Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening Wonen boven Winkels 2009 Zutphen (WbWZ 2009) |
Citeertitel | Subsidieverordening Wonen boven Winkels 2009 Zutphen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-06-2009 | Nieuwe regeling | 02-06-2009 Zutphense Koerier, 17 juni 2009 | SR/REO 3337 |
De raad van de gemeente Zutphen,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 6 april 2009 met nummer SR/REO 3337;
gelet op de uitvoering van de Woonvisie Zutphen 2007-2011 en het convenant Prestatieafspraken 'Samen aan de slag in 2008 t/m 2011' met ondermeer de Woningstichting Ons Huis;
vast te stellen de Subsidieverordening Wonen boven Winkels 2009 Zutphen (WbWZ 2009).
Artikel 3 Toepassingsbereik; doel
Subsidieverstrekking krachtens deze verordening heeft als doel het bevorderen van de leefbaarheid en de sociale veiligheid in de binnenstad van Zutphen, het vergroten van de aantrekkingskracht van het kernwinkelgebied door het stimuleren van de realisatie van woningen in leegstaande of voor opslag gebruikte ruimtes boven bestaande winkels of boven bestaande bedrijfspanden met een andere dan een winkelfunctie.
Artikel 4 Subsidiabele voorzieningen
Subsidie kan worden verstrekt voor de voorzieningen genoemd in hoofdstuk 3.
Hoofdstuk 3: Wonen Boven Winkels Zutphen
Het college kan aan eigenaren van ruimten boven winkels, gelegen binnen het kernwinkelgebied bestemd voor bewoning, een subsidie verstrekken ter tegemoetkoming in de kosten van:
Het college kan ter realisering van de doelstelling in artikel 3 subsidie verstrekken als bijdrage in het realiseren van Wonen Boven Winkels Zutphen indien:
Tot subsidiabele kosten bedoeld in artikel 8 eerste lid worden gerekend:
noodzakelijk herstel, vervangen, aanbrengen van: trappen, liften; funderingen; dragende wanden, gevels, stucwerk, buitenkozijnen, ramen, deuren, binnenwanden, schilder- en sauswerk, staalconstructies; vloerconstructies, trappen, loopbruggen, balkons, galerijen incl. de afwerklagen en hekwerken; overige voorzieningen die noodzakelijk zijn volgens geldende wettelijke voorschriften.
Tot subsidiabele kosten bedoeld in artikel 8 derde lid worden gerekend de kosten voor het maken van een haalbaarheidsonderzoek, opgesteld door een onafhankelijk deskundige, waarin is opgenomen een onderzoek naar de haalbaarheid van een aantal alternatieven voor gebruik van het betreffende pand(-en), voorzien van bijbehorende tekeningen en kostenbegrotingen.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zutphen,
gehouden op 2 juni 2009
De voorzitter, de griffier,
Ten aanzien van het begrip subsidie en subsidieplafond wordt verwezen naar de Algemene wet bestuursrecht.
Het college mag subsidies verlenen op basis van hetgeen de raad middels vaststelling van deze verordening heeft bepaald.
Artikel 3 Toepassingsbereik; doel
Bij de verlening van deze subsidies gelden niet alleen de regels van deze verordening maar ook die van de gemeentelijke Algemene subsidieverordening 2007 en de Algemene wet bestuursrecht.
Hier wordt verder het doel omschreven wat de gemeente Zutphen wil bereiken met deze subsidie. Bijvoorbeeld van gevallen waarin de regels niet voorzien en toepassing van de hardheidsclausule is dit van belang.
Artikel 4 Subsidiabele voorzieningen
In hoofdstuk 3 wordt aangegeven voor welke zaken subsidie wordt gegeven en de daarbij behorende percentages van bouwkosten en maxima.
Artikel 5 Subsidieplafond; verdeling beschikbaar subsidiebedrag
Hier wordt aangegeven op welke wijze subsidiebudget beschikbaar wordt gesteld. Als het totaalbedrag van de subsidieaanvragen uitkomt boven het subsidieplafond, zal de subsidieaanvraag worden geweigerd.
Voeding van dit budget zal naar verwacht bestaan uit vrijvallende middelen en rentebaten van oude volkshuisvestingssubsidies. Naar verwachting bestaat er dus jaarlijks de mogelijkheid budget daaruit toe te kennen door de gemeenteraad.
