Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Aalsmeer

Legesverordening 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Aalsmeer
Officiële naam regelingLegesverordening 2010
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229 , eerste lid, aanhef onder b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201001-01-2011nieuwe regeling

26-11-2009

Nieuwe Meerbode, 14-01-2010

2009/16261-GR

Tekst van de regeling

Registratienr. 2009/16261

De raad van de gemeente Aalsmeer;

gelezen het raadsvoorstel van burgemeester en wethouders met registratienr. 09/16236

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef onder b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de "Legesverordening 2010"

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    "jaar": het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam leges" worden rechten geheven terzake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor het in behandeling nemen van aanvragen:

  • 1.

    van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • 2.

    tot het verstrekken van belastingverordeningen;

  • 3.

    voor vergunningen op grand van hoofdstuk 8 van de tabel mits aangevraagd door een liefdadige instelling.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan we) een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Tijdstip van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • -

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • -

      ingeval de kennisgeving schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving;

  • 2.

    De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6 wordt toegezonden binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 3.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet (Stb. 1994, 762) en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere repels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding. overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De "Legesverordening 2009° van 6 november 2008 en de daarbij behorende wijzigingsverordeningen worden ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2010".

Ondertekening

Aldus openbare vergadering van 26 november 2009

voorzitter, griffier

Tarieventabel, behorende bij de legesverordening 2010

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.Het tarief bedraagt ter zake van het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap: 
1.1.1.In het stadhuis: 
  op maandag tot en met donderdag tussen 09.45 en 15.30 uur en op vrijdag tussen 09.45 en 14.45 uur € 215,35
 met uitzondering van woensdag tussen 09.45 en 10.30 uur (kostenloze huwelijksvoltrekking / partnerregistratie) 
1.1.2In een "huis der gemeente" niet zijnde het stadhuis: 
1.1.2.1tussen 09.45 en 17.00 uur€ 336,20
1.1.2.2tussen 17.00 en 22.00 uur€ 446,20
1.2Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek I, van het Burgerlijk Wetboek€ 336,20
1.3Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van: 
1.3.1een trouwboekje of partnerschapboekje in gewone uitvoering€ 12,65
1.3.2een trouwboekje of partnerschapboekje in luxe uitvoering€ 19,50
1.3.3kalligraferen van een trouwboekje of partnerschapboekje€ 14,75
1.3.4bijschrijvingen in een trouwboekje of partnerschapboekje gekalligrafeerd€ 3,25
1.4Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan€ 14,75
1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 Wet rechten burgerlijke stand het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. € 11,30
1.6Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag verklaring huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek€ 20,40

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen  
2.1.1of een reisdocument voor vreemdelingen€ 49,60
2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden€ 55,40
2.1.3bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 2.1.1 (zakenpaspoort) tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€ 49,60
   
2.1.4.1tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 2.1.1, 2.1.2 en 2.1.4.1 2.1.3. direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument€ 8,70
2.1.4.2tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 2.1.1., 2.1.2. en 2.1.3.€ 19,50
2.1.4.3tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 2.1.4.2. in een reisdocument als bedoeld in 2.1.1., 2.1.2. en 2.1.3.€ 8,70
2.1.5tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)€ 41,75
2.1.6.1De tarieven als genoemd in de onderdelen 2.1.1. tot en met 2.1.3. alsmede in 2.1.5. worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van€ 41,00
2.1.6.2Het tarief als genoemd in 2.1.6.1. wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 2.1.1., 2.1.2. en 2.1.3. en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 2.1.4.1., slechts één keer per reisdocument berekend. 
2.1.6.3Het tarief als genoemd in onderdeel 2A .4.2. wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van€ 19,50
2.1.6.4De tarieven genoemd in de onderdelen 2.1.1. tot en met 2.1.3. alsmede 2.1.5. worden bij vermissing van een document vermeerderd met een bedrag van€ 15,60

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

3.3Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
3.3.1voor het verstrekken, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 28,75
3.3.2indien een rijbewijs wordt afgegeven zonder dat het oude rijbewijs wordt ingeleverd wordt het in 3.3.1 genoemde bedrag verhoogd met€ 15,75
3.3.3het in onderdeel 3.3.1 genoemd tarief wordt bij vermissing van het document verhoogd met€ 15,75
3.3.4het tarief als genoemd in 3.3.1 wordt bij een spoedlevering verhoogd met€ 30,00

