Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Pijnacker-Nootdorp

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Pijnacker-Nootdorp
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2013
CiteertitelLegesverordening 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum van ingang van de heffing is 01-01-2013.

De Legesverordening 2012 van 22-12-2011, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 21-06-2012, wordt ingetrokken met ingang van 01-01-2013 met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156 
  2. Wet regeling grondslag heffing rechten Nederlandse identiteitskaart 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-12-2012Artikel 10, Tarieventabel

11-12-2012

Telstar, 19-12-2012

12INT05933
13-12-201220-12-2012nieuwe regeling

29-11-2012

Telstar, 12-12-2012

12INT04898d

Tekst van de regeling

gezien het voorstel van het college van 16 oktober 2012;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011,440);

besluit:

vast te stellen de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013:

Artikel 1 - Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 - Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 - Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 - Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

Artikel 5 - Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 - Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 - Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • b.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • c.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 10 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 - Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 - Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 - Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.8.1. (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.4.1. (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      onderdeel 1.4 7.1. (verklaring omtrent het gedrag);

    • 6.

      hoofdstuk 11 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 - Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 - Overgangsrecht

  • 1.

    De Legesverordening 2012 van 22 december 2011, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 21 juni 2012, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 - Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

Artikel 14 - Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2013.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 29 november 2012,

de griffier, de voorzitter,

drs. S.G.W.M. Heerdink drs. F.H. Buddenberg

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2013

Indeling tarieventabel

Hoofdstuk 1Burgerlijke stand 
Hoofdstuk 2Reisdocumenten 
Hoofdstuk 3Rijbewijzen 
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 
Hoofdstuk 5Bestuursstukken 
Hoofdstuk 6Vastgoedinformatie 
Hoofdstuk 7Gemeentearchief 
Hoofdstuk 8Huisvestingswet 
Hoofdstuk 9Leegstandwet 
Hoofdstuk 10Winkeltijdenwet 
Hoofdstuk 11Kansspelen 
Hoofdstuk 12Telecommunicatie 
Hoofdstuk 13Verkeer en vervoer 
Hoofdstuk 14Diversen 
   
  
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning 
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen 
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag 
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning 
Hoofdstuk 4Vermindering 
Hoofdstuk 5Verhoging 
Hoofdstuk 6Teruggaaf 
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 
Hoofdstuk 8Vervallen 
Hoofdstuk 9Bodemgesteldheidonderzoek 
Hoofdstuk 10In deze titel niet benoemde beschikking 
Hoofdstuk 11Achteraf ingediende aanvraag 
Hoofdstuk 12Bestemmingsplanwijziging 
   
   
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn 
Hoofdstuk 1Horeca 
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten 
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven 
Hoofdstuk 4Vervallen 
Hoofdstuk 5In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 
 
 
Titel 1Algemene dienstverlening 
  
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand 
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap met ceremonie of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk met ceremonie op: 
   
1.1.1.1Maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 uur€ 241,40
1.1.1.2Zaterdag, zondag en erkende feestdagen€ 662,35
1.1.2Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van het partnerschap met ceremonie of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk met ceremonie op een andere daartoe aangewezen locatie dan het gemeentekantoor te Pijnacker: 
1.1.2.1Maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 uur€ 205,30
1.1.2.2Zaterdag, zondag en erkende feestdagen€ 562,80
1.1.3Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap met ceremonie of de omzetting van een geregistreerde partnerschap in een huwelijk met ceremonie in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek€ 372,70
1.1.4Het tarief bedraagt voor het annuleren of verzetten van een reeds gereserveerde huwelijksvoltrekking, registratie van partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk€ 57,00
1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: 
1.1.5.1een trouwboekje of partnerschapboekje in standaarduitvoering€ 19,35
1.1.5.2een trouwboekje of partnerschapboekje in luxe uitvoering€ 30,85
1.1.6Het tarief bedraagt voor het aanwijzen van een getuige van gemeentewege bij huwelijkssluiting, registratie van partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, per getuige€ 32,00
1.1.7Het tarief bedraagt voor het doen van nasporing in de registers van de Burgerlijke Stand, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 16,20
1.1.8Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. 
1.1.9Het tarief bedraagt voor het benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand per benoeming€ 112,55
   
