Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zaanstad

Verordening op de heffing en de invordering van Leges Zaanstad 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZaanstad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van Leges Zaanstad 2013
CiteertitelLegesverordening Zaanstad 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpheffingen en belastingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013. De verordening blijft na de datum van intrekking van toepassing op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229, eerste lid, aanhef en onder b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-08-201601-01-201301-01-2014mededeling omtrent inzage NEN-normen op gemeentehuis

28-07-2016

Gemeenteblad 2016, nr. 105786

2016/175460
13-12-201201-01-2014regeling voor 2013

08-11-2012

Gemeenteblad 2012, nr. 27

2012/196963

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES ZAANSTAD 2013

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES ZAANSTAD 2013

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders,

kennis genomen hebbende van de punten uit de voorbereidende vergadering op 9 oktober 2012, 30 oktober 2012, 1 november 2012, 6 november 2012,

kennis genomen hebbende van de toezeggingen van de wethouder in de voorbereidende vergadering:

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

 

a.

dag:

de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

b.

week:

een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c.

maand:

het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

d.

 

jaar:

het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

e.

kalenderjaar:

de periode van 1 januari tot en met 31 december

Artikel 2. Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

 

Artikel 3. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4. Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en Herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 5. Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt verstaan een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 6. Tijdstip van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

     

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het voorgaande lid gestelde termijnen.

  • 3.

    Voor gemeentelijke diensten zoals bedoeld in de tarieventabel, waarvoor via het Internet op elektronische wijze betaald kan worden, kunnen de betalingsvoorwaarden afwijken van dit artikel. Deze betalingsvoorwaarden zijn dan op de betreffende webpagina aangegeven.

Artikel 7. Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 8. Vrijstellingen

  • 1.

    Leges worden niet geheven voor:

    • a.

      geschriften, die ambtshalve, ter voldoening aan wettelijke voorschriften moeten worden afgegeven;

    • b.

      geschriften, die ambtshalve, ter voldoening aan wettelijke

      beschikkingen op bezwaar- en verzoekschriften ter zake van

      gemeentelijke belastingen of andere rechten die ingevolge de

      belastingwet voor gemeentelijke belastingen worden gehouden;

      voorschriften moeten worden afgegeven;

    • c.

      hulp bij het raadplegen van de onder het gemeentebestuur

      berustende kadastrale stukken door rijks- en provinciale ambtenaren, ambtenaren van een hoogheemraadschap of een waterschap in de uitoefening van hun functie;

    • d.

      inlichtingen, welke ten behoeve van leden van de diplomatieke

      missie op verzoek worden verstrekt aan gezantschappen en consulaten van vreemde mogendheden;

    • e.

      verzoeken inzake bewijzen van in leven zijn, vereist voor de

      uitbetaling van pensioenen, gagementen, wachtgelden of

      riddersoldijen;

    • f.

      geschriften, inlichtingen, nasporingen of verrichtingen, vervaardigd,

      verstrekt of verricht ten behoeve van onvermogenden in hun

      persoonlijk belang, indien het onvermogen wordt bewezen door een

      verklaring, afgegeven door de burgemeester van hun woonplaats;

    • g.

      diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet

      ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

    • h.

      de in het lid a. genoemde vrijstelling geldt niet voor geschriften die

      op basis van de Wet Gemeentelijke basisadministratie

      persoonsgegevens worden afgegeven;

    • i.

      Particuliere aanvragen om omgevingsvergunningen die betrekking hebben op bouwactiviteiten als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, voor zover betrekking hebbende op funderingsherstel van woningen van voor 1970. Indien de aanvraag een gecombineerde aanvraag voor funderingsherstel en ver- of nieuwbouw betreft, geldt de vrijstelling alleen voor het funderingsherstel deel.

Artikel 9. Nadere regels

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van leges.

Artikel 10. Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 11. Overgangsrecht

  • 1.

    De "Legesverordening Zaanstad 2012" van 10 november 2011, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    De "Legesverordening Zaanstad 2010" van 12 november 2009 blijft van toepassing voor belastbare feiten waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moet worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 4,50%, waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op twee decimalen.

  • 3.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

Artikel 13. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening Zaanstad 2013.

Artikel 14. Bekendmaking

  • 1.

    Deze verordening zal worden bekendgemaakt door het plaatsen van de verordening in het gemeenteblad.

  • 2.

    In een huis-aan-huisblad wordt meegedeeld dat de verordening voor een ieder kosteloos ter inzage ligt in het gemeentehuis. Daarnaast zal de verordening worden geplaatst op de website van de gemeente.

Tarieventabel behorende bij de verordening op de heffing en invordering van leges 2013

Hoofdstuk 1 Algemene Dienstverlening

Paragraaf 1 Afschriften, uittreksels, kaarten, tekeningen, fotografische kopieën, reproducties en afdrukken

 

1.

 

 

Voor een fotografische kopie, reproductie, of gedrukt stuk per bladzijde:

 

 

 

a.

van een normaal formaat A4 of A5

0,37

 

b.

van een groter formaat dan normaal formaat A4

0,53

2.