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3. en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. 
4.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 7,40
4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 
4.2.2.1voor 100 verstrekkingen€ 153,35
4.2.2.2voor 500 verstrekkingen€ 609,50
4.2.2.3voor 1.000 verstrekkingen€ 908,85
4.2.3tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente€ 1.817,15
4.3Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder 6en verstrekking verstaan een of meer gegevens omtrent een persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. 
4.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
4.4.1tot het verstrekken van gegevens: 
 per verstrekking€ 7,40
4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 
4.4.2.1voor 100 verstrekkingen€ 153,35
4.4.2.2voor 500 verstrekkingen€ 609,50
4.4.2.3voor 1.000 verstrekkingen€ 908,85
4.5Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
4.5.1tot het verstrekken van een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens€ 7,40
4.5.2In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (transportkosten)€ 2,80
4.6Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 14,75

Hoofdstuk 5 Bestuursstukken:

 Begroting 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
5.1.1.een beleidsbegroting
5.1.2.een beheersbegroting
5.1.3.een exemplaar van de bijlagen bij de begroting
5.1.4.een begroting in één oogopslag
   
5.2.Rekening 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
5.2.1.een beleidsrekening
5.2.2.een exemplaar van de bijlagen bij de gemeenterekening
5.2.3.een rekening in korte samenvatting
   
5.3.Raadsstukken 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van: 
5.3.1.het verslag van een raadsvergadering: 
5.3.1.1.bij abonnement per kalenderjaar of gedeelte daarvan
5.3.1.2.buiten abonnement per vergadering
5.3.2.de voorstellen voor een raadsvergadering: 
5.3.2.1.bij abonnement per kalenderjaar of gedeelte daarvan
5.3.2.2.buiten abonnement per vergadering
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het toezenden van: 
5.3.3.het verslag van een raadsvergadering: 
5.3.3.1.bij abonnement per kalenderjaar of gedeelte daarvan
5.3.3.2.buiten abonnement per vergadering
5.3.4.de voorstellen voor een raadsvergadering: 
5.3.4.1.bij abonnement per kalenderjaar of gedeelte daarvan
5.3.4.2.buiten abonnement per vergadering
   
5.4.Commissiestukken 
5.4.1.Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van: 
5.4.1.1.agenda's en verslagen van openbare commissievergaderingen
5.4.2.Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het toezenden van agenda's en verslagen van openbare commissievergaderingen: 
5.4.2.1.bij abonnement per kalenderjaar of gedeelte daarvan per commissie
5.4.2.2.buiten abonnement per commissie per vergadering
   
5.5.Overige stukken 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
5.5.1.een exemplaar van de Bouwverordening
5.5.2.een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening
5.5.3.een exemplaar van de overige verordeningen, per pagina

Hoofdstuk 6 Openbare orde ca.