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten 
1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 48,70
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)€ 48,70
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)€ 48,70
1.2.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet: 
1.2.2.1Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt€ 30,00
1.2.2.2In ander gevallen dan bedoeld in subonderdeel 1.2.2.1€ 40,05
1.2.3De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en in de onderdelen 1.2.2.1 en 1.2.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van€ 45,90
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen 
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs: 
1.3.1.1Met een normale geldigheidsduur van 10 jaar€ 35,75
1.3.1.2Met een kortere geldigheidsduur als bedoeld in 1.3.1.1. als gevolg van leeftijd, ziekte of handicap€ 30,20
1.3.1.3Het tarief als genoemd in onderdeel 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met€ 56,65
1.3.2Voor de afgifte van het formulier Eigen verklaring (voor Verklaring van geschiktheid) wordt het door het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen in overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat vastgestelde bedrag in rekening gebracht. 
   
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. 
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 8,45
1.4.2.2tot het verstrekken van gegevens via internet, per verstrekking€ 6,20
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (aangehaakte gegevens). 
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.4.1tot het verstrekken van aangemaakte gegevens aan de gemeentelijke balie: per verstrekking€ 8,45
1.4.4.2Tot het verstrekken van aangehaakte gegevens via internet, per verstrekking€ 6,20
1.4.5Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doornemen van één of meer kaartverzamelingen, administraties of registers voor ieder daaraan besteed kwartier€ 16,20
1.4.5.1op grond van levering van de gevraagde gegevens op papier wordt het op grond van 1.4.5. verschuldigde tarief per geprinte bladzijde verhoogd met€ 0,75
1.4.5.2op grond van levering van de gevraagde gegevens op CD, wordt het op grond van 1.4.5. verschuldigde tarief verhoogd met€ 2,35
1.4.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van: 
1.4.6.1.1een gewaarmerkt afschrift uit de basisregistratie personen aan de gemeentelijke balie€ 8,45
1.4.6.1.2een gewaarmerkt afschrift uit de basisregistratie personen via internet€ 6,20
1.4.6.1.3een gewaarmerkt internationaal afschrift uit de basisregistratie personen via de gemeentelijke balie€ 11,20
1.4.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.7.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag het door het Ministerie van Justitie jaarlijks vast te stellen maximum tarief 
1.4.7.2tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn€ 8,05
1.4.7.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening€ 8,45
1.4.7.4tot het waarmerken van documenten€ 2,40
   
Hoofdstuk 5 Bestuursstukken 
1.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van: 
1.5.1.1het uitvoeringsplan€ 21,80
1.5.1.2de programmabegroting€ 21,80
1.5.1.3de productraming€ 21,80
1.5.1.4het bijlagenboek€ 21,80
1.5.1.5het investeringenboek€ 18,15
1.5.1.6de gemeenterekening met bijlagen€ 43,65
   
Hoofdstuk 6 Vastgoedinformatie 
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.6.1.1tot het verstrekken van een fotokopie of een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, structuurplan of stadsvernieuwingsplan: 
1.6.1.1.1in formaat A4 of kleiner, per bladzijde€ 10,15
1.6.1.1.2in formaat A3€ 10,15
1.6.1.1.3in formaat A2€ 10,95
1.6.1.1.4in formaat A1€ 12,00
1.6.1.1.5in formaat A0€ 12,00
1.6.2.1tot het verstrekken van een afschrift of een uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen€ 11,00
   
Hoofdstuk 7 Gemeentearchief 
1.7.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 16,15
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: 
1.7.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina€ 0,65
1.7.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk€ 0,65
   
