Organisatie | Berg en Dal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening burgerinitiatief |
Citeertitel | Verordening burgerinitiatief 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Burgerinitiatief |
geen
n.v.t
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-04-2008 | 31-08-2011 | nieuwe regeling | 20-03-2008 Groesbeeks Weekblad, 2008-04-01 | RF/RF/RVS/20080002 |
De raad der gemeente G r o e s b e e k ;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groesbeek van 26 februari 2008;
overwegende dat de gemeenteraad vormen van burgerparticipatie wil bevorderen;
dat om burgerinitiatieven mogelijk te maken een verordening noodzakelijk is om derandvoorwaarden weer te geven en om te voorkomen dat met dit instrument verwachtingen wordengewekt die niet waar gemaakt kunnen worden.
b e s l u i t : Vast te stellen de verordening burgerinitiatief 2008 :
Blad 1 Formulier Burgerinitiatief
Blad 2: Ondersteuningsverklaringen burgerinitiatief.
Toelichting op de verordening op het burgerinitiatief
Tijdens de behandeling van de begroting 2007 in het najaar van 2006 is een motie van de VVD, meeondertekent door Groenlinks, aangenomen, waarin de werkgroep bestuurlijke vernieuwing de opdracht wordt gegeven om de invulling en de uitwerking van het burgerinitiatief op zich te nemen en de (concept) verordening burgerinitiatief binnen redelijke termijn aan de raad voor te leggen. In de werkgroep bestuurlijke vernieuwing is gediscussieerd over de wijze waarop het burgerinitiatief in Groesbeek vorm moet krijgen. De algemene mening was dat aan het initiatief niet teveel beperkingen moeten worden opgelegd en dat na een jaar geëvalueerd moet worden hoe een en ander is verlopen.
Er is gekozen voor de term "burgerinitiatief" ter aanduiding van een voorstel dat door een burger bij de gemeenteraad kan worden ingediend. De burger dient een redelijk uitgewerkt voorstel voor te leggen, waarbij bijvoorbeeld gedacht wordt aan een feitelijke beschrijving, een planning, financiële aspecten etc.
Het recht wordt toegekend aan elke inwoner van 16 jaar of ouder vanuit de gedachte dat het burgerinitiatief een instrument is om burgers bij de besluitvorming van de raad te betrekken en die te beïnvloeden. De raad is van oordeel dat de categorie initiatiefgerechtigden ruim kan worden gekozen en dat personen van 16 jaar en ouder heel goed in staat zijn hun voorstellen aan de gemeenteraad voor te leggen. Bovendien worden jongeren op deze wijze betrokken bij de gemeentelijke politiek. Voor de toetsing of aan de vereisten is voldaan, lijkt het moment van indiening van het verzoek aangewezen.
Gekozen is voor een ondersteuning van ten minste 25 initiatiefgerechtigden. Dit omdat het toch een inbreuk betekent op het uitgangspunt dat de raad zijn eigen agenda vaststelt. Dat hierop een uitzondering wordt gemaakt, is alleen gerechtvaardigd als het burgerinitiatief ook daadwerkelijk door een bepaald gedeelte van de bevolking wordt gedragen. Het aantal van 25 is arbitrair maar past bij de schaal van Groesbeek.
Omdat de burgemeester de voorzitter van de raad is, ligt het voor de hand om het burgerinitiatief bij hem te laten indienen. Uit praktische overwegingen, zoals uniformiteit, overzichtelijkheid en duidelijkheid is gekozen voor een standaardformulier hiervoor. Een dergelijk formulier is als bijlage bijgevoegd. Op dit formulier zal de verzoeker naast het voorstel plus toelichting, in ieder geval zijn personalia en die van zijn plaatsvervanger moeten aangeven. Ook de initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen, zullen vermeld moeten worden. Om fraude met namen te voorkomen, wordt ook naar adressen en geboortedata gevraagd.
De beperkingen aan de inhoud van het voorstel vloeien voort uit doelmatigheidsoverwegingen. Het is bijvoorbeeld weinig efficiënt om de raad te belasten met de beraadslaging over een onderwerp waarover de raad uiteindelijk geen beslissende bevoegdheid heeft. Een ander argument voor deze uitzondering is, dat de afstand tussen burger en bestuur alleen maar wordt vergroot als de burger na het doorlopen van de procedure te horen krijgt dat de raad niets met het voorstel kan doen, omdat hij er niet over gaat. Een vraag over gemeentelijk beleid kan ook geen onderwerp van een burgerinitiatief zijn.
Voor dit soort vragen staan de burger andere wegen open, zoals het spreekrecht in een carrousel- of raadsvergadering of een afspraak met een collegelid. Ook moet voorkomen worden dat het burgerinitiatief andere procedures, zoals de bezwaar- of de klachtenprocedure doorkruist.
Tot slot is het evenmin de bedoeling dat zaken die nog minder dan 1 jaar geleden in de raad aan de orde zijn geweest, opnieuw onderwerp van bespreking worden als gevolg van een burgerinitiatief. Dit zou de besluitvorming in de raad te zeer kunnen frustreren.
Artikel 6 volledigheid voorstel
Dit artikel gaat over de volledigheid van initiatiefvoorstellen. Een toetsende rol is weggelegd voor de griffier, die initiatiefnemers kan helpen bij de formulering van het voorstel.
De burger moet erop kunnen vertrouwen dat de raad zijn voorstel spoedig toetst aan de vereisten en een besluit neemt over de behandeling. In het eerste lid is daarom aangesloten bij het artikel in het reglement van orde over de wijze van behandeling van initiatiefvoorstellen van raadsleden zelf. Als de raad het verzoek moet afwijzen omdat het een onderwerp van het college betreft, kan de raad het voorstel aan het college doorzenden. Als de raad het verzoek toewijst, kan hij ook diverse wijzen van behandeling kiezen. Als de raad besluit tot behandeling in de raadsvergadering, bestaat nog de keuze dit direct te doen of na eventuele nadere advisering van de gemeentelijke organisatie of derden, dit op een volgende vergadering terug te laten komen. De indiener wordt uitgenodigd voor de betreffende vergadering en heeft daarbij de gelegenheid zijn voorstel nader toe te lichten. Het besluit dat de raad neemt wordt aan de verzoeker en op de gebruikelijke wijze in de gemeente bekend gemaakt. Soms kan er sprake zijn van een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht dat vatbaar is voor bezwaar en beroep (artikel 6:3 Awb). Dit ligt aan het soort besluit en de inhoud daarvan.
Volgens de Gemeentewet brengt de burgemeester met ingang van het jaar 2003 jaarlijks een zogenaamd burgerjaarverslag aan de raad uit. Dit verslag bevat in ieder geval rapportages over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en de kwaliteit van procedures op het vlak van burgerparticipatie. Het burgerinitiatief valt hieronder.
Aldus besloten in de openbare vergadering