6.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.2.1 (optochten) van de Algemene Plaatselijke Verordening: 
6.1.1.geldig voor één dag€ 25,25
6.1.2geldig voor maximaal 4 dagen in een week€ 50,50
6.1.3.geldig voor 66n maand, 1 dag per week€ 101,00
6.1.4.geldig voor een jaar, 1 dag perweek€ 151,50
6.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.4.1 (openbare manifestaties, feesten, wedstrijden) van de Algemene Plaatselijke Verordening: 
6.2.1geldig voor één dag€ 25,25
6.2.2geldig voor maximaal 4 dagen in een week€ 50,50
6.2.3geldig voor één maand, 1 dag per week€ 101,00
6.2.4.geldig voor 6en jaar, 1 dag per week€ 151,50
6.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.1.4 (sluitingstijden) van de Algemene Plaatselijke Verordening: 
6.3.1indien de ontheffing voor één keer geldt€ 35,00
6.3.2indien de ontheffing een geldigheidsduur heeft van ten hoogste een jaar, per wekelijkse avond€ 151,50
6.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1, tweede lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 555,00
6.4.1Indien de gevraagde vergunning voor een seksinrichting of escortbedrijf niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van 25% van de geheven leges verleend; 
6.5Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 4.4.2 (reclame) van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 151,50
6.6Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.2 (venten) van de Algemene Plaatselijke Verordening: 
6.6.1geldig voor maximaal 2 dagen, per persoon€ 25,25
6.6.1.1geldig voor de periode van 2 dagen tot twee maanden per persoon€ 40,40
6.6.2geldig voor 6en jaar of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan twee maanden, . per persoon€ 55,55
6.7Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.3 (standplaatsen) van de Algemene Plaatselijke Verordening: 
6.7.1geldig voor een dag, per persoon€ 25,25
6.7.2geldig voor ten hoogste een maand of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan twee dagen, perpersoon € 55,55
6.7.3geldig voor één jaar of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan twee maanden, per persoon€ 55,55
6.8Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.3.11 (rondvaarten) van de Algemene Plaatselijke Verordening€ 126,25
6.9Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of een ontheffing op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel een tarief is opgenomen€ 101,00
6.10Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot kampeerontheffing€ 25,25
6.11Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1. van de Algemene Plaatselijke Verordening voor het gebruik van de openbare weg voor één week€ 25,25
6.11.1Voor een periode lamger dan een week€ 101,00
6.12Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 4.4.2a van de Algemene Plaatselijke Verordening voor het maken van reclame voor evenementen niet-bedrijfsmatig€ 25,25
6.12.1Voor het maken van reclame voor evenementen voor bedrijven€ 101,00

Hoofdstuk 7 Overige publiekszaken

   
7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
7.2.1tot het legaliseren van een handtekening of het waarmerken van een foto€ 7,40
7.2.2tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap€ 7,40
7.2.3tot het afgeven van een verklaring omtrent het gedrag*€ 30,05
7.2.4tot het afgeven van een attestatie de vita€ 7,40

Hoofdstuk 8 Gemeentearchief

8.1Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in en het maken van uittreksels uit de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan€ 14,75
8.2Het tarief bedraagt ter zake van het uitlenen van in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan per uitlening besteed kwartier of gedeelte daarvan€ 14,75
8.3Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een reproductie van een microfiche, per reproductie€ 1,10

Hoofdstuk 9 Leegstandswet

9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een vergunning op basis van de leegstandswet€ 32,25

Hoofdstuk 10 Marktstandplaatsen

10.1Het tarief bedraagt voor de inschrijving of verlenging van de inschrijving voor een standplaats op de weekmarkt als bedoeld in artikel 11 van de Marktverordening€ 26,75

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

11.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
11.1.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 182) of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 183)€ 55,55
11.1.2tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander€ 55,55
11.1.3tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing€ 55,55

Hoofdstuk 12 Wet op de kansspelen*

12.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen (Stb. 2000, 223, gewijzigd Stb 2001, 415): 
12.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat€ 56,50
12.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten, voor de eerste speelautomaat€ 56,50
12.1.3en voor de tweede speelautomaat€ 34,00
12.1.4voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd€ 226,50
12.1.5voor twee speelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat€ 226,50
12.1.6en voor de tweede speelautomaat€ 136,00
12.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 25,00

* Wettelijk vastgestelde tarieven.

Hoofdstuk 13 Kinderopvangregister

13.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
13.1.1.een uittrekstel uit het register als bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel€ 21,00
13.1.2inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register als bedoeld in artikel 36 van de Wet kinderopvang, per verstrekking€ 6,25

Hoofdstuk 14 Telecommunicatie

14.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid, van de Telecommunicatiewet€ 106,00
14.1.1Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het in 14.1. genoemde bedrag verhoogd, per strekkende meter sleuf, met€ 1,00
14.1.2Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het in 14.1. genoemde bedrag verhoogd, per strekkende meter sleuf, met€ 1,00
14.2Het in 14.1 genoemde bedrag wordt: 
14.2.1indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met€ 106,00
14.2.2indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
14.2.3Indien een begroting als bedoeld in 14.2.2. is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
14.3Het tarief bedoeld in de onderdelen 14.1.1. en 14.1.2. wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen. 