 

Voor kaarten en tekeningen, al dan niet behorende bij de in het eerste artikel genoemde stukken, dan wel kopieën of lichtdrukken daarvan, een ander voor zover deze stukken in de volgende artikelen of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels afzonderlijk zijn genoemd, per kaart, tekening, lichtdruk of kopie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vermeerderd met € 1,18 voor elke 1.000 cm2, of gedeelte daarvan, waarmede de oppervlakte van de kaart of tekening 1.000 m2 te boven gaat.

 

 

 

 

4,29

3.

 

Voor een verordening:

 

 

 

a.

per pagina

0,37

 

b.

per verordening maximaal

27,77

4.

 

Voor een verordening op een digitale gegevensdrager wordt het aantal fysieke pagina´s op papier berekend met een toeslag van

 

 

 

 

2,16

5.

 

Per kopie van de kadastrale kaart op A3-formaat of A4-formaat een tarief van

 

 

6,33

6.

 

Per kopie van de stadsraamkaart op schaal 1:1000 of 1:2000 een tarief van

 

 

85,59

7.

 

Voor een verzoek om een plattegrond

4,66

8.

a.

Voor een afschrift van een bestemmingsplan / uitwerkingsplan tot en met 100 pagina’s

 

 

11,01

 

b.

Voor iedere tekening die bij het onder a van dit artikel bedoelde afschrift gevoegd wordt, een extra tarief van

 

 

 

 

5,50

 

c.

Voor een afschrift van een bestemmingsplan / uitwerkingsplan van méér dan 100 pagina’s, inclusief maximaal 6 tekeningen

 

 

 

 

49,49

 

d.

Voor iedere tekening die extra bij het onder c van dit artikel bedoelde afschrift gevoegd wordt, een extra tarief van

 

 

 

 

5,50

 

Paragraaf 2 Gemeentearchief

 

1.

 

Voor elke nasporing van de in het gemeentearchief berustende stukken door de daarvoor aangewezen ambtenaar, ongeacht het resultaat:

 

 

 

 

 

 

voor elk half uur of een deel daarvan, aan nasporing besteed

 

 

28,85

 

 

voor elk kwartier of een deel daarvan, aan nasporing besteed

 

 

14,40

2.

a.

Voor een fotokopie van een bij het gemeentearchief berustend stuk, per bladzijde:

vervaardigd door middel van een kopieermachine:

 

 

 

 

 

 

 

- A4-formaat, zwart-wit

0,35

 

 

- A4-formaat, kleur

0,40

 

 

- A3-formaat, zwart-wit

0,50

 

 

- A3-formaat, kleur

0,55

 

b.

vervaardigd door middel van een kopieermachine tegen een gereduceerd tarief (voor scholieren, studenten en historische verenigingen):

 

 

 

 

- A4-formaat

0,25

 

 

- A3-formaat

0,35

 

c.

vervaardigd door middel van een reader-printer (zelfbediening):

 

 

 

 

- A4-formaat

0,40

 

 

-A3-formaat

0,50

3.

 

Voor een reproductie van inventarissen en andere publicaties, die in eigen beheer bij het gemeentearchief zijn vervaardigd:

 

 

 

 

 

 

per bladzijde: A4-formaat (dubbelzijdig):

0,20

 

 

per omslag: A4 formaat, administratiekosten per oplage:

0,20

 

 

voor de levering van een digitaal bestand

2,80

 

 

voor administratie

2,80

 

 

vermeerderd met per Megabite aan data, of een gedeelte daarvan

4,40

4.

 

Voor de voorbereiding, het gereedmaken de controle en de administratieve afhandeling, van door het gemeentearchief verstrekte stukken ter bruikleen aan een andere archiefbewaarplaats of instelling  (exclusief materiaal-, porto- en verzekeringskosten die eveneens voor

rekening van de bruiklener zijn),

 

 

 

 

 

per half uur of een deel daarvan

14,61

 

 

per kwartier of een deel daarvan

7,31

5.

 

Voor een nasporing en/of reproductie van door het Rijk in bewaring gegeven archiefstukken zijn de voor de rijksarchiefbewaarplaatsen vastgestelde tarieven van toepassing; deze tarieven zijn

overeenkomstig met die, vermeld onder leden 1 en 2 van deze paragraaf.

 

 

6.

 

Voor het vervaardigen van gewaarmerkte afschriften en/of uittreksels van de bij het gemeentearchief berustende stukken, per akte of per set bijlagen:

 

 

 

 

 

 

a.uit de Burgerlijke Stand, het tarief zoals in het laatst vastgestelde Legesbesluit akten Burgerlijke stand dat uitvoering geeft aan het artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand.

 

 

 

 

b. uit andere archieven

23,19

7.

 

Voor de huur van de vergaderruimte (filmzaal) van het Gemeentearchief, per uur

 

 

13,82

8.

 

Voor het houden van een rondleiding in het gemeentearchief, na afspraak vooraf met de organisator van de rondleiding per uur of een

gedeelte daarvan

 

 

65,00

 

 

 

Paragraaf 3 Huwelijksvoltrekking en registratie van partnerschap

 

 

1.

 

Voor een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap dan wel een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk:

 

 

 

Stadhuis

 

 

 

1.

