Organisatie | Aalsmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene voorwaarden van de gemeente voor overeenkomsten tot het leveren van zaken/goederen en/of diensten |
Citeertitel | Algemene voorwaarden van de gemeente Aalsmeer en de gemeenten Uithoorn |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2008 | 07-11-2017 | nieuwe regeling | 01-10-2008 - |
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
Algemene Voorwaarden: deze Algemene Voorwaarden die van toepassing zijn op, en deel uitmaken van de overeenkomst
Bijlage: het aanhangsel bij de overeenkomst, dat deel uitmaakt van de overeenkomst
Derden: niet zijnde partijen bij de overeenkomst
Diensten: de door de wederpartij op basis van de overeenkomst ten behoeve van de gemeente te verrichten werkzaamheden
Gegevensdragers: zaken waarop/waarin informatie in elektronische vorm is vastgelegd zoals onder meer de harde schijf of het interne geheugen van computers
Gemeente: de gemeente Aalsmeer en de gemeente Uithoorn gezamenlijk of de beide gemeenten afzonderlijk
Informatiedragers: papieren documenten en/of dragers van digitale informatie, zoals diskettes, waarop de prestaties/resultaten van de wederpartij ter beschikking worden gesteld van de gemeente
Leveringen: de door de wederpartij op basis van de overeenkomst ten behoeve van de gemeente te leveren zaken/goederen
Overeenkomst: de overeenkomst onder bezwarende titel tussen de gemeente en de wederpartij, tot het leveren van zaken/goederen en/of diensten waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn
Persoonlijkheidsrechten: de persoonlijkheidsrechten zoals bedoeld in artikel 25 van de Auteurswet 1912
Prestatie: de te verrichten leveringen van zaken/goederen en/of diensten
Wederpartij: degene die door ondertekening van de overeenkomst de toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden heeft erkend
Werkdag: een dag niet zijnde een zaterdag of een zondag of een wettelijk erkende feestdag
Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden en/of de overeenkomst nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen volledig van kracht blijven en zullen de gemeente en de wederpartij in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepalingen in acht worden genomen.
ARTIKEL 3 Inhoud van de overeenkomst
De overeenkomst omvat al hetgeen tussen de gemeente en de wederpartij is overeengekomen. In de overeenkomst worden de volgende zaken aangegeven, indien van toepassing, tenzij door de partijen anders is overeengekomen:
De wederpartij is zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente niet gerechtigd de personen, die zijn belast met de uitvoering van de diensten, tijdelijk of definitief te vervangen, tenzij anders is overeengekomen in de overeenkomst. De gemeente zal haar toestemming niet op onredelijke gronden weigeren, en is gerechtigd aan deze toestemming voorwaarden te verbinden. De voor de oorspronkelijke personen geldende tarieven zullen bij vervanging niet verhoogd worden. De inwerkkosten zijn voor rekening van de wederpartij.
ARTIKEL 6 Algemene verplichtingen van de gemeente
De gemeente moet de wederpartij tijdig de inlichtingen, gegevens en beslissingen verstrekken, die nodig zijn om de overeenkomst naar behoren te vervullen en te voltooien.
ARTIKEL 7 Algemene verplichtingen van de wederpartij
De wederpartij zal de overeenkomst goed en zorgvuldig uitvoeren, behartigt de belangen van de gemeente naar zijn beste weten, en verricht zijn prestaties naar beste kunnen en wetenschap. De wederpartij zal alles vermijden wat de uitvoering van de prestaties kan schaden. De wederpartij zal bij het vervullen van de overeenkomst aan de toepassing van eigen vindingen geen voordelen ontlenen die niet bekend zijn bij de gemeente.
Indien in de overeenkomst een maximaal of vast bedrag is overeengekomen, dan zullen de prestaties van de wederpartij moeten worden verricht voor maximaal dit bedrag, dan wel het laatstelijk bijgestelde en door de partijen schriftelijk nader overeengekomen bedrag. De wederpartij stelt daartoe ramingen cq. opgaven en begrotingen op ter overlegging aan de gemeente. Ingeval van overschrijding van dit bedrag is de wederpartij verplicht de overeenkomst zonder berekening van extra kosten en/of uren te vervullen. Indien echter de overschrijding een gevolg is van omstandigheden zoals bedoeld in artikel 24, of van een verzoek tot verdergaande prestaties dan die in de overeenkomst zijn vastgelegd, worden de extra kosten en/of uren afzonderlijk in rekening gebracht op basis van de werkelijk gemaakte kosten en/of uren.