Hoofdstuk 15 Eigendommen en verkeer

15.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
15.1.1tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.3.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening: 
15.1.1.1voor de jaarlijkse verlenging van een vergunning voor een woonschip ten behoeve van recreatiefgebruik€ 25,25
15.1.1.2voor de overschrijving van een vergunning voor een woonschip ten behoeve van recreatiefgebruik€ 171,70
15.1.2tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 4 van de Woonschepenverordening; 
15.1.2.1voor het innemen van een ligplaats met een woonschip€ 171,70
15.1.2.2voor het overschrijven van een nieuw schip€ 171,70
15.1.2.3voor het wijzigen van de naam€ 101,00
15.1.2.4voor het wijzigen van de ligplaats (locatie)€ 262,60
15.1.3tot het verkrijgen van een vergunning voor het gebruik van een zeer snel varende boot (beperkte ontheffing)€ 186,85
15.1.3.1tot het verkrijgen van een vergunning voor het gebruik van een zeer snel varende boot (onbeperkte ontheffing)€ 252,50
15.1.4tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.3.3a van de Algemene Plaatselijke Verordening voor het afmeren van één kajuitboot, geldig voor een jaar€ 25,25
15.1.5Voor het verstrekken van een sticker behorende bij de onder 15.1.4 bedoelde vergunning wordt het tarief verhoogd met€ 15,15
15.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen uit het gemeentelijk kadaster, per perceel€ 6,00
15.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
15.3. 1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement€ 35,35
15.3.2verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) anders dan bedoeld in onderdeel 12.3.1€ 50,50
15.3.3tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement (Stb. 1994,450)€ 35,35
15.3.4tot de afgifte van een ontheffing parkeren blauwe zone Uiterweg€ 26,65
15.4.1voor de aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats€ 151,50
15.4.2voor de afgifte van een gehandicaptenparkeerkaart, zoals bedoeld in art. 49 van Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 25,25
15.4.3voor het aanleggen van een individuele gehandicaptenparkeerplaats€ 202,00
15.4.4het wijzigen / vervangen van een kentekenbord€ 25,25
15.5Het tarief bedraagt ter zake voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een uitwegvergunning€ 60,60

Hoofdstuk 16 Algemeen

16.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
16.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 13,90
16.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 0,15
16.1.3een beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 27,60
16.1.4stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per stuk€ 27,60
16.1.5kaarten, tekeningen, luchtfoto's dan wel kopieen daarvan, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, perkaart, tekening, luchtfoto: 
16.1.5.1A4 - formaat, tekening kleur€ 18,00
16.1.5.2A4 - formaat, tekening zwart - wit€ 15,85
16.1.5.3A4 - formaat, luchtfoto full color fotopapier€ 32,00
16.1.5.4A4-formaat, luchtfoto full color 80 gr. papier€ 26,55
16.1.5.5A4 - formaat, luchtfoto zwart - wit 80 gr. papier€ 21,30
16.1.5.6A3 - formaat, tekening kleur€ 27,60
16.1.5.7A3 - formaat, tekening zwart - wit€ 23,45
16.1.5.8A3 - formaat, luchtfoto full color fotopapier€ 46,65
16.1.5.9A3 - formaat, luchtfoto full color 80 gr. papier€ 38,20
16.1.5.10A3 - formaat, luchtfoto zwart - wit 80 gr. papier€ 31,95
16.1.5.11A2 - formaat, tekening kleur€ 44,60
16.1.5.12A2 - formaat, tekening zwart - wit€ 38,20
16.1.5.13A2 - formaat, luchtfoto full color fotopapier€ 77,70
16.1.5.14A2 - formaat, luchtfoto full color 80 gr. papier€ 86,10
16.1.5.15A2 - formaat, luchtfoto full color 80 gr. papier€ 51,45
16.1.5.16A1 - formaat, tekening kleur€ 77,70
16.1.5.17A1 - formaat, tekening zwart - wit€ 64,00
16.1.5.18A1 - formaat, luchtfoto full color fotopapier€ 127,60
16.1.5.19A1 - formaat, luchtfoto full color 80 gr. papier€ 104,25
16.1.5.20A1 - formaat, luchtfoto zwart - wit 80 gr. papier€ 90,25
16.1.5.21AO - formaat, tekening kleur€ 90,25
16.1.5.22AO - formaat, tekening zwart - wit€ 77,70
16.1.5.23AO - formaat, luchtfoto full color fotopapier€ 155,45
16.1.5.24AO - formaat, luchtfoto full color 80 gr. papier€ 127,60
16.1.5.25AO - formaat, luchtfoto zwart - wit 80 gr. papier€ 98,75
16.1.5.26Digitale bestanden van de Grootschalige Basiskaart van Nederland (GBKN) volgens prijsopgaaf voor het gedeelte van het grondgebied van Aalsmeer 
16.1.6kaarten, tekeningen en lichtdrukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per stuk€ 13,90
16.1.7kopieën van EPC-rapporten, voor zover niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per exemplaar€ 21,00
 Voor zover van toepassing zijn alle tarieven inclusief 19% BTW 

