Organisatie | Deventer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Marktverordening gemeente Deventer |
Citeertitel | Marktverordening gemeente Deventer |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | 11.2 |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2008 | 01-10-2014 | Onbekend | 24-10-2007 Gemeenteblad, 2007-12-06 | Onbekend |
In deze verordening en de daarop gebaseerde regelingen en voorschriften wordt verstaan onder:
a aantekening: een schriftelijke mededeling bij jaarmarkten aan de vergunninghouder
b anciënniteitlijst: de lijst van vergunninghouders van een vaste standplaats;
c arbeidsongeschiktheid: het als gevolg van een ziekte of gebrek volledig ongeschikt zijn om als ambulant handelaar naar behoren te kunnen functioneren;
d dagplaats: de standplaats die per marktdag beschikbaar wordt gesteld aan een vergunninghouder;
e markt: de door het college ingestelde warenmarkt;
f marktmeester: de persoon die als zodanig is aangewezen door het college;
h meeloperlijst: de lijst van gegadigden voor een vaste standplaats uit de non-food branche;
i seizoenplaats: de op de markt gelegen standplaats die voor een bepaalde termijn gedurende het seizoen per jaar beschikbaar wordt gesteld;
j standplaats: de ruimte die voor de duur van de markt is aangewezen voor het uitoefenen van de markthandel;
k standwerker: een vergunninghouder die publiek om zich heen verzamelt en dat publiek door een aansprekende uiteenzetting probeert over te halen tot de aankoop van een artikel;
l standwerkerplaats: de standplaats die per marktdag aan een standwerker ter beschikking wordt gesteld om te standwerken;
m vaste standplaats: de standplaats die voor onbepaalde tijd ter beschikking is gesteld aan een vergunninghouder;
n vergunninghouder: degene aan wie door het college vergunning is verleend voor het innemen van een standplaats;
o vervanger: een natuurlijk persoon die tijdelijk in de rechten van een vergunninghouder treedt;
p wachtlijst: de lijst van gegadigden voor een vaste standplaats uit de food branche.
Het college is bevoegd nadere regels te stellen betreffende het bepaalde in deze verordening.
Het is verboden op de markt een standplaats of op andere wijze ruimte in te nemen zonder vergunning van het college.
Voor toewijzing van een standplaats komt uitsluitend in aanmerking een handelingsbekwaam natuurlijk persoon die zich heeft aangemeld voor een vergunning bij het college en die daarbij tevens aantoont dat hij persoonlijk voldoet aan alle publiekrechtelijke verplichtingen op het gebied van bedrijfsuitoefening en bedrijfsorganisatie.
Wanneer de aanvrager in verband met ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden een ontheffing is verleend om niet tenminste éénmaal per twee weken en tenminste tienmaal per dertien weken zijn plaats op de markt persoonlijk in te nemen, dient in ieder geval gedurende het jaar waarvoor hem vergunning is verleend zesentwintig maal persoonlijk zijn plaats op de markt te hebben ingenomen om in aanmerking te komen voor een vergunning voor onbepaalde tijd.
g welke kook- bak- en verwarmingsapparatuur zijn toegestaan.
2.Aan de vergunning wordt een middel ter identificatie gehecht.
Vergunninghouders van vaste standplaatsen worden ingeschreven op een doorlopend genummerde lijst met vermelding van de datum waarop aan hen voor het eerst een vaste standplaats is toegewezen. Bij deze inschrijving wordt tevens vermeld de soort artikelen die de vergunninghouder mag verhandelen of de branche waartoe hij behoort.
De inschrijving op de wachtlijst of meeloperlijst wordt doorgehaald:
Indien de vergunning voor een vaste standplaats niet wordt overgeschreven op grond van het eerste lid of bij bedrijfsbeëindiging van de vergunninghouder, kan de vergunning voor de vaste standplaats op aanvraag worden overgeschreven op een kind van de vergunninghouder, indien hij ten minste drie jaar aaneengesloten in loondienst van het marktbedrijf van de vergunninghouder heeft gewerkt of gedurende eenzelfde periode als mede-eigenaar op de markt heeft gefunctioneerd.
