Organisatie | Overbetuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Instellingsbesluit participatieraad gemeente Overbetuwe 2012 |
Citeertitel | Instellingsbesluit participatieraad gemeente Overbetuwe 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | instellingsbesluit participatieraad 2012 11 27.pdf |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 21-07-2015 | nieuwe regeling | 27-11-2012 De Betuwe 05-12-2012. | 12rb000124. |
Onderwerp: Instellingsbesluit participatieraad gemeente Overbetuwe 2012
De raad van de gemeente Overbetuwe;
gelezen het raadsvoorstel van burgemeester en wethouders van 2 oktober 2012;
gelezen het advies van de voorbereidende vergadering van 23 oktober 2012;
gelet op artikel(en) 11 van de Wet maatschappelijke ondersteuning en 47 van de Wet werk en bijstand;
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
a. college: het college van burgemeester en wethouders;
b. gemeente: gemeente Overbetuwe;
Er is een participatieraad die gevraagd en ongevraagd adviseert over deelname van inwoners aan sociaal-maatschappelijke activiteiten en de arbeidsmarkt, hierna te noemen: de participatieraad.
De participatieraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over alle aangelegenheden die deelname van inwoners aan sociaal-maatschappelijke activiteiten en de arbeidsmarkt betreft.
De participatieraad en de werkgroep(en) nemen kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht en zorgt dat zijn leden worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering
van 27 november 2012.
DE RAAD VOORNOEMD,
de griffier,
drs. A.J. van den Brink
de voorzitter,
R.T. Metz
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in dit besluit gehanteerde begrippen omschreven.
Dit artikel regelt de instelling van de participatieraad.
In dit artikel is de taak van de participatieraad neergelegd: het gevraagd en ongevraagd adviseren over alle aangelegenheden die deelname van inwoners aan sociaal-maatschappelijke activiteiten en de arbeidsmarkt betreft.
Artikel 4 Samenstelling, lidmaatschap en vergoeding
Over het vierde lid wordt opgemerkt dat de lijst met onderwerpen de volgende onderverdeling kent die de verscheidenheid aan gemeentelijke beleidsterreinen toont:
maatschappelijke opvang: verslavingszorg en huiselijk geweld.
De secretaris draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning. Die strekt zich uit tot de administratieve hulp en tot de beleidsmatige advisering, in de participatieraad, bij de beraadslagingen in de werkgroepen en tijdens het horen van de achterbannen.
Op grond van dit artikel kan de participatieraad werkgroepen instellen. De kosten die deze werkgroepen eventueel maken, maken onderdeel uit van de kosten van de participatieraad. In dit besluit is verder niets over de kosten van de participatieraad zelf bepaald, omdat het aan de raad is om (jaarlijks bij de behandeling van de begroting) te bezien welke financiële middelen er voor de participatieraad en daarmee voor de eventuele werkgroepen beschikbaar zijn.
Artikel 7 Werkwijze, huishoudelijk reglement
De strekking van dit artikel is dat de participatieraad zelf zijn werkwijze bepaalt, uiteraard met inachtneming van het bepaalde in dit besluit en onverminderd de bevoegdheid van het college om terzake voorschriften te stellen. Op grond van het tweede lid stelt de participatieraad een huishoudelijk reglement vast, dat voorafgaand aan de vaststelling ter goedkeuring aan het college moet worden voorgelegd. Het tweede lid bepaalt tevens over welke zaken ten minste iets wordt bepaald in het huishoudelijk reglement. Onverlet de aanwezigheid van een (plaatsvervangend) voorzitter en ambtelijk secretaris kent de participatieraad een dagelijks bestuur.
Met de bepaling in het eerste lid dat de participatieraad vergadert zo dikwijls als zij dat nodig acht, wordt voldaan aan het vereiste van een periodiek overleg. Van belang is in dit verband dat er wel zaken voorhanden moeten zijn om advies over uit te kunnen brengen. Het zou daarmee onzinnig zijn om te bepalen dat de participatieraad bijvoorbeeld eens in de vier weken bijeen zou moeten komen, als er geen adviezen te geven zijn.
Voor het overige behoeft dit artikel geen verdere toelichting.
Het college, voorzitter en dagelijks bestuur van de paricipatieraad informeren elkaar frequent over de beleidsthema’s, vraagstukken en adviesvragen. In dit artikel is bepaald dat de participatieraad alle informatie ontvangt waarover het college de beschikking heeft met betrekking tot adviesvragen en de aandachtsgebieden die de participatieraad bestrijkt (zie ook artikel 4 van het besluit), zodat de participatieraad goed geïnformeerd kan besluiten.
De start van de participatieraad gaat gepaard met de afspraak elkaar één keer per drie weken tenminste een uur te informeren.
Dit artikel behoeft geen toelichting, met dien verstande dat als het college een besluit neemt dat afwijkt van het advies van de participatieraad, het college de reden van afwijking in de motivering van het besluit moet vermelden.
Het is de intentie om de participatieraad zo vroeg mogelijk in het proces bij de beleidsvorming te betrekken. Dit betekent dat er al kan worden overlegd voor het college een formeel standpunt heeft ingenomen. Voor stukken die nog niet door het college behandeld zijn geldt in alle gevallen de geheimhouding uit dit artikel. Dit geldt mutatis mutandis ook voor de werkgroep(en).
Op grond van deze bepaling kan de voorzitter deskundigen en ambtenaren uitnodigen om aan de vergaderingen van de participatieraad deel te nemen, zodat de raad tot een afgewogen advies kan komen.
Op grond van dit artikel is het college bevoegd ter uitvoering van dit besluit nadere regels te stellen.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.