Organisatie | Westland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadsinformatieavonden en raadscommissies van de Raad van de gemeente Westland 2013 inclusief het “Protocol voor de agendavorming van de RIA’s en raadscommissies van de raad van de gemeente Westland en het “Protocol procesafspraken ruimtelijke procedures: bestemmingsplan en exploitatieplan 2013 ten behoeve van de werkzaamheden van de raadscommissie Ruimte” |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies van de Raad van de gemeente Westland 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-06-2016 | 15-10-2020 | bijlage 2, 3, 3a | 19-04-2016 Elektronisch Gemeenteblad, 07-06-2016 | Onbekend. | |
28-05-2014 | 15-06-2016 | art. 9, 20 | 08-04-2014 Elektronisch Gemeenteblad, 20-05-2014 | 12-0073297 | |
04-01-2013 | 31-10-2012 | 15-10-2020 | nieuwe regeling | 30-10-2012 Gemeenteblad Westland, 27-12-2012 | Gbw 2012, 64 |
De Raad van de gemeente Westland,
gelezen het raadsvoorstel van het Presidium van 18 december 2012;
gelet op onder meer de artikelen 7, 9, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 31, 32a, 33, 77, 82, 86, 147, 147a, 147b, 149, 155, 155a, 169, 170 en 180 van de Gemeentewet;
gelet op het Reglement van Orde voor de vergadering en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Westland 2007 en met name de artikelen 15, 23, 24, 25, 26, 30, 40 en 41 van dit Reglement van Orde zoals deze in samenhang met de besluitvorming over de Verordening op de raadsinformatieavonden en raadscommissie van de Raad van de gemeente Westland wordt gewijzigd;
gelet op de besluitvorming van de Raad in zijn vergadering van 30 augustus 2011 en 27 september 2011 over zijn vergaderwijze en ter vaststelling van de Verordening op de raadsinformatieavonden en raadscommissies van de Raad van de gemeente Westland;
gelezen het raadsvoorstel van het Presidium d.d. 17 oktober 2012 en de integrale tekst van de Verordening op de raadsinformatieavonden en raadscommissies van de Raad van de gemeente Westland en het daarbij behorende protocol voor de agendavorming van de raadsinformatieavonden en raadscommissies, die in de raad van 30 oktober 2012 is vastgesteld.
Gelet op het protocol procesafspraken ruimtelijke procedures: bestemmingsplan en exploitatieplan 2013 ten behoeve van de werkzaamheden van de raadscommissie Ruimte, dat ook integraal deel uitmaakt van de verordening op de raadsinformatieavonden en raadscommissies van de Raad van de gemeente Westland 2013.
Onder intrekking van de Verordening op de raadsinformatieavonden en raadscommissies van de Raad van de gemeente Westland, de “Verordening op de raadsinformatieavonden en raadscommissies van de Raad van de gemeente Westland 20122013” met het daaronder vallende “Protocol voor de agendavorming van de RIA’s en raadscommissies van de Raad van de gemeente Westland” en het “Protocol procesafspraken ruimtelijke procedures: bestemmingsplan en exploitatieplan 2013 ten behoeve van de werkzaamheden van de raadscommissie ruimte” als volgt vast te stellen:
De Verordening op de raadsinformatieavonden en raadscommissies van de Raad van de
gemeente Westland 2013” inclusief het Protocol voor de agendavorming van de RIA’s en
raadscommissies van de Raad van de gemeente Westland
en het “Protocol procesafspraken
ruimtelijke procedures: bestemmingsplan en exploitatieplan 2013 ten behoeve van de werkzaamheden van de raadscommissie ruimte”.
Artikel 2 Raadsinformatieavonden en raadscommissies
Er zijn raadsinformatieavonden (RIA's) en raadscommissies ten behoeve van de informatiepositie van de Raad. De raadscommissies hebben een kernfunctie in het informatieproces ten behoeve van de informatievoorziening voor de Raad. De raadscommissies vormen de laatste fase van het voorbereidingsproces voor de besluitvorming in de raadsvergaderingen.
Artikel 5 Evenwichtige vertegenwoordiging
Deze verordening regelt in artikel 9 lid 3 de samenstelling van de raadscommissies, waarbij overeenkomstig artikel 82 lid 3 Gemeentewet de Raad zorgdraagt dat, voor zover het benoemingen betreft van leden van de Raad, er sprake is van een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de Raad vertegenwoordigde groeperingen, inhoudende een spreiding van raadscommissiezetels over de raadsfracties, teneinde het voor alle in de Raad vertegenwoordigde fracties mogelijk te maken om met hun raadsleden of fractieadviseurs aan de werkzaamheden en beraadslagingen van de raadscommissies deel te nemen.