Hoofdstuk 8 Huisvestingswet 
1.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.8.1tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet€ 20,30
1.8.2Tot het verkrijgen van een voorrangsverklaring als bedoeld in artikel 32 van de Regionale Huisvestigingsverordening stadsgewest Haaglanden 2005€ 62,20
   
Hoofdstuk 9 Leegstandwet 
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.9.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet€ 20,30
1.9.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet€ 20,30
   
Hoofdstuk 10 Winkeltijdenwet 
1.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.10.1voor een ontheffing op grond van artikel 4 Verordening Winkeltijden Pijnacker-Nootdorp 2008€ 400,65
1.10.2voor een ontheffing op grond van de artikelen 3 en 5 Verordening Winkeltijden Pijnacker-Nootdorp 2008€ 10,30
   
Hoofdstuk 11 Kansspelen 
1.11.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: 
1.11.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat€ 56,50
1.11.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat€ 56,50
1.11.1.3en voor iedere volgende kansspelautomaat€ 34,00
1.11.1.4Voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd€ 226,50
1.11.1.5voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat€ 226,50
1.11.1.6en voor iedere volgende kansspelautomaat€ 136,00
1.11.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 10,10
1.11.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het exploiteren of doen exploiteren van een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2:39 van de APV Pijnacker-Nootdorp 2012€ 804,60
   
Hoofdstuk 12 Telecommunicatie 
1.12.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet€ 190,90
1.12.1.1Het in 1.12.1 genoemde bedrag wordt: 
1.12.1.2indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met€ 381,25
1.12.1.3indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
1.12.1.4indien een begroting als bedoeld in 1.12.1.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
  
Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer 
1.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.13.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor één voertuig€ 55,65
1.13.1.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in 1.13.1 voor extra voertuigen, per voertuig€ 9,35
1.13.1.2tot het verkrijgen van een wijziging van de ontheffing als bedoeld in 1.13.1 bij wijziging van het voertuig , per wijziging€ 9,35
1.13.2Met betrekking tot een parkeervergunningzone of parkeerschijfzone: 
1.13.2.1tot het verkrijgen van een parkeervergunning/-ontheffing voor bewoners op kenteken per jaar€ 51,25
1.13.2.2tot het verkrijgen van een parkeervergunning/-ontheffing voor bezoekers (kraskaart voor 5 uur), per set van 10 kaarten€ 6,05
1.13.2.3tot het verkrijgen van een tijdelijke parkeervergunning/-ontheffing op kenteken ten behoeve van tijdelijke werkzaamheden, per week, of een gedeelte daarvan€ 25,55
1.13.2.4tot het verkrijgen van een zakelijke parkeervergunning/-ontheffing op kenteken of bedrijfsnaam (bezoek), per jaar€ 281,85
1.13.2.5tot het wijzigen van een parkeervergunning/-ontheffing op kenteken of bedrijfsnaam€ 10,30
1.13.3Het tarief voor het verstekken van een “Bollardpas” voor de verkeersregelinstallatie (o.a. in de wijk Emerald) voor een derde pas, voor een pas bij verlies of beschadiging en voor het verstrekken van een pas op basis van een schoolverklaring€ 25,80
1.13.4.1tot het verkrijgen van een ontheffing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen als bedoeld in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen, ten behoeve van propaantanks welke in eigendom zijn bij particulieren, voor een periode van 2 jaar€ 54,85
1.13.4.2tot het verkrijgen van een ontheffing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen als bedoeld in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen, ten behoeve van (mobiele) propaantanks op bouwlocaties, voor de periode van 1 jaar€ 65,30
1.13.4.3tot het verkrijgen van een ontheffing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen als bedoeld in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen, ten behoeve van voor verkoop bestemd vuurwerk, voor de periode van 1 jaar€ 54,85
1.13.4.4tot het verkrijgen van een ontheffing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen als bedoeld in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen, ten behoeve van andere doeleinden dan onder 1.13.4.1, 1.13.4.2 of 1.13.4.3 bedoeld, voor de periode van 1 jaar€ 65,30
   