Hoofdstuk 17 Overige stukken

17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de Bomenverordening (kapvergunning)€ 25,25
17.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens over de bodemkwaliteit en / of de aanwezigheid van een ondergrondse tank per locatie€ 78,80
17.5.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek om relevante gegevens (zoals verkeersgegevens) in verband met akoestisch onderzoek bij bouwaanvragen, per locatie€ 105,00
17.6Het tarief bedraagt voor het afgeven van een peurvergunning€ 27,75
17.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het bestrijden van muizen€ 53,00
17.8Het tarief bedraagt voor: 
17.8.1Naturalisatie (enkelvoudig hoog)*€ 567,00
17.8.2Naturalisatie (enkelvoudig laag)*€ 517,00
17.8.3Naturalisatie (gezamenlijk hoog)*€ 719,00
17.8.4Naturalisatie (gezamenlijk laag)*€ 669,00
17.8.5Optie (enkelvoudig)*€ 148,00
17.8.6Optie (gezamenlijk)*€ 253,00
17.8.7Meenaturaliserende minderjarige€ 85,00

*Wettelijk vastgesteld tarief

Hoofdstuk 18 Landelijk vastgestelde wettelijke tarieven

18.1Indien er zich, na vaststelling van de Legesverordening 2010 of daarop volgende wijzigingsverordening(en), wijzigingen voordoen in de door de Rijksoverheid vastgestelde tarieven, middels ministerieel of koninklijk besluit, dan wel op enigerlei andere wijze vastgesteld of bekend gemaakt, dan worden deze gewijzigde tarieven als heffingsmaatstaf aangehouden in afwijking van de in deze tarieventabel vermelde tarieven. 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Bouwkosten

 Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. 
   
1.1Algemeen 
 Op grond van onderdeel 1.1 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een: 
 1.1.1 Principeverzoek;  
 1.1.2 Lichte bouwvergunning; 
 1.1.3 Reguliere bouwvergunning; 
 1.1.3.1 Wijziging reguliere bouwvergunning; 
 1.1.4 Bouwvergunning eerste fase; 
 1.1.4.1 Wijziging bouwvergunning eerste fase; 
 1.1.5 Bouwvergunning tweede fase; 
 1.1.5.1 Wijziging bouwvergunning tweede fase; 
   
 Het tarief voor het in behandeling nemen van: 
   
1.1.1Principeverzoek; 
 Een verzoek tot beoordeling van een schetsplan (principeverzoek) met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd schetsplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend, bedraagt€ 150,00
   
1.1.2Lichte bouwvergunning; 
 Een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q, van de Woningwet, bedraagt het tarief 2% van de bouwkosten, met een minimum per vergunning van:€ 50,00
   
1.1.3Reguliere bouwvergunning; 
 Een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p, van de Woningwet, bedraagt het tarief 2% van de bouwkosten met een minimum per vergunning van:€ 50,00
1.1.3.1Wijziging reguliere bouwvergunning; 
 Een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde reguliere bouwvergunning wordt het tarief vermeld in 1.1.3 verminderd met de voor de primaire reguliere bouwvergunning berekende leges, met dien verstande dat in elk geval een bedrag verschuldigd is van:€ 50,00
   
1.1.4Bouwvergunning eerste fase 
 Een aanvraag, tot het verkrijgen van een bouwvergunning eerste fase als bedoeld in artikel 56a van de Woningwet bedraagt het tarief 1% van de bouwkosten, met een minimum van€ 50,00
1.1.4.1Wijziging bouwvergunning eerste fase; 
 Een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase wordt het tarief vermeld in 1.1.4 verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende  leges met dien vertande dat in elk geval een bedrag verschuldigd is van:€ 50,00
 en dat geen restitutie van de betaalde leges voor de primaire bouwvergunning eerste fase plaats vindt. 
   
