Organisatie | Drimmelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening Drimmelen 2007 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening Drimmelen 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Geen
Nadere regels incidentele sbusidies welzijn, cultuur en zorg
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2007 | 29-06-2017 | nieuwe regeling | 20-09-2007 't Carillon, 04-10-2007 | Onbekend |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Subsidie: een aanspraak op financiële middelen, zoals bedoeld in artikel 4:21, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht, inhoudende de aanspraak op financiële middelen door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.
Hoofdstuk 2 Stimuleringssubsidie
Artikel 6 Inhoud van de aanvraag
De aanvraag tot subsidie wordt schriftelijk ingediend door middel van het door het college vastgestelde aanvraagformulier, voorzien van de in het formulier gevraagde bescheiden.
Het college beslist na vaststelling van de gemeentebegroting doch uiterlijk 31 december van het jaar waarin de subsidieaanvraag is ontvangen, op de subsidieaanvraag door middel van het afgeven van een beschikking.
Voor 1 april voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd deelt het college de rechtspersoon, waarvan wordt verwacht dat die de subsidievrager zal zijn, mee ten behoeve van welke beleidsdoelen in het nieuwe jaar een subsidieaanvraag voor activiteiten (ten behoeve van deze beleidsdoelen) wordt verwacht.
Het college treedt met de aanvrager in overleg over de aanvraag van een budgetsubsidie ten aanzien van de activiteiten, de prestatie en de door het college voorgenomen aanvullende subsidievoorwaarden.
Het college beslist na vaststelling van de gemeentebegroting doch uiterlijk 31 december van het jaar waarin de subsidieaanvraag is ontvangen, op de subsidieaanvraag door middel van het afgeven van een beschikking.
Artikel 18 Verplichting toestemming te vragen
Het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen of tot huur, verhuur of pacht daarvan, indien deze goederen geheel of gedeeltelijk zijn verworven door middel van de subsidie dan wel de uitgaven daarvoor mede zijn bekostigd uit de subsidie;
Het college beschikt op de aanvraag tot subsidievaststelling uiterlijk op 1 november van in het jaar waarin de aanvraag tot subsidievaststelling is ingediend.
Artikel 25 Termijn van de aanvraag
De aanvraag wordt minimaal 13 weken voor aanvang van de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt aangevraagd schriftelijk ingediend bij het college.
Artikel 26 Inhoud van de aanvraag
Het activiteitenplan behelst een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd en de daarmee nagestreefde doelstellingen en vermeldt per activiteit de daarvoor benodigde personele en materiële middelen. Indien het een eenmalige investering in een gebouw, terrein of roerend goed betreft, vermeldt het activiteitenplan ten behoeve van welke activiteiten de investering dient.
Hoofdstuk 5 Overige en slotbepalingen
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende van het bepaalde in deze verordening afwijken, indien toepassing van de betreffende verordening tot onbillijkheden van overwegende aard zal leiden.
Artikel 35 Gemeenschappelijke regelingen
Deze verordening is niet van toepassing op activiteiten van organisaties ingesteld bij Wet gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente Drimmelen deelneemt.
Deze verordening is daarentegen wel van toepassing op de activiteiten van de betreffende organisaties die de gemeente bereid is te bekostigen, maar waartoe zij niet verplicht is op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Bij de inwerkingtreding van deze “Algemene subsidieverordening Drimmelen 2007” is de “Verordening welzijnssubsidie gemeente Drimmelen” van 2000 met een correctie van 2006 komen te vervallen, met dien verstande dat de laatstgenoemde verordening van toepassing blijft op de subsidies die vóór de inwerkingtreding van deze verordening zijn verleend en/of vastgesteld.
Toelichting bij de Algemene subsidieverordening Drimmelen
De gemeente Drimmelen heeft in 2000 de “Verordening welzijnssubsidies gemeente Drimmelen” vastgesteld. Naar aanleiding van een accountantcontrole zijn er in 2006 enkele wijzigingen doorgevoerd.
Er zijn meerdere ontwikkelingen die aanleiding geven tot het opstellen van een nieuwe algemene subsidieverordening:
Deze ‘Algemene subsidieverordening Drimmelen 2007’ is in grote lijnen in overeenstemming met de subsidieverordening uit 2000. Het is alleen geactualiseerd en aangepast op de drie hierboven genomen ontwikkelingen.
Ten aanzien van subsidiëring regelt de Algemene wet bestuursrecht (Awb) reeds veel aspecten. Wat in de Awb is geregeld hoeft niet expliciet in de verordening te worden opgenomen. Op sommige onderdelen is dit echter wel opgenomen om de leesbaarheid van de verordening te bevorderen. De Algemene Subsidieverordening Drimmelen 2007 bevat bepalingen die voor de gebruikers relevant zijn of waarvan de Awb facultatieve bepalingen voorstelt. Bij de uitvoering dient dus altijd de meest recente wettekst Awb geraadpleegd te worden. Deze verordening is aanvullend van aard op de Awb.
De aanvrager kan zowel een rechtspersoon als een groep van natuurlijke personen zijn. Met een groep van natuurlijke personen wordt bijvoorbeeld een comité bedoeld.
