Organisatie | Zoeterwoude |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Herziene Verordening Winkeltijden Zoeterwoude 2012 |
Citeertitel | Herziene Verordening Winkeltijden Zoeterwoude 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Nieuwe verordening onder intrekking van de Verordening Winkeltijden Zoeterwoude 2012.
Winkeltijdenwet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-12-2012 | 13-11-2013 | Nieuwe verordening | 22-11-2012 Leids Nieuwsblad van 5 december 2012. | registernr. RDV/12-1777 |
Artikel 2. Zon- en feestdagenregeling (koopzondagen)
De verboden, vervat in artikel 2, eerste lid, onder a en b en tweede lid van de wet, gelden niet voor het toeristisch gebied tussen 12.00 en 18.00 uur op Nieuwjaarsdag, op Tweede Paasdag, op Hemelvaartsdag, op Tweede Pinksterdag, Tweede Kerstdag en op zondagen, behalve Eerste Paasdag, Eerste Pinksterdag en Eerste Kerstdag als laatstgenoemde dag op een zondag valt.
Artikel 6. Intrekken of wijzigen van de ontheffing
Het college kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 22 november 2012.
de griffier,
G.J. Schouten- Buijs
de voorzitter,
E.G.E.M. Bloemen
De WinkeltijdenwetOp 1 juni 1996 is de Winkeltijdenwet tezamen met het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet in werking getreden. Op 1 januari 2011 is het wetsvoorstel tot wijziging van de Winkeltijdenwet in werking getreden. De wet stelt regels voor de openingstijden van winkels.
De uitgangspunten Winkeltijdenwet komen neer op het volgende.
Tijdens de nachturen van 22.00 tot 06.00 uur is winkelopening op werkdagen niet toegestaan. Gemeenten kunnen echter vrijstellingen of ontheffingen van deze verplichte winkelsluiting verlenen. Op Goede Vrijdag, Kerstavond (24 december) en Dodenherdenking (4 mei) moeten de winkels vanaf 19.00 uur dicht zijn.
De Winkeltijdenwet is niet alleen van toepassing op winkels: het is op de in artikel 2, eerste lid, van de wet bedoelde dagen en tijden ook verboden om in de uitoefening van een bedrijf (anders dan in een winkel) goederen te koop aan te bieden of te verkopen aan particulieren. Dit volgt uit artikel 2,
Als algemene regel geldt dat op zon- en feestdagen de winkels gesloten zijn. Hierop bestaat een aantal uitzonderingen in de vorm van vrijstellings- en ontheffingsmogelijkheden. Hiermee kan het gemeentebestuur ook buiten de wettelijk geregelde sluitingstijden winkelopening toestaan. Deze bevoegdheden kunnen worden ingedeeld in de volgende categorieën. 1. Bevoegdheden op werkdagen
De gemeentelijke bevoegdheden op werkdagen behelzen feitelijk de mogelijkheid om ook na 22.00 uur winkelopening toe te staan (art. 7 van de Winkeltijdenwet). De winkeltijdenverordening moet in een grondslag voorzien om de detailhandelsactiviteiten mogelijk te maken die na 22.00 uur op werkdagen plaatsvinden.
2.Bevoegdheden op zon- en feestdagen en 19-uurdagen
De gemeenteraad heeft op grond van artikel 3, eerste lid, Winkeltijdenwet de bevoegdheid om per kalenderjaar maximaal twaalf zondagen of feestdagen als koopzondag aan te wijzen.
De gemeenteraad kan bij verordening vrijstelling verlenen van de in het eerste lid bedoelde verboden ten behoeve van toerisme, mits de aantrekkingskracht voor dat toerisme geheel of nagenoeg geheel is gelegen buiten de verkoopactiviteiten die door de vrijstelling of ontheffing mogelijk worden gemaakt.
Artikel 1. Begripsbepalingen Dit artikel bevat de definities van de verordening waarbij zoveel mogelijk aansluiting is gezocht bij de Winkeltijdenwet.
Voor de omschrijving van het begrip feestdag is aansluiting gezocht bij artikel 2, eerste lid onder b van de Winkeltijdenwet. In de wet is geen definitie opgenomen van feestdag, maar worden de volgende dagen genoemd als dagen waarop de winkels gesloten moeten zijn (naast de zondag): Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag. Deze dagen zijn in artikel 1 van de verordening gedefinieerd als feestdag. Daarnaast noemt artikel 2, eerste lid onder b van de Winkeltijdenwet nog drie dagen waarop de winkels gesloten moeten zijn vanaf 19.00 uur: Goede Vrijdag, 4 mei en 24 december. Deze dagen vallen dus niet onder het begrip feestdag in deze verordening.
De grondslag van het artikel in de verordening is artikel 3, derde lid, onder a van de Winkeltijdenwet. De wet laat de keuze tussen het verlenen van vrijstelling door de raad of het op basis van de verordening verlenen van ontheffing door burgemeester en wethouders. Door het wetsvoorstel 31728 is dit artikellid uit de Winkeltijdenwet aangescherpt in die zin dat er sprake moet zijn van substantieel toerisme in de gemeente en dat de raad dan wel het college bij zijn besluit nadrukkelijk de volgende belangen moet meewegen:
Bij de vaststelling verordening winkeltijden in maart 2012 is het voor agrarische bedrijven mogelijk geworden wanneer er sprake is van ondersteunende winkelactiviteiten en op de gemeente gericht toerisme de winkel open te stellen op zondagen.
Op 31 mei 2012 is de verordening besproken. De raad heeft bepaald dat toeristische aantrekkingskracht van de gemeente autonoom is. De winkelopening dient ter ondersteuning van het toerisme.