 

 

 

op maandag, woensdag en vrijdag om 8.30 uur, 10.00 uur, 11.30 uur, 13.00 uur, 14.30 uur en 16.00 uur en op dinsdag en donderdag om 10.00 uur, 11.30 uur, 13.00 uur, 14.30 uur en 16.00 uur

 

 

 

302,73

 

2.

op dinsdag en donderdag om 9:00 uur en 9:30 uur, zonder toespraak in de trouwzaal

184,17

 

3.

op dinsdag en donderdag om 8.30 uur, zonder toespraak aan het loket en zonder genodigden

0

 

4.

op de onder 1 genoemde tijdstippen, voor stellen met een gezamenlijk inkomen op of onder de bijstandsnorm, waarbij tenminste één van de partners in Zaanstad woonachtig is, in de trouwzaal, met toespraak en genodigden

0

 

Wapen van Assendelft te Assendelft, Huis te Zanen te Wormerveer, de Hoop op de Swarte Walvis te Zaandam

 

 

 

1.

 

op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van 9:00 uur tot en met 16:00 uur

 

 

343,50

 

2.

op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van 17:00 uur tot en met 23.00 uur

509,26

 

3.

op zaterdag, ieder heel uur van 9:00 uur tot en met 16.00 uur

656,91

 

4.

op zaterdag, ieder heel uur van 17:00 uur tot en met 23.00 uur

934,25

 

Regthuys en Zuider Vermaning te Westzaan, Huize Barkeloo te Krommenie, Het Culturele raadhuis te Assendelft

 

 

 

1.

 

op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van 9:00 uur tot en met 16:00 uur

 

 

501,20

 

2.

op maandag t/m vrijdag, ieder heel uur van 17:00 uur tot en met 23.00 uur

632,74

 

3.

op zaterdag, ieder heel uur van 9.00 uur tot en met 16.00 uur

766,33

 

4.

op zaterdag, ieder heel uur van 17.00 uur tot en met 23.00 uur

1109,16

 

Oud Zaandijk te Zaandijk

 

 

 

1.

op maandag t/m/ vrijdag om 10.00 uur, 11.15 uur, 12.30 uur, 13.45 uur, 15 uur en 16.15 uur

 

 

501,20

 

2.

op maandag t/m vrijdag om 18.00 uur, 19.15 uur, 20.30 uur, 21.45 uur en 23.00 uur

 

 

632,74

 

3.

op zaterdag om 10.00 uur, 11.15 uur, 12.30 uur, 13.45 uur, 15.00 uur en 16.15 uur

 

 

766,33

 

4.

op zaterdag om 18.00 uur, 19.15 uur, 20.30 uur, 21.45 uur en 23.00 uur

 

 

1109,16

2.

 

Voor een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, na het maken van een afspraak met de ambtenaar van de burgerlijke stand, aan de loketten van de afdeling Klantcontact Burgerzaken anders dan de uren die door de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn aangewezen als kosteloze uren zonder toespraak en zonder genodigden.

 

 

 

 

 

 

 

 

63,79

3.

 

 

 

 

Voor een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap dan wel een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, in een vrije huwelijkslocatie zoals aangewezen door het college van B&W

 

 

 

 

 

 

 

1.

op maandag tot en met vrijdag ieder heel uur van 09.00 tot 16.00 uur

564,51

 

2.

op maandag tot en met vrijdag ieder heel uur van 17.00 uur tot 23.00 uur

730,33

 

3.

op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur

877,97

 

4.

op zaterdag van 17.00 uur tot 23.00 uur

1.155,22

4.

 

Voor een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis als bedoeld in artikel 64 van het Burgerlijk Wetboek (boek I)

 

 

 

 

212,63

5.

 

Voor een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap buiten de uren genoemd in het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Zaanstad c.q. genoemd in deze verordening

 

 

 

 

1012,04

6.

 

Voor het beschikbaar stellen van getuigen van gemeentewege, per getuige

 

 

17,93

7.

 

De tarieven vermeld in het eerste, tweede en derde lid zijn inclusief de kosten voor een trouwboekje of een boekje registratie partnerschap en exclusief een uittreksel uit de huwelijksakte of de akte van de registratie van het partnerschap.

 

 

8.

 

Het tarief voor het verstrekken van een trouwboekje of boekje registratie partnerschap, dan wel een duplicaat daarvan bedraagt exclusief uittreksel uit de huwelijksakte of uittreksel uit de akte van de registratie van het partnerschap

 

 

 

 

 

 

17,45

9.

 

Het tarief voor het benoemen van een bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand voor een éénmalige gebeurtenis is

 

 

 

196,96

 

Paragraaf 4 Verstrekkingen uit de registers van de Burgerlijke Stand

 

 

1.

Voor het verstrekken van een afschrift of een uittreksel als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand uit de registers van de Burgerlijke Stand, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

2.

Voor het verstrekken van een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

3.

tot het verstrekken van een laissez-passer voor lijken

18,58

4.

tot het verstrekken van een verlof tot lijkbezorging buiten de daarvoor geldende wettelijke termijn

 

 

18,58

 

 

Paragraaf 5 Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

 

1.

