Organisatie | Ommen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening ombudscommissie en ombudsman 2013 |
Citeertitel | Verordening ombudscommissie en ombudsman 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 84
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 30-09-2020 | nieuwe regeling | 28-06-2012 Vechtdal Centraal, 11 juli 2012 | Onbekend |
Artikel 1 Gemeentelijke ombudscommissie
Er is een ombudscommissie voor de behandeling van verzoekschriften als bedoeld in artikel 9:18, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht die betrekking hebben op gedragingen van (leden van) bestuursorganen en de onder hun verantwoordelijkheid werkzame personen van de gemeenten Ommen en Hardenberg en het openbaar lichaam Bestuursdienst Ommen Hardenberg, met uitzondering van de Commissie Bezwaarschriften.
Artikel 3 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift
Indien de ombudscommissie een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt de ombudscommissie tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedragingen wordt geklaagd. Hierbij voegt de commissie informatie over het verdere verloop van de procedure.
Voor het houden van een hoorzitting van de commissie dient meer dan de helft van het aantal leden, waaronder de (plaatsvervangend) voorzitter, aanwezig te zijn.
De commissie behandelt een klaagschrift met drie leden (onder wie een voorzitter). Om praktische reden worden ook plaatsvervangende leden benoemd. Een plaatsvervangend lid kan een lid bij ziekte of verhindering vervangen. Artikel 81q, eerste lid van de Gemeentewet bepaalt dat de leden voor de duur van zes jaar worden benoemd. Dit waarborgt de onafhankelijkheid. Daarna is nog één keer een herbenoeming voor zes jaar mogelijk.
Tijdens het onderzoek kan de ombudscommissie een poging doen om via bemiddeling tot een bevredigende oplossing voor de verzoeker te komen. Dit kan alleen als de ombudscommissie bevoegd is om de gedraging te onderzoeken.
Het is niet denkbeeldig dat in het kader van het bezwaarschriftenproces ook klachten binnenkomen die betrekking hebben op gedragingen van leden en het secretariaat van de Commissie Bezwaarschriften. De Commissie Bezwaarschriften behandelt ingekomen klachten in eerste instantie zelf (de interne procedure). Als de klager dan niet tevreden is over de behandeling van de klacht, behoort hij een verzoekschrift bij een onafhankelijke externe instantie in te kunnen dienen. Hiervoor wijst dit artikel een ombudsman aan. Immers de in artikel 1 genoemde Ombudscommissie bestaat uit leden die ook lid van de Commissie Bezwaarschriften. Een onafhankelijke behandeling van het verzoekschrift is dan uiteraard niet mogelijk.