Indien de vergunning niet op basis van het eerste of tweede lid wordt overgeschreven kan de vergunning voor een vaste standplaats op aanvraag worden overgeschreven op een medewerker van de vergunninghouder, indien hij tenminste drie jaar aaneengesloten in loondienst van het marktbedrijf van de vergunninghouder heeft gewerkt of gedurende
eenzelfde periode als mede-eigenaar op de markt heeft gefunctioneerd.
Indien voor de toewijzing van een beschikbare vaste standplaats meer aanvragers in aanmerking komen, wordt de standplaats achtereenvolgens toegewezen aan:
De vergunninghouder van een vaste standplaats neemt tenminste eenmaal per twee weken en tienmaal per dertien weken zijn standplaats op de markt in, dit met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 21 en 22.
De vergunninghouder van een vaste standplaats die wegens ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden verhinderd is zijn vaste standplaats in te nemen, deelt dit schriftelijk mee aan het college. Bij vakantie geeft de vergunninghouder aan hoe lang zijn afwezigheid duurt. De maximale termijn van afwezigheid bij vakantie is gesteld op 6 weken.
In geval van ziekte of bijzondere omstandigheden kan het college op aanvraag van de
vergunninghouder van de vaste standplaats hem tijdelijk met een maximum van zes maanden ontheffing verlenen van de verplichting om ten minste eenmaal per twee weken en tienmaal per dertien weken de plaats op de markt in te nemen.
Indien de vergunninghouder zijn vaste standplaats niet uiterlijk een half uur voor aanvang van de markt heeft ingenomen, wordt de desbetreffende standplaats voor die dag als dagplaats aangemerkt, tenzij de marktmeester de standplaats op tijdig verzoek van de vergunninghouder voor hem beschikbaar houdt.
Overtreding van het bepaalde bij of krachtens deze verordening wordt gestraft met een geldboete van de tweede categorie of hechtenis van ten hoogste drie maanden en kan bovendien worden gestraft met open-baarmaking van de rechterlijke uitspraak.
Onverminderd het bepaalde in artikel 15 kan het college een vergunning voor een vaste standplaats, al dan niet voorwaardelijk, intrekken dan wel telkens voor ten hoogste vier achtereenvolgende marktdagen schorsen, indien de vergunninghouder of een persoon die hem bijstaat:
Het college kan een vergunninghouder van een dagplaats of een standwerkerplaats van de toewijzing van een dagplaats of een standwerkerplaats uitsluiten voor ten hoogste zesentwintig marktdagen, indien deze:
Onverminderd het bepaalde in artikel 125 van de Gemeentewet kan het college een vergunninghouder gelasten zich onmiddellijk van de markt te verwijderen indien hij:
De marktmeester en bij besluit door het college aangewezen personen hebben de bevoegdheid een aantekening te stellen wanneer vergunninghouders op een jaarmarkt het bij of krachtens deze verordening bepaalde niet naleven, aanwijzingen van hen niet opvolgen, waren onjuist etaleren of uitstallen of zich schuldig maken aan wangedrag en bedrog.
Het college kan de artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing daarvan, gelet op een goed verloop van de markt of het belang van betrokkene, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
De verordening treedt na bekendmaking in werking op 1 januari 2008. Op deze datum vervalt de Markt-verordening Deventer 1993, vastgesteld op 20 september 1993.
Deze verordening wordt aangehaald als: Marktverordening gemeente Deventer.
Toelichting op de wijzigingen Marktverordening gemeente Deventer.
De wijzigingen ten opzichte van de huidige marktverordening zijn vooral een gevolg van de professionalisering van de warenmarkt en gewijzigde wet- en regelgeving.
Professionalisering van zowel bedrijfsvoering door ‘de marktkoopman’ als van warenmarkt zelf. Hierbij kan gedacht worden aan strengere eisen van de Warenwet, aan ondernemerschap van de ambulante handelaar, productuitbreiding en het verhogen van de aantrekkelijkheid van de warenmarkt.