Ter vervulling van zijn inlichtingenplicht zal de wederpartij de gemeente tijdig inlichten over de financiële gevolgen en risico’s, verbonden aan het stellen van andere of meer eisen, het uitstellen of wijzigen van beslissingen en/of de overeenkomst en het optreden van omstandigheden, waarmee bij het aangaan van de overeenkomst geen rekening is gehouden.
Ten tijde van het overeenkomen van wijzigingen in de overeenkomst zal de wederpartij aangeven of en in hoeverre zulks invloed heeft op de bedoelde raming c.q. opgave van kosten en/of uren. Zodra de verwachting gerechtvaardigd is dat de laatstverstrekte raming c.q. opgave van kosten en/of uren ontoereikend is, zal de wederpartij de gemeente daarover schriftelijk informeren.
ARTIKEL 9 Samenwerking met derden
Indien de overeenkomst met zich meebrengt, dat de wederpartij zijn te verrichten prestaties moet afstemmen op die van door de gemeente ingeschakelde derden, zal de gemeente na overleg met alle betrokkenen vaststellen wie met de leiding en coördinatie van de werkzaamheden wordt belast en wat ieders taak in dezen is.
De in lid 1 bedoelde leiding en coördinatie houdt ten minste in dat de coördinator tijdig in overleg met de gemeente en de andere wederpartijen een tijdschema voor de uitvoering van de in lid 1 bedoelde overeenkomst vaststelt, en dat hij- ingeval van tijdsoverschrijding of andere omstandigheden die tot vertraging of schade kunnen leiden - onverwijld met hen overleg pleegt en hen en de gemeente schriftelijk verslag daarvan doet toekomen.
Wederpartij dient van door hem ingeschakeld personeel en derden die in het kader van de uitvoering van de overeenkomst worden ingezet bij de gemeente en die voldoen aan de gestelde criteria in de Wet Arbeid Vreemdelingen een verblijfsvergunning en een tewerkstellingsvergunning aan de gemeente over te leggen.
Bij het uitvoeren van de overeenkomst kan de wederpartij slechts na schriftelijke toestemming van de gemeente gebruik maken van de diensten van derden. Deze toestemming wordt niet op onredelijke gronden onthouden. Aan de toestemming kunnen door de gemeente voorwaarden worden verbonden. De door de gemeente verleende toestemming laat onverlet de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de wederpartij voor de nakoming van de krachtens de overeenkomst op hem rustende verplichtingen en de krachtens de belastingen sociale verzekeringswetgeving op hem als werkgever rustende verplichtingen.
ARTIKEL 10 Samenwerking, rapportage, acceptatie en controle
De gemeente heeft het recht de resultaten van de verrichte prestaties te (laten) toetsen. Indien blijkt dat de prestaties niet voldoen aan de vooraf in de overeenkomst gestelde kwaliteitscriteria en het in de overeenkomst daaromtrent gestelde, zijn de kosten van toetsing voor rekening van de wederpartij. De gemeente heeft het recht om op kosten van de wederpartij aanvullende c.q. meer uitgebreide kwaliteitscontroles uit te (laten) voeren. Indien uit deze controles blijkt dat aan alle geldende kwaliteitseisen is voldaan, worden de kosten van de aanvullende c.q. meer uitgebreide kwaliteitscontroles en de kosten van de eventueel daaruit voortvloeiende gevolgen voor de oplevering gedragen door de gemeente.
Indien de gemeente de toetsingsresultaten als onvoldoende beoordeelt, worden de prestaties niet geaccepteerd. Zij zal de wederpartij schriftelijk verzoeken om binnen een redelijke, door haar te bepalen termijn, alsnog aan het gestelde in de overeenkomst te voldoen, tenzij nakoming van de overeenkomst reeds blijvend onmogelijk is.