Hoofdstuk 14 Diversen  
1.14.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.14.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 2,40
1.14.1.2een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening 2012€ 28,05
1.14.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
1.14.1.2.1per pagina op papier van A4-formaat€ 0,65
1.14.1.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.14.1.1 en 1.14.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk 
A4 – formaat€ 10,15
A3 – formaat€ 10,15
 A2 – formaat€ 10,95
 A1 – formaat€ 12,00
 A0 – formaat€ 12,00
1.14.1.4een beschikking op aanvraag op grond van de , APV Pijnacker-Nootdorp 2012, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 20,15
1.14.1.5de bouwverordening en de daarop betrekking hebbende stukken€ 71,15
1.14.1.6de bouwverordening, zonder toelichting€ 37,35
1.14.1.7aanvulling op de onder 1.14.1.4 genoemde verordening, per bladzijde€ 0,35
1.14.1.8de Welstandsnota Pijnacker-Nootdorp€ 52,15
1.14.1.9een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 10,15
1.14.1.10stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 0,65
1.14.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aansluiten van een onroerende zaak, waaronder wordt verstaan een gebouwd eigendom, op de drukriolering€ 4.638,00
1.14.3Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van een in artikel 4:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht vermelde gronden buiten verdere behandeling wordt gesteld, is een bedrag verschuldigd van€ 85,35
1.14.4Het tarief bedraagt voor het inschakelen van een tolk of vertaler voor elke tolkvraag€ 58,50
  
 
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
  
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen 
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1aanlegkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.2bouwkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.3sloopkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. 
   
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag 
   
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: 
2.2.1Een principe verzoek of conceptaanvraag met betrekking tot de vraag of een, op basis van dat verzoek of die aanvraag, uitgewerkte aanvraag een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in 2.1., eerste lid, onder a van de Wabo, zou kunnen worden verleend: 
2.2.1.1 Indien de bouwkosten niet meer bedragen dan € 2.269,00 € 39,80
2.2.1.2 Indien de bouwkosten meer bedragen dan € 2.269,00 voor iedere € 22.689,00 of gedeelte daarvan € 55,45
2.2.2Een principeverzoek of conceptaanvraag met betrekking tot de vraag of op een, op basis van dat verzoek of die aanvraag, uitgewerkte aanvraag een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een aanlegactiviteit al bedoeld in artikel 2.1., eerste lid onder b, van de Wabo, zou kunnen worden verleend: 
2.2.2.1Indien de aanlegkosten niet meer bedragen dan € 2.269,00€ 39,80
2.2.2.2Indien de aanlegkosten meer bedragen dan € 2.269,00 voor iedere € 45.378,00 of gedeelte daarvan€ 55,45
2.2.3.Indien een aanvraag het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een op basis van het principeverzoek of de conceptaanvraag uitgewerkte aanvraag in behandeling wordt genomen, wordt de helft van de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend. 
   
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning 
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 en 5 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 
   
2.3.1Bouwactiviteiten 
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.1.2Indien de bouwkosten niet meer bedragen dan € 2.269,00 voor iedere € 454,00 of een gedeelte daarvan€ 22,30
 Met een minimum van € 44,30 
2.3.1.3Indien de bouwkosten meer bedragen van € 2.269,00 voor iedere € 454,00 of een gedeelte daarvan€ 11,60
 Met dien verstanden, dat voor de eerste € 2.269,00 een bedrag van € 103,20 aan leges in rekening wordt gebracht. 
2.3.1.4Indien het een vergunning voor een warenhuis voor tuinbouwdoeleinden betreft, voor iedere € 454,00 van de bouwkosten of een gedeelte daarvan€ 6,90
   
2.3.2Aanlegactiviteiten 
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.2.2Indien de aanlegkosten niet meer bedragen dan € 22.690,00 voor iedere € 454,00 of een gedeelte daarvan€ 3,70
 Met een minimum van € 59,25 
2.3.2.3Indien de aanlegkosten meer bedragen dan € 22.690,00 voor iedere € 454,00 of een gedeelte daarvan€ 2,95
 Met dien verstande, dat voor de eerste € 22.690,00 een bedrag van € 173,85 aan leges wordt berekend. 
   