1.1.5Bouwvergunning tweede fase 
 Een aanvraag, tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase als bedoeld in artikel 56a van de Woningwet bedraagt het tarief 1% van de bouwkosten, met een minimum van:€ 50,00
1.1.5.1Wijziging bouwvergunning tweede fase 
 Een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning tweede fase wordt het tarief vermeld in 1.1.5 verminderd met de voor de primaire bouwvergunning tweede fase berekende leges met dien verstande dat in elk geval een bedrag verschuldigd is van:€ 50,00
 en dat geen restitutie van de betaalde leges voor de primaire bouwvergunning eerste fase plaatsvindt. 
   
1.2Aanvullende handelingen / toetsingen 
 Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 6.1 verhoogd, dan wel worden aanvullende leges geheven. Het gaat om de volgende extra toetsingen: 
 1.2.1 Toetsing welstand; 
 1.2.2 Beoordeling bodemrapport; 
 1.2.3 Beoordeling geluidsrapport 
 1.2.4 (verplicht) Advies agrarische commissie; 
 1.2.5 Beoordeling ingediende aanvraag ter legalisering; 
 1.2.6 Ontheffing of toetsing exploitatieplan; 
 1.2.7 Extern advies; 
 1.2.8 Vaststelling bestemmingsplan op aanvraag; 
   
1.2.1Toetsing welstand 
 Het tarief bedraagt voor adviezen, verstrekt door de welstandscommissie, ten aanzien van: 
1.2.1.1voorgelegde bouwplannen, als bedoeld in onderdeel 1.1, een vast bedrag van:€ 25,00
 verhoogd met een toeslag van 0,15% van de voorlopig vastgestelde kosten, als bedoeld onder het kopje 'bouwkosten1, tezamen tot een maximum van:€ 2.000,00
1.2.1.2bij een beoordeling in e6n enkele bespreking wordt 100% van het in 1.2.1.1 genoemde tarief in rekening gebracht, bij verschillende behandelingen in de commissie geldt voor iedere extra bespreking een verhoging van 20% van het in 1.2.1.1 genoemde tarief. 
1.2.1.3voorgelegde reclameobjecten€ 0,00
1.2.1.4bij verschillende behandelingen in de commissie geldt voor iedere extra bespreking een verhoging van 20% van het in 1.2.1.3 genoemde tarief. 
   
1.2.2Beoordeling bodemrapport 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5 van de bouwverordening, 
1.2.2.1indien de aanvraag een verkennend onderzoek volgens NEN 5740, uitgave 1999, naar de bodemgesteldheid betreft:€ 200,00
1.2.2.2indien de aanvraag een nader onderzoek als bedoeld in de Leidraad bodembescherming betreft:€ 100,00
   
1.2.3Beoordeling geluidsrapport 
 Het tarief voor de beoordeling van een geluidsrapport (noodzakelijk in het kader van het bouwbesluit en/of de Wet geluidshinder) bedraagt:€ 135,00
   
1.2.4(verplicht) Advies agrarische commissie 
 Indien voor de besluitvorming omtrent het afgeven van een bouw- of aanlegvergunning advies is ingewonnen bij de Agrarische Beoordelings Commissie (ABC) worden de leges verhoogd met:€ 525,00
   
1.2.5Beoordeling ingediende aanvraag ter legalisering 
 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning ter legalisering van een clandestien bouwwerk, bedraagt 105% van het bedrag dat op grond van onderdeel 1.1 verschuldigd is.  
   