Onder bestede tijd wordt verstaan het totaal van alle uren die rechtstreeks zijn besteed aan het vervullen van de overeenkomst en de reistijd die voor de vervulling van de overeenkomst noodzakelijk is, tenzij anders overeengekomen. De tarieven per tijdseenheid, naar persoon, functie of groep, worden in de overeenkomst bepaald of omschreven.
Indien sprake is van wijzigingen zoals bedoeld in artikel 5 lid 1, worden de daarvoor te verrichten prestaties op basis van bestede tijd en, indien overeengekomen tussen partijen, de gemaakte kosten en/of de te betalen prijs voor de geleverde zaken/goederen en/of diensten afzonderlijk in rekening gebracht, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
De kosten van levering zijn voor rekening en risico van de wederpartij; bij levering van zaken/ goederen levert de wederpartij de zaken/goederen “Delivered Duty Paid’ (DDP), volgens de “lncoterms 2000”, dan wel de laatst geldende versie uitgegeven door de Internationale Kamer van Koophandel in Parijs, tenzij anders is overeengekomen.
De wederpartij zendt de factu(u)r(en) in enkelvoud toe ter attentie van de contactpersoon van de gemeente onder vermelding van datum en nummer van de overeenkomst en een eventueel verplichtingennummer, BTW-bedrag en andere door de gemeente verlangde gegevens. Wanneer hier niet aan is voldaan, kan/kunnen de factu(u)r(en) geweigerd worden.
Indien is overeengekomen dat betaling volgens nacalculatie zal plaatsvinden, wordt gespecificeerd en in door de gemeente eventueel nader aangegeven vorm gefactureerd. In de factuur wordt opgave gedaan van het aantal en de data van de werkelijk en noodzakelijk bestede dagen of uren, en wordt een korte omschrijving van de verrichte werkzaamheden gegeven, alsmede een omschrijving van de eventuele reis- en verblijfkosten, indien deze niet zijn inbegrepen in de dag- of uurtarieven.
Indien de gemeente de juistheid van de declaratie, dan wel een onderdeel daarvan betwist, treden de partijen in overleg teneinde de ontstane situatie op te lossen. De gemeente is te allen tijde gerechtigd de door de wederpartij verzonden facturen door een door de gemeente aan te wijzen accountant, als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, op inhoudelijke juistheid te laten controleren. De wederpartij verleent de betrokken accountant inzage in boeken en bescheiden en verstrekt hem alle gegevens en informatie die deze verlangt. De controle is vertrouwelijk en strekt zich niet verder uit dan voor het verifiëren van de facturen is vereist. De accountant brengt zijn rapportage zo spoedig mogelijk aan beide partijen uit. De kosten van het accountantsonderzoek komen voor rekening van de gemeente, tenzij uit het onderzoek van de accountant blijkt dat de factu(u)r(en) niet juist dan wel onvolledig is/zijn, in welk geval bedoelde kosten voor rekening van de wederpartij komen.
De gemeente is gerechtigd de betaling van een factuur of een deel daarvan, waarover tussen de partijen geen overeenstemming bestaat, op te schorten gedurende de periode van overleg of eigen onderzoek. Van deze bevoegdheid maakt de gemeente uitsluitend gebruik, indien er redelijke twijfel bestaat omtrent de juistheid van de desbetreffende factuur.
Overschrijding van een betalingstermijn door de gemeente of niet-betaling door de gemeente van een factuur op grond van een vermoede inhoudelijke onjuistheid van die factuur of ingeval van ondeugdelijkheid van de gefactureerde diensten, geeft de wederpartij niet het recht zijn werkzaamheden op te schorten dan wel te beëindigen.
ARTIKEL 13 Eigendom van zaken/goederen en informatiedragers
De eigendom van informatiedragers, die de partijen over en weer aan elkaar beschikbaar stellen, blijft berusten bij de partij die ze beschikbaar heeft gesteld, tenzij deze informatiedragers zoals bedoeld in artikel 3 door de wederpartij aan de gemeente ter beschikking worden gesteld. In dat geval wordt de eigendom overgedragen aan de gemeente.