 

Voor de toepassing van deze paragraaf wordt, met uitzondering van het tweede artikel, onder b, het derde, vierde, vijfde en zesde artikel, onder één verstrekking verstaan: één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

 

2.

 

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

 

 

a.

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

11,68

 

b.

tot het verstrekken van gegevens op verzoeken conform artikel 79, derde lid Wet GBA

21,12

 

c.

tot het verstrekken van een selectie uit de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens, bijvoorbeeld aantallen personen of panden een vast bedrag van

465,31

3.

 

Voor de toepassing van het vierde artikel wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

 

 

4.

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens per verstrekking

 

 

11,68

5.

 

Voor de toepassing van het zesde artikel wordt onder verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent personen in het kader van een stamboom- c.q. nalatenschap onderzoek die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

 

 

6.

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, welke een intensieve nasporing van de registers vereisen, voor elk daaraan te besteden kwart mensuur of gedeelte daarvan

 

 

 

 

21,12

 

Paragraaf 6 Verklaringen/uittreksels/documenten omtrent personen

 

Voor het in behandeling nemen van een:

1.

 

Verzoek om een verklaring omtrent het gedrag:

de maximale tarieven zoals die voor deze dienst geregeld zijn in de laatst vastgestelde Regeling leges en afdracht vergoeding verklaring omtrent het gedrag voor natuurlijke personen en rechtspersonen, dat uitvoering geeft aan artikel 39, tweede lid, van de Wet Justitiële gegevens.

 

 

 

2.

verzoek om een attestatie de vitae (bewijs van in leven zijn)

 

11,68

3.

verzoek om een bewijs van Nederlanderschap (afschrift uit de GBA)

 

11,68

4.

verzoek om een handtekening te legaliseren

11,68

5.

verzoek om een document te waarmerken

11,68

6.

verzoek tot het verstrekken van elke andere verklaring/uittreksel/document omtrent een persoon, voor zover niet afzonderlijk in deze verordening

 

 

 

11,68

 

Paragraaf 7 Reisdocumenten en Rijbewijzen

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.

tot het verstrekken van een (tweede) nationaal paspoort

 

 

2.

tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen, een reisdocument voor vreemdelingen of een faciliteitenpaspoort

 

 

3.

tot het verstrekken van een nationaal paspoort met een groter aantal bladzijden dan een nationaal paspoort bedoeld onder het eerste lid (zakenpaspoort)

 

 

4.

a. voor het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart aan personen van veertien jaar en ouder:

 

 

 

b.voor het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart aan personen tot en met dertien jaar:

 

 

 

De maximale tarieven zoals die voor de bovenstaande diensten van deze paragraaf respectievelijk geregeld zijn in het Besluit Paspoortgelden en middels de laatste vastgestelde Regeling aanpassing tarieven reisdocumenten zijn gewijzigd.

5.

tot het verkrijgen van een verklaring inzake vermissing van een reisdocument of rijbewijs

24,10

6.

voor een eigen verklaring voor een rijbewijs het tarief als vermeld in de regeling tarieven centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen

 

 

7.

tot het verstrekken, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

 

Als de tarieven voor het verstrekken, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs door het ministerie worden voorgeschreven, dan komt bovenstaande verwijzing van dit lid te vervallen en wordt het door het ministerie voorgeschreven tarief of worden die tarieven

toegepast.

45,58

8.

Voor een spoedprocedure is de toeslag per rijbewijs het bedrag dat gevormd wordt door het verschil tussen het tarief als vermeld in het tweede en eerste lid, van artikel 1 van de Regeling afdracht vergoeding afgifte rijbewijzen.

 

 

 

Paragraaf 8 Verkiezingen

 

1.

Voor het in behandeling nemen van een verzoek, als bedoeld in artikel D4 van de Kieswet, om mede te delen of de verzoeker als kiezer geregistreerd staat

 

 

 

11,68

 

Paragraaf 9 Gemeentelijk kadaster

 

Voor het verstrekken van kadastrale kaarten, -gegevens of gemeentelijke kaarten:

 

1.

voor een kopie kadastrale kaart, A4-formaat

6,35

2.

voor een uittreksel kadastrale gegevens, A4-formaat

6,35

3.

voor een kopie gemeentelijke kaart, A4-formaat

6,35

 

Paragraaf 10 Wegenverkeerswet, Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

 

Het tarief bedraagt:

 

 

1.

 

 

 

 

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing ingevolge de wegenverkeerswet of een daarop steunende regeling voor het vervoeren van buitengewoon zware lasten danwel voorwerpen van buitengewone afmetingen

 

 

 

 

 

 

20,48

2.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

 

 

 

 

26,98

3.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om toestemming te verkrijgen voor een tijdelijke verkeersmaatregel binnen Zaanstad

 

 

53,94

 

Paragraaf 11 Telecommunicatiewet en verordening Werken in de openbare ruimte

 

1.

 

 

 

 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding voor het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet, bedraagt

 

 

 

 

 

487,93

2.

 

 

 

Indien er omtrent de melding overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het in lid 1 genoemde bedrag verhoogd met 50% tot

 

 

 

 

731,89

3.

Indien voor de melding meer werk moet worden gedaan, dan de werkzaamheden zoals in de leden 1 en 2 genoemd, worden de meerkosten op basis van een door het college opgestelde begroting voorgelegd.