Veranderde wet- en regelgeving is met name terug te voeren tot dualisering van het gemeentebestuur. De huidige verordening dateert nog van voor de invoering daarvan.
De basis van de verordening is geënt op het meest recente VNG-model. Dit model heeft zijn waarde
in de praktijk inmiddels bewezen en is aangepast op de ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving. Het gevolg is wel dat een andere indeling – met onderscheid in een verordening en nadere regels – is ontstaan.
Naast de wekelijkse warenmarkten zijn in de nieuwe verordening een drietal jaar warenmarkten en de weekmarkt in Bathmen opgenomen. Regels voor de jaarmarkten zijn vergelijkbaar met die voor de weekmarkten.
Een verschil is met name het toewijzen van plaatsen voor de jaarmarkten en het niet bijhouden van een wachtlijst en meeloperlijst.
Een aantal onderdelen zijn uitgewerkt in nadere regels. De nadere regels kunnen door het college van B&W worden aangepast en vastgesteld. Op deze manier kan adequaat en efficiënt op ontwikkelingen worden gereageerd. Dualisering maakt dit mogelijk.
In de nadere regels zijn een aantal voorschriften van de brandweer opgenomen. In de huidige verordening zijn geen voorschriften opgenomen.
Tenslotte zijn marktverordeningen uit omliggende steden bezien om hierbij zo mogelijk aansluiting te zoeken.
Verordening op de warenmarkten van de gemeente Deventer
Het VNG-model is de basis voor de verordening. Begripsbepalingen zijn aangepast aan de tijd. Nieuwe begripsbepalingen zijn toegevoegd. Dat zijn: aantekening, anciënniteitlijst, arbeidsongeschiktheid, meeloperlijst, seizoenplaats, standwerker, vervanger en wachtlijst.
Deze sluiten aan op doorgevoerde wijzigingen in de verordening.
Officieel hebben de Deventer markten geen marktcommissie. Wel vindt overleg op informele basis plaats. Met dit artikel kan een dergelijk overlegorgaan worden opgericht.
Op basis van gewijzigde wetgeving is dit artikel ingevoegd. Nadere regels zijn uitgewerkt en bij de verordening gevoegd.
Artikel 5 Voorschriften en beperkingen
Dit artikel is ingevoegd om mede een goed verloop van de markt te kunnen waarborgen
Artikel 8 Aanvraag om een vergunning
Een standplaats wordt voor onbepaalde tijd toegewezen. Om de kwaliteit van de markt beter te waarborgen wordt nu een ‘proefjaar’ ingebouwd voordat een vergunning voor onbepaalde tijd wordt afgegeven. Indien de vergunninghouder in het proefjaar meerdere malen de bepalingen van deze
verordening overtreedt, wordt geen vergunning voor onbepaalde tijd afgegeven. Tevens zijn voorwaarden gesteld aan het aantal keren innemen van de standplaats gedurende het ‘proefjaar’.
Artikel 9 Inhoud vaste standplaats vergunning
Hetgeen in de vergunning wordt opgenomen is uitgebreid. Hierdoor zijn enkele verplichtingen waaraan de vergunninghouder moet voldoen duidelijker.
Artikel 11 Inschrijving op de wachtlijst of meeloperlijst voor de weekmarkt
In de verordening is sprake van een wachtlijst voor de food-branche en van een meeloperlijst voor de non-food branche. Hiermee wordt aangesloten op de huidige praktijk van lijsten die worden bijgehouden.
Artikel 13 Overschrijving vaste standplaatsvergunning
In de huidige verordening kan de vergunning voor de vaste standplaats worden overgeschreven op de echtgenoot, geregistreerd partner of een andere persoon met wie de vergunninghouder duurzaam samenwoonde. Wanneer hiervan geen gebruik wordt gemaakt, kan de vergunning voor een vaste
standplaats onder voorwaarden worden overgeschreven op een kind van de vergunninghouder.