Indien de wederpartij voor het leveren van de diensten gebruik maakt van zaken/goederen die eigendom zijn van de gemeente, als bedoeld in lid 1, en die voor dat doel in bruikleen worden gegeven, is de wederpartij aansprakelijk voor de schade die aan deze zaken/goederen wordt toegebracht. Aan deze bruikleen kunnen voorwaarden worden verbonden. Indien als gevolg van de aanwezigheid van zaken van de gemeente bij de wederpartij ter uitvoering van de overeenkomst schade aan de wederpartij en/of aan derden wordt toegebracht, op welke wijze dan ook, is deze schade geheel voor rekening en risico van de wederpartij. In voorkomende gevallen zal de wederpartij de gemeente vrijwaren voor aanspraken van derden.
ARTIKEL 14 Levering en verpakking van zaken/goederen
Indien bij het uitvoeren van de overeenkomst ten aanzien van verpakkingen niet aan lid 2 van dit artikel kan worden voldaan, en er toch geleverd wordt met gebruikmaking van zulke verpakkingen, zal de wederpartij dit aan de gemeente melden. De gemeente heeft dan, het recht deze verpakkingen voor rekening van de wederpartij aan hem te retourneren of deze op zijn kosten te laten verwerken. Dit geldt ook wanneer de verpakkingen niet voldoen aan het in lid 2 van dit artikel bepaalde en de wederpartij dit niet heeft gemeld.
ARTIKEL 15 Tijdstip van levering van zaken/goederen
Zodra de wederpartij weet of verwacht dat de zaken/goederen niet, of niet tijdig geleverd kunnen worden, zal de wederpartij de gemeente daarvan onverwijld schriftelijk in kennis stellen en aangeven welke maatregelen hij gaat treffen om de eventuele schade voor de gemeente, voortvloeiende uit dit niet-nakomen, te voorkomen of te beperken. Onverlet het bepaalde in artikel 22 draagt de wederpartij alle daaruit voortvloeiende schade voor de gemeente, tenzij de wederpartij aantoont dat de gemeente de veroorzaker is van deze omstandigheden.
Indien de gemeente tijdig aan de wederpartij kenbaar maakt dat zij om welke reden dan ook niet in staat is de zaken/goederen in ontvangst te nemen op het overeengekomen tijdstip, en deze gereed zijn voor verzending, zal de wederpartij op eigen kosten de zaken bewaren, beveiligen, en alle redelijke maatregelen treffen om achteruitgang in de kwaliteit te voorkomen, totdat zij geleverd zijn, een en ander tenzij dit in redelijkheid niet van de wederpartij kan worden gevergd. De gemeente komt niet in schuldeiserverzuim door uitstel van levering.
Uitstel van levering als bedoeld in het derde lid van dit artikel geeft de wederpartij nimmer aanspraak op verhoging van de overeengekomen prijs. De wederpartij kan bij een uitstel van levering alleen aanspraak maken op vergoeding van gevolgschade indien er aan de zijde van de gemeente sprake is van opzet, grove schuld of extreme nalatigheid.
ARTIKEL 16 Garantie van zaken/goederen
Voor zover de gemeente geen nadere eisen betreffende de zaken/goederen stelt, dienen de zaken/goederen in ieder geval van goede kwaliteit te zijn en tenminste aan de gebruikelijke eisen van deugdelijkheid, doelmatigheid en aan alle wettelijke eisen en gebruikelijke branchevoorschriften betreffende kwaliteit, veiligheid, gezondheid en milieu te voldoen.
ARTIKEL 18 Tussentijdse beëindiging van de overeenkomst
Indien en voor zover de te verrichten prestatie, dan wel een onderdeel daarvan bestaat uit te leveren informatiedragers, geldt deze verplichting op voorwaarde dat de wederpartij alle in het kader van de overeenkomst tot stand gekomen (concept-)informatiedragers tot aan het moment van tussentijdse beëindiging aan de gemeente in eigendom overdraagt.
Nakoming van het in lid 2 bepaalde wordt opgeschort indien de grondslag van tussentijdse beëindiging is gelegen in het feit dat de wederpartij in verzuim is, dan wel de wederpartij in gebreke is gesteld op grond van tekortschieten in de nakoming van zijn verplichting(en), zoals bedoeld in artikel 22 lid 1. In dat geval zal hetgeen verplicht is op grond van lid 2 worden verrekend met de door de gemeente geleden schade.