Zoeterwoude is een plattelandsgemeente gelegen tussen Leiden en Zoetermeer in de Randstad en maakt deel uit van het Land van Wijk en Wouden / het Groene Hart. Zoeterwoude heeft een regionale toeristische aantrekkingskracht. Toeristen komen hier voor diverse activiteiten. Er zijn agrarische bedrijven die bezocht kunnen worden, er zijn diverse excursies mogelijk. Wandelend, fietsen en skaten kan over de speciaal aangelegde routes door het Land van Wijk en Wouden. (Sportieve) evenementen als de marathon, de wielerronde, varen, kamperen en de Polderdag behoren zijn jaarlijks terugkerende gebeurtenissen. Er kan overnacht worden in een “bed&breakfast”. Volgens opgaaf van de Stichting Wijk en Wouden trekt de Polderdag jaarlijks meer bezoekers vanuit de regio. De winkels aan de Rijneke Boulevard trekken bezoekers aan van buiten de gemeente.
In opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit is een onderzoek uitgevoerd (2005). Uit het onderzoek blijkt dat het platteland in trek is als recreatiegebied met name voor stedelingen. Stedelingen zijn op zoek naar activiteiten zoals dagjes bij de boer. Volgens de Rijksoverheid maken Nederlanders per jaar 1 miljard dagtochten, een kwart daarvan gaat naar het platteland. Het Rijk wil dat het platteland toegankelijker wordt middels wandel, fiets en vaarroutes. Daarnaast moet het voor dagjesmensen aantrekkelijker worden om naar het platteland te gaan door meer aandacht voor het boerenland, de oevers, natuurgebieden en waternetwerken. De gemeente Zoeterwoude heeft recreanten veel activiteiten te bieden, er is een substantieel toerisme.
Er is momenteel sprake van een koopkrachtafvloeiing naar de op zon- en feestdagen geopende winkels in steden als Leiden en Zoetermeer maar ook steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Internetwinkels zijn niet aan openingstijden gebonden en trekken koopkracht aan. Ruimere openingstijden in Zoeterwoude geven ondernemers de gelegen-heid zich te weren tegen koopkrachtafvloeiing. Dat zal een positief effect hebben op de werkgelegenheid en de economische bedrijvigheid. Het toeristisch-recreatieve aanbod is autonoom (grotendeels onafhankelijk van het winkelapparaat) gegroeid.
In de gemeente vinden op zon- en feestdagen ’s morgens en ’s avonds, activiteiten plaats. Daarbij is niet gebleken van een onaanvaardbare aantasting van de zondagsrust van de inwoners. Evenmin is daarvan gebleken tijdens de koopzondagen die in de afgelopen jaren waren toegestaan. Een beperkt aantal inwoners zal een aantasting van de zondagsrust ervaren als winkels geopend zijn. Een ondernemer heeft zelf de keus of zij hun winkel open willen stellen. Een peiling geeft aan dat een beperkt aantal winkels op zon- en feestdagen de winkel open zal stellen.
Gezien de ervaringen tot nu toe met koopzondagen wordt verwacht dat leefbaarheid, veiligheid en openbare orde door het vrijstellen van de openingstijden van winkels op zon- en feestdagen niet zullen verslechteren.
Artikel 3. Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur
Het verbod van artikel 2 van de wet voor de werkdagen staat in het eerste lid, onder c en houdt in dat de winkels niet tussen 22 en 6 uur open mogen zijn. Hetzelfde geldt voor straatverkoop (art 2, tweede lid van de Winkeltijdenwet). Er kunnen dus gebieden worden aangewezen waar de winkels door de week wel tussen 22 en 6 uur open mogen zijn en waar straatverkoop mag plaatsvinden. Artikel 7 van de wet geeft de mogelijkheid gebieden of vormen van detailhandel aan te wijzen waarvoor het verbod niet geldt.
De verordening gaat ervan uit dat voor de nachtelijke openstelling de ontheffing het belangrijkste instrument is. Per geval is dan een afweging te maken of de gewenste open-stelling zich verhoudt met belangen van de woon- en leefomgeving, de veiligheid en de openbare orde.
Vrijstellingen en ontheffingen kunnen onder beperkingen en voorschriften worden verleend. Aan de ontheffing kan bijvoorbeeld de beperking worden verbonden dat er na een bepaald tijdstip geen alcoholhoudende drank mag worden verkocht (CBB 18-03-2009, AWB 08/802 S2, Zaanstad) .
In het Vrijstellingenbesluit is voor een aantal vormen van detailhandel alleen de openstelling op zon- en feestdagen geregeld. De openstelling van deze vormen van detailhandel op de uren tussen 22.00 en 06.00 uur op werkdagen wordt door de verordening geregeld.
Artikel 5. Overdracht van de ontheffing
De bepaling bindt de overdracht van de ontheffing aan de toestemming van het college. De ontheffing kan aan een (rechts)persoon worden verleend als het gaat om straatverkoop als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Winkeltijdenwet. Als het om een winkel gaat, heeft de ontheffing naar zijn aard betrekking op het pand waarin het winkelbedrijf wordt uitgeoefend. Als het om een ontheffing voor straatverkoop gaat biedt de tussenkomst het college de gelegenheid om inzicht te krijgen in de handel en wandel van de opvolger. Als het gaat om overdracht van het winkelpand aan een ander rechthebbende, moet het college kunnen toetsen of de ontheffing in stand kan blijven of dat er eventueel andere voorschriften aan moeten worden verbonden. Er kan immers sprake zijn van een heel ander soort winkel dan voorheen.
De verordening treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking.