenteraad Zutphen 2013 |
Citeertitel | Reglement van Orde van de gemeenteraad Zutphen 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-09-2019 | Nieuwe regeling | 17-12-2012 Zutphense Koerier, 27-12-2012 | 2012-0212 |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
Afdeling 2 De raad en zijn organen
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
De voorzitter van de raad is tevens voorzitter van het Presidium. Het Presidium regelt de vervanging van zijn voorzitter. Indien het Presidium geen vervangend voorzitter heeft aangewezen of wanneer deze niet aanwezig is, wordt de vergadering voorgezeten door de fractievoorzitter van de grootste door een fractievoorzitter vertegenwoordigde fractie.
Afdeling 3 Forum- en raadsvergaderingen
Artikel 1:9 Procedure om te komen tot raadsbeslissingen
In de procedure die leidt tot een beslissing van de raad worden onderscheiden:
Afdeling 4 Burgers, belanghebbenden en pers
Artikel 1:13 Spreekrecht burgers en belanghebbenden
Het spreekrecht voor burgers en belanghebbenden kan worden uitgeoefend in Forumvergaderingen overeenkomstig de regeling in artikel 2:18.
Artikel 1:14 Toehoorders en pers in vergaderingen
De voorzitter van de raadsvergadering of van een Forumvergadering is bevoegd om toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de raads- respectievelijk Forumvergaderingen ontzeggen.
Afdeling 1 Aard, samenstelling en taken van Forumvergaderingen
Artikel 2:8 Parallelle Forumvergaderingen
Ten hoogste drie parallelle Forumvergaderingen kunnen, in verschillende vergaderzalen, plaatsvinden
Afdeling 2 Voorbereiding en orde van de Forumvergaderingen
Het Presidium zendt ten minste vijf dagen voor een Forumvergadering een oproep aan alle raadsleden en Forumleden, onder vermelding van de dag, de tijdstippen en de locaties van de Forumvergaderingen.
Het vergaderschema voor de betreffende Forum- en raadsavond, de agenda’s van de Forumvergaderingen en de daarbij behorende stukken worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep verzonden.
Artikel 2:19 Verslaglegging van Forumvergaderingen
Van een beeldvormende en van een informerende Forumvergadering als bedoeld in artikel 2:4 wordt in de verslaglegging vastgelegd welke informatieve punten zijn ingebracht en/of besproken ten aanzien van een onderwerp dat aan de orde was, alsmede een zakelijke samenvatting van de inhoud van die punten.
Van een oordeelsvormende Forumvergadering en van een adviserende Forumvergaderingals bedoeld in artikel 2:4 wordt in de verslaglegging per fractie vastgelegd welke opvattingen en (voorlopige) standpunten zijn ingebracht, alsmede een zakelijke samenvatting van de gevoerde discussie daarover. Het verslag van een oordeelsvormende Forumvergadering bevat tevens de op grond van artikel 2:4, lid 4 en 6 uitgebrachte adviezen.
De verslaglegging bedoeld in het eerste lid bevat ten minste de namen van de Forumvoorzitter, de deelnemers aan de Forumvergadering, de Forumgriffier, de notulist, de griffier, de burgemeester, de wethouders en de secretaris, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben.
De deelnemers aan het Forum, de Forumvoorzitter, de burgemeester, de wethouders en de personen die verder het woord hebben gevoerd, hebben het recht om per e-mail een concreet en inpasbaar tekstvoorstel tot wijziging van het verslag ten aanzien van hun eigen inbreng te doen, indien dit onjuistheden of onduidelijkheden bevat. Dit geschiedt per e-mail, uiterlijk de donderdag vóór het volgende Forum. Op de vrijdag vóór het volgende Forum wordt het verslag, nadat dit is aangepast naar aanleiding van de ontvangen wijzigingsvoorstellen, gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 2:23 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de Forumvoorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de Forumvoorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Afdeling 3 Besloten Forumvergaderingen en geheimhouding
Artikel 2:24 Besloten Forumvergadering
Bij een besloten Forumvergadering kunnen slechts aanwezig zijn de Forumvoorzitter, de Forumgriffier, de notulist, raadsleden, Forumleden die een verklaring hebben ondertekend als bedoeld in artikel 1:4, lid 4, de burgemeester, wethouders, de griffier, de gemeentesecretaris, alsmede ambtelijke adviseurs voor zover de Forumvoorzitter hun daartoe toestemming geeft.
Artikel 2:25 Verslaglegging besloten Forumvergadering
De verslaglegging van een besloten (deel van een) Forumvergadering vindt plaats in een apart (deel-) verslag en wordt ten kantore van de griffie ter inzage gelegd voor raadsleden, Forumleden die de geheimhoudingsverklaring als bedoeld in artikel 1:4 lid 4 hebben ondertekend en voor de overige personen die in de besloten vergadering aanwezig waren. Het besloten (deel-) van een Forumverslag wordt ook via het besloten deel van de gemeentelijke website ontsloten voor raadsleden en Forumleden die de geheimhoudingsverklaring als bedoeld in artikel 1:4 lid 4 hebben ondertekend.
Het in het eerste lid bedoelde verslag wordt zo spoedig mogelijk in een daartoe door het Presidium te agenderen besloten gedeelte van een Technisch Blok, als bedoeld in artikel 2:3, vastgesteld. Ten aanzien van dit besloten gedeelte van het Technisch Blok is artikel 2:24 van overeenkomstige toepassing.
HOOFDSTUK 3 DE RAADSVERGADERINGEN
Afdeling 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
Artikel 3:2 Vergaderfrequentie
De voorzitter kan in bijzondere gevallen, in afwijking van artikel 1:11, een andere dag, aanvangsuur en eindtijd bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover, tenzij er sprake is van een spoedeisende situatie, overleg in het Presidium.