Indien blijkt dat door de wederpartij of een van zijn ondergeschikten enig voordeel is, of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon die deel uitmaakt van een orgaan van de gemeente of aan een van haar ondergeschikten of vertegenwoordigers, heeft de gemeente het recht om de overeenkomst te ontbinden, zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst en onverminderd het recht van de gemeente om vergoeding van kosten en/of schaden, in welke vorm of mate dan ook, te eisen.
ARTIKEL 19 Ontbinding wegens faillissement en surséance van betaling
Indien de wederpartij, in staat van faillissement geraakt, besluit tot ontbinding of surséance van betaling aanvraagt, dan wel indien er beslag, gevolgd door vanwaardeverklaring, gelegd wordt op registergoederen of essentiële onderdelen van de bedrijfsvoering van de wederpartij (welk beslag een belemmering kunnen vormen voor de uitvoering en de nakoming van de overeenkomst), of de rechtspersoon wijzigt door overname of een overdracht van de aandelen, heeft de gemeente het recht de wederpartij aan te zeggen, dat zij de overeenkomst onmiddellijk doet eindigen, zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst en onverminderd het recht van de gemeente om vergoeding van kosten en/of schaden, in welke vorm of mate dan ook, te eisen.
Indien en voor zover de te verrichten prestatie, dan wel een onderdeel daarvan, bestaat uit te leveren informatiedragers, geldt dit artikel op voorwaarde dat de wederpartij alle in het kader van de overeenkomst tot stand gekomen (concept-)informatiedragers tot aan het moment van ontbinding aan de gemeente in eigendom overdraagt. Bij beëindiging als hier bedoeld heeft de gemeente het recht alle naar haar oordeel nuttige en noodzakelijke maatregelen te nemen om de realisering van het project verder te effectueren en daarbij derden in te schakelen.
ARTIKEL 20 Dreigende vertraging van de te leveren diensten
Indien de levering van de diensten vertraging dreigt te ondervinden, meldt de wederpartij zulks direct schriftelijk aan de gemeente en geeft daarbij de oorzaak en de consequenties aan van de dreigende vertraging. Tevens stelt de wederpartij maatregelen voor om vertraging - ook in de toekomst - te voorkomen.
Binnen 14 dagen na ontvangst van de in het vorige lid bedoelde melding, bericht de gemeente of zij al dan niet instemt met de voorgestelde maatregelen en de genoemde consequenties. Instemming houdt niet in dat de gemeente de oorzaak van de dreigende vertraging erkent en laat alle andere rechten of vorderingen, die de gemeente op grond van de overeenkomst toekomen, onverlet.
ARTIKEL 21 Onderbreking overeenkomst
Indien en voor zover de te verrichten prestatie, dan wel een onderdeel daarvan, bestaat uit te leveren informatiedragers, geldt deze verplichting op voorwaarde dat de wederpartij alle in het kader van de overeenkomst tot stand gekomen (concept-)informatiedragers tot aan het moment van onderbreking aan de gemeente in eigendom overdraagt.
Zodra de overeenkomst later voortgang vindt, zullen de extra werkzaamheden die uit het opnieuw starten van de werkzaamheden voor de wederpartij voortvloeien, door de gemeente worden vergoed op basis van bestede tijd en eventueel de gemaakte kosten. De partijen zullen overleggen of de bepalingen van de overeenkomst aan de nieuwe situatie moeten worden aangepast.
ARTIKEL 22 Niet-nakoming en ingebrekestelling
Indien één der partijen tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen uit de overeenkomst, kan de andere partij hem in gebreke stellen. De nalatige partij is echter onmiddellijk in verzuim als nakoming van de desbetreffende verplichtingen, anders dan door overmacht, binnen de overeengekomen termijn reeds blijvend onmogelijk is. De ingebrekestelling geschiedt schriftelijk per aangetekende brief, waarbij aan de nalatige partij een redelijke termijn wordt gegund om alsnog haar verplichtingen na te komen. Deze termijn is een fatale termijn. Indien nakoming binnen deze termijn uitblijft, is de nalatige partij in verzuim. De andere partij is naar keuze bevoegd:
De in het vorige lid genoemde ingebrekestelling is niet vereist indien de levertijd op grond van het gestelde in artikel 15 lid 2 en artikel 20 lid 2 is verlengd. Indien de in het vorige lid bedoelde nakoming na verloop van de verlengde termijn uitblijft, is de nalatige partij vanaf dat moment direct in verzuim.
