Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Kledingreglement 2005 |
Citeertitel | Kledingreglement 2005 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
CarUwo gemeente Almere, art. 15:1:16, lid 4
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2005 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 02-11-2004 Onbekend | Geen |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Almere,
Gelezen het voorstel van de Stafdienst Bedrijfsvoering, afdeling P&O, d.d. 12 oktober 2004 en d.d. 10 december 2004 en gelet op artikel 15:1:16, lid 4 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst gemeente Almere;
gehoord de commissie voor georganiseerd overleg d.d. 18 november 2004.
De directeur verstrekt aan de medewerker, die een functie vervult, genoemd in de bij dit reglement behorende bijlage A, tegen afgifte van een door de medewerker ondertekende verklaring, werk- of dienstkleding in bruikleen overeenkomstig het in die bijlage vermelde met betrekking tot soort, aantallen en draagtijd, en overigens met inachtneming van de bepalingen van dit reglement.
In plaats van de in het eerste lid bedoelde werk- of dienstkleding ontvangen de medewerkers van de in de bijlage A genoemde diensten, werkzaam in de buitendienst en belast met toezicht, alsmede de publiekvoorlichting, een maandelijks uit te keren vaste toelage tot een bedrag, zoals is aangegeven in de bijlage A.
De directeur kan aan de medewerker bovendien voor de duur van bepaalde werkzaamheden of in andere incidentele gevallen, kledingstukken verstrekken uit de voorraad kledingstukken voor algemeen gebruik waarover hij beschikt.
De medewerker volgt de aanwijzingen op, welke de directeur geeft met betrekking tot het gebruik van deze kledingstukken.
Bij vermissing, diefstal of ernstige beschadiging van werk- of dienstkleding geeft de medewerker daarvan onmiddellijk kennis aan de directeur.
De medewerker is verplicht de hem verstrekte werk- of dienstkleding tijdens de uitoefening van zijn functie te dragen, tenzij dit door de directeur met het oog op de weersgesteldheid of om andere redenen niet noodzakelijk of ondoenlijk wordt geacht of tenzij de medewerker het dragen van werkkleding op medisch advies nalaat.
Vervanging van werk- of dienstkleding vindt plaats, indien en voor zover de directeur verklaart, dat de te vervangen kleding voor dienstgebruik ongeschikt is en niet meer door het verrichten van herstellingen in bruikbare en behoorlijke staat is te brengen en in ieder geval nadat de vastgestelde draagtijd is verstreken.
Indien een overeenkomstig de bepalingen van dit reglement verstrekt kledingstuk moet worden vervangen voor de afloop van de vastgestelde draagtijd en dit te wijten is aan onachtzaamheid of nalatigheid van de medewerker, is deze verplicht tot betaling aan de gemeente van een door de directeur vast te stellen bedrag, welke wordt bepaald op een naar de mate van verwijtbaarheid en in verband met de draagtijd evenredig gedeelte van de aanschaffingsprijs van het vervangen kledingstuk.
De medewerker, die krachtens het vorige lid een kledingstuk in eigendom verwerft voordat de daarvoor gestelde draagtijd is verstreken, moet deswege aan de gemeente een vergoeding betalen, waarvan het bedrag door de directeur wordt bepaald op een in verband met die draagtijd evenredig gedeelte van de aanschaffingsprijs van dat kledingstuk, met dien verstande, dat het aldus berekende bedrag wordt verminderd met 25% wanneer het dienstverband met de gemeente zich uitstrekt over ten hoogste een half jaar en met 50% wanneer die tijd langer is.
Wanneer de medewerker langer dan 2 maanden volledig arbeidsongeschikt is, heeft deze geen aanspraak meer op de in artikel 2, lid 2 bedoelde vergoeding tot de datum van gedeeltelijk of volledig herstel.
De directeur houdt aantekening van de tijdstippen en de aard van de verstrekking van werk- of dienstkleding, en van reparatie en reiniging van de werk- of dienstkleding.
De directeur draagt zorg, o.a. vanwege het aspect arbeidsomstandigheden, voor een geregelde inspectie van de overeenkomstig de bepalingen van dit reglement verstrekte werk- of dienstkleding.
Op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht kan de medewerker tegen een in het kader van dit reglement genomen besluit, binnen 6 weken na de schriftelijke ontvangst daarvan, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders.
De in de bijlage genoemde bedragen worden jaarlijks per 1 januari door het hoofd P&O aangepast aan de hand van de consumentenprijsindex van het Centraal Bureau voor de Statistiek geldend voor de maand september van het voorafgaande kalenderjaar.
Bekendmaking hiervan vindt plaats d.m.v. de ‘Personeelsinformatie’.
De directeur draagt zorg voor een volledige en actuele opgave aan het hoofd P&O van functies die in de bijlage A worden opgenomen, waarna de bijlage A wordt aanpast.
Bekendmaking hiervan vindt plaats d.m.v. de ‘Personeelsinformatie’.
In deze bijlage is per functie inzicht gegeven in de verstrekte dienstkleding en de uit te betalen dienstkleding-vergoeding.
Met het in deze bijlage genoemde “cafetariamodel” wordt bedoeld: verstrekking van kleding wanneer medewerker en/of leidinggevende dat nodig acht. In dit kader wordt, voor functies bij de afdeling reiniging en voor de functie kantonnier, met draagtijd bedoeld 'minimale draagtijd'.
Voor maatregelen in het kader van artikel 9, lid 2 geldt per kledingstuk een afschrijftermijn van één jaar.
1)Maximaal jaartoelage (kleding wordt door medewerker zelf aangeschaft).
2) Onderstaande lijst van het cafetariamodel wordt door dienst samengesteld. Deze lijst kan variëren.
Dienst ziet toe dat medewerker een pakket kiest waarmee zomer en winter goed en veilig gewerkt kan worden.
3) Maximaal jaarbudget in cafetariamodel. Vervanging van kleding vindt plaats indien noodzakelijk. Kwaliteit, type en kleurstelling wordt door de dienst bepaald.
4) Leasekleding(bedrag). Reiniging van dienstkleding is uitbesteed.
5)Starterspakket; na 1 jaar volgt vervanging conform cafetariamodel.