Artikel 3:5 De gemeentesecretaris
De raad kan het college verzoeken de gemeentesecretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
Artikel 3:6 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd, danwel via de gemeentelijke website ontsloten. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 3:7. Indien na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, danwel via de gemeentelijke website worden ontsloten, wordt hiervan mededeling gedaan aan de raadsleden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Afdeling 2 Orde van de vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder raadslid onmiddellijk de presentielijst, waarop de raadsleden in genummerde volgorde zijn vermeld. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 3:12 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de voorzitter mede, bij welk raadslid de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt via loting een volgnummer getrokken; bij het raadslid met het corresponderende nummer op de presentielijst begint de hoofdelijke stemming.
De raadsleden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de secretaris hebben het recht een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de handelingen onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor het vaststellen van de handelingen bij de griffier te worden ingediend.
Artikel 3:21 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een raadslid of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen, teneinde het college of de raadsleden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder raadslid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Afdeling 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 3:26 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een raadslid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende raadslid gestemd heeft. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist. In de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 3:28 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal raadsleden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 30, lid 1. van de Gemeentewet worden raadsleden die wel hebben deelgenomen aan de stemming als bedoeld in artikel 28 lid 2 van de Gemeentewet, maar die niet een behoorlijk ingevuld stembriefje als bedoeld in artikel 30, lid 2 Gemeentewet hebben ingeleverd, geacht geen stem te hebben uitgebracht. Onder een niet behoorlijk ingevuld stembriefje wordt verstaan:
Artikel 3:29 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Afdeling 4 Rechten van de raadsleden
Ieder raadslid kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerde concept raadsbeslissing in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door raadsleden, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Artikel 3:34 Initiatiefvoorstellen
De raad kan het initiatiefvoorstel ook direct op de agenda van de raadsvergadering plaatsen, indien hij van mening is dat de behandeling tezamen met een ander voor die raadsvergadering geagendeerd voorstel of onderwerp dient plaats te vinden of het anderszins wenselijk is om het initiatiefvoorstel te behandelen.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, tenminste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd, alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige raadsleden en de wethouders. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 3:37 Schriftelijke vragen aan het college en de burgemeester
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, maar in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt zo mogelijk plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het college de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering en bij mondelinge beantwoording in dezelfde raadsvergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.
Afdeling 5 Voorjaarsnota, begroting en rekening
Artikel 3:41 Procedure voorjaarsnota en begroting
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek en de behandeling van de voorjaarsnota en de begroting, alsmede de vaststelling van de begroting volgens een procedure die het Presidium vaststelt.
Artikel 3:42 Procedure jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de raad, gehoord de Rekenkamercommissie die dienaangaande als onderzoekscommissie optreedt, vaststelt.
Afdeling 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 3:43 Verslag; verantwoording
Een raadslid, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht (om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken òf voor het sluiten van de vergadering) verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar het Forum.
Afdeling 7 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van een besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 3:47 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zutphen,
gehouden op: 17 december 2012
De voorzitter, de griffier,
Toelichting op het Reglement van orde
Het reglement van orde is opgesteld naar aanleiding van de per 1 augustus 2006 ingevoerde werkwijze van de raad. Globaal lijkt de Zutphense werkwijze weliswaar op die van andere gemeenten, maar in de details is zij uniek. Daarom is het reglement op maat gemaakt.
Het Reglement van Orde bestaat uit drie hoofdstukken, namelijk
Nadat de eerste ervaringen met de ingevoerde werkwijze waren opgedaan heeft in 2007 een eerste actualisatie van het reglement plaatsgevonden. In de afgelopen jaren zijn verdere onduidelijkheden en onvolkomenheden aan het licht gekomen, nieuwe wensen opgekomen en ook gebruiken gewijzigd. De aanpassingen op voornoemde vlakken en de benodigde aanpassingen in verband met de invoering van een digitale / papierarme werkwijze van de raad zijn in deze versie van het reglement verwerkt.
Afdeling 1 - Begripsomschrijvingen
Een aantal termen en begrippen dat in de verordening voorkomt wordt hier gedefinieerd.
Afdeling 2 - De raad en zijn organen
Het begrip ‘organen’ moet hier in ruime zin worden opgevat, namelijk de te onderscheiden personen en groepen. Het betreft niet noodzakelijk bestuursorganen in de zin van de Awb.
Wanneer zich een situatie als omschreven in artikel 1:3 lid 3 onder a. voordoet blijft de indeling van de raadzaal ongewijzigd totdat de voorzitter ex artikel 3:9 de indeling wijzigt.
Deze artikelen zijn verder gebaseerd op de Kieswet en de Gemeentewet. Ze zijn ontleend aan de modelverordening van de VNG.
Forumleden zijn door de raad benoemde personen, die bij de laatste verkiezingen op een kandidatenlijst hebben gestaan. In Zutphen draaien de Forumleden zoveel mogelijk mee in het raadswerk, mits zij een verklaring van geheimhouding ondertekenen. Zij worden dan ook op veel plaatsen in het Reglement van Orde genoemd. Zij zijn echter geen raadslid, en kunnen dus ook niet deelnemen aan de raadsvergaderingen.
Lid 6 van dit artikel is opgenomen om te voorkomen dat er in enige verordening nog gesproken wordt over commissieleden, waar eigenlijk Forumlid had moeten staan. Het is de bedoeling dat de betreffende verordeningen worden aangepast. Zolang dit niet is gebeurd, worden commissieleden en Forumleden zo veel mogelijk gelijkgesteld, met uitzondering van de financiële vergoedingen, omdat daarvoor een aparte regeling is getroffen.