De kosten van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke maatregelen, waaronder in ieder geval begrepen zijn incassokosten en kosten van rechtskundige bijstand, gemaakt in verband met de niet-nakoming en/of overtreding door de partij die in gebreke blijft, zijn voor rekening van die partij, met uitzondering van de ingevolge een rechtelijke beslissing door de andere partij te betalen proceskosten.
De gemeente kan in de overeenkomst een boetebeding opnemen waarin onder meer is bedongen dat indien niet binnen de overeengekomen dan wel verlengde termijn de volledige verrichting van de prestaties is geaccepteerd die aan de overeenkomst beantwoordt, dan wel een andere prestatie ter voldoening is aangeboden en geaccepteerd, de wederpartij aan de gemeente na verloop van een daartoe gestelde termijn, zonder rechterlijke tussenkomst, een boete verschuldigd is. De boete betreft 0,1 % van de overeengekomen prijs voor elke dag of gedeelte van de dag gedurende welke de tekortkoming voortduurt, tot een maximum van 10% van de overeengekomen prijs. Indien nakoming blijvend onmogelijk is geworden, is de maximale boete onmiddellijk verschuldigd.
Indien een overmachtsituatie zich voordoet is de wederpartij verplicht dit onmiddellijk schriftelijk te melden aan de gemeente. De gemeente heeft gedurende vier werkdagen na ontvangst van deze kennisgeving het recht de overeenkomst tussentijds te beëindigen conform het bepaalde in artikel 18, dan wel in overleg met de wederpartij een periode te bepalen waarin de partijen de nakoming van overeengekomen verplichtingen opschorten in afwachting van het eventueel opheffen van de overmachtsituatie.
Indien de wederpartij na afloop van de overeengekomen periode ten gevolge van overmacht niet kan nakomen c.q. te kort schiet in zijn verplichtingen op grond van deze bepalingen, heeft de gemeente het recht de overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang buiten rechte te ontbinden, zonder dat bij de wederpartij daardoor enig recht op schadevergoeding zal ontstaan.
Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: onvoldoende beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel, ziekte van personeel, stakingen, verlate aanlevering of ongeschiktheid van materialen of van de programmatuur, voor zover deze omstandigheden zich voordoen aan de zijde dan wel door toedoen van de partij die niet nakomt c.q. tekortschiet. Voorts wordt niet onder overmacht begrepen het niet-nakomen dan wel tekortschieten van door de wederpartij ingeschakelde derden, en/of liquiditeits- c.q. solvabiliteitsproblemen aan de zijde van de wederpartij of de door hem ingeschakelde derden.
ARTIKEL 25 Vervolgovereenkomst
De wederpartij kan aan de overeenkomst geen enkel recht ontlenen voor het aangaan van een vervolgovereenkomst. De wederpartij is verplicht er zorg voor te dragen dat de rechten van de gemeente ten aanzien van het aangaan van vervolgovereenkomsten op generlei wijze worden beperkt door de toepasselijkheid van rechten van de wederpartij of derden, zoals - niet zijnde limitatief bedoeld - octrooirecht, intellectuele eigendomsrechten en verplichte protocollen, anders dan voor aanvang van de overeenkomst door de wederpartij aan de gemeente kenbaar is gemaakt.
De wederpartij verleent op verzoek van de gemeente terstond inzage in de polis(sen) en de bewijzen van premiebetaling. De wederpartij beëindigt niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente de verzekeringsovereenkomsten dan wel de condities waaronder deze zijn aangegaan. Evenmin wijzigt de wederpartij het verzekerde bedrag ten nadele van de gemeente zonder voorafgaande schriftelijke toestemming. De door de wederpartij verschuldigde verzekeringspremies worden geacht in de overeengekomen prijzen en tarieven te zijn begrepen.