In de nieuwe verordening is de overschrijving, onder voorwaarden, uitgebreid:
De CVAH, belangenvereniging voor de ambulante handel, onderschrijft deze wijzigingen. De VNG gaat hier in zoverre in mee dat zij vinden dat de overschrijving van een vergunning inderdaad moet worden uitgebreid naar een kind en medewerker. Waar de VNG niet achterstaat is dat de vergunning voor de standplaats bij een kind wordt overgeschreven. Met het toewijzen van nieuwe plaatsen wil men de anciënniteitlijst blijven hanteren. Een duidelijk beleid met rechtszekerheid voor een ieder.
Thans is bij toewijzing van een vrijgekomen vaste standplaats de anciënniteitlijst doorslaggevend. Degene die het hoogste staat heeft de meeste rechten. Dit beginsel wordt teniet gedaan wanneer een kind de vergunning voor de vaste standplaats kan overnemen. Hierdoor kunnen anderen in hun belangen worden geschaad. Tevens geeft de VNG aan dat de variëteit van de markt op den duur in gevaar komt.
De CVAH geeft aan dat een marktkoopman steeds meer moet gaan investeren. Dit als gevolg van de aanschaf van eigen materiaal en strengere wet- en regelgeving. Hierdoor is het van belang dat zoveel mogelijk de omzet wordt gewaarborgd om de onderneming op een goede manier voort te kunnen zetten. Hierbij komt dat steeds minder jongeren bereid zijn in de ambulante handel te gaan werken. Hiermee komt de continuïteit van de markt in het algemeen in gevaar. In Deventer vertaalt zich dat in het afnemen van het aantal meelopers op de centrum weekmarkten.
In omliggende plaatsen, Zutphen, Apeldoorn en Enschede is inmiddels het standpunt van de CVAH in de marktverordening overgenomen. In Zwolle en Almelo is dat nog niet het geval. Waarbij kan worden opgemerkt dat de marktverordening in Almelo is vastgesteld in 2000.
Voor de weekmarkten worden branche-indelingen vastgesteld. Hierdoor blijft de variëteit op de markt gewaarborgd. Echter, het argument van de VNG dat mogelijk mensen in hun belangen worden geschaad valt niet te ontkennen. Een overgangsregeling is niet denkbaar om dat te ondervangen.
Gelet op de argumenten van de CVAH, die een groot deel van de vergunninghouders vertegenwoordigt en met name de continuïteit is gekozen om een kind de vergunning voor de vaste standplaats over te kunnen laten nemen.
Artikel 14 Volgorde toewijzen vaste standplaatsen
In de afgelopen jaren is het assortiment van de ambulante handel toegenomen. Dat vraagt meer ruimte om de waren aantrekkelijk uit te kunnen stallen. De maximale frontlengte van een standplaats op de weekmarkten is verruimd naar 16 meter
Het niet verschijnen van een vergunninghouder op de markt kan op zich een probleem zijn voor de markt. Hierdoor is de kans reëel dat leegstand ontstaat op de markt. Dit komt de markt en de sfeer niet ten goede.
Over het algemeen hebben grote kramen een zodanige personele bezetting dat bij uitval van de vergunninghouder de plaats wel wordt ingenomen door het personeel van de vergunninghouder. Hiermee is het risico op leegstand bij grote kramen gering.
De lokale CVAH wenst een uitbreiding van de kraamlengte. Met een grotere kraamlengte kan in een aantal gevallen het assortiment worden uitgebreid. Hiermee wordt het assortiment gevarieerder voor de consument. Zeker zo belangrijk is dat het assortiment beter en aantrekkelijker voor de consument kan worden uitgestald. Hiermee wordt de aantrekkingskracht van de markt vergroot
Hierbij komt een grotere kraamlengte tegemoet aan de ontwikkelingen binnen de markt. Strengere wet- en regelgeving dwingen vergunninghouders er toe om investeringen te doen in veelal eigen materiaal (zie ook artikel 15 van de nadere regels). Het eigen materiaal heeft in veel gevallen een grotere lengte dan de kraam die men exploiteerde. Om de onderneming winstgevend te houden zullen grotere omzetten moeten worden gerealiseerd. Dat kan veelal alleen met een grotere, betere en meer gevarieerde sortering.