Samenwerkingspartner van de gemeente is Wonen boven Winkels BV, eigendom van de 'Woningstichting ons Huis' te Apeldoorn. Met deze BV is in 1999 al een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Deze verordening heeft het doel het beleid verder te versterken.
N.B. Deze BV is al actief op het gebied van het bevorderen Wonen boven Winkels in Zutphen en zodoende een logische samenwerkingspartner.
De subsidie is onder te verdelen in drie categorieën:
Met behulp van de bepalingen in dit artikel wordt getracht de subsidiegelden te sturen naar die projecten waar financiële steun het meest nodig is. De bedoeling is de nu de vaak leegstaande woningen boven de winkels in het stadscentrum van Zutphen bewoonbaar te maken. Dit is vaak een kostbare zaak omdat op de begane grond goed renderende winkels aanwezig zijn. De bedoeling is woningen te creëren/ verbeteren met een veilige eigen toegang. Met name de kosten hiervoor zorgen voor een onrendabele top in de exploitatie van te creëren WBW-woningprojecten. Met name voor het maken van deze kostbare woningtoegangen is deze subsidie met name bestemd.
Artikel 8 Hoogte van de subsidie
Hier worden de percentages aangegeven en de maximale bedragen per categorie.Subsidiabel zijn, zoals altijd in de sociale woningbouw, de kosten van sobere en doelmatige uitvoering; ook wel woningwetniveau genoemd. Eventuele luxe uitvoering is uiteraard toegestaan maar niet subsidiabel.
Lid 1 vermeld de bouwkosten waarover de subsidie wordt berekend. Hierbij hoort ook een post onvoorzien. Bij de vaststelling moet worden aangegeven of er feitelijk onvoorziene kosten geweest zijn en of deze als subsidiabele kosten kunnen worden aangemerkt. Zo nodig zal de hoogte van de subsidie dan worden aangepast.
Lid 2 definieert de kosten van de te subsidiëren huurwaarde van de winkelruimte. In het algemeen zal hierbij een waarde worden gehanteerd die overeenkomt met de huurprijs van op het moment van toekenning geldende overeenkomstige winkelruimte of gedeelte van die winkelruimte. Zo zal daarbij onderscheid gemaakt worden tussen waarde van verkoopruimte en de minder belangrijke dienstruimten.
Lid 3 geeft aan waar een te subsidieren haalbaarheidsonderzoek aan moet voldoen. Opties die naar verwachting niet rendabel zijn hoeven niet te worden onderzocht.
Artikel 10 Subsidieverplichtingen
Lid 1a voorkomt dat projecten op de lange baan worden geschoven en budget onbenut blijft.
Lid 1b geeft redelijke zekerheid dat het bouwen vakkundig wordt uitgevoerd; ook is het uiteraard niet de bedoeling van de regeling zwartwerk te ondersteunen.
Dit artikel geeft enerzijds vooraf duidelijkheid aan de aanvrager over de haalbaarheid van een aanvraag; anderzijds geeft het de gemeente een middel om inzet van de subsidie doelmatig te sturen. De subsidiabele kosten kunnen zodoende op een redelijk niveau worden vastgesteld. Ook wordt voorkomen dat aanvragers achteraf om subsidie vragen; dus in gevallen waar subsidie kennelijk niet nodig was.
Dit artikel geeft duidelijkheid over de stukken die bij een subsidieaanvraag moeten worden ingediend. Deze zaken staan overigens ook vermeld op het betreffende subsidieaanvraagformulier.
Artikel 15 Subsidievaststelling
Dit artikel geeft de procedure aan die gevolgd moet worden om tot eindcontrole en uitbetaling van de subsidie te komen. Gezien de hoogte van de bedragen worden geen voorschotten uitbetaald.
In de veruit de meeste gevallen zullen de maximale subsidiebedragen worden toegekend, zo is de verwachting. Meestal zullen de kosten duidelijk zo hoog zijn, dat levering van kopieën van facturen en betalingsbewijzen onnodige administratieve rompslomp geeft en achterwege kan blijven.
Lid 3 maakt het mogelijk om de aanvrager nadere bewijsstukken te vragen, bijvoorbeeld een accountantsverklaring met betrekking tot de mogelijkheid van het verrekenen van de verschuldigde BTW.
Bijzondere gevallen zijn gevallen die leiden tot 'onbillijkheid van overwegende aard'. Dit begrip is niet eenduidig nader te omschrijven en zal per geval moeten worden bekeken.