De burgemeester is voorzitter van de raad. Artikel 125, derde lid, van de Grondwet en artikel 9 van de Gemeentewet schrijven dit dwingend voor. In het gewijzigde artikel 77 eerste lid, Gemeentewet, is bepaald dat het oudste raadslid in anciënniteit het raadsvoorzitterschap waarneemt bij verhindering of ontstentenis van de burgemeester. Als twee raadsleden even lang zitting hebben, is de oudste in jaren degene die het raadsvoorzitterschap waarneemt. Daarnaast heeft de raad altijd de mogelijkheid zelf te kiezen voor een andere waarnemer.
De burgemeester heeft het recht op grond van artikel 21 van de Gemeentewet in de vergadering aan de beraadslaging deel te nemen. Als voorzitter zorgt hij onder andere voor de handhaving van de orde in de vergadering.
De Gemeentewet eist dat de raad de vervanging van de griffier regelt (artikel 107d, eerste lid). In het tweede lid is daarover een bepaling opgenomen.
In verband met artikel 22 Gemeentewet (verschoningsrecht) is in het derde lid een bepaling opgenomen met betrekking tot het deelnemen van de griffier aan de beraadslaging.
Deze artikelen geven de samenstelling en de aard en de taak van het Presidium aan. De taken van het Presidium zijn limitatief opgesomd. Het is niet de bedoeling dat het Presidium een rol krijgt in de besluitvorming van de raad of de inhoudelijke voorbereiding daarvan. Dat zou zich ook niet verdragen met het besloten karakter.
Het tweede lid van artikel 1:8 geeft het Presidium echter wel weer ruimte om initiatieven te nemen.
Afdeling 3 - Forum- en raadsvergaderinge
Deze twee artikelen vormen de kern van de werkzaamheden die in het Forum en de raad worden gedaan, namelijk het ‘voorbereiden’ respectievelijk het ‘nemen’ van beslissingen. Het voorbereiden gebeurt in het Forum, het nemen van de beslissing in de raad. Maar volgens lid 3 van artikel 1:10 kan de raad altijd beslissen om ook de voorbereiding van een beslissing in de raad te laten plaatsvinden.
De voorbereiding van beslissingen door het Forum wordt in hoofdstuk 2 uitgewerkt. Het nemen van beslissingen door de raad wordt in hoofdstuk 3 uitgewerkt.
Met opzet wordt er gesproken van ‘beslissingen’. Het begrip ‘besluit’ heeft een specifiekere betekenis, die daaraan door de Algemene wet bestuursrecht (artikel 1:3, lid 1) wordt toegekend.
In deze artikelen wordt geregeld dat Forum en raad op één avond plaatsvinden, en wel de maandagavond van de oneven weken. Dat wil dus zeggen: eenmaal per twee weken.
Er kunnen, overeenkomstig artikel 2:2 lid 3 ook speciale Forumvergaderingen worden georganiseerd op andere plaatsen en tijdstippen.
De griffie is belast met de praktische organisatie.
Afdeling 4 - Burgers, belanghebbenden en pers
Eén van de redenen voor het kiezen van een nieuwe werkwijze was het streven naar een grotere betrokkenheid van de bevolking bij het werk van de raad. Daarom wordt aan de participatie van burgers de nodige aandacht besteed. Hierbij is de leidende gedachte, dat inspraak van burgers en belanghebbenden moet plaatsvinden in een fase van het besluitvormingsproces waarin nog daadwerkelijk invloed mogelijk is. Om die reden is het spreekrecht in de raadsvergadering afgeschaft, aangezien op dat moment de standpunten van de fracties al zo goed als vastliggen en de inspraak dan feitelijk een ritueel karakter heeft.
In alle Forumvergaderingen behalve de beeldvormende, hebben burgers een formeel spreekrecht.
In beeldvormende vergaderingen, waarin de fracties informatie verzamelen voor hun standpuntbepaling, is er echter sprake van een zeer laagdrempelig spreekrecht. Burgers en belanghebbenden kunnen, binnen de grenzen van de vergaderorde die de voorzitter stelt, vrij aan de vergadering deelnemen.
Een en ander is geregeld in artikel 2:18, waarnaar in artikel 1:13 wordt verwezen.
Deze artikelen betreffen vrij gebruikelijke ordemaatregelen.
Afdeling 1 - Aard, samenstelling en taken van Forumvergaderingen
Dit artikel regelt in kort bestek het bestaan van het Forum en de soorten Forumvergaderingen die mogelijk zijn. Het is de bedoeling dat iedereen precies weet waar hij qua tijdstippen en aard van de vergadering aan toe is. Forumvergaderingen zijn dan ook strak in de tijd gepland. Ze kunnen en mogen niet uitlopen. Ter bewaking daarvan klinkt een geluidssignaal. Zodra de tijd om is - overigens ongeacht of het signaal ook daadwerkelijk heeft geklonken - wordt de vergadering gesloten. Als de taak van de vergadering nog niet was afgerond, dan zal er in een volgend Forum een vervolg moeten plaatsvinden.
In dit artikel wordt bepaald, dat er verschillende typen Forumvergaderingen mogelijk zijn, namelijk beeldvormende, oordeelsvormende, adviserende en informerende vergaderingen en presentaties. De aard van de Forumvergadering wordt op de agenda vermeld. De verschillende typen Forumvergaderingen worden in de artikelen 2:4 tot en met 2:6 nader uitgewerkt.
In principe vindt iedere reguliere vergadercyclus een speciale Forumvergadering plaats onder de titel ‘Technisch Blok’ plaats. Deze bijeenkomst wordt gebruikt om allerlei specifieke handelingen mogelijk te maken. Het gaat dan over:
Het artikel geeft voorts de volgorde aan waarin deze zaken worden afgehandeld.
In dit artikel worden de diverse typen Forumvergaderingen uiteengezet.