1.2.6Ontheffing of toetsing exploitatieplan 
 Het verschuldigde bedrag op grand van onderdeel 1.1 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan: 
1.2.6.1toetsing aan een exploitatieplan dient plaats te vinden, verhoogd met€ 250,00
1.2.6.2een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met:€ 100,00
1.2.6.3artikel 50, derde lid onder a, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met:€ 100,00
   
1.2.7Extern advies 
 Voor een aanvraag als bedoeld in onderdeel 1.1, waarvoor extern advies wordt ingewonnen, worden de externe (advies) kosten voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager medegedeeld, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld; 
1.2.7.1Voor de toepassing van het in 1.2.7 bepaalde, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht; 
1.2.7.2Ingeval bij de toepassing van het in 1.2.7 bepaalde blijkt dat de werkelijk gemaakte kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend. 
   
1.3Sloopvergunning 
 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een Sloopvergunning 1.3.1 als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder b, of artikel 3.38, derde lid, aanhef onder b, van de Wet ruimtelijke ordening, bedraagt:€ 200,00
1.3.2Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een Sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1. van de bouwverordening, bedraagt:€ 125,00
1.3.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de bouwverordening, bedraagt:€ 37,00
   
1.4Aanlegvergunning 
 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 3.3, aanhef onder a, 3.7, 3.16 of 3.38, derde lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, bedraagt:€ 37,00
   
1.5Verhogingen 
1.5.1Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend, wordt: 
1.5.1.1het verschuldigde bedrag op grand van onderdeel 1.1, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met:€ 100,00
1.5.1.2het verschuldigde bedrag op grand van onderdeel 1.1, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder c of 3.38, vierde lid 6f 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met:€ 200,00
1.5.1.3het verschuldigde bedrag op grand van onderdeel 1.1, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met:€ 1.200,00
   
1.5.2Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 1.1, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met:€ 1.500,00
1.5.3Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor artikel 3.6, 3.10, 3.22, 3.23 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening, of artikel 50, derde lid onder b, van de Woningwet, wordt het overeenkomstig onderdeel 1.1 berekende bedrag verhoogd met de externe (advies) kosten, die ten behoeve van het realiseren hiervan moeten worden gemaakt, met dien verstande dat: 
1.5.3.1de externe (advies) kosten voorafgaand aan het in behandeling blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld; Voor de toepassing van het in 1.5.3 bepaalde, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht; 
1.5.3.2Ingeval bij de toepassing van het in 1.5.3 bepaalde blijkt, dat de werkelijk gemaakte kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend. 
   
1.6Bestemmingswijzigingen 
1.6.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning (art. 1.1) is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning (art. 5.5) is vereist, bedraagt:€ 100,00
1.6.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c 6f 3.38, vierde lid 6f 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning (art. 1.1) is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning (art. 5.5) is vereist, bedraagt:€ 200,00
1.6.3Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning (art. 1.1) is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning (art. 5.5) is vereist, bedraagt:€ 1.200,00
1.6.4Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, bedraagt:€ 1.400,00
1.6.5Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning (art. 1.1.) is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning (art. 5.5) is vereist, bedraagt:€ 1.500,00
1.6.6Voor een aanvraag als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid en 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening, waarvoor extern advies wordt ingewonnen, worden de externe (advies) kosten voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager medegedeeld, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld; 
1.6.6.1Voor de toepassing van het in 1.6.6 bepaalde, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht; 
1.6.6.2Ingeval bij de toepassing van het in 1.6.6 bepaalde blijkt dat de werkelijk gemaakte kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend. 
   
1.7Openbare bekendmakingen 
1.7.1Het tarief voor het openbaar bekendmaken van de ontvangst van een aanvraag voor een vergunning bedraagt:€ 50,00
1.7.2Indien in het kader van een procedure een openbare bekendmaking nodig is worden de verschuldigde leges verhoogd met:€ 50,00
1.7.3Indien in het kader van een procedure ingevolge de Wet ruimtelijke ordening een openbare bekendmaking nodig is in de Staatscourant, worden de verschuldigde leges verhoogd met:€ 400,00
   