2.3.3Planologisch strijdig gebruik 
2.3.3.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.3.2Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3° (buitenplanse afwijking), van de Wabo wordt toegepast:€ 3.183,55
2.3.3.3Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1° (binnenplanse afwijking), 2Ëš (buitenplanse kruimel afwijking) of tweede lid (tijdelijke afwijking) van de Wabo wordt toegepast:€ 212,25
2.3.3.4Indien met toepassing van artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (wijzigingsbevoegdheid) van het bestemmingplan is afgeweken:€ 212,25
2.3.3.5indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 1.12, eerste lid onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking provinciale regelgeving):€ 212,25
2.3.3.7Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 212,25
2.3.3.8Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)€ 212,25
   
2.3.4In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 
2.3.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 140,90
2.3.4.2Het in 2.3.4.1 genoemde bedrag wordt verhoogd voor inrichtingen met een oppervlakte tussen: 
0 – 100 m2 met € 86,20 
101 – 500 m2 met € 0,85 per m2 
501 – 2.000 m2 met € 277,75 + € 0,28 per m2 
2.001 – 5.000 m2 met € 711,80 + € 0,08 per m2 
5.001 – 50.000 m2 met € 1.062,95 + € 0,01 per m2 
50.000 of meer m2 met € 1.381,80 + € 0,01 per m2 
2.3.4.3Het tarief bedraagt voor hercontrole van een inrichting waarvoor een vergunning als vermeld in 2.3.4.1 dan wel een gebruiksvergunning op grond van het voorheen geldende artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken is afgegeven, indien niet is voldaan aan naleving van de in de vergunning verbonden voorschriften€ 77,50
2.3.5.Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 46,70
   
2.3.6Sloopactiviteiten 
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 37,00
   
2.3.7Andere activiteiten 
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 37,00
   
2.3.8vervallen 
   
2.3.9Activiteiten met betrekking tot provinciale of gemeentelijke monumenten 
2.3.9.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een provinciaal of gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 46,70
   
2.3.10Aanleggen of veranderen weg 
2.3.10.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene Plaatselijke Verordening Pijnacker-Nootdorp 2012 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 39,20
   
   
   
2.3.11Uitweg/inrit 
2.3.11.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene Plaatselijke Verordening Pijnacker-Nootdorp 2012een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 39,20
   
2.3.12Kappen 
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de Algemene Plaatselijke Verordening Pijnacker-Nootdorp 2012 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 42,50
   
2.3.13Omgevingsvergunning in twee fasen 
2.3.13.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.13.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 
2.3.13.3voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 
   
2.3.14Advies welstandscommissie 
2.3.14.1Indien het in hoofdstuk 2 bedoelde principeverzoek of de conceptaanvraag of de in 2.3.1.1. bedoelde aanvraag om omgevingsvergunning voor advies wordt voorgelegd aan de welstandscommissie, wordt het verschuldigde bedrag verhoogd met: 
 - indien de bouwkosten minder bedragen dan € 4.000,00€ 55,00
 - indien de bouwkosten € 4.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 25.000,00€ 51,00
Vermeerderd met 2,00 ‰ van de bouwkosten; 
 - indien de bouwkosten € 25.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 120.000,00€ 77,00
Vermeerderd met 1,10 ‰ van de bouwkosten; 
 - indien de bouwkosten € 120.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 230.000,00€ 123,00
Vermeerderd met 1,10 ‰ van de bouwkosten; 
 - indien de bouwkosten € 230.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 455.000,00€ 262,00
Vermeerderd met 0,60 ‰ van de bouwkosten; 
 - indien de bouwkosten € 455.000,00 bedragen of meer€ 494,00
Vermeerderd met 0,25 ‰ van de bouwkosten 
   