In dit artikel wordt voorts de oordeelsvormend vergadering nader geregeld. Het doel van een oordeelsvormende vergadering is, dat de fracties zich - zoals de term zegt - een oordeel vormen over het onderwerp en dit met de andere fracties uitwisselen. De inspraak van burgers in deze vergadering is: 4 minuten spreektijd per inspreker, tot maximaal 20 minuten in totaal.
Het advies dat voorzitter van de Forumvergadering kan uitbrengen is gelimiteerd tot de drie genoemde mogelijkheden. Het Presidium neemt dit advies ter harte bij het bepalen van de vervolgbehandeling.
In bijzondere gevallen kan een voorstel nog diezelfde avond ter besluitvorming in de raad worden behandeld.
Voor een beeldvormende Forumvergadering gelden enkele aparte regels. Het doel van de beeldvormende vergadering is informatieverzameling door de raadsfracties. De fracties mogen in dit stadium nog geen oordeel geven over het onderwerp dat aan de orde is.
Burgers hebben een laagdrempelige mogelijkheid om hun inbreng te hebben, want zij kunnen deelnemen aan de vergadering, mits zij zich voor 16.30 uur hebben aangemeld en mits zij zich houden aan de aanwijzingen van de voorzitter. Ook het college kan, bestuurlijk dan wel ambtelijk, aan de beeldvormende vergadering deelnemen.
Een speciale regeling is opgenomen voor het houden van presentaties. Met name over de mogelijkheid van presentaties door raadsfracties bestond onvoldoende duidelijkheid. Deze duidelijk is nu geschapen:
Presentaties kunnen ook in beslotenheid worden gehouden, waarna kan worden besloten tot oplegging van geheimhouding (zie afdeling 3 van hoofdstuk 2 van deze verordening).
Deze artikelen regelen in praktische zin de organisatie, de frequentie en de samenstelling van Forumvergaderingen. Het Presidium bepaalt de planning van de vergaderingen. Wijziging van onderwerp of tijdstip is niet mogelijk, maar wel kan van vergaderlocatie worden gewijzigd als bijvoorbeeld veel publiek wordt verwacht en een grotere vergaderruimte wordt ingezet..
Belangrijk is dat er één lid vanuit elke fractie - dat mag dus ook een Forumlid zijn - aanwezig is, die namens de fractie spreekt. Een uitzondering hierop is echter mogelijk.
Dit artikel geeft voorschriften over het Forumvoorzitterschap, inclusief de taken van de Forumvoorzitter. Tenslotte wordt de aanwezigheid van de Forumgriffiers, de griffier, het college en de gemeentesecretaris geregeld.
De taken van het Forum zijn limitatief opgesomd. Hierbij is aansluiting gezocht bij de taken van raadscommissies zoals bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet. Het Forum is overigens nadrukkelijk geen commissie in de zin van de Gemeentewet. De algemene taak van het Forum staat in lid 4, namelijk het voorbereiden van de besluitvorming in de raadsvergadering. Dat kan door het uitbrengen van advies over voorstellen, moties, amendementen. Ook het voeren van overleg met het college behoort tot de taak van het Forum. De taken van het zogenoemde Technisch Blok (artikel 2:3) worden geacht te vallen onder de noemer ‘voorbereiden van de raadsvergadering’.
Deze artikelen geven regels voor de voorbereiding van Forumvergaderingen. Ze spreken voor zichzelf.
Artikel 2:15 lid 3 kan wellicht vragen oproepen. De inzage van geheime stukken ter griffie kan gebeuren door personen die op grond van artikel 2:24 lid 2 bevoegd zijn om een besloten Forumvergadering bij te wonen, dus ongeacht of ze aanwezig (zullen) zijn. Dat zijn dus alle raadsleden en alle Forumleden, voor zover deze laatsten een geheimhoudingsverklaring hebben ondertekend.
Deze artikelen regelen de orde van Forumvergaderingen. Ze sluiten gedeeltelijk aan bij de orde voor voormalige raadscommissies.
Een belangrijk artikel is artikel 2:18, waarin het spreekrecht voor burgers en belanghebbenden wordt geregeld. Voor alle spreekrecht geldt dat burgers en belanghebbenden - die dus ook van buiten Zutphen afkomstig kunnen zijn - hun zienswijze kunnen geven en hun belang kunnen behartigen. Uitzonderingen hierop staan in lid 7 en lid 10.
Vervolgens wordt voor de vorm van het spreekrecht onderscheid gemaakt in beeldvormende en overige Forumvergaderingen. In beeldvormende vergaderingen kan het publiek mee-vergaderen binnen de grenzen die de voorzitter stelt. In andere Forumvergaderingen is het spreekrecht meer gereguleerd, ongeveer zoals in de voormalige commissievergaderingen.
De verslaglegging van de verschillende Forumvergaderingen en presentaties is eveneens verschillend. Een en ander is in artikel 2:19 geregeld.
De vaststelling van het Forumverslag, dat één samengesteld verslag van alle Forumvergaderingen is, gebeurt in het Technisch Blok.
Voor oordeelsvormende vergaderingen geldt dat zij meer gereguleerd zijn dan beeldvormende vergaderingen. Daarvoor wordt vervolgens een aantal regels gegeven voor het spreken, voor voorstellen van orde en voor handhaving van de orde door de voorzitter.
Het onderwerp ‘besloten vergaderen’ en ‘geheimhouding’ is op zich tamelijk gecompliceerd. De algemene verplichting tot geheimhouding is vastgelegd in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. Verder geeft de Gemeentewet hiervoor regels, die echter uitgaan van de raad en van raadscommissies.