 

 

4.

Als de bedoelde begroting en het totaalbedrag aan kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht, wordt de melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag daarna, tenzij de aanvraag voor die datum schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

Paragraaf 12 Winkeltijdenwet

 

1.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een beschikking als bedoeld in artikel 6 van de Winkeltijdenwet of artikel 6, 7 en 9 van de Verordening Winkeltijden

 

 

 

38,16

 

Paragraaf 13 Jacht en visserij

 

1.

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning om te vissen in gemeentewater:

 

 

38,52

 

Paragraaf 14 Ontheffing gevaarlijke stoffen

 

1.

Voor een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen

203,61

2.

Voor een verlenging van een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen

 

 

67,88

 

Paragraaf 15 Kansspelen

 

1.

 

 

 

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor de exploitatie van een speelautomatenhal als bedoeld in de Wet op de kansspelen en de verordening Speelautomaten, van:

 

 

 

 

 

 

 

a. een nieuwe vergunning

1449,33

 

b. een aangepaste vergunning, als gevolg van een wijziging

341,42

2.

 

 

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor onbepaalde tijd in de zin van artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:

 

 

 

 

a. Voor de aanwezigheid van één speelautomaat

226,50*

 

b. Voor de aanwezigheid van een tweede of daaropvolgende speelautomaat:

 

136,00*

3.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspoelen (loterijvergunning).

 

 

 

36,77

*Wijzigingen van het Speelautomatenbesluit 2000 voorbehouden, dat uitvoering geeft aan artikel 30d, derde lid van de Wet op de kansspelen.

 

Paragraaf 16 Leegstandwet

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet of een verlenging van deze vergunning als bedoeld in het vierde lid van dit artikel

 

 

 

 

 

27,88

Paragraaf 17 Objectinformatie

 

1.

 

Het tarief voor het schriftelijk dan wel digitaal beantwoorden van vragen over de bestemming van een object, over het voorkomen op een monumentenlijst, WKPB informatie of andere objectgebonden aanschrijvingen, over milieuvergunningen of andere objectgebonden zaken,

is

 

 

 

 

 

54,54

2.

Het tarief voor het schriftelijk dan wel digitaal beantwoorden van vragen over bodemgesteldheid en / of bodemonderzoeken is

 

 

54,54

3.

Beroepsbeoefenaars, die hun bedrijf maken van bemiddeling in de aan- en verkoop van onroerende zaken, kunnen per bedrijf voor de onder a en b beschreven producten, ongeacht het aantal verzoeken voor schriftelijke of digitale informatie een jaarabonnement afsluiten voor

Het abonnement beloopt een kalenderjaar.

 

 

 

 

 

 

14.183,05

Paragraaf 18 Vergunning ligplaats woonschip

 

1.

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het innemen van een ligplaats met een woonschip, als bedoeld in artikel 4 van de Woonschepenverordening 2010:

 

 

 

 

36,77

 

Paragraaf 19 Standplaats

 

1.

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het innemen van een standplaats, als bedoeld in artikel 5:18 van de APV:

 

 

a.

een nieuwe standplaats

314,48

b.

verlenging van een vergunning

66,90

c.

een tijdelijke standplaats

36,77

 

Paragraaf 20 In dit hoofdstuk niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

1.

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in dit hoofdstuk niet genoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking, die niet valt onder de Europese Dienstenrichtlijn

 

 

 

 

 

 

36,77

 

Hoofdstuk 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

 

 

Paragraaf 21 Omgevingsvergunning

 

1. Begripsomschrijvingen

1.

a.

In deze paragraaf voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

b.

In deze paragraaf voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

c.

Heffingsgrondslag

 

 

Dit is de grondslag op basis waarvan leges worden geheven. Er worden verschillende grondslagen gebruikt, afhankelijk van het te leveren product:

 

 

1. Tarief per vierkante meter, gebaseerd op de hoofdfunctie per bouwlaag van het gebouw of de uitbreiding daarvan. Er wordt uitgegaan van de bruto-vloeroppervlakte in vierkante meters, als omschreven in NEN 2580 1 .

 

 

2. Vast tarief per product, als omschreven in het van toepassing zijnde artikel.

 

 

3. Bouwkosten of sloopkosten inclusief BTW, als omschreven in NEN 2631 1 . Onder bouwkosten of sloopkosten wordt verstaan de aanneemsom voor het uit te voeren werk, inclusief BTW. Indien deze opgave ontbreekt of niet correct lijkt, wordt een raming van deze kosten inclusief BTW gemaakt door of namens het college van burgemeester en wethouders. Indien het bouwen of slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt, wordt onder de bouw of sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer betaald zou moeten worden, voor het tot stand brengen van het bouwwerk, respectievelijk het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

d.

Hoofdfunctie

De aard van het gebruik dat in overwegende mate plaatsvindt per bouwlaag van het gebouw of de uitbreiding daarvan. Er is slechts één hoofdfunctie mogelijk per bouwlaag.

 

e.

In behandeling nemen:

ondere het in behandeling nemen van een aanvraag wordt verstaan het indienen van een aanvraag bij de gemeente

 

f.