Ingevolge artikel 82 lid 2 Gemeentewet zijn de burgemeester en de wethouders geen lid van een raadscommissie maar geldt voor hen, zoals ook geldt voor de vergaderingen van de Raad, een doorlopende uitnodiging ("standing invitation") voor de raadscommissies en de RIA's, onverlet latend dat een raadscommissie of haar voorzitter de burgemeester en wethouders kan verzoeken bij een raadscommissievergadering of RIA aanwezig te zijn om vragen te beantwoorden of aan de beraadslagingen deel te nemen alsmede over bepaalde onderwerpen overleg te voeren met de raadscommissie, zoals artikel 7 van deze verordening bepaalt.
Artikel 7 Grondslag en algemene taakstelling van de raadscommissie
De raadscommissies dragen in het kader van hun informatie- en overlegtaken ingevolge artikel 82 lid 1 Gemeentewet op de aan hen door de Raad bij deze verordening toegewezen beleidsterreinen en taakvelden zorg voor de voorbereiding van de besluitvorming van de Raad. Zij kunnen op die beleidsterreinen overleg plegen met het college of de burgemeester (of de afzonderlijke wethouders).
De raadscommissies hebben tot taak de informatiepositie van de Raad voor al zijn werkzaamheden te bevorderen en te dienen. Zij vormen het sluitstuk van het informatieproces ten behoeve van de besluitvorming door de Raad. Een hoofdtaak is, om in de raadscommissies ten aanzien van de voor behandeling in de raadsvergadering voorgedragen onderwerpen te adviseren of deze door kunnen naar de voorlopige raadsagenda.
De adviestaak van de raadscommissies betreft de agendeerbaarheid op technisch-procedurele aspecten, onverminderd de rechten tot agendering van de leden en de fracties van de Raad en onverminderd de bevoegdheid van de Raad, op grond van de Gemeentewet en artikel 15 en de andere bepalingen in het Reglement van Orde van de Raad, zijn agenda vast te stellen.
Artikel 8 Beleidsterreinen raadscommissies
De verdeling van de beleidsterreinen over de raadscommissies wordt als volgt geregeld, waarnaast deze verdeling, de instelling en de naamgeving van de raadscommissies op ieder moment aangepast of gewijzigd kan worden door een besluit van de Raad, onverminderd het bepaalde in artikel 4 lid 2 van deze verordening.
Artikel 9 Samenstelling en plaatsvervanging incl. voorzitters en plaatsvervangend voorzitters
De leden van de raadscommissies worden op voordracht van de fracties uit de kring van raadsleden en fractieadviseurs door de Raad benoemd overeenkomstig artikel 31 en artikel 82 lid 3 van de Gemeentewet. Dit geschiedt naar evenredigheid aan de vertegenwoordigers van de fracties in de Raad, met dien verstande dat voor de raadscommissies Maatschappelijke Omgeving, raadscommissie Ruimte en raadscommissie Economie, Financieel beleid en Organisatie, de fractie CDA Westland vijf leden per raadscommissie mag voordragen; de fracties Westland Verstandig-LEO2.0, LPF Westland en GemeenteBelang Westland vier leden per fractie per raadscommissie mogen voordragen; de fractie VVD Westland drie leden per raadscommissie mag voordragen; de fractie Progressief Westland twee leden per raadscommissie mag voordragen en de fracties ChristenUnie-SGP Westland en D66 Westland één lid per fractie per raadscommissie mogen voordragen.
Ingeval van vacatures/en/of absentie in de commissies kunnen de fracties overeenkomstig artikel 9 lid 7 van deze verordening ook de vervangende leden aan eventuele stemmingen deel laten nemen;
De Raad kan de getalsmatige verhouding in en de samenstelling van de raadscommissies op elk moment wijzigen; in ieder geval geschiedt dit wanneer de politieke verhoudingen wijzigen in de Raad. Tevens kan de verhouding en samenstelling van de raadscommissies wijzigen wanneer er vacatures in de raadscommissies ontstaan. Aan het begin van elke nieuwe raadsperiode worden de samenstelling en indeling van de raadscommissies door de Raad in nieuwe samenstelling opnieuw besloten.