Lastig wordt het dus, omdat onze gemeente geen commissies meer kent. De voorschriften voor geheimhouding in het Forum zijn analoog aan die van raadscommissies. Artikel 2:26, lid 3 verklaart de betreffende bepalingen uit de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
Samengevat kan er een besloten (deel van een) Forumvergadering worden gehouden, waarin geheimhouding kan worden opgelegd aan de aanwezigen. Raadsleden en Forumleden die de geheimhoudingsverklaring als bedoeld in artikel 1:4 hebben getekend mogen kennis nemen van het verslag van besloten Forumvergaderingen. Verslag van besloten Forumvergaderingen worden vastgesteld in een besloten Technisch Blok. Ook kan het verslag worden vastgesteld in een openbare Forumvergadering, mits geen van de leden er het woord over vraagt.
Door een Forumvergadering opgelegde geheimhouding omtrent de inhoud van aldaar als vertrouwelijk aangemerkte stukken of omtrent hetgeen in die vergadering is behandeld kan door een Forumvergadering of door de raad worden opgeheven.
Geheimhouding kan op grond van de Gemeentewet altijd worden opgeheven door de raad. Door de raad opgelegde of bekrachtigde geheimhouding inzake vertrouwelijke stukken of het besprokene kan uiteraard niet door het Forum worden opgeheven.
Wie de geheimhouding schendt, kan vervolgd worden op basis van artikel 272 van het Wetboek van Strafrecht.
Zowel de artikelen van dit hoofdstuk als de toelichtingen daarop zijn voor een belangrijk deel ontleend aan de modelverordening van de VNG.
Afdeling 1 - Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
Raadsleden horen op tijd op de hoogte te worden gebracht van dag, tijdstip en plaats van de vergadering. Tegelijkertijd worden ook de voorlopige agenda en de stukken ontsloten via de gemeentelijke website.
Voor het vergadersysteem van de raad zijn de vergaderavonden in artikel 1:11 vastgelegd. De voorzitter is bevoegd om hierop uitzonderingen te maken.
Het Presidium bepaalt hoe de agenda’s eruit komen te zien. Dit is echter een voorlopige vaststelling van de agenda, want de raad stelt die pas in zijn vergadering definitief vast.
In de dagelijkse praktijk van de gemeente zal het niet altijd mogelijk zijn om ruim een week voor de vergadering een agenda op te stellen, die ook zicht heeft op de actualiteit van de dag. In een dergelijke situatie kan de voorzitter na het verzenden van de oproep zo nodig een aanvullende raadsagenda vaststellen. Dit kan echter niet tot op het laatste moment, maar tot uiterlijk twee dagen voor de aanvang van de vergadering.
Het vierde lid heeft tot doel om de raad een actievere rol te geven in de opstelling van de raadsagenda. Individuele raadsleden kunnen via hun fractievoorzitter in het Presidium onderwerpen voor de agenda voordragen. Zij kunnen echter ook bij aanvang van de raadsvergadering een voorstel doen om onderwerpen aan de agenda toe te voegen of van de agenda af te voeren. Daarmee kan het individuele raadslid in ieder geval op twee momenten invloed uitoefenen op de vaststelling van de agenda.
Als de raad niet voldoende op de hoogte is van de inhoud en strekking van een onderwerp dan is het niet verantwoord dat de raad zich op hoofdlijnen over dit onderwerp uitspreekt. In een dergelijk geval heeft de raad de mogelijkheid, dat de raad het onderwerp naar een Forumvergadering verwijst of aan het college nadere inlichtingen of advies vraagt.
Het laatste lid regelt dat op verzoek van een lid of op voorstel van de voorzitter de raad de volgorde van behandeling van de agendapunten kan wijzigen.
Dit artikel voorziet in de mogelijkheid dat portefeuillehouders door de raad worden uitgenodigd om ter vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen. Dit laat onverlet dat voor hen een doorlopende uitnodiging geldt.
De gemeentesecretaris houdt zich voornamelijk bezig met de ondersteuning van het college en het leiden van de ambtelijke organisatie. In het kader van die twee taken kan het tevens wenselijk zijn dat de gemeentesecretaris deelneemt aan de beraadslagingen van de raad. De gemeentesecretaris wordt echter benoemd en ontslagen door het college. Dit houdt in dat de raad de gemeentesecretaris niet kan dwingen om in de raad aanwezig te zijn. De raad zal het college moeten verzoeken of het college de gemeentesecretaris opdraagt in de vergadering aanwezig te zijn om aan de beraadslagingen deel te nemen. Op deze wijze kan de raad onder meer een beroep doen op kennis en informatie, die de gemeentesecretaris bezit of kan de gemeentesecretaris bijvoorbeeld deelnemen aan een discussie over het functioneren van de gemeentelijke organisatie.
Voor de leden van het college en voor de gemeentesecretaris geldt een doorlopende uitnodiging voor het bijwonen van de raadsvergaderingen. Die doorlopende uitnodiging houdt in dat de collegeleden en de gemeentesecretaris de vergaderingen altijd bij kunnen wonen, maar daartoe niet verplicht zijn. Voor het geval de aanwezigheid van de gemeentesecretaris uitdrukkelijk gewenst is, is dit artikel opgenomen.
In dit artikel gaat het enerzijds om de zogenaamde ‘achterliggende’ stukken waarvan vaak in de raadsvoorstellen melding wordt gemaakt (ambtelijke adviezen, toelichtende nota's, etc.) en anderzijds om geheime stukken.
Met dit artikel wordt invulling gegeven aan het voorschrift van artikel 19, tweede lid, van de Gemeentewet. Voor wat betreft de wijze van publicatie is aangesloten bij gemeentebrede ontwikkelingen.