Omgevingsvergunning

het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de

verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of

handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in deze paragraaf. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

g.

Totale oppervlakte

De som van de bruto-vloeroppervlaktes van alle bouwlagen van het gebouw of de uitbreiding daarvan.

 

h.

Vooroverleg

Een onderzoek naar de wenselijkheid, haalbaarheid en/of vergunbaarheid van een initiatief met gebruikmaking van het vereiste aanvraagformulier voor een vooroverleg en de benodigde bescheiden.

 

i.

Wabo:

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

 

j.

Bouwvergunning tweede fase:

Vervolg op de bouwvergunning eerste fase zoals bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening toen deze van kracht was voor 1 oktober 2010.

2.

 

Verklaring vergunningvrije activiteit/verklaring geen vergunning nodi

Het tarief voor een schriftelijke verklaring dat een activiteit vergunningvrij is, of dat voor een activiteit een omgevingsvergunning is vereist, is

 

 

 

 

61,64

3. Vooroverleg

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een beoordeling inzake de haalbaarheid van een initiatief

650,00

4. Omgevingsvergunning

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project bedraagt: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in deze paragraaf. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

5. Bouwactiviteiten

a.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo voor nieuwbouw of het uitbreiden van een gebouw, wordt het tarief voor het in behandeling nemen bepaald op basis van de totale oppervlakte, aan de hand van onderstaande tabel, waarbij een minimum geldt van € 500,00

 

Hoofdfunctie per bouwlaag

Totale oppervlakte van alle bouwlagen van het gebouw of de uitbreiding daarvan:

Prijs per m2

 

Wonen

Voor de eerste 1000 m2

29,20

 

Voor iedere

m2 meer dan 1000

m2

21,96

Maatschappelijk/economisch

Voor de eerste 1000 m2

 

Voor iedere

m2 meer dan 1000

m2

 

 

 

51,14

 

29,65

Industrie (alleen m2 van de begane grond)

Voor de eerste 1000 m2

 

Voor iedere

m2 meer dan 1000

m2

 

 

 

24,75

 

 

 

18,62

 

 

 

 

Agrarisch

 

7,26

 

 

 

 

Parkeergarages

 

Indien er sprake is van een ondergeschikte functie naast de hoofdfunctie parkeergarage, dan wordt voor de ondergeschikte functie apart het tarief bepaald volgens de betreffende functie in deze tabel.

 

10,95

b.

 

In afwijking van de hierboven bij sub a genoemde tarieven, geldt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, voor:

 

- gebouwen of de uitbreiding daarvan die niet in bovengenoemde tabel zijn genoemd;

- bouwwerken geen gebouw zijnde;

- tijdelijke bouwwerken met een instandhoudingtermijn van maximaal vijf jaar;

- onderhoudswerkzaamheden aan gebouwen;

- het veranderen of verbouwen van gebouwen zonder uitbreiding daarvan en voor gevelwijzigingen;

- romneyloodsen;

 

voor bouwkosten tot en met € 900.000 een tarief van 2,5% van de bouwkosten waarbij een minimum geldt van € 500,00.

 

Voor zover deze bouwkosten € 900.000 te boven gaan, voor het resterende gedeelte van de bouwkosten een tarief van 1,9 % van de bouwkosten.

c.

Voor funderingsherstel geldt een tarief van 2,5% van de bouwkosten, met een minimum van € 233,02

d. Berekening bouwleges:

Indien de uitkomst van de berekening op grond van onderdelen a of b, meer is dan,

 

maar niet meer is dan,

dan bedraagt het bedrag aan bouwleges het in kolom III vermelde bedrag, vermeerderd met het bedrag dat wordt berekend door het in kolom IV vermelde percentage te nemen van het gedeelte van het bedrag dat het in kolom I vermelde bedrag te boven gaat.

I

II

III

IV

€ 0

€ 100.000

€ 0

100 %

€ 100.000

€ 200.000

€ 100.000

90%

€ 200.000

€ 300.000

€ 190.000

80 %

€ 300.000

€ 400.000

€ 270.000

70 %

€ 400.000

€ 500.000

€ 340.000

60 %

€ 500.000

 

€ 400.000

50%

6.

Activiteiten met betrekking tot monumenten

 

 

 

a. indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2 lid 1 onder b sub 20 van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening gemeente Zaanstad aangewezen monument (met uitzondering van sloopactiviteiten), waarvoor een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

330,00

 

b. indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder f van de Wabo met betrekking tot een krachtens de Monumentenwet 1988 aangewezen monument (met uitzondering van sloopactiviteiten), waarvoor een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

1.000,00

7.

Welstandsadvies

 

 

 

Het tarief voor elke behandeling in de welstandscommissie ten behoeve van een aanvraag om omgevingsvergunning is 7% van het tarief voor het in behandeling nemen van een omgevingsvergunning, met een minimum van € 124,17 en een maximum van € 2.483,48 per aanvraag.

 

 

8.

Onderzoek bodemgesteldheid

 

 

 

Het tarief voor het beoordelen van de resultaten van een bodemonderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, ongeacht de uitslag, is bij een te bebouwen perceel:

 

 

 

- kleiner dan of gelijk aan 400 m2

338,76

 

- groter dan 400 m2

501,84

9.