De raadscommissie Bestuur heeft binnen haar taken en bevoegdheden, zoals onder meer bepaald in artikelen 7, 8, 11, 12 en 13 van deze verordening en onverminderd hetgeen voortvloeit uit overige wet- en regelgeving, het karakter van het bestuurlijk overlegforum van de fractievoorzitters en de burgemeester. De fractievoorzitters kunnen zich laten vervangen door hun plaatsvervangend fractievoorzitter. Voorts is lid 8 van dit artikel onverminderd van toepassing op de raadscommissie Bestuur.
Artikel 13 Raadsleden, burgemeester, wethouders, ambtenaren, deskundigen en derden
Onverminderd en overeenkomstig het bepaalde in artikel 6 van deze verordening kunnen raadscommissies, leden van het college en de burgemeester voor overleg dan wel voor het verstrekken van informatie in de raadscommissievergadering uitnodigen. De wethouders en de burgemeester kunnen zich daarbij door ambtenaren doen vergezellen.
De voorzitter van de raadscommissie is bestuurlijk verantwoordelijk voor de voorlopige raadscommissieagenda, alsmede voor de activiteitenplanning en het programma en de agenda's betreffende de aan de raadscommissie voorafgaande RIA's, zoals de presentaties, werkbijeenkomsten en andere informatieve bijeenkomsten op de beleidsvelden van zijn raadscommissie.
De leden van de raadscommissies kunnen agendapunten stellen voor de agenda van hun raadscommissie en kunnen agendapunten aan de voorlopige agenda van de raadscommissie toevoegen voorafgaand aan de vergadering of uiterlijk in de vergadering bij de vaststelling van de agenda. Zij doen hiervan vooraf melding aan de voorzitter van de raadscommissie en de commissiegriffier. De onderliggende stukken worden via de commissiegriffier naar de commissieleden gezonden. Ingeval van een openbare agendering worden de stukken naar externen (pers en belangstellenden) gezonden met de aangevulde agenda en eveneens op de site gepubliceerd met de aangevulde agenda. Op verzoek van het raadscommissielid geeft de commissiegriffier verdere technische ondersteuning aan de agendering, bijvoorbeeld met betrekking tot het samenstellen van het dossier. Als in de raadsvergadering voorafgaand aan de raadscommissieweek LIS-stukken of de beantwoording van art. 26 vragen door leden van de raad worden geagendeerd in de raadscommissie worden deze, evenzeer als voornoemde agenderingsinitiatieven van raadscommissieleden, automatisch op de raadscommissieagenda geplaatst en van een agendanummer voorzien. Deze bepaling heeft identieke werking voor de bijeenkomsten en activiteiten als genoemd in artikel 3 van deze Verordening (RIA’s).
Elke maand vindt er per raadscommissieveld Bestuurlijk Vooroverleg (BVO) ten behoeve van de agendavorming van de raadscommissies en RIA's plaats, waarin participeren: de voorzitter van de raadscommissie, bijgestaan door de betrokken commissiegriffier en de betrokken wethouders, bijgestaan door hun adviseurs.
Bij raadsbrede onderwerpen en aangelegenheden wordt de voorzitter van de Raad betrokken; dergelijke onderwerpen kunnen worden behandeld in raadsbrede (werk)bijeenkomsten, RIA's of een vergadering van alle raadscommissies tezamen. Als de voorzitter van de Raad een bijeenkomst of vergadering voorzit is de griffier in deze vergadering de secretaris.
De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86 eerste en tweede lid van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep aan de leden verzonden of zodanig ter kennis gebracht en toegankelijk gemaakt dat zij zonder beletsel raadpleegbaar zijn.
Een raadscommissievergadering wordt op voorstel van de voorzitter geannuleerd indien alle benoemde leden van de raadscommissie het hiermee unaniem eens zijn. Dit laatste wordt in een telefonische, mondelinge peiling of mailconsultatie aangenomen indien één namens elke fractie in de raadscommissie benoemd lid te kennen heeft gegeven het met het annuleren van de raadscommissievergadering eens te zijn.
Indien op grond van de voorgaande leden van dit artikel niet met een quorum vergaderd kan worden en de voorzitter van de vergadering de behandeling van één of meer op de voorlopige agenda staande onderwerpen met de wel aanwezige raadsleden en fractieadviseurs in het belang acht van de informatiepositie van de Raad of de externe beeldvorming kan hij besluiten dat hierover toch beraadslaagd wordt. Deze vergadering en zijn uitkomst heeft een informele status.