Afdeling 2 - Orde van de vergadering
De handtekeningen op de presentielijst zijn bedoeld om formeel vast te stellen dat het vergaderquorum aanwezig is. De lijst kan niet dienen om het stemquorum vast te stellen; daarvoor geldt artikel 29 van de Gemeentewet.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
De vergadering kan beginnen, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende raadsleden aanwezig is en de presentielijst heeft getekend. Artikel 20 van de Gemeentewet voorziet in een procedure voor een tweede vergadering indien het vereiste aantal leden niet op komt dagen.
In dit artikel wordt nog eens expliciet vastgelegd, dat de raad bij aanvang van de vergadering elke wijziging in de agenda kan aanbrengen die hij nodig oordeelt. Dit gebeurt uiteraard bij meerderheid van stemmen. Verder wordt vastgelegd dat de voorzitter na 23.00 een ordevoorstel doet over de verdere afhandeling van de agenda.
Praktisch gezien verdient het aanbeveling de volgorde van hoofdelijk stemmen te bepalen aan het begin van de vergadering. Deze volgorde geldt dan voor de gehele vergadering, ook na een eventuele schorsing.
Na een tijdje te hebben geëxperimenteerd met het vragenkwartiertje in het Forum, is besloten het terug naar de raadsvergadering te brengen. Dit artikel stelt daarvoor de regels.
Het recht om aanpassing van de handelingen voor te stellen (derde lid) komt ook toe aan het raadslid en de wethouder, die bij de desbetreffende vergadering niet aanwezig waren. Het is aan de raad om te beslissen of een voorgestelde wijziging of aanvulling geaccepteerd wordt. Een afwijzing van een dergelijk voorstel is niet vatbaar voor bezwaar en beroep (aldus een uitspraak van de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State).
Eén van de doelstellingen van de nieuwe werkwijze van de raad is, dat de raadsvergadering efficiënter en daardoor ook korter wordt, aangezien de stukken uitgebreid zijn voorbereid in het Forum. Het is dan ook niet de bedoeling dat discussies uit het Forum in de raad worden overgedaan.
Het Forum formuleert conform artikel 2:4 lid 4 een advies aan de raad, en geeft daarbij aan of een onderwerp voldoende is besproken. Als dit het geval is, dan zal het als regel in de raad als hamerstuk afgehandeld worden.
Omtrent de (aan de raad gerichte) ingekomen stukken worden alleen voorstellen gedaan en besluiten genomen van procedurele aard. Inhoudelijke discussie over de stukken kan de voorzitter buiten de orde verklaren. Wanneer een ingekomen stuk leidt tot inhoudelijke discussie en besluitvorming, dan dient dit op de gebruikelijke wijze, dus via het Forum, te worden voorbereid.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Het gaat hierbij niet om interrupties (zie artikel 3:21).
Dit artikel is alleen van toepassing als het Forum heeft geadviseerd dat het onderwerp aldaar voldoende besproken is, maar dat er nog debat in de raad moet plaatsvinden.
Het stellen van vragen dient ook als een spreektermijn beschouwd te worden. Een verzoek van een raadslid na afloop van de tweede termijn om nog een korte reactie te geven, dient de voorzitter niet te honoreren.
Indien de raad van mening is, dat na de tweede termijn verdere beraadslaging nodig is, kan hij daartoe uitdrukkelijk besluiten. De beraadslaging over een motie vindt niet plaats in afzonderlijke termijnen, maar gelijktijdig met de beraadslaging over het betreffende, aan de orde zijnde onderwerp. Een dergelijke motie is doorgaans reeds aan de orde geweest in het Forum (artikel 2:13 onder 1).
Dit artikel behoeft geen toelichting.
De bevoegdheid die in het tweede lid aan de voorzitter wordt gegeven om een spreker over een aanhangig onderwerp het woord te ontzeggen, gaat minder ver dan de mogelijkheid die artikel 26, derde lid, van de Gemeentewet biedt om aan dat lid, dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, de toegang tot de vergadering te ontzeggen. De laatstgenoemde bevoegdheid van de voorzitter blijft echter onverlet. Artikel 3:21 is slechts een aanvulling op de Gemeentewet.
Onder interruptie is overigens niet te verstaan het geven van tekenen van goed- of afkeuring; deze uitingen worden beschouwd als verstoringen van de orde. Voor wat betreft de handhaving van de orde op de publieke tribune wordt verwezen naar de artikelen 1:14 tot en met 1:16 van dit reglement.
Teneinde de vergaderduur niet te zeer te verlengen wordt over een voorstel dat in onderdelen of artikelen is verdeeld, in principe in zijn geheel beraadslaagd. In het eerste lid is een uitzonderingsmogelijkheid opgenomen. Indien de schorsing als bedoeld in het tweede lid aan het einde van de tweede termijn plaatsvindt, zijn er vervolgens twee mogelijkheden: er wordt direct tot stemming overgegaan of aan de beraadslagingen wordt een derde termijn toegevoegd (zie artikel 3:19).
Deze bepaling is noodzakelijk in verband met het in artikel 22 van de Gemeentewet geregelde verschoningsrecht.
Stemverklaringen zullen kort moeten zijn en mogen niet het karakter krijgen van een derde termijn, als laatste reactie op de vorige spreker. De stemverklaringen worden alle gegeven vóór de hoofdelijke oproep van de leden tot de stemming begint.
Deze bepaling beoogt niet meer dan vast te leggen dat ook nog een beslissing over het voorstel (indien een amendement is aangenomen, in zijn geamendeerde vorm) moet worden genomen.
Afdeling 3 - Procedures bij stemmingen
Indien een lid te kennen geeft hoofdelijke stemming te wensen, moet de stemming plaatsvinden. De raad heeft niet de bevoegdheid om van deze bepaling van artikel 32 van de Gemeentewet af te wijken. Vraagt niemand stemming, dan wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.