2.3.15Advies agrarisch deskundige 
2.3.15.1Indien het in hoofdstuk 2 bedoelde principeverzoek of de conceptaanvraag dan wel de in 2.3.1.1 of 2.3.2.1 bedoelde aanvraag om omgevings-vergunning voor advies wordt voorgelegd aan de agrarisch deskundige, wordt het verschuldigde bedrag verhoogd met:€ 1.030,40
   
2.3.16Verklaring van geen bedenkingen 
2.3.16.1Indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenking moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 212,20
   
2.3.17Beoordeling van een archeologisch bodemrapport 
 Onverminderd het bepaalde in voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld: 
2.3.17.1Voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€ 287,50
   
Hoofdstuk 4 vermindering  
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan drie activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.14, 2.3.15 of 2.3.16. De vermindering beloopt:5%
2.4.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.14, 2.3.15 of 2.3.16. De vermindering beloopt:8%
2.4.2Indien na het in behandeling nemen van het in hoofdstuk 2 bedoelde principeverzoek of de conceptaanvraag of de in hoofdstuk 3 genoemde aanvraag om omgevingsvergunning wordt ingetrokken vóórdat de beslissing daaromtrent is genomen, is 25 % van de op basis van hoofdstuk 3 berekende leges verschuldigd, vermeerderd met eventuele leges op grond van andere hoofdstukken. 
 Indien binnen zes maanden na intrekking van het principeverzoek, de conceptaanvraag of de aanvraag om omgevingsvergunning een ontvankelijke aanvraag wordt ingediend voor dezelfde activiteiten, worden de reeds geheven leges met de nieuw verschuldigde leges verrekend. 
2.4.3Indien de gevraagde omgevingsvergunning niet wordt verleend, is 50% van de op basis van hoofdstuk 3 onderdeel 2.3.1 en 2.3.2 berekende leges verschuldigd, vermeerderd met eventuele andere verschuldigde leges op grond van genoemd hoofdstuk en andere hoofdstukken. 
   
Hoofdstuk 5 Verhoging 
2.5Indien op de voorbereiding van de beschikking op aanvraag om een omgevingsvergunning afdeling 3.4. van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is (de uitgebreide openbare voorbereidingsprocedure), wordt het verschuldigde bedrag verhoogd met:€ 102,50
   
Hoofdstuk 6 Teruggaaf 
2.6Indien van de gehele omgevingsvergunning of één of meer activiteiten daarvan geen gebruik wordt gemaakt en deze op verzoek van vergunninghouder wordt ingetrokken, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50% van de voor die vergunning of activiteit(en) betaalde, op basis van hoofdstuk 3 onderdeel 2.3.1 en 2.3.2 berekende leges. 
   
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 
2.7Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een wijziging in het project wordt het tarief vastgesteld overeenkomstig hoofdstuk 3 en 9, met een minimum van € 106,80. 
 Voor de bouwkosten van hoofdstuk 3 waar bouwkosten of aanlegkosten de basis vormen van de berekening, wordt uitgegaan van de berekende meerkosten voor het bouwen of aanleggen ten opzichte van de oorspronkelijke vergunning. 
2.7.1Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van één of meer nieuwe activiteiten sprake is. 
  