1.8Teruggaaf 
1.8.1Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het op grand van onderdeel 1.1 verschuldigde bedrag, met dien verstande dat in ieder geval een bedrag is verschuldigd van:€ 37,50
 Het vorenstaande vind geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar omstandigheden beoordeeld sprake is van een nieuw bouwplan. 
1.8.2Indien van een verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en deze vergunning wordt ingetrokken, wordt op verzoek teruggaaf van 15% van de geheven leges verleend, met dien verstande dat de verschuldigde leges nimmer minder kunnen bedragen dan het minimumbedrag als genoemd in onderdeel 1.1. 
1.8.3Indien binnen één maand na het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op verzoek teruggaaf verleend van 50% van de geheven leges, met dien verstande dat de verschuldigde leges nimmer minder kunnen bedragen dan het minimumbedrag als genoemd in onderdeel 1.1. 
1.8.4Indien op een later tijdstip dan genoemd in 1.8.3 na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning doch v66r het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, op verzoek teruggaaf verleend van 35% van de geheven leges, met dien verstande dat de verschuldigde leges nimmer minder kunnen bedragen dan het minimumbedrag als genoemd in onderdeel 1.1. 
1.8.5Indien de gevraagde bouwvergunning niet wordt verleend, wordt op verzoek teruggaaf verleend van 25% van de geheven leges, met dien verstande dat de verschuldigde leges nimmer minder kunnen bedragen dan het minimumbedrag als genoemd in onderdeel 1.1. 
   
1.9Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.11.1 van het besluit brandveilig gebruik bouwwerken: 
1.9.1voor een gebouw met een oppervlakte van 0 tot en met 100 m²€ 450,00
1.9.2voor een gebouw met een oppervlakte van 101 tot en met 500 m²€ 600,00
1.9.2.1het in 1.9.2 vermelde bedrag wordt per vierkante meter verhoogd met een bedrag van€ 0,25
1.9.3voor een gebouw met een oppervlakte van 501 tot en met 5000 m²€ 850,00
1.9.3.1het in 1.9.3 vermelde bedrag wordt per vierkante meter verhoogd met een bedrag van€ 0,12
1.9.4voor een gebouw met een oppervlakte van 5001 tot en met 50.000 m²€ 1.200,00
1.9.4.1het in 1.9.4 vermelde bedrag wordt per vierkante meter verhoogd met een bedrag van€ 0,05
1.9.5voor een gebouw met een oppervlakte van meer dan 50.000 m²€ 2.400,00
1.9.5.1het in 1.9.5 vermelde bedrag wordt per vierkante meter verhoogd met een bedrag van€ 0,02
1.9.6Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een gebruiksvergunning, voor een inrichting als bedoeld in artikel 6.1.1. van de bouwverordening, ten behoeve van: 
1.9.6.1een tijdelijk bouwsel of braderie€ 250,00
1.9.6.2een circus of kermis€ 250,00
1.9.6.3een evenement€ 250,00
1.9.6.4een kampeerterrein of jachthaven€ 250,00
1.9.6.5een hotel- of restaurantboot€ 250,00
1.9.7Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld in 1.9.1 t/m 1.9.6 betrekking heeft op een wijziging dan wel uitbreiding van de vergunning bedraagt het legestarief indien het betreft: 
1.9.7.1het uitbreiden van een inrichting: 
 het legestarief vermeld in 1.9.1 t/m 1.9.6, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding. 
1.9.7.2gewijzigd gebruik van de gehele inrichting: 
 50% van het legestarief vermeld in 1.9.1 t/m 1.9.6. 
1.9.7.3gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting: 
 50% van het legestarief vermeld in 1.9.1 t/m 1.9.6 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde gedeelte. 
   
1.10Overige bepalingen 
1.10.1Monumentenvergunning 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot afgifte van een monumentenvergunning bedraagt:€ 250,00
   
1.10.2Overschrijven vergunning 
 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een vergunning, bedraagt het tarief:€ 52,00
1.10.3Vergunning kamerverhuur 
 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 7.7.2 van de bouwverordening, bedraagt€ 900,00
1.10.4Overige 
 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen, bedraagt:€ 75,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Drank- en Horecawet

1.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, van de Drank- en Horecawet (Stb. 2000,185)€ 252,50
1.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 35,35

Behoort bij raadsbesluit van 26 november 2009, nr. 2009/16261/GR

De griffier van de gemeente Aalsmeer,