De regeling in het tweede lid kan toepassing krijgen, indien de uitkomst van de stemming tevoren duidelijk is en slechts enkele leden zouden tegenstemmen. Bij wie de stemming begint, is geregeld in artikel 3:12.
Bij staking van stemmen is het bepaalde in artikel 32 van de Gemeentewet van toepassing. Indien de vergadering voltallig is, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. Dit is overigens alleen mogelijk als er een vacature is of als een lid zich van stemming heeft moeten onthouden. Is de vergadering niet voltallig, dan wordt het nemen van het besluit tot een volgende vergadering uitgesteld. Als ook dan de stemmen staken, wordt het voorstel geacht niet te zijn aangenomen.
Voor meer informatie over een amendement of een motie (betekenis, indiening e.d.) wordt verwezen naar de artikelen 1:1, 3:31 en 3:32 van dit reglement. Voor alle duidelijkheid wordt hier een verschil in procedure aangegeven tussen een motie en een amendement. Een amendement komt in stemming voorafgaande aan de stemming over het voorstel. Een motie strekt niet tot wijziging van een voorgesteld besluit; over een motie wordt een apart besluit genomen, nadat de besluitvorming over het aanhangige voorstel is afgerond.
Bij een motie over een niet geagendeerd onderwerp (‘vreemd aan de orde van de dag’) geldt dit uiteraard niet en is het vierde lid niet van toepassing.
De Gemeentewet geeft aan, dat over benoemingen (niet ontslag) van personen of het opstellen van een voordracht of aanbeveling schriftelijk moet worden gestemd (artikel 31 van de Gemeentewet).
Een voordracht is voor de raad bindend; de raad heeft slechts keus tussen degenen die op de voordracht zijn vermeld. Een aanbeveling is een voorstel waarvan de raad mag afwijken. Wanneer er veel benoemingen te doen zijn (bijvoorbeeld aan het begin van een nieuwe zittingsperiode) zou een gecombineerd stembiljet kunnen worden ontworpen.
In het vijfde lid wordt aangesloten bij het bepaalde in artikel 30 lid 2 van de Gemeentewet. Wat onder een (niet) behoorlijk ingevuld stembriefje moet worden verstaan, is in de wet niet geregeld en daarom wel in dit reglement.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Afdeling 4 - Rechten van leden
Leden van de raad kunnen aan de raad wijzigingen op een conceptbeslissing van het college of initiatiefvoorstel voorstellen, de zogenaamde amendementen. Wanneer een amendement is ingediend, kan dit voor een ander raadslid aanleiding zijn, op dit amendement nog weer een wijziging voor te stellen, het subamendement. Een (sub)amendement kan ingediend worden op een voorgesteld besluit, dat aanhangig is. De beraadslaging over het (sub)amendement vindt plaats in ten hoogste twee termijnen. Indien (in uitzonderlijke situaties) een ingediend amendement verdere beraadslaging noodzakelijk maakt, kan de raad besluiten tot een derde termijn (artikel 3:19 lid 1).
Voor wat betreft de stemming over amendementen wordt verwezen naar artikel 3:27. Voorstel tot splitsing van een voorgestelde beslissing kan, indien aangenomen, meebrengen, dat één onderdeel van een besluit wel en een ander niet wordt aanvaard.
Leden van de raad kunnen een burgerinitiatiefvoorstel niet amenderen, want dat strookt niet met de aard van de burgerinitiatiefregeling. Het is immers niet bekend of de indiener van het burgerinitiatief nog achter dat voorstel staat als dat geamendeerd wordt.
Een motie is een voorstel tot het doen van een raadsuitspraak. Het kan gaan om het uitspreken van een wens (van inhoudelijke, politieke, procedurele aard) of het uitspreken van instemming dan wel afkeuring over bepaalde ontwikkelingen. Een motie betreft dus niet een besluit dat op rechtsgevolg is gericht; een motie heeft geen juridische, maar een politieke betekenis. Daarom zijn burgemeester en wethouders formeel niet aan een motie gebonden of tot uitvoering ervan verplicht. Wel kan het naast zich neerleggen van een motie door het college leiden tot een vertrouwensbreuk tussen raad en college en hieruit kan het college dan zijn consequentie trekken, of zelfs door de raad ontslagen worden (artikel 49 Gemeentewet).
Voor wat betreft de besluitvormingsprocedure omtrent een motie wordt opgemerkt, dat over een motie een apart besluit wordt genomen.
Elke motie wordt als regel één keer in een Forumvergadering voorbereid, alvorens de raad erover besluit. In spoedeisende gevallen kan de raad ook besluiten om deze te behandelen in dezelfde vergadering waarin zij is ingediend.
Voor de beraadslaging over een motie over een aanhangig onderwerp in de raad geldt, dat deze kan worden aangekondigd in de Forumvergadering waarin het onderwerp aan de orde is. Daar kan zij ook in voorbereidende zin worden besproken. Behandeling van een motie in de raad vindt niet plaats in afzonderlijke termijnen, maar gelijktijdig met de beraadslaging over het onderwerp, waarop de motie betrekking heeft.
Een besluit over een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp vindt aan het einde van de vergadering plaats. Dergelijke moties benaderen de in artikel 3:34 geregelde initiatiefvoorstellen.
De voorzitter legt aan de raad ter beslissing voor of er inderdaad sprake is van een voorstel van orde. Over een voorstel van orde wordt direct, zonder beraadslaging, besloten door de raad. Indien het gaat om een niet geagendeerd voorstel, dient de procedure van een initiatiefvoorstel gevolgd te worden (artikel 3:34).
Het behoort tot de taak van het college om aan de raad de nodige voorstellen te doen. Maar raadsleden kunnen ook zelf een voorstel voor een ontwerpverordening of ontwerpbeslissing doen. Hiervoor is het recht van initiatief toegekend.