De commissiegriffier zal op een lijst de gedane toezeggingen van wethouders, college of burgemeester registreren. Overeenkomstig artikel 11 onder e van deze verordening wordt genoteerd per fractie of zij in adviserende zin wel of niet akkoord waren met plaatsing op de voorlopige raadsagenda van de voor vervolgbehandeling en besluitvorming in Raad voorgelegde onderwerpen of voorstellen.
Van de informatieve bijeenkomsten tijdens de RIA, niet zijnde een commissievergadering, worden gelet op het karakter van de bijeenkomsten geluidsopnames gemaakt. Deze geluidsbestanden worden de volgende dag op het extranet van de Raad geplaatst welke vier weken zullen blijven staan. Daarna zijn de geluidsbestanden op te vragen op CD bij de griffie.
Artikel 24 Raadscommissieadvies aan de Raad
Nadat de beraadslaging over een onderwerp is gesloten peilt de voorzitter overeenkomstig art 11 onder e van deze verordening de adviserende meningen der fracties en formuleert hij een advies voor het Presidium ten behoeve van diens taak de voorlopige raadsagenda op te stellen. Daarbij wordt in het bijzonder aangegeven ten aanzien van welk onderwerp de raadscommissie positief adviseert voor agendering in de Raad, met de meningen per fractie.
Artikel 25 Geluid en beeldregistratie, mobiele telefoons
Van de openbare raadscommissievergaderingen en overige bijeenkomsten in de RIA's kunnen door externen beeld- en geluidsregistraties worden gemaakt vanaf de publieke tribune. Het is echter niet toegestaan voor externen, waaronder de media, de kring waar de raadscommissieleden zitten in de vergaderzaal hiervoor te betreden. Daarnaast kan de voorzitter bepalen dat tijdens een vergadering geen registraties worden gemaakt, indien dit naar zijn oordeel de vergadering kan verstoren.
In de vergaderzaal en op de publieke tribune is het alleen toegestaan gebruik te maken van communicatiemiddelen zoals een mobiele telefoon, indien de geluidsfuncties hiervan die de orde van de vergadering zouden kunnen verstoren uitgeschakeld staan. In uitzonderlijke gevallen kan door de voorzitter ontheffing worden verleend.
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de voorzitter, de raadscommissie gehoord, of wordt de kwestie voorgelegd aan het Presidium van de Raad.
Ingeval van onduidelijkheid hebben de bepalingen van de Gemeentewet en het Reglement van Orde
voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Westland, voorrang.
Deze verordening wordt aangehaald als Verordening op de raadsinformatieavonden en raadscommissies van de Raad van de gemeente Westland 2013 inclusief het “Protocol voor de agendavorming van de RIA’s en raadscommissies van de raad van de gemeente Westland en het “Protocol procesafspraken ruimtelijke procedures: bestemmingsplan en exploitatieplan 2013 ten behoeve van de werkzaamheden van de raadscommissie Ruimte”.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de
raad van de gemeente Westland op 18 december 2012,
de griffier, de voorzitter,
N. Broekema J. van der Tak
Protocol voor de agendavorming van RIA's en raadscommissie van de Raad van de gemeente Westland (bijlage 1 bij de verordening)
Voorbereidingsprotocol voor de vergaderingen en bijeenkomsten van de
raadsinformatieavonden (RIA’s) en de vergaderingen van de Raadscommissies, in eerste aanleg
opgesteld door de commissievoorzitters van de raad van de gemeente Westland in hun
vergadering gehouden op 16 augustus 2012, op 17 september besproken met de secretaris van
het college en op 19 september en 17 oktober 2012 door het Presidium bekrachtigd ten behoeve
besluitvorming in de Raad van 30 oktober 2012 en 18 december 2012 in samenhang met de
redactionele aanpassingen in de Verordening op de raadsinformatieavonden en raadscommissies
van de raad van de gemeente Westland 2012.
Artikel 14 van de “Verordening op de raadsinformatieavonden en raadscommissies van de Raad van de gemeente Westland” regelt de rol van de voorzitter, de commissiegriffier en regelt de functie van het Bestuurlijk Vooroverleg (hierna: BVO). Strikte handhaving van de functie van BVO vereist dat na vaststelling in het BVO (is verantwoordelijkheid van de raadscommissievoorzitter) de voorlopige agenda en planning extern wordt gepubliceerd. Strikte handhaving van de BVO-functie vereist ook dat de leden van het college aan het BVO deelnemen. Na publicatie kan de voorlopige agenda voor de raadscommissies en de voorlopige agenda/programma voor de RIA alleen maar gewijzigd worden bij vaststelling van de agenda of het programma bij aanvang van de raadscommissie of RIA. In de digitale versie van de voorlopige agenda en / of programma op de website van de raad worden alleen overeenkomstig punt e. en d. van dit protocol aanvullingen gepleegd.