Advies onafhankelijke commissie

 

 

 

Het tarief voor advies van een onafhankelijke commissie bedraagt:

654,28

10.

Aanlegactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief

313,65

11.

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a of b, van de Wabo, staat het tarief vermeld in de volgende tarieventabel.

 

 

 

Ontheffingsprocedure

Art. 2.12, lid 1, sub a, onder 3 Wabo

 

Totale oppervlakte van alle bouwlagen van het gebouw of de uitbreiding daarvan, of de totale oppervlakte van het terrein waarop de aanlegactiviteit betrekking heeft:

kleiner dan of gelijk aan 1000 m2

groter dan 1000 m2

€ 5.641,49

€ 10.044,30

Art. 2.12, lid 1, sub a, onder 1 Wabo;

Art. 2.12 lid 2 Wabo;

Art. 2.12 lid 1, sub a, onder 2 Wabo;

Art. 11 Woningwet

 

 

 

 

ongeacht de grootte

 

 

 

 

€ 156,83

* Tarief is inclusief het voeren van de ontheffingsprocedure en het maken en / of beoordelen van een ruimtelijk rapport ten behoeve van de ontheffingsprocedure.

 

12. Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit

a.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om omgevingsvergunning voor het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een bestemmingsplan, beheersverordening of een voorbereidingsbesluit ex artikel 2.1 eerste lid, onder c van de Wabo, ongeacht de beslissing op het verzoek, staat vermeld in de volgende tarieventabel.

Ontheffingsprocedure

Art. 2.12, eerste lid, sub a, onder 3 Wabo

3.135,94

Art. 2.12, eerste lid, sub a, onder 1 Wabo

Art. 2.12, tweede lid Wabo

Art. 2.12, eerste lid, sub a, onder 2 Wabo

Art. 11 Woningwet

 

 

156,83

 

13. In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, voor een bouwwerk met een oppervlakte:

 

 

a.

tot 100 m2 een vast bedrag van

616,76

b.

van 100 tot 500 m2 een bedrag van € 3,71 per m², te vermeerderen met een vast bedrag van

 

 

234,97

c.

van 500 tot 2.000 m2 een bedrag van € 1,24 per m², te vermeerderen met een vast bedrag van

 

 

1.516,22

d.

van 2.000 tot 5.000 m2 een bedrag van € 0,30 per m², te vermeerderen met een vast bedrag van

 

 

3.417,92

e.

van 5.000 tot 50.000 m2 een bedrag van € 0,09 per m², te vermeerderen met een vast bedrag van

 

 

4.557,24

f.

groter dan 50.000 m²

9.868,29

 

14. Sloopactiviteiten

 

 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, sub f, g en h en artikel 2.2, eerste lid, onder b sub 10 en c van de Wabo is 2,5 % van de sloopkosten inclusief BTW, met een minimum van € 125,44 per aanvraag.

 

 

 

15. Uitweg/inrit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de APV een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

73,27

 

16. Kappen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de APV een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

81,28

 

17. Omgevingsvergunning in twee fasen

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

a.

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in deze paragraaf voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

b.

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in deze paragraaf voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

18. Vermindering

 

Indien na een definitief advies op een vooroverleg binnen tien weken een omgevingsvergunning wordt aangevraagd, worden de leges zoals opgelegd voor het vooroverleg in mindering gebracht op de leges voor de aanvraag om de omgevingsvergunning. De vermindering vindt alleen plaats als de vergunningaanvraag gelijk is aan het eindproduct van het vooroverleg, waarbij de leges voor het welstandsadvies als bedoeld in artikel 7, onder e van deze paragraaf, over het bedrag exclusief de vermindering wordt geheven.

 

 

19. Teruggaaf / vermindering

a.

Vermindering als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op vermindering van een deel van de leges. Indien de aanvraag schriftelijk wordt ingetrokken binnen een termijn van drie weken na het in behandeling nemen ervan is het tarief

62,72

b.

Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning wordt ingetrokken na een termijn van 3 weken na het in behandeling nemen ervan, wordt 75% van de verschuldigde leges in rekening gebracht.

 

 

c.

Indien een aanvraag uitsluiten betrekking heeft op een procedure krachtens artikel 2.12 eerste lid, sub a onder 3 van de Wabo, als bedoeld in hoofdstuk 2, paragraaf 21, onder 12 en deze wordt geweigerd en er geen ruimtelijke onderbouwing is geschreven, is het tarief

 

1.567,97

d.

Buiten behandeling stelling

 

 

 

Wanneer een ingediende aanvraag als bedoeld in deze paragraaf niet ontvankelijk is en door de gemeente buiten behandeling wordt gesteld, bedraagt het tarief

 

Indien op grond van deze verordening, voor het in behandeling nemen van de aanvraag een lager tarief is bepaald, dan geldt dat tarief.

 

 

 

 

62,72

e.

Van rechtswege

 

 

 

Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning van rechtswege is verleend, worden de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor 50 % verminderd.

 

 

 

20. Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

a.

 

 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project, bedraagt 2,5% van de bouwkosten van de wijziging.