Deze uitbreiding van de definitie ten opzichte van de vorige subsidieverordening heeft als voordeel dat het college geen ontheffing meer hoeft te verlenen wanneer een aanvrager geen rechtspersoon is.
De begripsomschrijving is overeenkomstig de wettelijke omschrijving uit artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht.
Voorheen kende de gemeente Drimmelen een viertal subsidies, te weten:
In de nieuwe verordening zijn deze vier soorten teruggebracht naar drie soorten subsidies:
De oude waarderingsubsidies zijn vervangen door stimuleringssubsidies. De gemeente Drimmelen wil immers met het verstrekken van deze subsidies bepaalde activiteiten binnen haar gemeente stimuleren.
De exploitatiesubsidie werd nauwelijks verstrekt. Daarnaast kent de definitie van projectsubsidie bepaalde ruimte, waardoor de vroegere exploitatiesubsidie daarin past.
In de definitie van de budgetsubsidie, zijnde “subsidie, die wordt verleend aan een rechtspersoon, in de vorm van een vast budget gedurende een vooraf vastgestelde periode ten behoeve van overeengekomen te verrichten activiteiten of te leveren diensten”, bestaat de ruimte om meerjarige afspraken te maken.
In lid 3 van dit artikel wordt uitvoering gegeven aan artikel 4:23 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht. Daarin is bepaald dat subsidie slechts wordt verstrekt op grond van een wettelijk voorschrift dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Dat wettelijk voorschrift is voor de gemeentelijke subsidie deze verordening.
In lid 3 is bewust het woord ‘kunnen’ opgenomen. Of het gewenst is om de voor de genoemde beleidsterreinen daadwerkelijk een subsidie in het leven te roepen (of te handhaven) kan niet altijd van te voren worden bepaald. Het beleid kan veranderen.
De keuze voor de beschreven beleidsterreinen is ingegeven door de praktijk. Momenteel, of op korte termijn te verwachten, worden subsidies verstrekt aan organisaties die activiteiten uitvoeren binnen deze beleidsgebieden.
Hierin is omschreven welk bestuursorgaan welke bevoegdheden heeft.
In het verlengde van de Wet Dualisering stuurt de raad op hoofdlijnen en stelt het subsidiekader vast. Dit subsidiekader wordt gevormd door deze subsidieverordening en de gemeentebegroting. Via dit beleidskader geeft de raad aan op welke wijze subsidiegelden moeten worden besteed.
Het college heeft de bevoegdheid nadere invulling aan dit algemene beleidskader te geven.
In lid 3 is aangegeven dat het college bevoegd is besluiten te nemen over de daar expliciet opgenomen onderwerpen, waaronder ‘de overige ter zake van subsidiering te nemen uitvoeringsbeslissingen’. Hierin bestaat de mogelijkheid om meerjarige uitvoeringsovereenkomsten op te stellen.
Voor het weigeren van de subsidie gelden in de eerste plaats de artikelen 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht. Aangezien deze altijd gelden zijn ze niet letterlijk overgenomen in deze subsidieverordening. De gemeente Drimmelen heeft naast deze wettelijke weigeringsgronden, aanvullende door de raad wenselijk geachte weigeringsgronden opgenomen in haar algemene subsidieverordening.
Lid 2: In het formuleren van de opdracht door het college kunnen de volgende aspecten worden opgenomen: de resultaatverwachtingen en te leveren prestaties op een bepaald beleidsveld, voor een bepaald gebied, voor een bepaalde doelgroep of een combinatie daarvan. Tevens kan dit worden aangevuld met verwachtingen inzake kwaliteit, registratie en overige leveringsvoorwaarden.
Naast de algemeen geldende weigeringsgronden (artikel 4) heeft de raad voor het verlenen van een budgetsubsidie twee aanvullende weigeringsgronden vastgesteld.
Het vormen van een egalisatiereserve is overgenomen van artikel 4:72 van de Algemene wet bestuursrecht. Het vormen van deze reserve kan bij het verlenen van een budgetsubsidie worden bepaald.
Deze verplichtingen zijn overgenomen uit de artikelen 4:69 en 4:70 van de Algemene wet bestuursrecht en gelden rechtstreeks zonder dat zij in de beschikking moeten worden opgenomen.
Dit artikel is overgenomen van artikel 4:71 van de Awb. De genoemde rechtshandelingen kunnen van invloed zijn op de subsidie en de kwaliteit van de activiteiten. Daarom moet daarvoor vooraf toestemming worden gevraagd aan het college.
In de Awb is geregeld dat de subsidieontvanger binnen zes maanden na afloop van het boekjaar een aanvraag tot subsidievaststelling moet indienen, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald. In deze subsidieverordening is bepaald dat de indieningstermijn is vastgesteld op 1 juni volgend op het jaar waarop de subsidie betrekking heeft. De datum van 1 juni is gekozen omdat de vroegere datum van 1 april vaak leidde tot aanvragen van organisaties tot uitstel van het indienen van de stukken. Daarnaast loopt deze datum nu parallel aan de datum van indiening van de aanvraag voor het nieuwe subsidiejaar.