De voorzitters verwachten een adequate advisering en sturing in het voorbereidingsproces van de commissiegriffiers. In het voorproces moeten vraagstukken zoveel mogelijk opgelost worden en ter besluitvorming in het BVO voorliggen. Over dilemma’s moeten in het BVO knopen kunnen worden doorgehakt. Tussen BVO en publicatie van de raadscommissievergadering inclusief agenda kunnen deze agenda’s op grond van externe verzoeken niet meer worden veranderd. In het BVO dienen alle stukken compleet en informatie aanwezig te zijn met betrekking tot de agenderingsverzoeken door het college of de burgemeester. Het belang van de portefeuillehouders/collegeleden is onder meer gelegen in het geven van extra toelichting hierop. Dit is nodig voor de voorbereiding door de voorzitter van de commissievergadering. Correcties in stukken en ontwerpbesluiten kunnen hier ook nog worden gemaakt. De ontwerp-raadsvoorstellen dienen vooraf door de commissiegriffier beoordeeld te zijn en liggen in het BVO op tafel.
De voorbereiding van presentaties is een andere dan die voor raadsvoorstellen. Gemeenschappelijk punt is wel dat ook presentaties in het Bestuurlijk Vooroverleg worden besproken en dat daar wordt besloten of ze op de agenda terecht komen. De presentaties moeten vooraf goed worden geselecteerd. De procedure van verzoeken hiervoor vanuit college/ambtelijke organisatie is als volgt:
Verzoeken worden door college op papier gezet waarin aanleiding en doel door een wethouder worden beargumenteerd. Verzoeken worden pas in behandeling genomen als ze compleet zijn, inclusief een paraaf van de wethouder en als een tekstvoorstel voor externe publicatie is bijgevoegd.
Als een aanvraag vanuit het college na vaststelling van de voorlopige agenda in het BVO bij de griffie wordt ingediend wordt deze in principe niet meer gehonoreerd. Ten behoeve van een onderwerp/ een verzoek door een collegelid zijn er dan nog drie mogelijkheden om de raad- en commissie(s) te informeren, dan wel te bewerkstelligen dat een onderwerp onder aandacht van de commissieleden wordt gebracht:
Agenderingsverzoeken door raadsleden volgen overeenkomstig art 14 van de “Verordening op de raadsinformatieavonden en raadcommissies van de raad van de gemeente Westland 2012” een eigenstandig traject welke in overeenstemming is met hun bevoegdheden en taken vastgelegd in de Gemeentewet. Raadsleden en fracties hebben op grond de Gemeentewet agenderingsrecht in de Raad en de raadscommissies. De leden van de raadscommissies kunnen agendapunten stellen voor de voorlopige agenda van de raadscommissie. Ook kunnen zij agendapunten aan deze voorlopige agenda toevoegen voorafgaand aan de vergadering of in de vergadering bij de vaststelling van de agenda. Zij doen hiervan melding aan de voorzitter van de commissie en de commissiegriffier. Uiteraard verdient het aanbeveling een agendapunt – zeker als hier inlees- en voorbereidingstijd mee gemoeid is – vroegtijdig te melden en de stukken via de commissiegriffier naar de commissieleden en ingeval van een openbare agendering naar externen te zenden. Op verzoek van het raadscommissielid geeft de commissiegriffier verdere technische ondersteuning, bijvoorbeeld ten aanzien van het samenstellen van het dossier. Het agenderingsrecht wordt in de raadscommissies veelvuldig benut. Bijvoorbeeld als in de raadsvergadering voorafgaand aan de raadscommissieweek LIS-stukken of de beantwoording van art. 26 vragen door leden van de raad worden geagendeerd in een raadscommissie. Deze worden, evenzeer als de andere agenderingsinitiatieven van raadscommissieleden, automatisch op de raadscommissieagenda geplaatst en van een agendanummer voorzien.
Na het BVO worden de agenda’s (raad, commissies en RIA’s) direct gepubliceerd op extranet en internet. Er kunnen dan feitelijk geen extra stukken en agendapunten van de kant van het college meer aan toegevoegd worden. De onder d. genoemde toevoegingen bij het punt “Vaststelling agenda” worden zo mogelijk geboekt op de digitale openbare agenda op de site en in de agenda die naar de raadsleden digitaal wordt verstuurd vermeld.