 

b.

 

Indien een aanvraag betrekking heeft op het verkrijgen van een vergunning die strekt tot wijziging van een vergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, worden:

 

 

1.

voor zover het een uitbreiding van de inrichting is

- de tarieven van artikel 13 toegepast, met dien verstande dat het legesbedrag wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

 

 

2.

voor zover het gaat om gewijzigd gebruik van de hele inrichting

- de tarieven als bedoeld in artikel 13 toegepast;

 

 

3.

voor zover het gaat om gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting

- de tarieven van artikel 13 toegepast, waarbij het legesbedrag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde gedeelte.

 

 

21. Overschrijving vergunning

 

 

Mits het aanslagbedrag voor het in behandeling nemen van de aanvraag is betaald, is het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van de vergunning:

 

 

 

 

 

 

154,17

 

Indien op grond van deze verordening, voor het in behandeling nemen van de aanvraag een lager tarief is bepaald, geldt dat tarief.

 

 

 

Hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

Paragraaf 22 Brandbeveiliging

1.

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.5., tweede lid, van de Brandbeveiligingsverordening

 

 

 

 

67,06

2.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een gebruiksvergunning voor een inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1., eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening, ten behoeve van een:

 

 

a.

tijdelijk bouwsel of braderie

268,24

b.

circus of kermis

402,36

c.

evenement

402,36

d.

minikermis

268,24

d.

kampeerterrein of jachthaven

402,36

e.

hotel- of restaurantboot

1.877,68

3.

Voor het in behandeling nemen bvan een aanvraag om een sleutelpijp

33,53

4.

voor het overschrijven van een vergunning als bedoeld in het tweede lid

 

 

137,08

 

Paragraaf 23 Drank- en horecawet, horeca-exploitatie

Het tarief is:

1.

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een drank- en horecawetvergunning als bedoeld in artikel 3 en 4 van de Drank- en horecawet:

 

 

 

a.

een nieuwe drank en horecawetvergunning:

 

 

 

 

- voor commerciële horeca

597,43

 

 

- voor niet commerciële horeca

235,77

 

b.

een aangepaste vergunning, als gevolg van een wijziging

 

 

186,55

 

c.

een kleine administratieve wijziging in een bestaande vergunning

 

 

61,23

2.

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het het verstrekken van zwak-alcoholhoudende dranken voor bijzondere gelegenheden, als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29,48

3.

 

voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een horeca-exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de APV:

 

 

 

a.

een nieuwe horeca-exploitatievergunning

 

 

 

 

- voor commerciële horeca

1.566,84

 

 

- voor niet commerciële horeca

369,11

 

b.

het exploiteren van een terras

319,32

 

c.

een aangepaste vergunning, als gevolg van een wijziging

 

 

369,11

 

d.

voor een kleine administratieve wijziging in een bestaande vergunning

 

 

61,25

 

 

Paragraaf 24 Seksinrichtingen en escortbedrijven

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag

1.

voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de APV

 

 

1.448,27

2.

voor het overschrijven van een vergunning van een bestaande seksinrichting of een bestaand escortbedrijf

 

 

340,89

 

 

Paragraaf 25 Vergunningen in de openbare ruimte

 

1.

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing tot het uitoefenen van een beroep van straatartiest, straatfotograaf, filmoperateur, tekenaar of gids op de openbare weg, als bedoeld in artikel 2:9 van de APV

 

 

 

a.

voor een ontheffing geldig voor maximaal 6 dagen

22,83

 

b.

voor een ontheffing met een geldigheidsduur van een jaar

 

 

88,51

2.

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het plaatsen van voorwerpen of stoffen op, aan of boven de openbare weg, als bedoeld in artikel 2:10 van de APV. Bijvoorbeeld voor het plaatsen van uitstallingen, containers en bouwsteigers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

39,75

3.

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het houden van evenementen, als bedoeld in artikel 2:25 van de APV:

 

 

 

a.

met een beoogd bezoekersaantal tot 250 personen

39,75

 

b.

met een beoogd bezoekersaantal tot 500 personen

67,39

 

c.

met een beoogd bezoekersaantal van meer dan 500 personen

 

 

500,00

 

d.

zijnde een minikermis

65,99

4.

 

voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing voor recreatief nachtverblijf, als bedoeld in artikel 4:18 van de APV

 

 

 

a.

een nieuwe aanvraag voor ontheffing

330,22

 

b.

verlenging van een bestaande ontheffing

81,76

 

Paragraaf 26 Smart-, head- en growshop

 

1.

 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het vestigen van een smart-, head- of growshop, als bedoeld in artikel 2:79 van de APV bedraagt:

 

 

 

 

 

 

1.434,98

 

Paragraaf 27 in dit hoofdstuk niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

1.

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in dit hoofdstuk niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking, die valt onder de Europese Dienstenrichtlijn

 

 

 

 

 

 

39,75

 


1

De NEN-normen waarnaar in deze Legesverordening wordt verwezen, liggen ter inzage op het gemeentehuis.

1

De NEN-normen waarnaar in deze Legesverordening wordt verwezen, liggen ter inzage op het gemeentehuis.