ARTIKEL 27 Intellectuele eigendomsrechten en gebruiksrechten
Alle intellectuele eigendomsrechten, welke kunnen of zullen worden uitgeoefend - waar en wanneer dan ook - zowel ten behoeve van het gebruik als ten behoeve van de exploitatie door de gemeente en/of van alle door de wederpartij op grond van de overeenkomst verrichte prestaties, berusten bij de gemeente, tenzij anders is overeengekomen.
Voorzover voor de overdracht van dergelijke rechten een nadere akte zou zijn vereist, machtigt de wederpartij de gemeente onherroepelijk om een zodanige akte op te maken en namens de wederpartij te ondertekenen, onverminderd de verplichting van de wederpartij om op eerste verzoek van de gemeente aan de overdracht van zodanige rechten zijn medewerking te verlenen, zonder daarbij voorwaarden te kunnen stellen.
Onder de in lid 1 bedoelde rechten zijn - zonder dat deze opsomming als limitatief kan worden opgevat - mede begrepen:
alle handelingen, waaronder de permanente of tijdelijke reproductie van een deel of het geheel of een bewerking van informatie, resultaten, prestaties en informatiedragers, die nodig of nuttig zijn met het oog op datgene waartoe deze handelingen beoogd zijn en/of geschikt zijn of blijken of kunnen zijn;
het daartoe laden, in beeld brengen, uitvoeren, overbrengen en opslaan van, of bewerkingen daarvan van digitale informatie met het oog op onderhoud, verbeteren van fouten, virusbestrijding, aanbrengen van mogelijke verbeteringen, het overbrengen naar een andere omgeving, het koppelen en/of het interoperabel maken met andere hardware en systeemprogrammatuur en andere programmatuur, het wijzigen van parameters, het aanbrengen, wijzigen of verwijderen van beveiligingen, het vervaardigen, opslaan, wijzigen van (reserve- )kopieën, het onderzoeken en testen van de informatiedrager.
De wederpartij doet hierbij afstand jegens de gemeente van alle eventueel aan hem toekomende persoonlijkheidsrechten, voor zover de toepasselijke regelgeving zodanige afstand toelaat. De wederpartij doet, hiertoe gevolmachtigd, ook namens het aan zijn zijde betrokken personeel, afstand jegens de gemeente van alle eventueel aan deze personeelsleden toekomende persoonlijkheidsrechten, voor zover de toepasselijke regelgeving zodanige afstand toelaat.
De wederpartij verplicht zich de prestaties/resultaten van zijn werkzaamheden in generlei vorm of mate aan derden beschikbaar te stellen, noch hierover aan derden enigerlei inlichting te verschaffen, tenzij de gemeente schriftelijk uitdrukkelijk toestemming hiervoor heeft verleend. De gemeente is gerechtigd aan het verlenen van deze toestemming voorwaarden te verbinden, zoals tegen betaling door de wederpartij van een door de gemeente in onderling overleg vast te stellen royalty vergoeding.
persoonlijkheidsrechten, aanspraken op “knowhow’ en ongeoorloofde mededinging. De wederpartij vrijwaart de gemeente van aanspraken die voortvloeien uit enigerlei inbreuk op de in dit lid bedoelde rechten en hij vergoedt de gemeente alle kosten, schaden en interessen die het gevolg zijn van zodanige inbreuk.
Onverminderd de overige in deze voorwaarden opgenomen bepalingen, is de gemeente gerechtigd, indien derden de gemeente terzake van schending van industriële en/of intellectuele eigendomsrechten aansprakelijk stellen, de overeenkomst schriftelijk, buiten rechte, geheel of gedeeltelijk, te ontbinden. Van haar recht tot ontbinding van de overeenkomst zal de gemeente geen gebruik maken dan na voorafgaand overleg met de wederpartij.
ARTIKEL 28 Overdracht rechten en plichten
De partijen zijn niet gerechtigd de uit de overeenkomst voortvloeiende rechten en/of plichten zonder schriftelijke toestemming van de andere partij aan een derde over te dragen, te vervreemden of te bezwaren, zulks met uitzondering van het recht op honorarium. De toestemming zal niet zonder redelijke grond worden geweigerd. De partijen kunnen aan deze toestemming voorwaarden verbinden.