Een voorstel voor een ontwerpverordening moet de raad in behandeling nemen. Voor andere initiatiefvoorstellen is geen verplichte behandeling voorgeschreven. Dit betekent dat de raad (aanvullende) voorwaarden kan stellen aan het in behandeling nemen van een ander initiatiefvoorstel.
Een initiatief raadsvoorstel volg dezelfde behandelwijze als voorstellen die afkomstig zijn van het college. Dit uiteraard voorzover de raad niet anders besluit.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel stelt nadere regels zoals bedoeld in artikel 155 van de Gemeentewet. Het interpellatierecht ligt in het verlengde van het mondelinge vragenrecht. Het gaat om een recht van een volksvertegenwoordiger om tijdens een vergadering over een niet-geagendeerd onderwerp inlichtingen aan het college of de burgemeester te vragen. Daarvoor is verlof van de raad nodig.
Het vragenrecht geeft aan de leden van de raad het recht informatie te vragen over aangelegenheden die tot de bevoegdheid van het college of de burgemeester behoren. Het karakter van deze vragen is primair van informatieve strekking.
In de hier aangegeven procedure wordt de vragensteller in de gelegenheid gesteld nadere inlichtingen over het antwoord te vragen aan het college of de burgemeester. Indien de vragensteller van mening is, dat de beantwoording van de vragen tot een besluit van de raad moet leiden, kan hij het recht van initiatief of het interpellatierecht benutten om het onderwerp of het voorstel op de agenda van de raad te krijgen.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Het recht van petitie is een grondrecht, dat in artikel 5 van de Grondwet is vastgelegd. Dit artikel geeft daarop een gemeentelijke variant. Een petitie kan in de raadsvergadering in ontvangst worden genomen door de aangegeven personen.
Het recht van petitie gaat overigens niet zover, dat de gemeente ook verplicht is om iets met een aangeboden petitie te doen, tenzij deze moet worden beschouwd als een ‘klacht’ in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. Die moet wel in behandeling worden genomen.
Afdeling 5 - Voorjaarsnota, begroting en rekening
Deze artikelen behoeven geen toelichting. De desbetreffende procedure kan óf jaarlijks óf in zijn algemeenheid voor een langere periode worden bepaald.
Afdeling 6 - Lidmaatschap van andere organisaties
Sinds de invoering van het dualisme komt het nauwelijks meer voor dat raadsledenbestuurstaken vervullen. Dit past niet goed bij de controlerende rol van de raad. Doorgaans worden dergelijke posities vervuld door de burgemeester, een wethouder of de gemeentesecretaris.
Voor leden van de raad die in voorkomende lid zijn van een algemeen bestuur van een gemeenschappelijke regeling, is dit artikel opgenomen. Zij verrichten aldaar hun taak als leden van dat bestuur én als vertegenwoordiger van en in naam van de gemeente. Voor de wijze waarop zij in het bestuur van de gemeenschappelijke regeling functioneren, zijn zij verantwoording verschuldigd aan de raad, die hen heeft aangewezen. Ook de gemeenschappelijke regeling dient over deze verantwoordingsplicht en over de informatieverstrekking aan de raad bepalingen te bevatten.
In het eerste lid van dit artikel is een regeling getroffen voor mondelinge verslaglegging (uiteraard kan ook een ander moment worden gekozen, bijvoorbeeld in het Forum).
In het tweede lid wordt de mogelijkheid tot het stellen van schriftelijke vragen aangegeven, uit te voeren overeenkomstig de regels, daarvoor gesteld in artikel 3:37.
Het derde lid bevat de procedure voor de ter verantwoording roeping, die aansluit bij de regels voor inlichtingen (artikel 3:38).
Het is zinvol de bepalingen van dit artikel ook van toepassing te verklaren op andere organisaties, waarin de raad een of meer van zijn leden heeft benoemd. Hierbij valt te denken aan privaatrechtelijke rechtspersonen en vennootschappen, zoals (een raad van commissarissen van) een NV. Hierin voorziet het vierde lid.
Afdeling 7 - Besloten vergadering
Een besloten vergadering van de raad is een officiële vergadering, waarbij de vergaderregels van het reglement van orde in acht genomen dienen te worden, voor zover de bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering. In artikel 23 van de Gemeentewet zijn procedurevoorschriften opgenomen voor ‘het sluiten van de deuren’, de wijze waarop een vergadering een besloten vergadering wordt. Het spreekt voor zich dat de voorzitter bij aanvang van een besloten vergadering mededeling doet van de reden van de beslotenheid.
In dit artikel wordt een nadere uitwerking gegeven aan artikel 23, derde lid van de Gemeentewet.
Hetgeen besproken wordt in een besloten vergadering, valt niet van rechtswege onder de geheimhoudingsplicht. Daarvoor is toepassing van de procedure volgens artikel 25 lid 1 van de Gemeentewet nodig.
In de aangehaalde artikelen wordt aan de raad de mogelijkheid geboden de geheimhouding van stukken op te heffen. Dat behoeven niet noodzakelijk stukken te zijn die aan hem zijn overgelegd. Het kan dus (zie bijvoorbeeld artikel 86, tweede lid van de Gemeentewet) gaan om de situatie dat de burgemeester geheimhouding heeft opgelegd ten aanzien van stukken die hij aan een Forumvergadering heeft overgelegd. Het Forum kan dan aan de raad verzoeken de geheimhouding op te heffen (indien de burgemeester daar niet toe bereid is). In het onderhavige artikel is nu ter zake een overlegverplichting opgenomen waardoor recht wordt gedaan aan het principe van hoor en wederhoor.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit vernieuwde Reglement van orde treedt in werking op 1 januari 2013.
Het oude Reglement, dat op 1 juni 2007 is ingegaan, moet worden ingetrokken.