Dit protocol is ter bekrachtiging aan het Presidium voorgelegd op 19 september 2012 en 17 oktober 2012. Het wordt als aanhangsel bij de “Verordening op de raadsinformatieavonden en raadscommissies van de raad van de gemeente Westland 2012” gevoegd en bij raadsbesluit d.d. 30 oktober 2012 aangemerkt als onderdeel van deze verordening. Artikel 14 van de Verordening wordt in hetzelfde besluit in overeenstemming met dit protocol gebracht door overeenkomstig de Gemeentewet het agenderingsrecht van raadsleden en raadscommissieleden expliciet te vermelden.
Vrijgeven voorontwerp bestemmingsplan voor inspraak
Het college geeft een voorontwerp bestemmingsplan vrij voor inspraak. Bij actualiseringsplannen geldt het principe dat deze plannen niet worden vrijgegeven voor inspraak, tenzij het college anders beslist. Bij de voorbereiding van grootschalige ontwikkelingsprojecten (meer dan 100 woningen) en projecten met politiek zwaarwegende elementen wordt altijd de mogelijkheid tot inspraak geboden.
Indien een voorontwerp bestemmingsplan voor inspraak ter inzage wordt gelegd doet het college hiervan een schriftelijke mededeling aan de raad. Technische vragen kunnen worden gesteld aan de vakafdeling. De raad heeft de mogelijkheid het voorontwerp bestemmingsplan te agenderen voor de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie Ruimte.
Voor projecten in de kern met een oppervlakte van meer dan 1.000m2 en projecten met meer dan 10 woningen wordt er aan omgevingsmanagement gedaan. Dat wil zeggen dat de ontwikkelaar de omwonenden, belanghebbenden en stakeholders uitnodigt voor bijvoorbeeld een informatieavond om het project te bespreken en te peilen wat de gevoelens van de omgeving zijn. Het staat een initiatiefnemer vrij om dit te doen voor andere projecten.
Terinzagelegging ontwerpbestemmingsplan (en ontwerp exploitatieplan) voor zienswijzen
Indien een ontwerp bestemmingsplan (en ontwerp exploitatieplan) ter inzage wordt gelegd doet het college hiervan een schriftelijke mededeling aan de raad. Technische vragen kunnen worden gesteld aan de vakafdeling. De raad heeft de mogelijkheid het ontwerp bestemmingsplan te agenderen voor de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie Ruimte.
De indieners van zienswijzen krijgen de mogelijkheid om de naar voren gebrachte zienswijze in een hoorzitting toe te lichten. Een hoorzitting wordt in overleg tussen de griffie en de vak afdeling ingepland. De hoorzitting wordt gehouden voorafgaande aan een vergadering van de raadscommissie waarin ook het bestemmingsplan / exploitatieplan is geagendeerd.
Bijlage 3: Aanwijzing categorieën gevallen waarin een verklaring van geen bedenkingen niet is vereist 2016
A. Algemene voorwaarde bij alle aangewezen categorieën gevallen
Er moet sprake zijn van een ruimtelijke ontwikkeling die past in de door de gemeenteraad
vastgestelde ruimtelijke beleidskaders en de ruimtelijke beleidskaders van andere overheden.
B. Categorieën gevallen in stedelijk gebied
Het bouwen en uitbreiden ten behoeve van de woonfunctie (woningen, woonzorgcentra, woonwagens et cetera) - inclusief bij die functie behorende bijgebouwen, bouwwerken, geen gebouwen zijnde en voorzieningen (garages, carports, parkeerkelders, zwembaden, et cetera)-, voor zover het geen omzetting betreft van bestaande functies in andere functies. Indien het wel een omzetting betreft van bestaande functies in andere functies mag het gaan om maximaal 10 woningen met een maximale bouwhoogte van 11 meter.
Het bouwen en uitbreiden van gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde ten behoeve van voorzieningen van educatieve, medische, recreatieve, sociaal-maatschappelijke en levensbeschouwelijke aard (bijvoorbeeld scholen, sportvoorzieningen, horeca, gezondheidscentra, kerken, en dergelijke), voor zover het geen omzetting betreft van bestaande functies in andere functies. Indien het wel een omzetting betreft van bestaande functies in andere functies tot een maximum van 500m2.
C. Categorieën gevallen op bedrijfsterreinen
D. Categorieën gevallen in het buitengebied
E. Bijzondere categorieën gevallen die niet reeds vallen onder de hierboven genoemde
categorieën gevallen in de verschillende gebieden.