Met toestemming van de gemeente is de wederpartij gerechtigd om rechten met betrekking tot de overeenkomst binnen het concern over te dragen bij een overname of bij een overdracht van de aandelen. Indien de wederpartij het voornemen heeft een dergelijke situatie te creëren of een dergelijke situatie voorziet, meldt hij dit terstond aan de gemeente.
De wederpartij heeft kennisgenomen van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. De wederpartij zal ervoor zorgdragen dat de personen die zijn belast met de uitvoering van de overeenkomst, eveneens worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht. Behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij, zal ieder der partijen informatie, alsmede informatie- en gegevensdragers die haar ter beschikking staan niet aan derden kenbaar maken/verstrekken.
De partijen verplichten zich over en weer tot geheimhouding van al hetgeen hen in verband met de uitvoering van de overeenkomst aan informatie wordt verschaft. Zij verplichten zich over en weer deze informatie slechts te gebruiken in het kader van de uitvoering van de overeenkomst. Dit houdt onder meer in dat zij deze informatie niet aan derden zullen verstrekken, niet zullen kopiëren anders dan noodzakelijk ter uitvoering van de overeenkomst, alsmede dat zij geen commercieel gebruik zullen maken van de informatie.
De verplichtingen genoemd in de voorgaande leden gelden niet voor zover de betreffende informatie:
op grond van de Wet openbaarheid van bestuur dient te worden verstrekt;
Alle geschillen, daaronder begrepen die welke door slechts één der partijen als zodanig wordt beschouwd, die naar aanleiding van of in verband met de uitleg of de tenuitvoerlegging van deze bepalingen of de overeenkomst mochten ontstaan, zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Amsterdam, tenzij de partijen alsnog een andere vorm van geschillenbeslechting overeenkomen.
De gemeente is zich ervan bewust en de wederpartij realiseert zich dat de gemeente ook als overheid optreedt. De wederpartij aanvaardt deze bijzondere positie van de gemeente als overheid. De gemeente behoudt bij de nakoming van het in de overeenkomst bepaalde volledig haar publiekrechtelijke verantwoordelijkheid en bevoegdheden.
Deze voorwaarden kunnen worden aangehaald als: Algemene Voorwaarden van de gemeente Aalsmeer en de gemeente Uithoorn.
BIJLAGE - 3 ALGEMENE VOORWAARDEN
Gebruik van de Algemene Voorwaarden van de gemeente Aalsmeer en de gemeente Uithoorn voor overeenkomsten tot het leveren van zaken/goederen en/of diensten
Algemene Voorwaarden helpen conflicten te voorkomen, omdat de wederzijdse rechten en verplichtingen zo volledig en duidelijk mogelijk worden vastgelegd.
In onze Algemene Voorwaarden zijn regels opgenomen die standaard van toepassing zijn bij overeenkomsten tot het leveren van zaken/goederen en/of diensten. Zodoende is het niet nodig om voor iedere overeenkomst te onderhandelen over algemene zaken als betalingstermijnen, garantiebepalingen, incassobedingen en dergelijke. Wanneer onze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn, kan volstaan worden bij een nieuwe overeenkomst om te onderhandelen over de prijs en het “product”.
Voorwaarde hiervoor is wel dat degene met wie we zaken doen, onze Algemene Voorwaarden accepteert. De gemeente heeft hierbij een informatieplicht. Dit houdt in dat we vóór of uiterlijk tijdens het sluiten van een overeenkomst de inhoud van onze Algemene Voorwaarden moeten verstrekken.
Zo moeten de Algemene Voorwaarden worden overhandigd of toegezonden. Daarna is het raadzaam dat in alle correspondentie, zoals offerteaanvragen en orderbevestigingen verwezen wordt naar het van toepassing zijn van onze voorwaarden. Algemene Voorwaarden van de andere partij moeten altijd vóór het sluiten van de overeenkomst uitdrukkelijk worden afgewezen.
Bij vragen over het gebruik van de Algemene Voorwaarden in de gemeente Aalsmeer, neem dan contact op met Chantal van Zuilen van VBG, voor de gemeente Uithoorn Cher Delsing Nicolaas.