Hoofdstuk 8 Vervallen 
   
Hoofdstuk 9 Bodemgesteldheidonderzoek 
2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van: 
2.9.1Indien het een terrein betreft met een oppervlakte van minder dan één hectare: 
2.9.1.1Een historisch onderzoek€ 54,35
2.9.1.2Een indicatief onderzoek, nulsituatie onderzoek, oriënterend onderzoek of inventariserend onderzoek + verkennend onderzoek€ 143,75
2.9.1.3Een nader onderzoek€ 287,50
2.9.1.4Een saneringsonderzoek€ 287,50
2.9.1.5Een saneringplan/plan van aanpak/Regeling uniforme saneringen 
Melding sanering€ 287,50
2.9.1.6Een evaluatieverslag€ 143,75
2.9.2Indien het een terrein betreft met een oppervlakte van meer dan één hectare: 
2.9.2.1Een historisch onderzoek€ 54,35
2.9.2.2Een indicatief onderzoek, nulsituatie onderzoek, oriënterend onderzoek of inventariserend onderzoek + verkennend onderzoek€ 215,50
2.9.2.3Een nader onderzoek€ 359,40
2.9.2.4Een saneringsonderzoek€ 359,40
2.9.2.5Een saneringplan€ 359,40
2.9.2.6Een evaluatieverslag (geval van ernstige of niet-ernstige bodemverontreiniging) / Regeling uniforme sanering Evaluatieverslag sanering€ 215,50
2.9.3Indien de duur van toetsing van een in 2.9.1 of 2.9.2 genoemd onderzoek meer dan zes mensuren zal zijn, worden de in dat lid genoemde bedragen verhoogd met een bedrag van de voorgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde extra kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.9.4De in 2.9.3 bedoelde verhoging wordt berekend naar een bedrag van € 62,50 per mensuur, tot een maximum van € 1.034,69 
2.9.5Voor de toepassing van 2.9.3 wordt de aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de extra kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. 
2.9.6Indien de werkelijke, in 2.9.3 bedoelde extra kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt ten bedrage van het verschil teruggaaf verleend. 
   
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking 
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:€ 53,00
   
  
Hoofdstuk 11 Achteraf ingediende bouwvergunning 
2.11 Onverminderd het bepaalde in de paragraaf 2.3.1 van hoofdstuk 3 wordt, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang van de bouwactiviteit, op grond van dat onderdeel verschuldigde leges verhoogd met 5% met een minimum van € 106,80 en een maximum van € 5.000,00  
   
Hoofdstuk 12 Bestemmingsplanwijzigingen 
2.12Indien een aanvraag wordt ingediend tot wijziging van een bestemmingsplan ten behoeve van bouwplannen die niet genoemd zijn in artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening, gelden de volgende tarieven: 
2.12.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in art. 3.1. eerste lid Wro€ 990,00
2.12.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in art. 3.6. eerste lid Wro€ 990,00
  
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn 
  
Hoofdstuk 1 Horeca 
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet€ 272,00
3.1.2Het tarief bedraagt voor het bijschrijven van een leidinggevende op het aanhangsel van een Drank- en Horecavergunning als bedoeld in artikel 30a van de Drank- en Horecawet€ 60,00
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 12,15
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijk Verordening Pijnacker-Nootdorp 2012€ 329,00
3.1.4.1Indien de aanvraag bedoeld onder 3.1.4 in één keer geheel compleet wordt ingediend, wordt het tarief verminderd met 10% 
   
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten 
3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:25a van de Algemene Plaatselijke Verordening Pijnacker-Nootdorp 2012 ten behoeve van een evenement waar gebruik wordt gemaakt van de weg of een gedeelte van de weg anders dan overeenkomstig de bestemming met meer dan 100 bezoekers€ 454,25
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:25 Algemene Plaatselijke Verordening Pijnacker-Nootdorp 2012€ 281,85
3.2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
3.2.3.1tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 lid 2 van de Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp 2011€ 164,00
3.2.3.2tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening Pijnacker-Nootdorp 2012€ 120,00
   
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven 
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 
3.3.1Een exploitatievergunning of wijzigingen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de APV Pijnacker-Nootdorp 2012€ 625,00
   
Hoofdstuk 4 Vervallen  
   
Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 
3.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 20,15
   

Behorende bij raadsbesluit van 29 november 2012

De griffier van de Gemeente Pijnacker-Nootdorp,

drs. S.G.W.M. Heerdink