Een verzoek tot uitbreiding van de standplaats komt steeds meer voor. Hierom is in de volgorde van toewijzen van standplaatsen specifiek opgenomen de uitbreiding van een standplaats.
De ontwikkeling naar grotere standplaatsen komt de consument en de kwaliteit van de markt ten goede.
Artikel 15 Intrekking vaste standplaatsvergunning
De intrekkingsgronden zijn uitgebreid met een tweetal omstandigheden:
Hiermee ontstaat de mogelijkheid om in het belang van de markt bij ongewenste situaties maatregelen te treffen.
Artikel 18 Toewijzing van standplaatsen op jaarmarkten
De jaarmarkten zijn nieuw in de verordening. Hierom is dit artikel opgenomen. Het toewijzen van standplaatsen sluit aan op de huidige praktijk van de betreffende jaar warenmarkten.
Artikel 20 Aantal keren innemen vaste standplaats
Het aantal keren dat een standplaats persoonlijk moet worden ingenomen is een fractie uitgebreid. Hiermee is aansluiting verkregen bij het standpunt van de VNG en omliggende steden.
Artikel 21 Afwezigheid wegens ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden
Toegevoegd is dat op aanvraag van de vergunninghouder op grond van ziekte het college kan besluiten voor een maximum van zes maanden ontheffing te verlenen van de voorwaarden voor het persoonlijk innemen van de standplaats.
Voor een vaste vergunninghouder met een vergunning voor onbepaalde tijd kan deze periode telkens worden verlengd met een periode tot ten hoogste twee jaar.
Het toevoegen van deze onderdelen schept duidelijkheid rondom ontheffing van afwezigheid in verband met ziekte.
Hoofdstuk 4 Straf-, overgangs- en slotbepalingen
In dit artikel is een tweede lid toegevoegd. Hierin wordt geregeld dat marktmeesters of andere personen die bij besluit van het college zijn aangewezen bij jaarmarkten de bevoegdheid hebben een aantekening te stellen. Hiermee wordt een goed verloop en kwaliteit van jaarmarkten gewaarborgd.
Dit artikel is ingevoegd om in niet te voorziene omstandigheden het college af te kunnen laten wijken van de verordening wanneer de regels leiden tot onbillijkheid.
Nadere regels ‘Marktverordening gemeente Deventer’
Een drietal jaarmarkten en de zaterdagmarkt van Bathmen zijn toegevoegd.
Artikel 3 Toewijzing van standplaatsen
Vrijgekomen standplaatsen worden minimaal 4 maal per jaar uitgegeven. In de oude verordening is dat 1 maal per jaar. Hierdoor wordt mogelijke onnodige leegstand voorkomen.
Artikel 5 Het gebruik van de standplaats
In dit artikel zijn enkel aanvullende voorwaarden opgenomen om een goed verloop en de veiligheid van de markt te waarborgen. De bereikbaarheid voor hulpverleners wordt vergroot.
Deze artikelen zijn nieuw. Het betreft voorschriften van de brandweer om de veiligheid op de markten te waarborgen. Aan de hand van deze voorschriften kan de brandweer controles uitvoeren bij vergunninghouders.
Artikel 15 Gebruik eigen materiaal
In artikel 14 van de verordening is aangegeven waarom het gebruik van eigen materiaal toeneemt.
In dit artikel is opgenomen tot welk percentage eigen materiaal maximaal op de markt wordt toegelaten. In de huidige verordening is hierover niets geregeld. Inmiddels is de praktijk dat eigen materiaal wordt toegelaten. Sommige branches is het verboden door wet- en regelgeving vanuit een marktkraam te werken. Hiermee wordt aangesloten op de ontwikkelingen in de bedrijfsvoering van de vergunninghouders.